Jump to content

peräluissuu..


johnny

Recommended Posts

harrastaako kukaan omalla katiskalla? d: minihän on etuvetoiseksi melko käypä tuohon peräluisuun. talvisin on ihan kuin takapotkulla ajelisi. nojoo.. mut esim liikkenneympyrät on sellasii mis on kiva ja helppo leikkii, ilman et käyttää kässärii.

 

mut kyllä se perä lähtee näistä kuivallaki kelillä irti, näin on käynyt pari kertaa esim tos niittykummun paikkeilla. kun ajetaan merituulentietä matinkylän suunnasta ja käännytään niittykummun kohdalla haukilahden suuntaan. siinähän on tiukka kurvi oikealle ja kanttikiveä molemmin puolin, joten siinä joutuu hieman lainaamaan viereistä kaistaa jos siihen tulee vauhdilla(ts. jos haluaa karistaa jonkun quattroihmeen, mul on vaan peruscoopperi, nii nää oon niitä harvoja keinoja. 8) ) siihen kun tulee kovaa nii on lähteny yks kaks perä irti.. eikä mikään pieni nykäisy vaan kunnon luisu.

kyllä siinä vähän säpsähti. mut audimies olisi varmaan samassa vauhdissa pyörähtänyt jo katon kautta ympäri.

 

siitä tulikin mieleen yks toinen juttu.. se, kun mä ajoin takaa yhtää isoa audia ;D suomenojalta länsiväylää pitkin aina siihen kehä II ramppiin asti, joka sekin on aika jyrkkä mutka niinkuin tollaset poistumistiet nyt yleensä. ohitin suomenojalla sen audimiehen hienosti pelisilmää käyttäen ja se ei kai oikein hyväksynyt sitä. ?? heti kun päästiin länsiväylälle se paineli ohi, ja käänsi ihan siihen mun eteen, coopperin puskuria hipoen. sit se lähti taas helvetisti siitä edestä.. omenan kohdalla se meni suoraan ja mä taas keksin "oikaista" sen bussikaistan kautta ja kiilata sen eteen taas länärillä, jos se vaan tajuaisi hidastaa kun huomaisi et mä ajoin sinne omenalle. ja kyllä se hidasti mut ei tarpeeksi, oma vauhti kuitenkin riitti siihen et olin taas sen takaluukussa kiinni. ja kun oltiin jo lähempänä sitä kehä kakkosen ramppia niin huomasi kuinka se taas lisäsi vauhtia.. siihen mutkaan tultiin ihan tosissaan vauhdilla, nopeutta oli rampin puolivälissä varmaan lähemmäs kahdeksaakymppiä. sit siinä jossain vaiheessa, sen takaluukkuun liimautuneena ajattelin et sit kun se pössö keksii painaa sitä jarrua nii mä tööttään sille ja se siitä. aika lapsellista vai mitä d: mut ei tää painanut jarrua, voihan olla et se veti kässärista? ;D koska yhtäkkiä audin takapää pomppas ilmoihin ja oli koko auto mennä poikittain! se oli aika hurjannäköistä.. olisi ollut sen kuskin ilme myös näkemisen arvoinen. suoralla se taas meni menojaan.

 

tää nyt ehkä vähän sivuuttaa tota otsikkoa mut.. tämä on hiekkalaatikko. mut pitäis varmaan kirjoittaa tänne näitä auditarinoita ennemmin kun sitä projekstiosiota.. paljon hauskempia juttuja. x)

Link to comment
Share on other sites

Tämän takia mun Audista on revitty takaluukusta kaikki merkit pois. Joillekkin kanssakulkijoille, kuten ilmeisesti myös sinulle, takaluukun merkit "neliveto ja paukkua vähintään tuplaten kuin omassa autossa" saavat takanatulijat tekemään täysin järjettömiä asioita. Onneksi on sen verran perusauton näköinen tuo paska, että tosiaan nyt kun on takaluukun merkit irroitettu vuosi sitten, ei ole oikeen kukaan enää ruvennut "haastamaan".

Link to comment
Share on other sites

Jep, vielä kun Minillä ajelin, niin kyllä nuo peräluisut tuli koettua. Muutaman kerran lähti perä irti märällä asfaltilla nimenomaan konetien rampissa. Täällä keskieuroopassa mielestäni asfaltti selvästi liukkaampaa sateella kuin Suomessa.

