Jump to content

jarru ongelmia


marko v

Recommended Posts

missä mahtaa olla vika kun jarrupoljin menee pohjaa.? järjestelmä on yksipiirinen ja rummut jokapyörässä. jarru putket on uusittu, kaikki työsylinterit on uudet samoin jarrukengät. työsylinteriin vaihdoin uudet tiivisteet. ilmattu on montakertaa eri konsteja kokeillen. ostin myös motonetistä jarrujenilmaus laitteen joka imee nestettä ilmausruuvista paineilmanavulla. nestettä laskettu 2-3 litraa joka pyörästä läpi eikä poljin jäykkene yhtään.

painoin lukkopihdeillä jarruletkuja lyttyy ja ainoastaan oikean etujarruletkun lukitseminen vaikutti niin että poljin tuli jämäkäksi. molemmat etujarrut kun lukitsi niin poljin meni ihan jäykäksi. takajarrut lukkoon ja vasen etupyörä niin poljin menee lattiaan. joka kulmassa jarrut kuitenkin pitää sen verran että käsin ei saa pyöräytettyä jarrurummusta. monta päivää olen jo tapellut jarrujen kanssa ja nyt alkaa jo koko homma ketuttaa. mini alkaisi olemaan muuten jo katsastuskunnossa.

Link to comment
Share on other sites

Onko kaikki osat kasattu oikein? Pääsylinteri, kengät pyörissä Ym. Onko pääsylinterin kumit varmasti oikean kokoiset?

Kai olet huomannut että etupäässä kummallekin kengälle oma säätöruuvi (ehkä tyhmä kysymys, muttei aina ;) ).

En epäile Motonetin vehjettä 8) ?, mutta paras vehje on sellainen jolla saadaan paine pääsylinteriin ja voidaan joka nipasta vuorotellen laskea ulos.

Link to comment
Share on other sites

vaihdoin eilenillalla vielä pääsylinterin toiseen, mutta ei mitään vaikutusta. etupäässä kengät niin irti rummuista kun saa, mutta silti jarrut tuntuisi laahaavan päällä vähäsen. täytyy varmaan koittaa säätää kenkiä lähemmäs ja koittaa jos jotain vaikuttaisi. mistä sellaisia laitteita saa ostaa jossa paine saadaan pääsylinteriin? onko yleinen ongelma minissä tuo jarrujen ilmaus.? vai pitäisikö ihan perus konstein saada ilmattua (toinen pumppaa ja toinen avaa nippaa).

Link to comment
Share on other sites

Jotain häikkää on kyllä asennuksessakin jos jarrut laahaa vaikka säädöt auki?! Otappa vielä rumpu pois ja tarkista.

Minin jarrut on konstikkaat ilmata, toisinaan .

Mulla on sellainen tosi vanha 30v,yksinkertainen laite. Siitä on ollut tällä palstalla ennenkin puhetta.

Puolen litran pullo, jossa tiivis korkki. Korkissa läpivienti 2 letkulle. Toinen letku menee säiliön pohjalle ja letkun toisessa päässä tiivis korkki pääsylinteriin.

Toisessa letkussa on tiivis läpivienti pullon korkkiin, ei ylety nesteeseen. Letkun toisessa päässä ilmaventtiili, jonka saa liitettyä auton renkaan venttiilin.

Renkaaseen säädetään n. 0,5-1 kilon paine.

Pullo täytetään nesteellä ja letkun tiivis korkki kierretään pääsylinteriin.

Ilmaventtiili renkaaseen.

Nyt on järjestelmässä paine ja eikun kauimmaisesta lähtien päästelemään ilmoja nipoista. Polkimeen ei kosketa.

Ei ole vehje koskaan jättänyt pulaan ja on kymmeniä Minin jarruja/kytkimiä ilmattu!

Link to comment
Share on other sites

jarrut tuli taas aukastua ja kasattua uudelleen, mitään häikkääen havainut (voikohan noita edes väärin kasata). säädin jarrut täysin jumiin ja poljin edelleen veltto ja jää lattiamatosta noin 5mm irti. sitten säädin jarrut niin että pyörä pyörii mutta pikkasen kahnaa jarrut ja poljin meni lattiaan kiinni. koitin vielä lukkopihdeillä painella jarruletkuista ja oikenpuoleisen etujarrun jarruletkun kun painoin lyttyyn niin sit oli poljin semmonen kun pitääkin, jämäkkä ja painuun noin puoleen väliin. muiden jarruletkujen lyttyy pistämisellä ei ollut vaikutusta polkimeen.

Link to comment
Share on other sites

Avaa sen oikean puolen ilmanippa ja anna valua vapaasti. Jotainhan on koitettava.

