Jump to content

Cooper S -03 ja hammastanko


Janos

Recommended Posts

Kalliiksi tuntuu taas tulevan ministely. Kävin katsastamassa tuossa viime viikolla, ja mitään varsinaista ongelmaa ei ollut. Inssi huomasi kuitenkin pohjassa öljyä eikä nähnyt mitää suoraa vuotokohtaa. Vein sitten tänään auton huoltoon näytille ja tuomiona oli hammastankon öljyvuoto.

 

Korjauksena tähän on ainoastaan koko hammastangon vaihto joka kustantaa noin 1000€ + työt (n. 4-5 tuntia). Tuli sitten jälkikäteen mieleen että onkohan tämä ihan normaalia 2003 vuosimallin autolle jossa ei mittarissa ole edes 70 000 kilometriä. Ihmetyttää vähän että noinkin kallista remppaa pitäisi tehdä ennen kuin on edes 100k täynnä.

 

Kävi jo mielessä että kilauttaisi BMW:lle ja kysyisi sieltä mielipidettä, mutta onkohan vaivan arvoista? Onko kellään muulla vastaavanlaisia kokemuksia hammastankojen tai muiden vastaavien kanssa?

Link to comment
Share on other sites

Minun -03 selvisi 78kkm ilman mitään remontteja, kunnes vaihdoin tuoreempaan. Viimeisimmässä huollossa (n.75kkm) todettiin, että kannen tiiviste "taitaa vuotaa hieman", mutta ilmeisesti ei mitään vakavaa.

 

Automekaanikko kun en ole, niin tarkoitetaanko hammastangolla "Steering rackia"?

mini2.com:sta löytyi pikahaulla ketju, jossa mainittiin brittiläinen tarvikeosia toimittava putiikki, mikäli haluaa tilata huomattavasti edullisemman tarvikeosan ja teettää työn jossain toisaalla.

Link to comment
Share on other sites

Itsekään en mikään mekanikko ole joten paha mennä sanomaan onko kyseessä sama osa, suurella todennäköisyydellä kuitenkin kyseessä on sama palikka. Taitaa muutenkin olla tuon tarvikeosan tilaaminen tässä vaiheessa turhaa, koska sanoin huollolle jo että hoitaisivat asian. Tullut huollossa käytyä Minin kanssa niin useasti ettei jaksa enää säheltää itse osia metsästämällä. Sinänsä sääli, koska auto on mukava ja miellyttävä, mutta tuntuu että vikoja (ja kalliita sellaisia) tuntuu olevan jatkuvasti.

 

Ihmetyttää tosissaan miten autolla voi olla noin paljon ongelmia ennen kuin edes pääsee sinne sadantonnin lukemiin. Alkaa vahvasti tuntumaan siltä että seuraava auto ei ole Mini.

 

EDIT: Tuli vielä mieleen tuossa että jos tuota hammastankoa/steering rack(?) palikkaa tarvikeena meinaisi hommata, niin varmaankin pitäisi ilmeisesti ottaa huomioon että ratti on siellä vasemmalla puolella. Mitenhän mahtaa olla brittien tarvikeosissa?

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Terve. Käytetyn minin ostajana otin tietoisin riskin mitä tulee teknisiin ongelmiin, mutta pitihän se miniäkin päästä ajamaan :) . Defaa asennettaessa huomasivat, että ohjausvaihde vuotaa öljyt pihalle. Oletteko kukaan ostaneet vaihto-osia noista netin varaosamyymälistä?  Mister-auto ym.Uskaltaakohan niihin luottaa ja miten tulee hintaa kun osat ilmeisesti tulevat keski-euroopasta? Vai onkohan parempi vaan antaa korjaamon hommata Boschin vaihto-osa? Kuinkahan pitkään uskaltaa ajella kuivalla ohjausvaihteella? Onko kukaan korjannut ohjausvaihdetta? Eikös sinne voisi bruutata vaseliinia? jne  Niin ja oma auto on One vm.2002

Link to comment
Share on other sites

Suosittelen tutustumaan ebayn tarjontaan ennenkuin tilaat mitään. Osanumerot löytyvät www.realoem.com

Voit säästää melkoisesti tilaamalla jostain brittifirman ebay tililtä. Esim xenonin ballastin kanssa Suomi: 480-490€ Laakkoselta, purkaamon 11 vuotta vanha käytetty 100€ ja ebaystä Englanti/Saksa oem identtinen vanhan kanssa kotiin kannettuna 131€.

