Jump to content

Minillä asuntovaunun veto?


soppa

Recommended Posts

Hei nyt tarjoutu vaan yhdeltä tutulta tuollainen "pieni" asuntovaunu myytäväksi, joten heräsi ajatus Mini+vaunu yhdistelmästä?! Onko mahdollista edes ajatella tällaista? Vaunun omapaino on jossain 400-600kg välissä ja on jarrullinen... Jos yhdistelmä on mahdollinen niin mitä Minillä yleensäkin saa vetää jarrullista painoa?

 

Sit toinen juttu, mistä saa koukun miniin ja ilmeisesti sähköt joutuu "nikkaroimaan" itse..? Mites, joutuuko koukun katsastaa ja onko tuo isokin paperi rulianssi aseman kanssa?

Link to comment
Share on other sites

Kyllä niitä Suomessakin on ollut ja on. Jo 80-90 luvun taitteessa eräs Helsinkiläinen reissaili Minillä asuntovaunu perässä ulkomaita myöten. Mäkisen Jouni, nimi ei liene uusille/nuorille tuttu.

On ollut muitakin. Kaikenlaisia itserakenneltuja peräkärryvirityksiä Mineissä on tänäkin päivänä useita Suomessa. Viime talvenakin valmistui 1 Lahden suunnalla.

Ihan tehdastekoista koukkua Miniin sai ainakin Saksasta joskus.?

Kyllä tämänkin palstan lukijoista löytyy muutamia joilla ihan omia kokemuksia. Ei ole vain osunut vielä kohdalle.

Katsastus menettelyt on ihan samat kuin muissakin autoissa.

Link to comment
Share on other sites

Terve !

 

Jos harkitset asuntovaunua, niin unohda ne 600 kg:n vaunut, vaikka sulla olisi 1300 kone. Esim QEK (itä-saksalainen!) teki aikoinaan kahta eri mallia 350-450 kg ja niitä on suomeenkin tuotu triken perään. Teardrop hakusanalla löytyy ainakin englannista tosi tyylikkäitä vaunuja ( yksi oli IMM:ssäkin). Vanhat englantilaisetkin taitaisi juuri ja juuri mahtua alle 500 kg:n . Ittellä on Piccolino ( 130kg ), joka tosin ei ole aito asuntovaunu, mutta kyllä siinä 2 henkeä nukkui 4 vk:n reissun ajan Englannissa ja pysyi kuivana.

Suurin ongelma on asuntovaunun vedossa Minillä on moottorin lämpeäminen, yllätys, yllätys. Mullakin oli uusi 1300 syyläri ja silti lämpö pysyi (ulkona 25 - 29C) lähes punaisella. Vetokoukkuja tehdään edelleen ainakin Saksassa ja Suomessakin myytiin niitä . Itse tehden ei mikään ongelma.  Tehdasvalmisteinen pää tietenkin.

1300 koneella ja Piccolino perässä kulki kevyesti ( Saksassa ;-) yli nopeusrajoituksien.

IMM:ssä oli kaikkien aikojen suurin määrä asuntovaunuja Minien perässä ( vaunuja oli satoja) , mitä minä olen nähnyt.

Timo

Link to comment
Share on other sites

Ovelaa, jos sulla on merkitty, sillä mulla ei ole kummaankaan Minin rekisteröintitodistukseen merkitty, eikä tammikuussa 2010 rekisteröityyn Suzukin rekisteröintitodistukseen ole koukkua merkitty.

Perävaunun massat jarruin ja jarruitta on tietenkin aina.

No katsastuskonttoreittain tavat ovat erilaisia....

Link to comment
Share on other sites

Eipä minullakaan ole missään autossa merkintää "vetokoukku asennettu", kytkentämassat ainoastaan, joissain massat vaikkei koukkua olekkaan. Jotenkin mulla on sellainen mielikuva että nykypäivänä ei enää vetokoukkua saisi tehdä itse, voin olla väärässäkin että se koskisi vain uudempaa kalustoa.

 

Hyvin sillä Minillä vetää, mulla tuossa maasturi Mungassa alunperin 40hp moottori, jarrullisen kärryn maksimimassa muistaakseni 2840kg ;) Koukku tyypitetty 4200kg asti.

Link to comment
Share on other sites

Terve !

 

Jos harkitset asuntovaunua, niin unohda ne 600 kg:n vaunut, vaikka sulla olisi 1300 kone. Esim QEK (itä-saksalainen!) teki aikoinaan kahta eri mallia 350-450 kg ja niitä on suomeenkin tuotu triken perään. Teardrop hakusanalla löytyy ainakin englannista tosi tyylikkäitä vaunuja ( yksi oli IMM:ssäkin). Vanhat englantilaisetkin taitaisi juuri ja juuri mahtua alle 500 kg:n . Ittellä on Piccolino ( 130kg ), joka tosin ei ole aito asuntovaunu, mutta kyllä siinä 2 henkeä nukkui 4 vk:n reissun ajan Englannissa ja pysyi kuivana.

Suurin ongelma on asuntovaunun vedossa Minillä on moottorin lämpeäminen, yllätys, yllätys. Mullakin oli uusi 1300 syyläri ja silti lämpö pysyi (ulkona 25 - 29C) lähes punaisella. Vetokoukkuja tehdään edelleen ainakin Saksassa ja Suomessakin myytiin niitä . Itse tehden ei mikään ongelma.  Tehdasvalmisteinen pää tietenkin.

1300 koneella ja Piccolino perässä kulki kevyesti ( Saksassa ;-) yli nopeusrajoituksien.

IMM:ssä oli kaikkien aikojen suurin määrä asuntovaunuja Minien perässä ( vaunuja oli satoja) , mitä minä olen nähnyt.

Timo

 

Mitäs tuon 1300 minin sallitut kytkentämassa on? Eli onko mahdollista lain puitteissa vetää (jos auto kestää) niin n. 500kg vaunua? Noi uudet pienet vaunut maksaa niin saakutisti ja tuollaisia oikeesti vanhoja retrovaunuja saa melkein hakuvaivalla...

 

Tietääkö joku mistä noita koukkuja voisi kysellä?

Link to comment
Share on other sites

Moi Timo,

Otatko yhteyttä Turkuun, Kalervo tuomeen. Hän on tehnyt ainakin minulle hyvän vetokoukun. En vain enää muista, pitikö se erikseen katsastaa. Hän saattaa tietää missä koukku ja onko katsastettava. Laitan sulle privana Kalervon numeron!

ps. huomenna lähtö tiluksille - eka kk lomaa nyt käynnissä ;o)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...
  • 1 year later...

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...