Jännä juttu, että auto ei oikeastaan edes meinannut lähteä puskemaan vaan nimenomaan perä lähti irti. Se toki oli ihan positiivinen ilmiö ;D

Link to comment
Share on other sites

kannattais vaihtaa tuo audi miniin niin ei tarvitsisi tarkkailla liikennettä niin tarkkaan ja saisi ajella kaikessa rauhassa eikä tarvitsisi pelätä että minit tuis kiusaamaan :) itsekkin olen omistanut uudenmallisen minin ja olin silloin todella kateellinen kalliimmille autoille ja mielestäni ne ei edes ois saanut ajaa teillämme >:D

Link to comment
Share on other sites

Tail happy niinkuin american serkut haukkuu...

 

...joo kerran kun poistuin kehä ykköseltä vanhalle Turuntielle länteenpäin otti vekistä kunnon spinnin. Parkkeerasin perä edellä sisäkurvin puoleiselle dösästopille niin, että väliin jäi n.40 cm kantista. Pysäkillä ollut tyttö juoksi aika haipakkaa pusikkoon karkuun kun huomasi MINIn lähestyvän takakulma edellä - gummit ulvoen. Kaverikaan ei ollut kyydissä kovin vaikuttunut.

 

On tuo myös Ahveniston "pääsuoralla" hakenut perää sivuun, mikähän lie ollut nopeus ettei haukuta valehtelijaksi ::)

 

EDIT:inä kysymys: johnny: minkähän näköinen Audi oli kyseessä. Niitä on myös sellaisiakin Audikuskeja, jotka osaa ajaa. Sen lisäksi, että niissä on hieman piristettyjä moottoreita yms ;)

Link to comment
Share on other sites

noo mikajiille ihan aluksi.. mä en näe punaista jos jonkun edellä ajavan takaluukussa seisoo quattro tai.. typeR ;D tai muuta jännää. enkä mä myöskään haasta ketään vaan kuten tuossa aiemmin tuli jo laitettua, et käytän liikenteessä vaa sitä pelisilmää (; jos mä nyt näen esim tilaisuuden ohittaa pitkä letka tai jotain muuta yhtä yksinkertaista niin totta hitossa se tilaisuus pitää käyttää hyväksi :p

ja jos joku audimies siellä letkan keskellä kilahtaa siitä ja lähtee heti ohittelemaan niin että rapaa lentää omalle tuulilasille niin siinä vaiheessa ei voi oikein muuta kun lähteä leikkiin mukaan.x)

 

ja scooperille.. kyseessä oli valtava aakutos avantti mustan värinen ja peräluukussa komeili.. 2.7 tai 2.4 ei saanut kunnolla selvää kun aurinko häikäisi niiden kautta niin pahasti ;D kyllä ton audin ratissa on melkoinen törppö ollut kun sellaisessa vauhdissa menee räpläämään sähköistä käsijarrua ;D ehhee.. no en mä tiedä millainen kässäri noissa audeissa on.

 

mut joo muilla näemmä sama juttu, kai se ennemin lähtee takapäästä luisuu kun alkaa puskemaan. tai ainakin niillä oikeilla nopeuksilla.d: hauska kottero

Link to comment
Share on other sites

No, edelleenkään minä en näe tarinassa kuin kaksi perinteistä Suomalaista teiden ritaria. Näistä tarinoista saa yleensä lukea lehdestä, onneksi tällä kertaa ei ilmeisesti siihen ollut aihetta...

 

Jotain vikaa alustassasi on jos noin pahasti yliohjaa, kunnolla ajettavan auton kuuluu olla tasapainoinen ajaa. No etupäästä raapiva voi olla hieman yliohjaava. Jousien/iskareiden ja kallistusvakaajien muutosta kehiin. Ehkä ens kerralla tasapainoisemmalla alustalla sitten saat neljän ruuhkassa sen Audin kiinni ilman että tarvitsee koukkailla bussikaistojen ja pysäkkien kautta.