Itellä ei ole koskaan ollut vastaavia ongelmia??? Jos kaikki osat muuten kunnossa ja oikein laitettu.

Pullisteleeko jarruletkut? Onko vanhat tai sekundat uudet?

Link to comment
Share on other sites

Itsellänikin on joskus ollut poljinongelmia yksipiiri-rumpujarrujen yhteydessä. Kaikki oli muuten kunnossa mutta poljin vain tahtoi painua liian syvään. Syylliseksi paljastui takajarrujen paineenrajoitusventtiili jonka jousta joku idiootti oli mennyt säätelemään liian jäykäksi eli venttiili ei käytännössä sulkeutunut jarrua poljettaessa ollenkaan.

Link to comment
Share on other sites

tuo takapään paineventtiili taitaa olla ainut osa mikä on vanha mun minin jarrujärjestelmässä. täytyy varmaan pistää semmonen tilaukseen jos alkaisi jarrut löytymään. on vaan aika arvokas palikka. itse miettisin tuon venttiilin osalta et jos ei toimi niin aiheuttaisi vaan jarrujenpuoltamisen, mutta ilmeisesti taitaa vaikuttaa myös polkimeen.

Link to comment
Share on other sites

Eikö sen venttiilin sisään kannattaisi kurkata ennen uuden tilaamista? Voihan se olla täysin toimivakin.

Voithan sen toki helposti testata ajamalla pätkän hiekkatietä ja polkaisemalla jarruja. Jos takapää menee poikittain niin silloin jarrut ovat takapainoiset tai vastaavasti pyydät kaveria polkemaan jarrua ja itse yrität pyörittää takapyörästä sen ollessa irti maasta. Takapyörän tulisi hivenen liikahtaa kun sitä voimalla käsin käännät.

 

Jarruja ilmatessa oikein toimiva paineenrajoitusventtiili ei laske ilmaa takapyöristä läpi ekalla polkaisulla. Ensin normaali paine, takapyörän ilmaruuvi auki sitten polkaisu kerran ja venttiili kilahtaa samalla ilma tulee veks...kokeile tämä ensin.

Link to comment
Share on other sites

Monissa kilpureissa takajarrujen venttiili muutettiin säädettäväksi, eli sai ihan hytistä käsin säätää jarruja takapainoisemmiksi.

Ei sillä venttiilillä polkimen liialliseen painumiseen ole yhteyttä, kun vain ilmat saa pois.

Link to comment
Share on other sites

Mitä enemmän menee jarrunestettä takajarrupiirille niin sitä syvempään myös jarrupoljin painuu...ei ne jarrut takapainoiseksi tule ilman lisänestettä. Isommat takajarrusylinterit vaativat vähän enemmän tavaraa kuin ikivanhojen pienemmät...

 

Takapainoisilla Minin jarruilla ajamisesta on kertynyt ihan riittävästi omakohtaisiakin kokemuksia kauan sitten. Talvella ei ollut aina niin hirveän kivaa kun ei ollut varma mihin esikois Minini keula jää parkkiin kun piti risteykseen pysähtyä...joskus tultiinkin hieman yllättäen perse edellä risteysalueelle. Aikani kummasteltuani miksi näin...avasin paineenrajoitusventtiilin havaitakseni, että joku neropaatti oli tyhjentäyt siitä kaikki hilut ulos, ei ollut tyytynyt sitä vain säätelemään. Poljin ongelmia muuten riitti tässäkin kopissa riittävästi ja etujarrutkin oli kasattu ristiin eli jarrukilvet vaihtaneet paikkansa. Oli muuten hyvät jarrut peruuttaessa...aikani taisteltuani sain jarrut kuntoon mutta vuoden kuluttua hankinkin ensimmäiset levyjarrut tähän Miniini.

 

Kyllä yksipiiri Minin jarrut on pystytty tähänkin saakka ilmaamaan ilman mitään ylimääräisiä ihme(apu)laitteita. Jalka polkimelle, etupäästä ilmat ensin ulos, letku ilmaruuvista pulloon ja ruuvi auki. Poljin pohjaan ja ruuvi kiinni, paine saadaan vähitellen aikaiseksi ja kupliminen ilmaruuvista pulloon menevässä letkussa häviää. Seuraavaksi sitten takajarrut. Takajarrujen osalta jos nestettä ei tahdo tulla ulos poljinta painettaessa, vapauta poljin ylös ja paina kerta uudelleen ilmaruuvin ollessa auki. Jos kuuluu kilahdus takakelkalta niin silloin paineenrajoitusventtiili vapauttaa itsensä ja laskee jarrunesteen virtaamaan kohti avointa takapään ilmaruuvia. Toista tämän jälkeen sama uudelleen kunnes nesteen kupliminen letkussa loppuu.

