Jump to content

pakosarja


simonits

Recommended Posts

olen purkanut 3 gt maileria ja kaksi mg:tä ja muutamasta cooperista myös ottanut nuo sarjat irti mutta siitä on kulunut tovi aikaa jote toivoisin että jos jollain ois tietoa mitoista niin ei tarvitsisi otta irti eri malleista ja mittailla eroja.muistaakseni mg:ssä mailer gt:ssä on tuo lehtiharava voin toki olla väärässä kun en muista vuosikymmenten takaisia asioita (ehkä dementtia vaivaa) ;)

Link to comment
Share on other sites

Siinä puretussa GT Mailerissa, mikä minulla on ollut, oli LCB tyyppinen pakosarja. Vähän sellainen "kulmikkaamman" oloinen mitä nämä myytävät on. Tiedä sitten oliko alkup.? Kyllä se jossain navetan seinällä maalla roikkuu muistaakseni.

Mulla on sellainen muistikuva, että 998:n ja 1275:n lehtiharavat oli samanlaiset? 1070:ssä ja 970:ssä oli eri mitoilla (matalampi lohko)? Näin muistaisin, mutta vannomaan en mene.

Link to comment
Share on other sites

998 ja 1275 cooppereissa oli eri pituiset pakosarjat kun lohkoissa on 14mm milliä korkeusero,kaikissa mg ja gt mailereissa on ollut lehtiharava mitä minulle on tullut vastaan pitää tarkastaa vielä kun maalla on kaksi koskemantonta MG:tä ja yksi GT maileri ja 1100 mini joissa kaikissa on lehtiharava.ystävän luona vertailtiin pakosarjoja kaksi oli samallaista mutta yksi oli erillainen ala kulma oli loivempi joten meinattiin jos on loivakulma osuu minin kelkkaan,toivottavasti joku kertoo mistä erotta 998 ja 1275 sarjan toisistaan ettei tarvii mennä maalle asti tutkimaan kait joku löytää netistä vastauksen joka osaa kaivaa tarpeeksi.sen takia kyselen tyhmiä kun englannista tuli sarja ja haluaisin varmistaa mihin tämä kuuluu eikä ole irrallaa muita sarjoja ja haluaisin päästä helpolla kun jollakin on varmaan tietoa asiasta onhan 998 cooppereita entisöity vai onko niihin laitettu eri auton pakosarjoja ;)

Link to comment
Share on other sites

asiassa sen enempiä aliarvioimatta ja epäilemättä mutta auttaskohan noi vanhat luokitustodistukset asiassa

http://mk1-performance-conversions.co.u ... papers.htm

näköjään on tullut lisää noita luokkareita sitten edellisen visiitin jälkeen sivustolle

Link to comment
Share on other sites

paljon on tietoa mineistä ja osa noista papereista löytyy kotooltakin nuo fia paperit yhestä ministä,en osaa ulkomaata joten nuo teksti osuudet menee ohi mutta kuvia on ihan kiva katella.mutta pitääkö tuo lopensepän väite paikkaansa selviääkö se noista teksteistä mikä pakosarja oli missäkin minissä tehtaan liukuhihnalta tullessa

Link to comment
Share on other sites

Varaosakirjan mukaan ja kuten itsekin hieman arvelin, niin 997, 998, 1070 ja 1275, niissä kaikissa on ollut samalainen "lehtiharava", osa numero 12A271.

Vain 970:ssä on ollut omansa osa numero 12A721.

Itse muistelin että myös 1070:n olisi ollut erilainen, mutta varaosakirja on eri mieltä.

Tässä asiassa uskon ainakin toistaiseksi olevani oikeassa ;)

Vaikka sepän tietämys onkin kiistaton :)

Link to comment
Share on other sites

itsekikin samaisessa pajassa vierailin "edellisessä mini elämässä" 80 luvulla. ja muuten on on myös oma arvostus seppää kohtaan suuri sillä ei tässä maassa kovin montaa vanhaa mestaria ja velhoa ole näissä mini asioissa joitten työn tuloksilla on meriittiä samassa mitassa.

Link to comment
Share on other sites

Enpä Minien varaosakirjoista niin tarkkaan tiedä, mutta muitten merkkien kirjojen kanssa ei ihan suoraan voi niistä lukea mitä autoissa on tehtaalta lähtiessä ollut. Pakosarja on hyvä esimerkki, vie paljon tilaa varastossa, kiertoaika todella pitkä ja vaikutus moottorin käytökseen todella pieni. Varaosana helposti tuollainen korvataan "sinnepäin" osalla, mikä sopii täydellisesti vanhan tilalle, mutta ei välttämättä ole ihan samanlainen.

Link to comment
Share on other sites

Niin, minä puhun tehtaan alkuperäisten 60-luvun puolivälin varaosakirjojen mukaan. Ja väitteelläni on myös pientä omien havaintojen pohjaa. Vaikka yleinen tietämykseni mineistä, kilpamineistä ym. ei ole varmaan murto-osaakaan "sepän" tiedoista, joita vastaan en ollenkaan edes yritä omiani väitellä (vaikka joku taas halusi näin ymmärtää ;) ).

Tuli jonkun verran harrastettua Cooperien varaosien alkuperäisyyksien ja niiden vuosimalleista riippuvien erojen vertailua ja tutkimusta tuossa 80-90 luvun taitteessa entisöintiä tehdessä.

Pakosarjoja on varmasti useanlaisia Mineihin/coopereihin. Lukemattomat virityspajat tekivät jo 60-luvulla virityssarjoja kaikkiin minimalleihin. Imu/pakosarjoja on monenlaisia.

Mutta se pellistä 2 puolikkaasta prässätty "lehtiharava" on se tehtaalta lähtenyt alkuperäinen ;) . LCB mallista sai jo 60- luvun puolivälissä alkuperäisenä varaosana. Ja myös yksiosaista vähän LCB mallista.

Tällaista väitän. Ainakin toistaiseksi, kunnes joku dokumentein toisin osoittaa 8)

Link to comment
Share on other sites

Juu, en väitäkkään että tässä tapauksessa kirjat ovat väärin. Kunhan vain totesin että niistä ei aina voi totuutta löytää, ei edes alkuperäisistä tehtaiden tekemistä kirjoista. Minin tapauksessa taitaa olla kerrankin positiivinen asia että Englantilaiset tekivät asiat kuten halusivat, ja kustannuksia/resursseja todennäköisesti tuhlattiin siihen että kaikki osat sai "alkuperäisenä". Sittenhän myöhemmin tuli Japsit ja Sakemannit opettamaan miten niitä hommia tehdään ja Englesmannit taantuivat autoteollisuudessa autotalleihinsa.

Link to comment
Share on other sites

Niinpä, vasen on se kahdesta puolikkaasta prässätty alkup. "lehtiharava", aika raakasti pätkäisty.

Toinen on joku niistä lukuisista "virisarjoista", ei tehtaalainen. Varmaan hyvänmallinen, toimiva.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...