mustikka Posted June 6, 2011 Report Posted June 6, 2011 Nonii... Mulla on ollu kyllä NIIN maanantai päivä tänään! >:( Prkl!! Neljän ruuhkassa -TIETYSTI- alko Mini yht'äkkiä keittämään. Kun paisuntasäiliö oli rauhottunu ja pulinat siellä lakannu, ni täytin säiliön uudelleen. Ku ajoin kotipihaan (n.3km), ni sama homma uudestaan. Onkohan termostaatti sökönä vai voiks se olla joku muu?
Päivi Posted June 6, 2011 Report Posted June 6, 2011 Anteeksi vaan jos pelottelen , mutta olisiko kansipahvi antautunut? Toivon , että olen väärässä mutta mahdollista kaiketi.
mustikka Posted June 6, 2011 Author Report Posted June 6, 2011 Älä viitti!! :o No, täytyy tutkia. Tänään ei enää tuu tehtyä mitään ja huomenna töissä kellon ympäri. Noo... Ens viikolla on 1 vko kesälomaa...
Mini1380 Posted June 7, 2011 Report Posted June 7, 2011 Kun auto käy ja syyläristä on korkki auki "pulputtaako" se pahasti sinne ja pinta nousee heti, jos ei niin kansipahvi tuskin mennyt vaan vika: termarissa, tukkeutuneessa syylärissä tai toimimattomassa flektissä.
mustikka Posted June 7, 2011 Author Report Posted June 7, 2011 Joo, oli flekti ihan jumissa! Ei pyöriny edes vaik meisselillä yritti. :o Täytyy hommata huomenna uus. Vesipumppu toimii ja termostaatti meni varmuuden vuoksi vaihtoon. Siltä vaikuttais, et kannentiiviste on kunnossa. Voi mun raasua... :-\
mustikka Posted June 8, 2011 Author Report Posted June 8, 2011 Edelleen kiehuu... Nyt on vaihdettu uus flekti, mut se ei lähde pyörimään. ??? Onkohan anturi rikki tai joku johto poikki? Ajoin pienen lenkin ja alko taas lämpö kohoomaan. Onneks pääsin kotipihaan.
LeeHarvey Posted June 9, 2011 Report Posted June 9, 2011 tarkista sulake. Jos vanha flekti oli jumissa on sulake varmaan poksunut, kun yrittänyt laittaa sitä pyörimään.
mustikka Posted June 9, 2011 Author Report Posted June 9, 2011 Sulake oli kunnossa. Meni sähköhommiks... Mä en ymmärrä niistä yhtään mitään, mut onneks kaveri osaa. Joku johto/johtoja täytyy vetää uusiks. Varastaa sähköä jostain toisesta johdosta... tai jotain... Ei mitään käryä! ;D :o Huomenna varmaan saa auton taas liikenteeseen. 8)
club75 Posted June 9, 2011 Report Posted June 9, 2011 Onko sähköflektin anturi tarkistettu/vaihdettu? Kai sullakin se jossain on... ?
mustikka Posted June 9, 2011 Author Report Posted June 9, 2011 Uus anturi pitäis saada huomenna. Menee sekin vaihtoon. :)
minorv8 Posted June 10, 2011 Report Posted June 10, 2011 Olikos tuo Mpi ? Onko sulla siihen kytkentäkaaviot mistä jäljittää piuhoja ja himmeleitä ? t. Jukka
mustikka Posted June 10, 2011 Author Report Posted June 10, 2011 Jep, Mpi on kyseessä. Mulla pitäis olla kytkentäkaaviot tallessa. Täytyy kaivaa nekin esiin.
mustikka Posted June 10, 2011 Author Report Posted June 10, 2011 Nyt hölmö kysymys, mut missä sijaitsee lämpötilan anturi? Siis se, mikä käskee sähköflektin käymään.
minorv8 Posted June 10, 2011 Report Posted June 10, 2011 Flektille ei näyttäis olevan omaa anturia vaan käyttää moottorin lämpötila-anturia. Se taas löytyy termostaatin kopan alta. Lämpötilatieto menee ECU:n (tai MEMS:n kautta kuten Rover sitä kutsuu) flektin releelle. Se taas on kuskin puolella konehuonessa, inertiakytkimen vieressä. Kokeile vaihtaa samanlainen rele tilalle.
