Jump to content

Olen uusi Mini-ihminen


jansor

Recommended Posts

Terve!

Ostin itselleni viimein Minin. Finanssi kohtasi tarjonnan sopivalla hetkellä ja nyt pihassani komeilee vuoden 2004 Mini ONE Cabrio. Kyseessä siis 90hv versio.

Mittarissa on 115tkm ja auto on ilmeisesti ollut enemmän aikaa tallissa kuin ulkosalla. Kesällä ajettu mitä on ajettu. Ihastuin autoon kyllä ensisilmäyksellä. On se vaan niin söpö. Toinen ihastusta herättävä asia on alusta. 

On muuten ensimmäinen auto ikinä mihin perhaanjäsenet oikein haluaa kyytiin. Meillä on ykkösautoina noin 10x Minin hintaisia kulkineita ollut, ihan ok pirssejä siis mutta ne on lopulta pelkkiä kulkuvälineitä. Mini on jotain muuta.

No, onhan siinä jotain pientä mitä pitäs laittaa ja toivoisin arvon foorumilaisilta hyviä vinkkejä ja ohjeita mistä hakea tietoa, osia ja mahdollisesti osaavaa huoltomestaa erikoisemmille minivioille.

Vikalista:

1. Takaluukun vasen sarana ruosteessa. Se pala mikä on luukussa kiinni. kts. kuva. saako jostain uutta osaa tai onko tuo itse irrotettavissa ja fiksattavissa jotenkin?

2. Apukuskin oven lukitus ei aukea avaimen napista. Menee lukkoon kyllä. Mistä edes pitäisi lähteä etsimään vikaa?

3. Apparin oven ulkopuolen avauspainike on aika tahmea ja narisee, liike vajaa. Voiko liittyä kohtaan 2? Ja tuli juuri mieleeni että miksen ole rasvannut sitä vielä.

4. Kytkin ottaa kiinni hyvin ylhäältä. Ei luista. Onko odotettavissa kallis korjaus? Millainen on tyypillinen Minin kytkintuntuma? 

5. Katon tiiviste takana vaatii uusinnan, on halkeillut pahasti kauttaaltaan. Mistä kannattaa etsiä osaa? Onko itse vaihdettavissa? Katso kuva.

Mitä vain vihjeitä auton käyttämiseen, ylläpitoon, huoltoon ja korjaamiseen  arvostetaan! Ei ole tarkoitus kiusata häntä talvikeleillä ollenkaan vaan saa mennä talviunille autotalliin.

Niin hieno hän minun, ja kaikkien muidenkin jotka sen on nähneet, mielestä on että haluan pitää hänestä hyvää huolta vuosiksi eteenpäin. 13v poikani kysyi jo että saako hän ajaa tällä sitten kun saa ajokortin.

WhatsApp Image 2024-05-13 at 12.07.31.jpeg

WhatsApp Image 2024-05-13 at 12.13.14.jpeg

WhatsApp Image 2024-05-06 at 10.29.47.jpeg

Link to comment
Share on other sites

13.5.2024 klo 12.28, jansor kirjoitti:

 

Vikalista:

1. Takaluukun vasen sarana ruosteessa. Se pala mikä on luukussa kiinni. kts. kuva. saako jostain uutta osaa tai onko tuo itse irrotettavissa ja fiksattavissa jotenkin?

 

Joko uusi osa numerolla 41627144002

Tai irrotat vanhan ja puhallat sen ja hapot jne niskaan ennen maalia.

13.5.2024 klo 12.28, jansor kirjoitti:

2. Apukuskin oven lukitus ei aukea avaimen napista. Menee lukkoon kyllä. Mistä edes pitäisi lähteä etsimään vikaa?

Oven actuator rikki. Koodilla 51200556769 pitäisi löytyä vasen actuator. Varmista ennen tilaamista.

13.5.2024 klo 12.28, jansor kirjoitti:

3. Apparin oven ulkopuolen avauspainike on aika tahmea ja narisee, liike vajaa. Voiko liittyä kohtaan 2? Ja tuli juuri mieleeni että miksen ole rasvannut sitä vielä.

Joko vaijeri, actuator tai itse kahva tahmaa. Putsausta, ei ole käytetty tarpeeksi.

13.5.2024 klo 12.28, jansor kirjoitti:

4. Kytkin ottaa kiinni hyvin ylhäältä. Ei luista. Onko odotettavissa kallis korjaus? Millainen on tyypillinen Minin kytkintuntuma? 

Puolivälissä varmaan pitäisi olla mutta ajaisin kunnes alkaa luistaa. 

13.5.2024 klo 12.28, jansor kirjoitti:

5. Katon tiiviste takana vaatii uusinnan, on halkeillut pahasti kauttaaltaan. Mistä kannattaa etsiä osaa? Onko itse vaihdettavissa? Katso kuva.

Kaksiosainen tiiviste. Itsellä nämä myös halkeilleet mutta hinta aijemmin ollut ainakin niin hirveä etten ole ostanut.

 

51137123437 sekä 51137123438

 

Ehdotuksia sitten vielä että tilaat bluechip palikan ja pistät sinne Cooper mallin tehot.

