Jump to content

Minin ruostesuojaus ?


CooperAce

Recommended Posts

Jos jatkan tähän samaan keskusteluun heittämällä hieman eri aiheisen kysymyksen, eli Minin ruostesuojauksesta...olettekos suojanneet Minejänne ruosteelta ;) ? Voisi olla ihan järkevää, jos aikoo pitää autoa kauemmin kuin sen 3 vuotta. Kun osaisi vaan päättää millaisen suojauksen teettäisi, pelkän alustan vai kotelot vai ihan täydellisen...

Link to comment
Share on other sites

En ole massauttanut autojani 15-vuoteen, koska on tullut pidettyy ~3 vuotta keskimäärin yhtä. Tai no olis siitä hyötyy, mutta vasta seuraaville käyttäjille.  ;)

 

Viimeksi kun teetin massauksen, niin se tehtiin täydellisenä. Samaa on tullut mietittyy, että pitäiskö autoa kauemmin ja massauttais sen ...

Link to comment
Share on other sites

Mä oon ajatellut teettää täyden suojauksen, on vaan jäänyt kun ei ole aikaisemmin tuota talviajoakaan ollut.

 

Edelliseen autoon teetin suojauksen, ja annoin sitten kolmivuotiaana vaihdossa liikkeeseen. Eli nykyinen omistaja varmaan kiittää - tuskin siitä sain penniäkään enempää kuin ilman suojausta.  :-[

 

Minissä on sen verran muovikoteloa peltien peittona - puskurit, lokarinreunat, sisälokarit, helmat - että vois olla ideaa pyytää suojaamosta tarjous silleen, että irrottais ja kiinnittäis muoviosat itte. Näin oon ainakin suunnitellu tehdä. Pitää kyllä varmaan ensin selvittää, mitä oikeestaan kannattaa irrottaa :)      

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Kysäisin tänään ihan sattumalla valitusta suojaamosta tuosta muovipaneelien irrottamisesta suojausta varten. Pikkusen jäi kuva, että puhui yleisesti tuntematta sen kummemmin miten paneeleita on just Minissä. Sanoi kumminkin, että sisälokarit irrotetaan, ja jos pohjan alla jotain suojamuoveja, niin ne. Mitään helmoja, levikkeitä tai puskureita ei irroitella  :-/

Link to comment
Share on other sites

 

Enpäs sano.

 

Meinaan ne osat kumminkin ottaa irti, hyötyä tai nou  :) Onko ne helmat muuten kiinni samoilla edamjuuston vahvuisilla muovikiinnikkeillä kuin sisälokkarit, sähän oot irrottanu ??

No sit'en minäkään kerro...

...noeivaines, herralla on silloin ollut palkkapäivänä tili myöhässä, jos olet niinkin kovaa edamia joutunut syömään. Siis vertaat sisälokkareiden niihin ruuvattaviin kiinnikkeisiin.

Vastaus: kiinnikkeet ovat luonteeltaan kertakäyttöisiä eli ainakin mun purkutuomion jälkeen tarvittiin uusia kiinnikkeitä Laakkoselta noin 50:lla. Monenlaisia/erilaisia, riippuen siitä mitkä kaikki helmat meinaat irroittaa, vaiko ihan kaikki. Muutama sellaista ruuvattavaakin taisi tarvita.

Link to comment
Share on other sites

Vastaus: kiinnikkeet ovat luonteeltaan kertakäyttöisiä eli ainakin mun purkutuomion jälkeen tarvittiin uusia kiinnikkeitä Laakkoselta noin 50:lla. Monenlaisia/erilaisia, riippuen siitä mitkä kaikki helmat meinaat irroittaa, vaiko ihan kaikki. Muutama sellaista ruuvattavaakin taisi tarvita.

 

Noniin, oli (kerrankin ;D) hyvä juttu, että en lähtenyt suojausliikettä tässä tölvimään. Jos kiinnitysnippelit tosiaan maksaa 50 eur, niitä tarvitaan kyllä aika läjä. Ne pienimmät kun maksaa vain 0,50 eur zipale.

 

Lisäksihän menee sitten vielä vaihtoon ne kynnyskoteloiden koristepeltiliuskat.