Link to comment
Share on other sites

tehän kirjoittelette hauskoja.. ihan kuin minä olisin joku täysi kaheli siellä liikenteen seassa ?? otan liikenteessä aina kaikki huomioon ja mielelläni päästän esim ruuhkassa muita autoja edelleni yms, varsinki jos on kyseessä jotai kivannäkösii tyttöi, joita tosin joutuu ehkä alussa vähän kiusaamaan ja oikein yrittää olla päästämättä niitä eteen. sit niille iskee paniikki, se on hauskaa varsinkaa jos niillä ei ole huumorintajua :)) ja itsehän en tee mitään äkkinäisiä kaistanvaihtoja tai hurjia jarrutuksia koska.. neljännen kerran?? mä ennakoin x) se et ottaa jonkun audin kiinni bussikaistan avulla ei tee vielä kenestäkään mitän kaaharia.

 

ja alustassa ei ole mitään vikaa, se on sellainen niin kuin se pitää ollakkin.

 

mä en kirjoita tänne kohta enää yhtään mitään kun kaikki vaa kritisoooii ;D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 viikkoa myöhemmin...

nonii nyt onki ollu hyvä kelit pyörähdellä.. nastoja ei oo kyl kohta nimeksikään ja katsastuski tulossa. ::) kerran meni auto kokonaan ympäri mut muuten on pysynyt hyvin lapasessa.

 

piakkoin mut voi bongata tuol liikenteessä, vierustoverina lego-heebo.. kun saan sen ison pään viriteltyä apparipuolen niskatukeen kiinni nii muistakaahan morjestaa meitä molempia. 8)

Link to comment
Share on other sites

Toivottavasti virkavalta huomaa pian sun ajot, ja lopettaa niiden harrastamisen riittävän pitkäksi aikaa. Kohtuullisen huono kuski, auto tai sitten on järjettömästi liikaa vauhtia yleiseen liikenteeseen, jos kerran auto pyörähtelee...

 

Kyllä tuo mun nelikko melko paljon talvella etenee hieman kylki edellä, mutta en mä nyt jumalauta spinnaile tuolla liikenteen seassa muitten ihmisten henkeä uhaten.

Link to comment
Share on other sites

no tuo oli jo aika paksua ;D mut ei tosin tainnu olla ensimmäinen kerta. sä voit körötellä sun nelikolla mut mä pidän ainakin omallani hauskaa. poliisejaki on tullu vastaan ja mitä niiden ilmeistä on käsittäny nii ovat vaa jotain myhäilleet et saipa kaveri hienosti oikaistua C:-) kenenkään henkeä en ole koskaan uhmannu enkä tule uhmaamaan.. joten mikajiikin voi aivan rauhassa edetä tuolla liikenteen seassa ::)

Link to comment
Share on other sites

Mä olen kyllä Mikaj:n kanssa ihan samoilla linjoilla. On parempi jättää tollaiset s**tanan älyttömät pelleilyt kilparadoille ja erikoiskokeille, missä saa vetää just niin paljon kuin taidot ja auto antaa myöten, vaarantamatta muuta liikennettä. Suomen lain mukaan tuollainen leikkiminen on törkeää liikenteen vaarantamista. Ja sitten vielä kehua retostelee moisella. Nurkkaan häpeämään, sanon minä!!

Link to comment
Share on other sites

taitaa olla nyt tämä vanhempi sukupolvi kyseessä joka ei hauskanpidosta ymmärrä yhtään mitään.. sori mun oli ihan pakko ;D älkää nyt yöunianne tämän takia sentään menettäkö. minusta on liikenteessä vähemmän vaaraa kun hissuksiin köröttelevistä vanhoista ukoista. enkä mä retostele täällä millään kunhan otin asian esille.. ja kyselin ovatko muut huommanneet et mini on suht kykenevä näihin luisuihin. piste. ^-^

Link to comment
Share on other sites

Ei meillä sun sigun perusteella niin paljoa ikäeroa ole että voitaisiin puhua eri sukupolvesta... Eipä ne köröttelevät pappat vaarattomia siellä liikenteessä ole, mutta mielestäni vaarallisempaa on kun joku tahallisesti spinnaa vastaantulevien kaistalle? Kyllä tekstisi aika retostelulta vaikuttaa, "ei minusta ole vaaraa vaikka kikkaileen liikenteestä, muut siellä ovat vaarallisia".

