Jump to content

Etupyörän laakeri kiristyy liikaa


Jv76

Recommended Posts

Kiitokset jo etukäteen mahdollisista vinkeistä🙂👍,

Auto on 1973 mallin mini,jossa mailerin navat ,levyt ja vetolaippa ainakin,mutta hantinpuolen laakeri ollu vähän holko jo pidempään,ja nyt vetarinkumin vaihdon yhteydessä meinasin että tutkitaan hiukan välyksen lähdettä,no laakerit oli finaalissa kyllä ja tilasin uudet (sama sarja mitä mineissä,mailerissa,metroissa jne…ja ne oli kyllä sopivaiset,ainoa ero oli että vanha oli väliholkilla ja uudessä väliholkki korvattu olkamallin laakereilla.tuli nyt periaatteessa loppumetreillä laakeriremppaa semmonen murhe että jos vetää momenttiin n.200n ,niin menee perstuntumalta liian tiukalle,eli ei pyöri munmielestä riittävän herkästi….ja nyt mietin tuossa että hyvin pienestä on kiinni nyt homma…välykset lähtee hyvin pinellä kiristyksellä,ja jos vetää kuningasmutterin n.50-70n, pyörii vielä sillai että ois ehkä ok,talvella vähän halkalaa testata lämpeiskö ajossa missä momentissa jne. Mutta onko mitään järkevää jippoa liialliseen kiristymiseen kun vedetään loppuun asti kiinni.tulisko pienemmällä momentilla ongelmia? Voi tietysti hiukan hakea ”paikkaansa” kun pääsis ajamaan,mutta epäilen että hiukan sais olla hermemmin pyörivä😀.

toinen mitä aattelin,jos laittais kartioprikan alle n.2-3mm shimmin,jolloin sais vedettyä kireelle.mitoitus täytyy tietysti olla oikea🙂ettei jää kantamaan varsin..

mutta ei viiteis purkaa kaikkea,jos ei oo pakko🙂,kesäkäytössä ja kilsoja ei paljoa tuohon tule,eli ei varmaan ongelmaa vaikkeis nyt ihan uudeksi tule,mutta liian tiukka ei sais mielestäni olla.

toivottavasti ei tullut liian pitkää/hankalasti luettavaa,ja vastaan jos tulee lisäkysymyksiä🙂

 

Link to comment
Share on other sites

Ainoa tapa saada välystä lisää on shimmata sinne laakerien väliin, tai sorvata laakerin ulkokehästä pikkusen pois.

Kun otit vanhat pois, niin putsasit varmaan pesät kunnolla. Sinne kun jää paskaa , niin rupee kanittamaan. Laakerien väli jää leveäksi.

Kirjoittamasi tapa ei toimi! Laakerit siinä on juntissa.

 

/kimi

 

 

Link to comment
Share on other sites

Juu,pesty ja putsattu viimetten päällä….vedin lukitteella varuiks koolit kiinni,kun toinen puoli meni loppumatkalla hiukan ”liian helposti”,

ja nyt ei viitteis senkään takia kaivaa pois😬,saahan ne kun vähän 

lämpöä antaa,mutta kuitenkin…ja stefa voi olla vaarassa myös…tietty piisais että toisen puolen helan poistaa että saapi väliin jotain…en tiedä mahtaisko laakerin päästä sittenkin saada helpommin siivun pois🙂,ja aika pienestä on vissiin kiinni,koska ei se pyörä mtn jumiin mene kun vetää yli200n,mutta kyllä se vähän jää nahkean oloiseksi,ja muuta selitystä ei asialle ole.onko ehdotusta minkä paksuinen shimmi tai minkä verta laakerista pois? Taitaa shimmi olla helpompi tai ei vaadi koneistamoa iteltä😀.niin se jäi hiukan epäselväksi,tuleeko ongelmia jos mutteria vedäkkään 200n kines,jos kää vaikka 70-100n?

Link to comment
Share on other sites

Ei laakerien väliin isoa rakoa jääny kun kasaessa katselin,mutta ei ne kiinnikään ollu ,eipä tullu rakoa mitattua/aateltua enempi.laakerien koolit tosiaan olakkeellinen eli väliholkkia( mikä alunperin oli) ei tietenkään voi käyttää eikä tarviikkaan tässä yhtälössä.mutta ilmeisesti rako liian iso,aavistuksen ja joku 0,5mm shimmi väliin tarvittaisiin ko kö? 

Link to comment
Share on other sites

Juu,pieni ajatuskatkos,eihän tuon takia tarviikkaan muuta kuin koittaa saada ulkostefa ehjänä irti ja laakerin puolikas ulos ja shimmiä väliin😀,kerkesin jo manata että kaikki irti ja purkuun koolit ja kaik nivuset jne😂.

kiitos infosta molemmille asiantuntijoille nopeasta vastauksesta👍

Link to comment
Share on other sites

Moi,

0.5 on ihan älyttömästi. Sellanen ,05-0,1mm ois ollut ihan riittävä. 

Ja sitä ulkokoolia ei lämmitetä ulos. Siinä navassa on sen olakkeen reunoissa syvennykset, josta ne lyödään tasasesti ulos.

Siviilipeli, niin kelpaa mainiosti.

/kimi

Link to comment
Share on other sites

30.1.2024 klo 18.31, Jv76 kirjoitti:

..niin se jäi hiukan epäselväksi,tuleeko ongelmia jos mutteria vedäkkään 200n kines,jos kää vaikka 70-100n?

Löysälle ei saa jättää, vaan aina oikeaan momenttiin!

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...