Jump to content

Hihnapyörän ulosvetäjän tarvetta.


uZu

Recommended Posts

Terveeks.

 

Tässä olis tarkoitus laittaa lisää jerkkua ässään kevään aikana. Ulosvetäjän tilaaminen vaan tuntuu hölmöltä, kun vehkeelle ei taida tulla ikinä toista kertaa tarvetta. Mielummin nuokin roposet laittaisi vaikka bensaan.

Löytyykö tuollaisia kuinka helposti lainaan/vuokralle/ostettavaksi täältä Suomen puolelta?

Link to comment
Share on other sites

Meinasitko itse vaihtaa pyörän vai vaihdattaa jossain? Olisi nimittäin samanlaista projektia mielessä itsellä, kun kevät koettaa. Samalla pitää miettiä minkälaiset tassut lapselle laittaisi kesäksi, kun nuo "trackmax" nimiset renkulat ovat aivan kelvottomat mitkä auton mukana tuli... Kiinalaatua ja ei todellakaan ratalaatua :D

Link to comment
Share on other sites

Kyllä se omin käsin on tarkoitus vaihtaa. Ei viitsi maksaa millekkään pajalle viittäkymppiä tunnilta hommista, mitkä itse tekee paljon kovemmalla motivaatiolla "ilmaiseksi" ;D

 

Rengashommissa on hyvä muistaa ainakin http://www.camskill.co.uk/. Hintataso tuppaa olemaan erilainen kotimaisissa kaupoissa. Tuolta tuli nopsasti ja edullisesti viime syksynä Continentalin Sport Contactit alle.

Link to comment
Share on other sites

On kuulemma hieman hankala se "ensimmäinen" vaihto, joten siksi meinasin jättää homman ammattilaisille. Ja eipä tarvitse hommata työkaluja :)

 

Ja onpa muuten edulliset hinnat tuossa kaupassa... katsoin Pirellin P-Zero Neroja aiemmin muualta 140€ hintaluokkaan ja tuolla ne on 100 puntaa :O

Kiitti linkistä!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Onko kellään Jyväskylässä hihnapyörän ulosvetäjää? Jos ei, niin pitää varmaan koettaa lainata tuota Skithundin työkalua. Olisi varmaan viikon/parin sisään ajankohtaista.

 

e: eikai se hihnan säätö vaadi mitään erikoista työkalua? Mekaanikko katseli sitä ja epäili että voisi tarvita jonkun kalun, mitä sillä ei itsellään ole.

Link to comment
Share on other sites

Onko kellään Jyväskylässä hihnapyörän ulosvetäjää? Jos ei, niin pitää varmaan koettaa lainata tuota Skithundin työkalua. Olisi varmaan viikon/parin sisään ajankohtaista.

 

e: eikai se hihnan säätö vaadi mitään erikoista työkalua? Mekaanikko katseli sitä ja epäili että voisi tarvita jonkun kalun, mitä sillä ei itsellään ole.

 

Mun ulosvetäjä lähti tänään lainaan uZulle ja palailee takaisin oletettavasti muutaman viikon päästä.

 

Kun vaihtaa hihnapyörän, tulee hihnakiristijä/hihna "löysyttää" siihen tehdyllä työkalulla (tai jollain MacGyver tavalla). Itse vaihdatin hihnapyörän pajalla, jossa oli muutamasta metallitangosta väsätty oma tekele. Työkalu (belt tensioner tool) näyttää tältä: http://new.minimania.com/web/Item/NME5990/InvDetail.cfm

 

Ameriikan foorumilta löytyy tarkat mitat, mikäli haluaa tehdä/teettää oman: http://www.northamericanmotoring.com/fo ... ost16.html

Link to comment
Share on other sites

Njoo, operaatio suoritettu heti iltapäivällä, pari-kolme tuntia vaihto vei. Työkalun pyrin laittamaan takaisinpäin heti alkuviikosta.

Muutama huomio:

Hommaan ei kannata lähteä ilman tarkoitukseen tehtyä ulosvetäjää. Konehuoneessa ei yksinkertaisesti ole tilaa muulle. Tuotakin käytellessä piti konetta tunkata kohtalaisen paljon ylöspäin.

 

Hihnankiristäjän löysäämiseen tarvitaan erikoistyökalu. Ihan niin monimutkainen sen ei tarvitse olla kuin kuvissa, vaikka se varmasti käyttöä helpottaisikin. Kiristimessä on useampi reikä, joihin virallisen kalun tapit uppoavat. Niistä johonkin kun sujauttaa pultin (5mm?), voi siitä kammeta kiristimen ylintä kiinnityspulttia vasten ja hihna löystyy. Kiristimen jousen sisältä paljastuu kammetessa peltilärpäke, jossa olevien reikien avulla saa kiristimen lukittua ylös.

 

Oma erikoistyökalu on syntynyt rautakangesta, jonka pyöreähköä vartta on tuon tukipisteenä käytettävän ylemmän pultin kohdalta rälläköity tasaisemmaksi. Karu, halpa ja pienellä harjoittelulla toimii kuin junan vessa. Hemmetin hyvä väline myös pihassa ja puutarhassa.