mustikka Posted June 10, 2011 Author Report Posted June 10, 2011 Nyt toimii niin ku pitääkin!!! Jess!! Kiitos kaikille avusta. :D
mustikka Posted June 10, 2011 Author Report Posted June 10, 2011 Vika oli siinä releessä siellä kuskin puolella. Meinas kyllä jo usko loppua! No, nyt olen taas yhtä kokemusta viisaampi. Sen verran täytyy kyl sanoa, et ei se flekti ole kyl mun aikana pyöriny... Sellasta tuulettimen hurinaa en ole aikasemmin kuullu... ??? Kun auton on ajon jälkeenkin sammuttanu, ni ei ole kyl koskaan hurissu... Ei sitä välttämättä autossa sisällä kuulekaan... Täytyy viel varmaan seurata, ettei se kansipahvi ole menny? Autot ja naiset... :-[ ::) :P
Jyrppä Posted June 11, 2011 Report Posted June 11, 2011 Hei vaan vinkkejä kaivataan Täällä on samanmoista ongelmaa että lämmöt nousee! Mini 1000 -76 ja lämmöt nousee jo n.500m ajossa normaaliksi ja siittä aina tappiin asti lyhyessä matkassa. Syylärin tuuletin pyörii, termostattia ei ole (ilmeisesti entisen omistajan ratkaisu)näinhän moottorissa pitäisi olla vapaakierto :) . Minkälaista vikaa pitäis rikkinäisen anturin antaa? Heittääkö sen lämpöasteet häränpyllyä vai pitäiskö näyttää nollaa? Olisiko muuta mitä pitäis ottaa huomioon? Mielestäni anturi on vastaava kuin tämä http://www.minitron.fi/tuotteet/037.JPG Kiitoksia jo etukäteen vastauksista O0
Mini1380 Posted June 11, 2011 Report Posted June 11, 2011 Vika oli siinä releessä siellä kuskin puolella. Meinas kyllä jo usko loppua! No, nyt olen taas yhtä kokemusta viisaampi. Sen verran täytyy kyl sanoa, et ei se flekti ole kyl mun aikana pyöriny... Sellasta tuulettimen hurinaa en ole aikasemmin kuullu... ??? Kun auton on ajon jälkeenkin sammuttanu, ni ei ole kyl koskaan hurissu... Ei sitä välttämättä autossa sisällä kuulekaan...Täytyy viel varmaan seurata, ettei se kansipahvi ole menny? Autot ja naiset... :-[ ::) :P Kyllä saa tosi pahasti keittää et Minissä kansipahvi ottaisi nokkiinsa mut kannattaahan tuota hiukan seurailla.
Päivi Posted June 11, 2011 Report Posted June 11, 2011 Hei vaan vinkkejä kaivataan Täällä on samanmoista ongelmaa että lämmöt nousee! Mini 1000 -76 ja lämmöt nousee jo n.500m ajossa normaaliksi ja siittä aina tappiin asti lyhyessä matkassa. Syylärin tuuletin pyörii, termostattia ei ole (ilmeisesti entisen omistajan ratkaisu)näinhän moottorissa pitäisi olla vapaakierto :) . Minkälaista vikaa pitäis rikkinäisen anturin antaa? Heittääkö sen lämpöasteet häränpyllyä vai pitäiskö näyttää nollaa? Olisiko muuta mitä pitäis ottaa huomioon? Mielestäni anturi on vastaava kuin tämä http://www.minitron.fi/tuotteet/037.JPG Kiitoksia jo etukäteen vastauksista O0 Moi! Meillä oli ihan samaa ongelmaa ja tosiaan termari heitetty mäkeen, mutta silti lämmöt tapissa mittarin mukaan ja keittihän tuo sitten sillä seuraksella että kansipahvi meni.(1000 ja 79vm.) Tosin rupesi käymään kolmella kun keitti. Nyt uudella termarilla ja anturilla(minitron) edelleen lämmöt mittarin mukaan tapissa , mutta ei keitä kuitenkaan ja noissa antureissahan on jotain eroja kaiketi.
simonits Posted June 11, 2011 Report Posted June 11, 2011 antureissa on eroja (muistaakseni värit kertovat mihin käy) mutta minin jäähdytysjärjestelmä on suuniteltu silleen että termari on paikallaan jos sen poistaa niin lämpöongelmat lisääntyy,jos termari on poistettava niin ottakaa sisuskalut pois niin vedenkierto pysyy ennallaan miten se on suuniteltu ja lämpöongelmat ehkä vähentyy,voihan lohko ja jäähdytin olla täys moskaa,itse huuhtelin jäähdyttäjän ja lohkon ja lämppärin paineella vesijohto paine putsaa ihmeen hyvin kun laittaa täysillä veden tulemaan järjestelmän läpi kyllä tuli moskaa ja ruostetta,normi mini nostaa aina lämpöjä 30asteen helteellä liikennevaloissa.
Jyrppä Posted June 12, 2011 Report Posted June 12, 2011 Jaahas taitaa vika piillä mittarissa tai anturissa. Koitin tollasella 110asteen elohopeamittarilla nesteen lämpötilaa kun mittari näyttä N niin se oli 72 ja kohtalaisen ajon jälkeen kun mittari oli tapissaan niin elohopemittari näyttä 85´C. Varmaan sähköinen mittari ottanut itseensä.
Turbo 69 Posted June 13, 2011 Report Posted June 13, 2011 Tarkista vielä mittarin maadoitus.Mittarin rungon pitää olla maissa.
Jyrppä Posted June 13, 2011 Report Posted June 13, 2011 Tarkista vielä mittarin maadoitus.Mittarin rungon pitää olla maissa. Tarviikin tarkistaa! Löysin mekaanisen lämpömittarin ja se kävi suoraan tohon anturin paikalle. Sillä oon ny ajellu pitkää lenkkiä ja lämmöt pysyy kiltisti 75-82´C välillä. Tosin ei enään oo niin pahoja helteitä mutta ei toi ainakaan keitä. ;)
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now