Link to comment
Share on other sites

Joskus 80 luvulla eräs kats.mies vaati, että Minin takajarrujen on mentävä lukkoon! Mikään selitys ei auttanut, pahensi vain tilannetta (silloin elettiin vielä virkamies aina oikeassa aikaa).

Kävin konttorilla 4 kertaa! Ensin kiristin jousta prikoilla, ei riittänyt! Sitten otin sisäkalut pois venttiilistä, ei riittänyt!

Lopuksi laitoin pelkän T kappaleen venttiilin tilalle, sitten mies hyväksyi jarrut! Polkimen painumiseen ei muutoksilla ollut mitään vaikutusta! JA TÄMÄ ON IHAN TOSI JUTTU!

Poljin oli yhtä kova ja hyvä koko ajan.

Link to comment
Share on other sites

Juu,ei nykynuorisol ol onneks mittää käryy mimmost toi katsastustouhu joskus oli.70-luvul se oli melkone manooveri ku meni Jenkkiläs tehtyy ihmet katsastamaa.Iso lauma äijii pyäris ympäril ja haki olemattomii vikoi.Auto ei VOINU mennä laakist läpi.

Link to comment
Share on other sites

Jotkut vanhat katsastusmiehet ovat vuosien varrella silloin tällöin oikein muistelleet konttorilla käyntieni yhteydessä kuinka ennen oikein momenttiavaimella tarkistettiin, että Minin takapyörä lähtee tietyllä momentilla liikkeelle.

Kyllä noi takajarrujen paineenrajoitusventtiilien toiminta on välillä ollut konttorilla täyttä hepreaa muittenkin automerkkien kohdalla ei pelkästään vain Minin kohdalla.

Onhan noi jarrudynamometritkin toki vuosien saatossa kehittyneet herkemmiksi ja tarkemmiksi eli nykyään jopa pienillä jarruvoimilla viisaritkin värähtää. On muuten sellaisiakin ihan uusiakin autoja joissa jarrupoljin painuu aika syvään kun sitä polkee auton ollessa paikallaan mutta jos saman tekee ajon aikana niin räkä lentää tuulilasiin...

Link to comment
Share on other sites

tuli eilen kaivettua paineventtiili pois ja tilalle laitettua väliaikaisesti pelkkä T-kappale. avasin venttiilin ja sisältä löytyi pelkästään katkaistu jousen pätkä. kuuluko venttiilin pohjalla olla reikä vai onko siinä vain joku monttu.?

nyt jarrut alkoi toimia sen verran et uskalsi pihatietä ajaa edestakaisin. poljin ei mene enää lattiaan ja paineet pysyy, mutta turhan alas poljin painuu vieläkin, voi olla et nyt on ilmaa vielä järjestelmässä ja kenkien säädöt pielessä. täytyy ilmata ja säätää kengät paremmin kun saa toimivan paineventtiilin paikalleen.

onko tietoa saako venttiiliin uusia sisuskaluja jostain ostettua?

Link to comment
Share on other sites

avasin venttiilin ja sisältä löytyi pelkästään katkaistu jousen pätkä. kuuluko venttiilin pohjalla olla reikä vai onko siinä vain joku monttu.?

 

Ulkopuolelta katsottuna venttiilissä on se runko, iso mutteri plus kuparitiiviste välissä. Sisäpuolella on mäntä ja sen alla jousi siinä montun pohjalla. Oliko mäntä vielä paikoillaan? Sen pitäisi tulla ulos kun avaat sen ison mutterin ja männän alla on se jousi. Ei siellä montun pohjalla ainakaan alunperin ole ollut reikää.

 

Niintä sisuskaluja on joskus ollut saatavilla erikseen eli jousta ja mäntää tiivistekumeineen. Luulis, että niitä vielä jostakin löytyy kun kerran uusia venttiilejäkin on tarjolla.

 

Jarrujen säätö on sitten tarkkaa touhua eli varmista, että säätöä myös löytyy tarpeeksi jokaisella etujarrukengällä ja ettei takana lopu säätövara kesken.

Link to comment
Share on other sites

Se venttiili on ollut ihan viraton? Mikä lie viritys on tehty??

Joku väitti, että sisäkaluja ei saa?? Liekö totta. 10v sitten kyllä sai.

Uusi venttiili on sikamaisen kallis! Niitäkin sai vielä silloin samalla määrällä markkoja.

Käytettyjä voisi kyllä löytyä?, jossa ainakin kaiki osat

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...