 

Hihnaksi valitsin perstuntumalla Worksin 6pk1375-hihnan. Se on 17% pyörälle liian pitkä. Kiristin on aivan äärirajoillaan ja hihna saattaa luistaa rajummin poljettaessa korkeilla kierroksilla. Ajelee tuolla pari päivää, kunnes taas kaupat aukeavat ja voi sovitella lyhyempää.

 

Hienolta tiskiltä kannattaa hakea ennen remonttia pussillinen sisälokarin kiinnitysnastoja. Helpottaa rojektia, kun ei tarvitse varoa nastojen rikkoutumista. Motonetin laajahkosta valikoimasta en aikanaan löytänyt sopivankokoista korvaajaa noille. Sisälokari kun kuitenkin on irroitettava.

 

Ajamiseen tuli kyllä kummasti lisää iloa ;D

Link to comment
Share on other sites

Mitenkäs se ecu ottaa tuon -17% pulleyn? Kuulin Englannin foorumeilta huhuja, että -15% menee huoletta, mutta sen jälkeen olisi tietokone jotenkin ihmeissään. En ole vielä tilannut omaa pulleytä, joten kokemuksia otetaan vastaan ennen tilausta. (lähtee tilaukseen KAVSilta tällä viikolla)

Link to comment
Share on other sites

17% pulleyn suhteen itsekin törmäsin foorumeilla erilaisiin huhuihin. Yhteistä noilla kaikilla oli nimenomaan se, että kuulemma aina jollekin jossakin oli käynyt jotenkin. Itse hihnapyörän käyttäjää ei tuntunut löytyvän vahvistamaan mitään tarinaa.

 

En usko että ECU tuosta nokkiinsa ottaa. Jos ottaa niin vaihdetaan se toisenlaiseen ;)

 

Toistaiseksi kaikki toimii kivasti. Hihnan luistokin on vähentynyt.

Link to comment
Share on other sites

Jeps. Kävin lukemassa asiasta lisää ja ainut asia mistä voi tulla jotain on intercoolerin riittämättömyys. Tosin ei pitäisi olla ongelmaa, jos ei ajele radalla ja käytä isoja kierroksia koko aikaa...

 

Mut käyttäjäkokemuksia kuultavaksi kiitos. Ja et sattunut dynottamaan ajokkia ennen&jälkeen vaihdon?

Link to comment
Share on other sites

6pk1360 remmi vaihdettu paikalleen. Nyt ei luista ja kiristäjälläkin on jotain millä kiristellä. Tuloksena on tasainen veto tyhjäkäynniltä rajoittimeen asti.

 

Dynolaput olivat vahvassa harkinnassa, mutta ei tuossa enää kerinnyt asiaa sen enempää pohtia kun hihnapyörän sai käteen. Heti tuli hirveä kiire vaihtamaan. :)

Kahtotaan jos joskus sattuu kivasti dyno ja auto samaan paikkaan, niin saa paperille lukuja. Ennen tuolla ei jäänyt jalkoihin liikenteessä, eikä tuntuisi nytkään jäävän.

Link to comment
Share on other sites

Pistin tuossa -17% pulleyn tilaukseen ja parhaassa tapauksessa saa dynot käteen jo tällä viikolla ja huonoimmassa tapauksessa vasta ensi viikolla...

Suunnitelmana on dynota auto ennen ja jälkeen ja nähdä konkreettiset hyödyt. Ei ole sellaista näkynyt aiemmin missään. Kyllä niitä "20-30hp to the wheels"-lupauksia on näkynyt monessa paikassa, mutta kohtahan sen näkee :)

Muistitko muuten vaihtaa kylmemmät tulpat autoon?

Link to comment
Share on other sites

Ellei nyt oikeen erikseen ole todettu että tähän moottorimalliin ehdottomasti tarvitaan kylmemmät tulpat hihnapyörämuutoksen jälkeen, en lähtisi sellaisia vaihtamaan mikäli auto on suht normaalissa katukäytössä eikä pelkästään ratalelu. Kuitenkaan moottorin kuormitus/täytös 99% ajotilanteista ei ole muuttunut vakiosta mihinkään, joten vakiotulpat ovat paras vaihtoehto. Itse en ole ikinä noihin ahdettuihin moottoreihin laittanut mitään muuta kuin vakiotulppaa, vaikka tehot ovatkin joissain tapauksissa yli kaksinkertaistuneetkin vakiosta.

Link to comment
Share on other sites

Kyllähän sitä tosiaan myydään, mutta eipä taida olla yhdessäkään huolto-ohjelmassa sitä. Sitä vain meinasin. Voisi kyllä vaihtaa itsekin, kun jo yli 75k ajettu :O

 

Kuin nyt jostain muistaisin että sille olis jossain ollut ihan vaihtoväli olemassa ja varsinkin hihnapyöriä vaihdeltaessa kompuran rasitus on jotain aivan muuta kuin vakiossa vai meinaatteko että ne ahdot sieltä itsestään tulee, välityksiähän te siinä muutatte -> ahdin pyörii kovempaa ja lämpeää helvetisti enemmän, mut eihän sitä ketään olla pakottamassa vaihtelemaan vaihtaa sit ahdinta vaan ;) .