Link to comment
Share on other sites

täytyy sanoa et harvemmin nuo alkavat vuotamaan ja jos kuitenkin alkavat nii se on useasti jotain mitätöntä hikoilua.. jos veit huoltoon jonnekkin maahantuojan edustajalle, niin sellaisissa paikoissa ei korjata mitään, ainoastaan vaihdetaan ja jos vaihdetaan nii mielellään isompaa palikka, niis on hyvät katteet. jos kuitenkin päädyt hammastangon vaihtamaan, niin kannattaa hankkia käytetty koska näis on tosiaan harvoin mitään vikaa tai vuotoa. sen jälkeen vaan eri korjaamoilta kyselemään vaihtotyön kustannuksista.. viet luonnollisesti halvimmalle. öljyt kannattaa myös hankkia itse, joku pari litraa pitäisi riittää. öljy oli 11s:ssää.  samalla olisi hyvä puhdistaa pumpun moottori,. mutta siihen tuskin kovin moni ryhtyy.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos johnnylle vinkistä. Joo pyydettiin korjaamoa vilkaisemaan ohjausta kun tehostin vinkuu(pumpun moottori ja hiilipölyä?), niin mainitsivat tuon ohjausakselin vuodon. Mistä sinne sitä öljyä laitetaan, niin voisi tarkistaa miten vuotaa ja mistä? En ole juurikaan aiemmin ollut tekemisissä näin "uusien" autojen kanssa. Tutumpia ovat 60-70 lukujen vehkeet.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos hyvästä vinkistä ja linkistä. Onko 2002vm One malli R50?  Sinulla on varmaan enemmän kokemusta osien hakemisesta, niin jos ehdit vilkaista onko tämä oikea osanumero kun auton käyttöönottopäivä on 8/02, niin olisin kiitollinen 

32136758205

http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=RA31-EUR-06-2002-R50-Mini-One_16i&diagId=32_1283

 

32106770661 Rmfd hydro steering gear

 

Tuo taitaa olla oikea numero nykyään, jos painat sitä ykköstä ja katsot nykyisen osanumero. Vai onko sit niin ettei vanhempiin käy nuo uudemmat osat. Kannattaa ottaa selvää jostain. En nyt ehdi googletella asiaa... 

Link to comment
Share on other sites

Kalliiksi tuntuu taas tulevan ministely. Kävin katsastamassa tuossa viime viikolla, ja mitään varsinaista ongelmaa ei ollut. Inssi huomasi kuitenkin pohjassa öljyä eikä nähnyt mitää suoraa vuotokohtaa. Vein sitten tänään auton huoltoon näytille ja tuomiona oli hammastankon öljyvuoto.

 

Korjauksena tähän on ainoastaan koko hammastangon vaihto joka kustantaa noin 1000€ + työt (n. 4-5 tuntia). Tuli sitten jälkikäteen mieleen että onkohan tämä ihan normaalia 2003 vuosimallin autolle jossa ei mittarissa ole edes 70 000 kilometriä. Ihmetyttää vähän että noinkin kallista remppaa pitäisi tehdä ennen kuin on edes 100k täynnä.

 

Kävi jo mielessä että kilauttaisi BMW:lle ja kysyisi sieltä mielipidettä, mutta onkohan vaivan arvoista? Onko kellään muulla vastaavanlaisia kokemuksia hammastankojen tai muiden vastaavien kanssa?

On omassa R53 vm. 2003 sama homma menneellä kesällä eli yllättäen tuli "mehut pihalle" ja autoon asennettiin tehdaskunnostettu hammastanko h. 680 e + työt eli samoihin hintoihin mentiin. On kuulemma tyyppivika Minissä jota voi yrittää estää edes niin ettei käännä rattia ääriasentoihin saakka vaan vekslaa mielummin.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 kuukautta myöhemmin...
  • 7 kuukautta myöhemmin...

Onpa kumma. Tänään oli katsastus ja läpi meni. Sitten mentiin tyytyväisenä sienimetsään, niin metsätiellä autoa käänellessä syttyi konehuoneessa öljy palamaan. Ohjaustehostimen öljyä paloi pakosarjan kohdalta. Apparin puolen ohjausvaihteen kumi on rikki ja aina se on ollut öljyinen. Mistä ihmeestä muualta voisi ohjaustehostimen öljyä vuotaa, että se käryttää sitä pakosarjassa ja siinä alumiinisen suojapellin alla jossa on paisuntasäiliö ja tehostimen säiliö?  Kuitenkaan öljysäiliössä pinta ei ole laskenut. Onko kokemuksia muista vuotokohdista kuin ohjausakselin päistä?

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...