 

Eipä niitä kyllä tosiaan voi noita kaikkia vaatia suojaamossa irrottamaan. Asiakaskin saattaa suutahtaa, kun sovittuun hintaan laitetaan päälle 50 eur pelkistä kiinnikkeistä...  :)  

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Kyselin Minin ruostesuojauksesta täältä Oulusta ja ei siinä tosiaan helmoja irrotella (olivat suojanneet aiemminkin Minejä). Lisäksi takaluukun verhoilu irrotetaan, takavalot ja alustasta neljästä  kohdasta puretaan jotain (mulla on muuten se suojauskartta). Minkälaisia tarjouksia olette saaneet? Täällä näyttäisi olevan hintakartelli ~550e...kyseessä siis Dinitrol käsittely, ei mikään tehtaan lisäturvakäsittely vaan se "toisiks paras"...

Link to comment
Share on other sites

Pitää kai minun kiinnostua tästä minin massauksesta ja kysellä keski-suomen hintoja kevään aikana.

 

Tuli nimittäin viikolla tehtyy sen luokan päätöksiä, että joutuu (saa miten vaan) miniä pitämään vielä seuraavat 3 - 5 vuotta. Menee omat ja lainatut rahat tärkeämpiin juttuihin lähivuosina. Mutta päätöstä helpotti se, kun kerrankin on mieleinen kärry alla ja sitä ehkä haluaakin pitää pisempään kuin 2 - 3 vuotta.  ;D

Link to comment
Share on other sites

Minkälaisia tarjouksia olette saaneet? Täällä näyttäisi olevan hintakartelli ~550e...kyseessä siis Dinitrol käsittely, ei mikään tehtaan lisäturvakäsittely vaan se "toisiks paras"...

 

Tossa pytingissä johon soittelin, antoivat hinnaksi 480 eur. Kalliilta tuntui minusta sekin.

 

Uudessa Tuulilasissa on synkkää kertomaa uusien autojen ruostumisesta. Siinä oli muuten juttua, että näissä jälkikäsittelyissä joudutaan nykyjään käyttämään liuotinvapaita aineita. Liekö aineiden hinnat nouseet, kun (hataran) muistikuvan mukaan mun edellisen auton suojaus maksoi hiukan reilut puolet tuosta nyt tarjotusta hinnasta :)

Link to comment
Share on other sites

 

Minkälainen käsittely oli kyseessä? Itse en aio teettää muualla kuin SFS-sertifioidussa suojaamossa. Paikallinen jälleenmyyjä myös kehotti teettämään suojauksen vain ko puljussa.

 

Pakko myöntää, että en tiedä. Tyydyin tarkkuuteen "täysi käsittely". Täytyy siis ainakin vähän selvittää ennenku vie mihinkään  :)  

Link to comment
Share on other sites

Olen viikon kahlannut eri keskustelupalstoja liittyen auton massaukseen ja on puolesta/vastaa mielipiteitä kiitettävästi.  :o

 

Uuden minin rakenne on semmonen, että muovien alle jää pilvin pimein kohtia suojaamatta. Miten toi etupää, eihän siellä ole kuin lokarit. Keskellä on tasainen pohja, johon pitäis jotain lisäsuojaa saada. Pakoputkiston ympärillä on ties mitä suojaa, joiden taakse massaa ei taida paljoa mennä. Samaa suojaa on ässässä koko perän osalla eli tuski alkavat putkistoja irroitteleen massafirmoissa. Arvio on, että 1/3 jää minissä suojaamatta pohjasta massauksen yhteydessä.

 

Onko kukaan miettinyt minin pohjan öljyämistä ?

Tekeekö sitä mitkään firmat, vai onko se näiden takapihojen rampojen hommia. Tämä työ pitäis kai kerran vuoteen teettää vai ...

Link to comment
Share on other sites

... Pakoputkiston ympärillä on ties mitä suojaa, joiden taakse massaa ei taida paljoa mennä. Samaa suojaa on ässässä koko perän osalla eli tuski alkavat putkistoja irroitteleen massafirmoissa. Arvio on, että 1/3 jää minissä suojaamatta pohjasta massauksen yhteydessä. ...
Ne suojathan suojaa mekaaniselta kulutukselta. Galvanoitu ja maalattu pelti taitaa säilyä maalinkin osalta täysin ehjänä, jos edessä on suojaa. Jos taas lumi, vesi, hiekka,... pääsee lentämään ajossa vauhdilla johonkin, niin tuollainen rasitus ennenpitkää puhkaisee maalin ja kuluttaa galvanoinnin. Eikös MINIt oon 100% galvanoitua peltiä? No, oli miten oli, niin suojat auttaa aika paljon. Kuumiin kohtiin (pakoputken lähelle tms.) ei varmaan kannata laittaa sen enempää öljyä kuin muitakaan suoja-aineita. Pakoputken ympärillä tarttee vain suojaa, ettei putki, saatikka vieressä oleva pohja, kulu puhki  mekaanisen rasituksen vuoksi - paikat pysyy varmasti kuivana noilla alueilla.
Link to comment
Share on other sites