Link to comment
Share on other sites

yleensähän ne onnettomuudet tapahtuu yllättäen,kun en huomannut tai en nähnyt yhtään,mielestäni näillä "kikkaajilla" on todella suuri riski tulla yllätetyksi,jälkikäteen on vaikea hyväksyä jos joutuu vaikka rullatuoliin tai vammauttaa jotain toista "kikkailun" takia.yksi ystäväni "kikkaili" aikoinaan csi autollaan joka päätyi kallion seinään,vuosien kuntoutuksella ystävästäni saatiin elämänsyrjään kiinni.mielestäni kannattais miettii miten ajelee että ei tartis jälkikäteen surra kun kävi näin.

Link to comment
Share on other sites

Ihan mikä tahansa auto on varsin kykenevä ns. peräluisuihin, suomeksi auton kuin auton saa yliohjaavaksi, joko tarkoituksellisesti tai tahattomasti. Auton tai tarkemmin alustan käyttäytymiseen vaikuttaa monet asiat: pyöränkulmat (camber, caster, kpi, auraus), jousituksen ja iskunvaimennuksen jäykkyys, kallistuksenvakaaja(t), renkaat(pintakuvio, profiili, jäykkyys, seoksen kovuus jne) ja niiden kunto, auton massa ja painojakauma. Kaikkiin em. asioihin voidaan jossain määrin vaikuttaa. Riippuu usein kuljettajan mieltymyksistä millainen alustaratkaisu on sopivin ja/tai nopein. Soralla tai lumella saadaan auto usein hieman paremmin kääntymään, kun auto on säädetty hieman yliohjaavaksi. Samoin auton sivuttaisliikettä voidaan käyttää nopeuden hillitsemiseen (vasemman jalan jarrutus) jolloin murtokulma hidastaa sivuttaisnopeutta, samalla kun veto on päällä tien suuntaisesti. Asfaltilla ei kyseistä etua samalla tavalla saada, vaan ns. nelipyöräluisto äärinopeuksilla lienee nopein tapa edetä kurvi läpi, ts. pito irtoaa tasaisesti kaikista pyöristä ennakoitavasti. Siinä tapauksessa marginaali "lapasesta lähtemiseen" on melko pieni ja autonvalmistajat tarkoituksellisesti välttää ko. ominaisuutta.

 

Toisaalta tuolla peräluissuulla ole mitään tekemistä tehojen, ajotaidon tai ajonopeuden kanssa. Mun 51 vuotta vanha vakio kasipätkä lähtee ihan yhtä lailla peräluisuun (tai kaseikkoon) jos hölmöilee. Siis ilman mitään kässärileikkejä.

 

En kyl laskisi itseänikään vielä(kään) tuohon vanhempaan sukupolveen, vaikka melko kauan olenkin pitänyt Mini kanssa hauskaa. On vain täysin eri asia pitääkö sitä hauskaa jossain turvallisessa paikassa vai muun liikenteen seassa. Ja jottei "johnnylle" jää väärä käsitys siitä että on ajettu pikkuhiljaa kirkkaana kesäpäivänä vakio 850:llä, niin vuosien saatossa on kokeiltu radalla ajoa, varttimaileilua ja muutama erikoiskoekilometrikin on jäänyt taakse, jopa kohtuullisella menestyksellä.

 

Ja ei, en menetä yöunia, älä sinäkään menetä henkeäsi/terveyttäsi/autoasi muun liikenteen seassa luisuessa.

Link to comment
Share on other sites

Minillä tosiaan taipumusta tahattomiin sivuluisuihin,vaimo koki sen toissa syksynä.Meidän-02:ssa oli sitä takajarru jumitus ongelmaa,sillalle tullessa 0 kelillä pyörähti 180 astetta ympäri kaiteisiin osumatta,kesäkumit alla.Koko talvi meni kuitenkin ongelmitta,eikä automerkkiä kohtaan jäänyt mitään pelkoja.Vaihdettiin vielä uudempaankin.Lyhyt auto mahtuu menemään pienestäkin välistä poikittain,empä silti leikkisi jossain kehä 3:lla. ;)

