Jv76 Posted January 27, 2024 Report Posted January 27, 2024 Kiitokset jo etukäteen mahdollisista vinkeistä, Auto on 1973 mallin mini,jossa mailerin navat ,levyt ja vetolaippa ainakin,mutta hantinpuolen laakeri ollu vähän holko jo pidempään,ja nyt vetarinkumin vaihdon yhteydessä meinasin että tutkitaan hiukan välyksen lähdettä,no laakerit oli finaalissa kyllä ja tilasin uudet (sama sarja mitä mineissä,mailerissa,metroissa jne…ja ne oli kyllä sopivaiset,ainoa ero oli että vanha oli väliholkilla ja uudessä väliholkki korvattu olkamallin laakereilla.tuli nyt periaatteessa loppumetreillä laakeriremppaa semmonen murhe että jos vetää momenttiin n.200n ,niin menee perstuntumalta liian tiukalle,eli ei pyöri munmielestä riittävän herkästi….ja nyt mietin tuossa että hyvin pienestä on kiinni nyt homma…välykset lähtee hyvin pinellä kiristyksellä,ja jos vetää kuningasmutterin n.50-70n, pyörii vielä sillai että ois ehkä ok,talvella vähän halkalaa testata lämpeiskö ajossa missä momentissa jne. Mutta onko mitään järkevää jippoa liialliseen kiristymiseen kun vedetään loppuun asti kiinni.tulisko pienemmällä momentilla ongelmia? Voi tietysti hiukan hakea ”paikkaansa” kun pääsis ajamaan,mutta epäilen että hiukan sais olla hermemmin pyörivä. toinen mitä aattelin,jos laittais kartioprikan alle n.2-3mm shimmin,jolloin sais vedettyä kireelle.mitoitus täytyy tietysti olla oikeaettei jää kantamaan varsin.. mutta ei viiteis purkaa kaikkea,jos ei oo pakko,kesäkäytössä ja kilsoja ei paljoa tuohon tule,eli ei varmaan ongelmaa vaikkeis nyt ihan uudeksi tule,mutta liian tiukka ei sais mielestäni olla. toivottavasti ei tullut liian pitkää/hankalasti luettavaa,ja vastaan jos tulee lisäkysymyksiä
Kimi Posted January 29, 2024 Report Posted January 29, 2024 Ainoa tapa saada välystä lisää on shimmata sinne laakerien väliin, tai sorvata laakerin ulkokehästä pikkusen pois. Kun otit vanhat pois, niin putsasit varmaan pesät kunnolla. Sinne kun jää paskaa , niin rupee kanittamaan. Laakerien väli jää leveäksi. Kirjoittamasi tapa ei toimi! Laakerit siinä on juntissa. /kimi
MikaJ Posted January 30, 2024 Report Posted January 30, 2024 Minin etupään kartiorullalaakerit on sellaiset että niitä pitää säädellä, harvemmin menee ihan heittämällä kasaan. Vaatii just shimmausta tai koneistusta että saa välyksen sopivaksi. Koneistustarkkuudet kun navoissa on sinnepäin.
Jv76 Posted January 30, 2024 Author Report Posted January 30, 2024 Juu,pesty ja putsattu viimetten päällä….vedin lukitteella varuiks koolit kiinni,kun toinen puoli meni loppumatkalla hiukan ”liian helposti”, ja nyt ei viitteis senkään takia kaivaa pois,saahan ne kun vähän lämpöä antaa,mutta kuitenkin…ja stefa voi olla vaarassa myös…tietty piisais että toisen puolen helan poistaa että saapi väliin jotain…en tiedä mahtaisko laakerin päästä sittenkin saada helpommin siivun pois,ja aika pienestä on vissiin kiinni,koska ei se pyörä mtn jumiin mene kun vetää yli200n,mutta kyllä se vähän jää nahkean oloiseksi,ja muuta selitystä ei asialle ole.onko ehdotusta minkä paksuinen shimmi tai minkä verta laakerista pois? Taitaa shimmi olla helpompi tai ei vaadi koneistamoa iteltä.niin se jäi hiukan epäselväksi,tuleeko ongelmia jos mutteria vedäkkään 200n kines,jos kää vaikka 70-100n?
Jv76 Posted January 30, 2024 Author Report Posted January 30, 2024 Juu,ja tarkennuksena että olivat kuulalaakereilla alunperin ja myön nyt,eli ei rullalaakereilla.
Jv76 Posted January 30, 2024 Author Report Posted January 30, 2024 Ei laakerien väliin isoa rakoa jääny kun kasaessa katselin,mutta ei ne kiinnikään ollu ,eipä tullu rakoa mitattua/aateltua enempi.laakerien koolit tosiaan olakkeellinen eli väliholkkia( mikä alunperin oli) ei tietenkään voi käyttää eikä tarviikkaan tässä yhtälössä.mutta ilmeisesti rako liian iso,aavistuksen ja joku 0,5mm shimmi väliin tarvittaisiin ko kö?
Jv76 Posted January 30, 2024 Author Report Posted January 30, 2024 Juu,pieni ajatuskatkos,eihän tuon takia tarviikkaan muuta kuin koittaa saada ulkostefa ehjänä irti ja laakerin puolikas ulos ja shimmiä väliin,kerkesin jo manata että kaikki irti ja purkuun koolit ja kaik nivuset jne. kiitos infosta molemmille asiantuntijoille nopeasta vastauksesta
Jv76 Posted February 6, 2024 Author Report Posted February 6, 2024 Vastaan nyt vielä ,että 0,5mm shimmillä tuli hyväksi.ei kiristyny liiaksi,muttei myöskään jäänyt välystä.kiitos nopeista neuvoista
Kimi Posted February 7, 2024 Report Posted February 7, 2024 Moi, 0.5 on ihan älyttömästi. Sellanen ,05-0,1mm ois ollut ihan riittävä. Ja sitä ulkokoolia ei lämmitetä ulos. Siinä navassa on sen olakkeen reunoissa syvennykset, josta ne lyödään tasasesti ulos. Siviilipeli, niin kelpaa mainiosti. /kimi
FD100L Posted February 10, 2024 Report Posted February 10, 2024 30.1.2024 klo 18.31, Jv76 kirjoitti: ..niin se jäi hiukan epäselväksi,tuleeko ongelmia jos mutteria vedäkkään 200n kines,jos kää vaikka 70-100n? Löysälle ei saa jättää, vaan aina oikeaan momenttiin!
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now