Ne suojathan suojaa mekaaniselta kulutukselta. Galvanoitu ja maalattu pelti taitaa säilyä maalinkin osalta täysin ehjänä, jos edessä on suojaa. Jos taas lumi, vesi, hiekka,... pääsee lentämään ajossa vauhdilla johonkin, niin tuollainen rasitus ennenpitkää puhkaisee maalin ja kuluttaa galvanoinnin. Eikös MINIt oon 100% galvanoitua peltiä? No, oli miten oli, niin suojat auttaa aika paljon. Kuumiin kohtiin (pakoputken lähelle tms.) ei varmaan kannata laittaa sen enempää öljyä kuin muitakaan suoja-aineita. Pakoputken ympärillä tarttee vain suojaa, ettei putki, saatikka vieressä oleva pohja, kulu puhki  mekaanisen rasituksen vuoksi - paikat pysyy varmasti kuivana noilla alueilla.

 

Ite näkisin juuri alustan suojaamisen tärkeänä, siis mekaaniselta kulumiselta, en niinkään koteloiden ja luukkujen.

 

Vaikka se alusta onkin suojattu muovisilla suojilla, niin hyvin usein niiden suojien alla onkin sitten vain pohjamaalattu pelti, sinkitty tosin. Pohjamaalausta on tosin melko ohut kerros ja joskus jopa hyvin epätasainen. Varmasti siellä on kohtia, joita ei ole kunnolla suojattu/maalattu.

 

Ehkä olisikin järkevintä suojauttaa pelkästään se alusta. Täältä löytyy sitten Minin Dinol-käsittelyn suojauskartta .pdf:nä, jos jotakuta kiinnostaa.

 

Tuolta ruotsalaisesta tutkimuksesta löytyy myös Minin suojauksen arvointi;

http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp

 

Ruotsia taitavat voivat sitten suomentaa tuloksen tänne palstallekkin  ;).

 

Tuosta öljyämisestä sen verran, että ehkä sillä voi parhaiten hidastaa jo alkanutta ruostumista jos sen saa jollakin keinoin pysymän kohteessa, mutta mihinkään uuteen autoon se ei kyllä sovi. Nykyään kun on kehitetty paljon parempiakin aineita.

Link to comment
Share on other sites

Ite näkisin juuri alustan suojaamisen tärkeänä, siis mekaaniselta kulumiselta, en niinkään koteloiden ja luukkujen.
Toisaalta, jos on avoimia reittejä koteloiden sisään, niin kannattaa kyllä nekin suojata. Koteloiden sisäpuolta ei taideta maalata, joten siellä on suojana "pelkkä" galvanointi, joka ennenpitkää liukenee pois sadevesien happojen ja maantiesuolan vaikutuksesta. Maalit + galvanointi kestää liuotusta paremmin ja kaikki kestää paremmin, jos päälle laitetaan mekaanista kulutusta kestävä massaus (jonka alla vielä jonkin hyvin ohuella liuotinaineella ruiskutettu ruosteenesto)... Täyssuojaus kestää vuosia pienillä paikkauksilla ja tarkastuksilla.

 

Nämä ruosteenestokäsittelyjen vieroksunnat tehtaiden ja maahantuojien taholta johtuu lainsäädännöstä, jonka mukaan liuotinaineiden käyttöä on pakko rajoittaa. Eli ruosteenestoa ei tehtailla saa tehdä. Onneksi ruosteenestofirmat vielä saavat noita liuottimia käyttää. Sama liuottimien käytön rajoitus on myös maaleissa ja siksi vanhoissa autoissa kuulemma on ollut paljon paremmat (myrkky :o)maalit...