Link to comment
Share on other sites

miks kaikki pitää ottaa niin vakavasti? nyt vähän joulumieltä.. ;) noista hymiöistä jotka komeilevat teksteissäni melkein jokaisen lauseen jälkeen, voisi päätellä et tää on tämmöstä 'huulenheittoa'. mut tää koko peräluisu aihe vaan käännettiin kylmästi mua vastaan ihan kuin se olisi minun syy et nämä minit lähtee herkemmin takapäästä irti kun alkavat puskemaan. tarkoitus oli huomauttaa tästä asiasta ja samalla kertoa et itse ainakin uskallan mennä kurveihin kovemmalla vauhdilla kun tietää ettei se heti puske johonki ojaan tai ensimmäiseen kanttikiveen.

 

ehkä toi 'harrasta' sana sai osan teistä hengittämään jotenkin raskaasti..

 

ja cooper hepulle vielä.. "Ihan mikä tahansa auto on varsin kykenevä ns. peräluisuihin" toisen enemmän toiset vähemmän kyllä kai me kaikki se tiedetään ;D bussinkin saa nelipyöräluisuun jos ei jalka vapise pedeaalilla mut ei tässä ollu kyse siitä et kuka saa ja miten. annetaanko vaa olla ja sovitaan et te seniorit ootte ymmärtäny kaiken ihan väärin :))

Link to comment
Share on other sites

eikait siinä mitään pahaa ole että näillä foorumeilla provosoidaan maltilla tuleehan lukijoita ja kommentoijia enemmän,mitä enemmän kehutaan itseä (olen joskus korjannut,osaan korjaa,kuinka taitava olen minin ratissa,mitä teen ja miten,yms) niin sitä mielenkiintoisempaa on luettava,jos kaikki kirjoitteliat ois aina asia linjalla niin ois aika tylsää seurata tätä foorumia,joten eiköhän kaikenlaiset kommentit ja mieltymykset kuulu juuri tälle osiolle,muille tärkeille jutuille on omat osiot.en silti pidä liikenteessä "kikkailusta" O0

Link to comment
Share on other sites

Mulle on aivan sama vaikka maalais Minin kikertävän kukertavaksi, tekis chopatun Off-road Minin puusta tai vaikka keulis Minillä selkä menosuuntaan takaluukussa koko kiihdytyssuoran jarruremonttia tehden. Kyllä sitä saa (ja tulee) harrastaa ihan niinkuin itseään miellyttää ja mukavaa on, sehän koko homman idea on.

 

Ainoa asia mistä ei tule laskea leikkiä, provosoida tms. on liikenneturvallisuuden vaarantaminen. Ei todellakaan ole ennakoivaa ajoa, jos pito loppuu renkaista. Silloin tilanteenmukainen nopeus on ollut liian suuri. Kikkailu ei vaan yksinkertaisesti ole soveliasta yleisillä teillä!

 

T:nykyinen seniori

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Noniin, nyt vedetään taas kukkahattua syvemmälle kutreihin ja otetaan tukevampi ote leningin helmoista...

...sattui ja tapahtui Helsingissä Mannerheimintiellä noin 20min sitten.

 

Kotimatkalla (Manskua pohjoiseen) pysähdyin punaisiin valoihin äsken Musiikkitalon työmaan kohdalle, eli toisella puolella siis Eduskuntatalo. Sieltä oikealta tuli kolme komeaa raskaan kaluston Volvoa, neliakselisia kuorma-autoja, niitä joissa kaksi ensimmäistä akselia ohjaa, kääntyivät vastaan eli menivät keskustaan päin.

Kaksi tuli ensin raskaassa lastissa madellen kun eivät muuta voi.

Mutta kolmisen sekuntia muiden jälkeen valoista paukahti tyhjänä kolmas, hieman vauhdikkaammin, mutkassa kuski antaa hieman pientä käskytystä...

...ja Volvo etenee todella vaikuttavassa 12-pyörä luisussa, "kahva edellä".

 

Sorry vaan, mutta mä repesin nauruun odotellessani vihreän vaihtumista ja nostin peukkua. Mulle turha alkaa jeesustelemaan. Mä en sitä rekkaa ajanut O:-)

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...