Link to comment
Share on other sites

Tulpissa samalla linjalla MikaJ:n kanssa. Suurimman osan ajasta motti tosiaan saa aivan samanlaista ilmaa ja bensaa kuin ennenkin. Kuormituksessa täysillä paineillakaan ei olla oikeasti kaukana vakiosta. Vakiotulppa kelpaa, jos ei selkeää sytytyshäiriötä havaitse.

 

Ahtimen öljyistä olen internetin kahlaamisen perusteella seuraavassa uskossa:

 

Hihnapään öljyt pysyvät laitteessa hyvin sisässä, täytetty ns. eliniäksi. Kuluminen hyvin vähäistä, eikä ongelmia normiajossa pitäisi tulla eteen. Vaihto on kuitenkin kohtalaisen helppo suorittaa, joten kannattanee jossakin kohtaa tehdä. Verrattavissa hyvin vaihdelaatikon öljypolitiikkaan, vaihto ei ole pahasta.

 

Vesipumpun päässäkään ei vaihdolle pitäisi teoriassa olla tarvetta, mutta öljy poistuu pikkuhiljaa stefojen kautta imukanaviin alipaineen vuoksi. Joissakin yksilöissä tiivistepintojen koneistukset ovat karkeat ja öljy vuotaa niiden kautta ulos. Vähäinen öljymäärä syö pikkuhiljaa vesipumppua käyttävät rattaat tohjoksi. Ongelmia on kai esiintynyt kaikkialla 30 ja 200tkm välillä. Vaihto vaatii ahtimen irroituksen, eli koko keulan purkamisen. Vaihto ei kuitenkaan korjaa mitään, vaan vuotavissa yksilöissä öljy jatkaa vuotamistaan. Keulan purkamisen pitäisi siis olla säännöllistä. Minun käsitykseni mukaan mahdollisesta vauriotilanteesta selviää ahtimen vaihdolla tai vesipumpun muuttamisella sähkökäyttöiseksi. Jälkimmäinen ei kuulosta enää liian pahalta.

Link to comment
Share on other sites

Luin niistä kylmemmistä tulpista suosituksena tuolta Englannin foorumeilta. Ajattelin ettei siitä haittaakaan ole, niin mikäs siinä. Tulipa hommattua ne astetta kylmemmät iridiumit viime huollon yhteydessä ihan varmuuden vuoksi tätä pulleyn vaihtoa silmillä pitäen. Ja mitä tulee siihen öljyyn, niin kait ne pitää sit siinä 100k kohdilla vaihtaa samalla, kun vaihteiston öljyt. Ja jos lähtee purkamaan etupäätä, niin voisi samalla katsoa sen surullisenkuuluisan tiivitseen vaihdelaatikosta kuntoon :)

 

Niin ja kyllä se ahdin muuten tulee kuumenemaan todella paljon enemmän. Siksihän siihen on suositeltu sitä parempaa välijäähdytintä. EIlenkin alkoi taas tuuletin huutamaan, kun mitattiin odb:t ja pakokaasut katsastusta varten. Ja off topicina siitä vielä sellainen hauska juttu, että katsastus oli viime vuonna laittanut autolleni seuraavan katsastuksen vasta 2013 ja eilen siellä käydessäni ne sanoi et ajele vain ensi vuoteen asti, kun auto kerran sinne asti on katsastettu. Kuulemma niiden järjestelmässä sellainen virhe, että tuontiautoja ensimmäisen kerran katsastettaessa he joutuvat käsin muuttamaan sen ekan katsastuksen ajankohdan...

Link to comment
Share on other sites

Terve,

 

myös täälläpäin olisi tarvetta ulosvetäjälle.

Löytyisikö joltain pariksi päiväksi lainaan sopivaa korvausta vastaan? Hihnapyörän vaihto olisi tarkoitus suorittaa ensi viikonloppuna jos vaan hihnapyörä löytää siihen mennessä perille ja ulosvetäjän saa tuolloin lainaan jostain :)

Asun Helsingissä ja mielelläni noukkisin lainaan pääkaupunkiseudulta.

 

Ennen / jälkeen dynotulokset olisi kyllä mielenkiintoista nähdä. Varsinkin jos vedoista saisi imuilman lämpötilan ja seossuhteen käppyrät :o

Noilla voisi vähän arvioida vakio IC:n ja suuttimien riittävyyttä.

Link to comment
Share on other sites

Asun Helsingissä ja mielelläni noukkisin lainaan pääkaupunkiseudulta.

 

Kevätpörriäinen riivaa ja ulosvetäjällä on kysyntää :)

 

Omani on kahden ulosvetäisyn kierroksella Keski-Suomessa ja paluun ajankohdasta ei ole täyttä varmuutta. En tiedä löytyisiköhän jostain muualta?

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...