Link to comment
Share on other sites

Toisaalta, jos on avoimia reittejä koteloiden sisään, niin kannattaa kyllä nekin suojata. Koteloiden sisäpuolta ei taideta maalata, joten siellä on suojana "pelkkä" galvanointi, joka ennenpitkää liukenee pois sadevesien happojen ja maantiesuolan vaikutuksesta. Maalit + galvanointi kestää liuotusta paremmin ja kaikki kestää paremmin, jos päälle laitetaan mekaanista kulutusta kestävä massaus (jonka alla vielä jonkin hyvin ohuella liuotinaineella ruiskutettu ruosteenesto)... Täyssuojaus kestää vuosia pienillä paikkauksilla ja tarkastuksilla.

 

Oot täysin oikeassa tässä. Ero tulee siinä, että alusta (ml palkit jne) saa hyvät alut ruosteelle jo muutamassa vuodessa, kun taas kotelot alkavat näkyä sitten pitemmässä juoksussa ~10v. Moniko meistä aikoo ajaa VARMASTI samalla autolla niin kauan? Veikkaan kuitenkin, että vaikka jättäisi kotelosuojauksen kokonaan pois, niin suojauksen hinta ei kuitenkaan putoa kovin kriittisesti...

Link to comment
Share on other sites

.. ~10v. Moniko meistä aikoo ajaa VARMASTI samalla autolla niin kauan? ...
Tuskinpa yksikään... ;)

 

Terveisin,

 

jiikoo "Samalla voortilla (vastentahtoisestikin) vuodesta 1986 ilman ruostesuojausta ja nyt ois tarkootus ajaa (suojatulla) Minillä yhtä pitkään..."

 

Korjasin tuon vuosiluvun (itse sain kortin vasta 1985 ja vanhempi [kullan värinen ;D] Granada vaihdettiin vuonna 1986 uudempaan, josta lähtien oon minäkin tällä nykyisellä autollani ajanut).

Link to comment
Share on other sites

Katoin tänään uudelleen sitä Tuulilasia, josta aikaisemmassa viestissä. Ei niiden suojaamon litkujen tosiaan tarvi olla täysin liuotinvapaita (niinku JiiKoo tossa kirjoitteleekin), mutta liottimien määrää on jouduttu vähentämään. Kuvassa oli viis vuotta vanhan Mersun suojaamaton etupalkki, joka oli muhinut muovien suojassa, ja josta pystyi irroittamaan paloja käsin...

 

Ehkä meikäläisen ajatusmaailma on sitten vaan juuttunut Fiat Regata-aikaan, mutta mulle muovi pellin päällä = varmaa ruostetta näkymättömissä  :(

 

Tuossa svedujutussa kehutaan Minin koteloiden suojausta tehtaalla. Olisko hyvä vaihtoehto sitten se halvin, eli omatoimisesti pohjasta kaikki paneelit irti mitä lähtee, painepesu ja kunnollinen kuivatus luokkaa viikko, ja sitten kompura lainaksi ja Biltemasta halvin alustamassaan pystyvä ruisku. Eli pelkkä pohja itse tehtynä, ajan kanssa  :)      

Link to comment
Share on other sites

... Kuvassa oli viis vuotta vanhan Mersun suojaamaton etupalkki, joka oli muhinut muovien suojassa, ja josta pystyi irroittamaan paloja käsin...     

Tämä juuri on se hämmästyttävin asia. Peltiin on keksitty galvanointi, mutta vahvuudeltaan paksumpiin osiin ei, nehän kestää ilmankin vaikka kuinka pitkään (=5 vuotta)... Unohdin tämän noissa aikaisemmissa, kun keskityin pellin suojaamiseen. Runkopalkit ja ripustukset voi siis oikeasti mennä muutamassa vuodessa. Toki, jos on kova tunaroimaan (eli tuunaamaan), niin suojaus on jo hoidettu noissa maalilla, kromilla, kullalla,... Suola on tosi tehokasta, jos yli sentin vahvuiset palkit menee 5 vuodessa puhki. Voipa olla, että kyseessä on yleensä suunnitteluvika ja auton osien välille syntyy sähköinen pari Suomen olosuhteissa ja metalli liukenee silmissä... Palkkeihin kannattaisi varmaan pultata koristeeksi täyssinkkisiä pultteja/niittejä sinne tänne, niin kemialliset reaktiot suojaisivat autoa, eikä päinvastoin.
Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...