TareK Posted January 29, 2010 Report Share Posted January 29, 2010 Hei kaikki Ministit ! Hieman epäilyttää tuollainen tehon lisäys pelkällä ohjelmiston muuttamisella... Onko kellään oikeita kokemuksia ? Onkohan noista ns. lastuvirityksistä mitään hyötyä? Vai pitäisikö autoon tehdä muutakin muutoksia että ohjelmisto muutos vaikuttaa. Käsittääkseni tuo ohjelmisto on tehty vakio Cooper S koneelle. Kertokaa ihmeessä kokemuksia, virittelyistänne. Ja miten muutoskatsastuksessa meni? ;) Sivulta poimittu : 1.6 Turbo (SIEMENS VDO Mini) 125 kW/170 hv 220 Nm 156 kW/212 hv 260 Nm hinta 720€ ::) linkki: http://www.turbotec.com/henkiloautot/et ... staja=mini Link to comment Share on other sites More sharing options...
JPTT Posted January 30, 2010 Report Share Posted January 30, 2010 Painetta nostetaan yleensä ja sytytyksen ennakko muutetaan. Ecun karttoja muutetaan erilaisiksi. Polttoaineen syöttöä muutetaan rikkammaksi jotta turbo ei sula jne. Seokset on hyvä katsoa kohdilleen dynotuksen yhteydessä, sillä yleensä ne voi mennä poskelleen ja moottorivaurio seuraa... Yleensä noissa virijutuissa pelkkä lastutus ei ole tie taivaaseen, se on oleellinen toki, mutta paikkojen avarrus auttaa myös. Monet noista lastusoftista voi muutoskatsastaa, jos niillä on tuv hyväksyntä. 10%-15% tehomuutos lastulla on aika normaali, sen ylimeneviin voi suhtautua varauksella (huipputeho ei kerro kaikkea vaan mitä niitten käyrien alla on). Niin kyseessähän oli R53, joten turbo kommenttini voi jättää väliin... Link to comment Share on other sites More sharing options...
drmrfi Posted January 31, 2010 Report Share Posted January 31, 2010 R53:een järkevä ensilinjan viritys on vaihtaa ahtimen hihnapyörä pienemmäksi (esim. -15%) ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
TareK Posted February 2, 2010 Author Report Share Posted February 2, 2010 Mitä tuon hihnapyörän vaihtaminen auttaa? Siis viri pulley? ::) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mini1380 Posted February 3, 2010 Report Share Posted February 3, 2010 Nostaa ahtoja=lisää tehoja Link to comment Share on other sites More sharing options...
claymad Posted February 3, 2010 Report Share Posted February 3, 2010 öö tyhmä kysymys mut oliks tossa remmissä joku hukkaportin tapainen systeemi mikä rajaa noi ahdot johonkin tiettyyn paineeseen... vai mites Cabriolla toi oli tehty, kun eiks siin ollu just R53:n kilkkkeet... vai muistankohan ihan väärin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
skithund Posted February 3, 2010 Report Share Posted February 3, 2010 öö tyhmä kysymys mut oliks tossa remmissä joku hukkaportin tapainen systeemi mikä rajaa noi ahdot johonkin tiettyyn paineeseen... Itse ahtopaineenhan rajaa pitkälti ahdinpyörän koko/moniurahihnan pyörintänopeus. Minissä on myös käytössä "bypass valve", jonka virka on ilmeisesti hieman rajoittaa ahtimeen syötettävän ilman määrää. Asennusta odottaakin pöydällä hieman kireämmällä jousella ja kokonaan sulkeutuvalla läpällä varustettu "Detroit Tuned Bypass Valve", ihan vaan varmuuden vuoksi :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
TareK Posted February 4, 2010 Author Report Share Posted February 4, 2010 Skithund sulla näyttääkin olevan tossa coopperissa hieman enemmän kilkettä, onko sinulla jossain tarinaa rakentelustasi? Kiitos jo kaikille vastanneille. 8) ;D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now