Vaimolla oli tuollainen one malli ja sillä muuttui meno niin selkeästi kun kaasuläppä aukesi kokonaan että sillä oli mukava jo ohitellakkin. 

Kuitenkin tehot nousee 90---->115

Link to comment
Share on other sites

Paljon kiitoksia! Onkohan chippaamiselle jotain erityisen suositeltavaa palveluntarjoajaa? Mikä tuo bluechip on?

Mistä olette itse ostaneet osia mineihinne? Suosituksia?

Venakopan huohotinventtiilikin pitäis uusia. Puhaltaa öljyn täyttöreiästä painetta jonkun verran kun korkin aukaisee.

Link to comment
Share on other sites

Oma fiilis on se, että Minit vuotaa öljyä ihan sama mitä tekisi. Itse olen vaihtanut käytännössä kaikki tiivisteet, osa oli kovia, osa ei, ja silti öljyä kuluu "tarpeeksi". Osia olen ostanut Motonetista, koska se on helppoa ja lähellä. Yleensä myös halpaa. Mutta myös KL-varaosista (jos ei löydy, soita varaosanumerolla)(varaosiin realoem.com, esim. https://www.realoem.com/bmw/enUS/partgrp?id=RE31-EUR-12-2003-R53-Mini-Cooper_S ). Myös Fixus tai vaikka autodoc palvelee, kunhan saat kaivettua varaosanumeron realoemista. Schmiedmann myy kanssa, mutta itellä huonoja kokemuksia aspasta, eli tavallaan en voi suositella. Osat kuitenkin tulee perille.

 

Jos (kun) haluat jotain extraa, esim. Orranje, Kavs, Lohen toimittaa.

Link to comment
Share on other sites

Ei näkyy ole enää moista pajaa josta ne tehot sai ladata obd kautta. 

Joku halvin chip tuning tms vaan Suomesta. Sen takia halvin että siellä suurin ero siinä että kaasuläppä aukeaa vain 60% vs Cooper malliin. 

Oli siellä pieniä eroja sytytyspuolellakin mutta hyvin pieniä. 

Ripeämpi kiihtymään siitä tulee kuin Cooper mallista johtuen one mallin lyhyemmistä välityksistä. 

Tietääkseni nää huohottaa kaikki korkista avaamalla sen. Sen kun jätät auki niin se ei mene päästöistä läpi. Pieni ylipaine on kaikissa ja siitä johtuen ne vuotaa öljyä. Kun korjaat huohotuksen niin päästöt huononee omilla kokemuksilla. Uusi tietty se venttiili mutta ei välttämättä muutu mihinkään. 

 

Osat olen etsinyt realoemista ja sitten tilaten autodoc tai aeromotors. Ne mitä ei löydy niin kl varaosat tai schmiedmann mutta jälkimmäinen vähän paja....

Link to comment
Share on other sites

https://www.tivi.fi/uutiset/tv/f80afdf8-035a-46d4-82ec-e099ad282fc6?ref=ampparit:53f1&_gl=1*b8m9ht*_ga*MTY5NjAyNTE1OS4xNzE2Mjk2NjQx*_ga_3L539PMN3X*MTcxNjI5NjY0MS4xLjEuMTcxNjI5NjY1My4wLjAuMA..

Mietityttää chippaaminen. Miten iso riski sitten lie kiinnijäämisestä. Aika monta autoa on kuitenkin chipattu aikojen saatossa...

Link to comment
Share on other sites

Olisko kuitenkin enemmän siitä kyse että EGRiä ollaan ohjelmallisesti disabloitu ja DPFiä tyhjennetty. Jos ONEsta tekee periaatteessa vakion eli kuristus läpältä vain poistetaan, tuskin se päästöjä lisää kun kone kiertää 3000r/min millä ne päästöt katotaan.

Eräs paja sanoi että selvittääkssen onko ohjelmaa modattu, ECU pitäs irrottaa ja lähettää labraan tutkittavaksi. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Pari muuta juttuakin tullut tässä ensimmäisten viikkojen aikana.

1. kuuluu sellaista pientä rallatusta tyhjäkäynnillä. Jossain oli että ketjunkiristäjä on tyypillinen vika mutta vaihto ei pitäisi olla hankala?

2. 2000r/min kohdalla millä vaihteella tahansa erottuu selvä resonanssiääni. Voisiko liittyä tuohon mahdolliseen yllä mainittuun vai kenties joku pakoputken osa, voiko olla tyypillinen asia että jollain muullakin olisi ollut?

3. Kuskin oven stoppari ei pidä ovea auki yhtään ja apparinkaan puoli ei kummoinen. Tähän

4. Nyt kun tämä Mini on tehojen puolesta Cooper 🙂 niin jostain syystä alkoi tehdä mieli vaihtaa siihen myös alkuperäiset Cooperin vanteet. Oletan että vakiona ne on 8-puolaiset "tykkivanteet", ainakin sellaisista löytyy paljon kuvia. Mutta monen muunkinlaisia on. Olisiko kellään sellaisia myynnissä tai tietäisittekö jollain olevan? Hyvillä renkailla sellaiset kelpaisi mutta jos pelkät suorat vanteetkin löytäisin jostain, olisin kiinnostunut.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...