Jump to content

Talvirenkaat


Laza

Recommended Posts

Onko suosituksia talvikumien osalta? Nykyautossa on orkkis (-04) kitkat, 175/60 R16 Dunlop Wintersport SP M2 DSST :t.

 

Eilen oli taas sellainen pääkallokeli että emme saaneet autoa edes pienen nyppylän ylitse, luisti vaan poikittain ja ties miten. Onneksi ei osunut puihin tai aitoihin! No, olihan se kyllä todella liukas keli muutenkin, mutta pisti miettimään että miten hyvät nuo alkuperäiset, 3 vuotta vanhat kitkat oikein ovatkaan.

 

Vanne on 16" double spoke eli R87, tuo rengaskoko on vaan vähintäänkin hankala, en löytänyt mistään edes tuohon sopivia talvikumeja. Ilmeisesti vähän isompia voisi katsoa, mutta ei myöskään 175/65:sia löydy.

 

[EDIT]

Link to comment
Share on other sites

No en ole yhtään ihmeissäni että todennäköisesti H-nopeusluokan 4vuotta vanhoista kitkoista loppuu pito, eihän noita alunperinkään ole tarkoitettu pohjolan olosuhteisiin. Mutta tosiaan vaihtoehdot taitaa olla nolla kunnon renkaissa 175/60/16 kokoluokassa, 195/55/16 löytyy talvikumina kyllä monelta. Halkaisija on about sama, ainoastaan tuo 20mm lisää leveyttä mikä ei kait tuota ongelmia.

Link to comment
Share on other sites

... Mutta tosiaan vaihtoehdot taitaa olla nolla kunnon renkaissa 175/60/16 kokoluokassa, 195/55/16 löytyy talvikumina kyllä monelta. Halkaisija on about sama, ainoastaan tuo 20mm lisää leveyttä mikä ei kait tuota ongelmia.
Leveämmällä renkaalla mennään vesisateessa, lumessa ja varsinkin sohjossa selkeästi kapeampia hitaammin. Ei se toki ongelma ole, kuten ei tuokaan, jos joutuu ajamaan jäätiköllä sukkasilleen kävelyvauhtia. Olosuhteiden mukaanhan sitä aina ajetaan. Jos tykkää haasteellisesta ajamisesta, kuten meikäläinen, niin mulle nuo vanhat ois aika "kivat" ellei peräti unelmat. ;)
Link to comment
Share on other sites

Ei 195 rengas ole leveä ! Pääsääntöisesti ton painosessa autossa suomen talvessa parempi leveys kuin 175 nakki.
Varmaan muistan väärin TM:n tai Tuulilasin vertailuja eri leveyksisten renkaiden eduista. Omassa - kevyessä - autossani kesälläkin on olosuhteita, joissa 145 leveät kitkarenkaat mahdollistavat huomattavasti kovemman nopeuden kuin 175 leveät kesärenkaat. Nuo kitkat on ilmeisesti erittäin huonot (ei paljon lamelleja), mutta Mini ei kummoisia renkaita tunnu alleen tarvitsevan. Vedessä, loskassa ja lumessa uppoaa kapea rengas mainiosti syvälle - keula ei nouse liirtoon pikkunopeuksissa. Kesärenkailla urien pohjalla tai lätäköissä oleva vesi nostattaa keulaa ikävästi. Varsinkin entisillä kesärenkailla loppuaikoina, kun ne oli puoliksi kuluneet (uusina niillä pystyi ajamaan aika hyvin) eli enää 4 mm pintaa. Jos haluaisin maksimoida autoni miniminopeuden, pitäisin alla aina 145 leveää rengasta. Ulkonäön ja hyvien kelien&teiden vuoksi voi sen verran kuitenkin kärsiä, että sadekelillä joutuu toisinaan ajamaan uraisilla teillä hitaammin ja tarkasti lätäkköjä väistellen.

 

MINI toki on 50% painavampi, joten kaipa siihen voi laittaa 50% leveämmät renkaat päästäkseen samaan efektiin (145*1,5 = 220). En tiedä.

Link to comment
Share on other sites

Joo-o, tosiaan noita alkuperäisen kokoisia ei löydy mistään. Tuota 195/55:sta löytyy jotain, tilasin sitten Michelin X-ICE:t (kitkat), 520 asennettuna. Hitusen leveämpiäkin olisi saanut mutta niistä ei saanut hintaetua enkä ollut oikein vakuuttunut niiden soveltuvuudesta kapeille (16x5.5") vanteille joten päädyin Micheliniin. Hakkapeliitta RSIt olisi ollut melkein 700 :-/ Saa nähdä miten noilla misukoilla sitten pärjää, lienee kuitenkin ihan kohtuulliset kumit.

Link to comment
Share on other sites

Ja tosiaan ne Dunlopitkaan ei ole suunniteltu talvirenkaiksi muutakuin pohjoisen Saksan olosuhteisiin missä on lunta joskus ja joulune, eikä lämpötilat mene paljoa pakkasen puolelle.

 

195/55 minimivannekoko on 5,5", joten ei leveämpää rengasta noille vanteille olisi voinut laillisesti laittaakkaan. Eikä tuollainen ole liian leveä MINIin. Itsekkin on pakko käyttää omassa käyttöautossa 225/45/17 talvirenkaita, kun ei muuten kantavuudet riitä. Nokian on todellakin hinnoitellut itsensä Suomessa järkkyhintaiseksi, koska moni "vanhempi" kuski ei tunnusta muita talvirenkaita kuin tuon, vaikka saattaisi olla parempiakin. Misukka on hyvä.

 

Vanha Mini nyt on tosiaan hiema eri asia, kun painoa ei ole mitään. Hyvä esimerkki että oman käyttöautoni pelkkä etuakselin omapaino on about saman verran kuin kummankin Minini omapainot yhteensä ;D Lisäksi eihän Miniin saa edes mitään kunnon moderneja talvikumejakaan.

Link to comment
Share on other sites

Nyt on Misukat alla ja huh, kyllä jo tässä sadekelissä huomasi tuntuvan eron. Kivikovat runflatit ovat tunkiolla, X-icet ovat paljon hiljaisemmat ja pehmeämmät ajaa. Nyt on pakkaskelejä luvattu, saas nähdä pääseekö koittaan lumiajoakin jossain vaiheessa.

 

Noi vanhat olis voinu ehkä mennä vielä kesäkumeina, mutta ei ollut sopivia vanteitakaan niin antaa olla.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Tänään pääsi kokeilemaan Miniä ekaa kertaa oikein kunnolla tuonne hiusneulapätkille ja muuten vaan mutkaisille pätkille. Onhan se vaan hauska ajaa !!!  :D ;D 8-)

 

Ongelma minkä huomasin oli että nuo orkkis runflat talvirenkaat (kitkat) on toivottoman liukkaan oloiset. Onneksi kuitenkin lähtee luistamaan tasaisesti ettei mitään isoa yllättävää luistoa tule. Tämä siis kuivalla asfaltilla.

 

Saapas nähdä että pitääkö vaihtaa jotkin toiset kumit ensi talveksi joissa olisi vähän parempi pito... Toisaalta taas, jos on parempi pito -> vauhti nousee...

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...