Jump to content

Mittarivalo


Kardu

Recommended Posts

Palaako rengaspainevalo?

Jos palaa tarkista paineet, paina kuittinappia käsijarrun lähellä ohjekirjan ohjeiden mukaan ja aja.

Se saattaa kadota myös itsekseen.

Palaako sinulla mittariston taustavalot? Itsellä pimeänä, vain kuvassasi palavat toimivat

Link to comment
Share on other sites

Luulisi abs anturin myös sytyttävän abs valon?

Itsellä vasemman etupyörän anturi sytytti abs+rengaspaine+luistonesto valon. Samoin auringonpaiste sivulta sytytti rengaspaine+luistoestovalon. Täysin turha merkkivalo mielestäni.

Link to comment
Share on other sites

Ei ainakaan mulla kun se vain tiputteli sitä satunnaisesti pois. Jarrutkin toimi oikein.

Vikana oli ruoste anturissa niin ei lukenut aina oikein mutta käsittääkseni pätkii myös samalla lailla kun se itse anturi saa vettä sisäänsä ja halkeaa se runko. 

Luistonesto valohan tuo on mutta se nyt palaa mulla aina jos haluaa että se johonkin kiihtyy eikä ecu puutu peliin. Huonot renkaat....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Luistonesto ja rengaspainevalot paloivat aiemmin sattumanvaraisesti, nyt jatkuvasti. Jos käsijarru on päällä valot eivät syty käynnistyksen jälkeen. Vapautettaessa käsijarrun käsijarruvalo sammuu ja em valot syttyvät heti, luistoneston kytkimellä ei vaikutusta ei myöskään rengaspaineen kuittausnapilla. Mutta, jos vedän käsijarrun ennen käynnistystä ekaan napsuun, jolloin käsijarrun valo ei vielä syty, ei käynnistyksen jälkeen myöskään nuo muut valot syty. Nyt toimii myös luistoneston kytkin on-off niinkuin pitääkin. Mystinen juttu vaikuttaa "mekaaniselta sähkövialta"

Link to comment
Share on other sites

Niinkuin tuolla aiemmin jo @next kirjoittelikin, jokin ABS-anturi pätkii. Ihan klassinen oire, noin sen on tarkoituskin toimia. Vikakoodi kertoo mikä antureista on viallinen.

Vikakoodit täytyy lukea BMW/Mini testerillä. Perus-OBD vikakoodin lukijat näyttävät vain ECU:n koodit ja sieltäkin ne antavat vain P-koodit.  

Link to comment
Share on other sites

Kyllä ne koodit sieltä tulee muillakin kuin merkkiliikkeen testerillä, sen verran yleinen auto kuitenkin että kaikki merkittävät testerit osaa koko auton ohjainlaitteet lukea. Ei tietenkään se markan EOBD testeri, kun ei se siihen tarkoitettu olekkaan.

 

 

Link to comment
Share on other sites

43 minuuttia sitten, MikaJ kirjoitti:

Kyllä ne koodit sieltä tulee muillakin kuin merkkiliikkeen testerillä, sen verran yleinen auto kuitenkin että kaikki merkittävät testerit osaa koko auton ohjainlaitteet lukea. Ei tietenkään se markan EOBD testeri, kun ei se siihen tarkoitettu olekkaan.

 

 

Eipä ollut merkkiliikkeestä mitään puhettakaan vaan asianmukaisesta BMW/Mini testeristä. No anyway, vikakoodi kertoo mikä nurkka kiukuttelee

Link to comment
Share on other sites

No koodit on kyllä luettu aivan merkkiliikkeessä pariinkin otteeseen. Koodeja ei vaan ole. Tai on kyllä yksi, joka kehoittaa lukemaan ohjekirjasta, kuinka initialisoidaan rengaspaineen merkkivalo. Nappulan painamisella ei ole mitään vaikutusta. Eiköhän abs anturin vika sytytä myös abs valon, eikä pelkästään rengaspainetta ja luistonestoa, jotka katoavat käsijarruvivun pikku napsauksella. Joko minä ole tyhmä, tai sitten auton sähköjärjestelmä!

Link to comment
Share on other sites

8 tuntia sitten, OTV kirjoitti:

No koodit on kyllä luettu aivan merkkiliikkeessä pariinkin otteeseen. Koodeja ei vaan ole. Tai on kyllä yksi, joka kehoittaa lukemaan ohjekirjasta, kuinka initialisoidaan rengaspaineen merkkivalo. Nappulan painamisella ei ole mitään vaikutusta. Eiköhän abs anturin vika sytytä myös abs valon, eikä pelkästään rengaspainetta ja luistonestoa, jotka katoavat käsijarruvivun pikku napsauksella. Joko minä ole tyhmä, tai sitten auton sähköjärjestelmä!

Veikkaisin että se auton sähköjärjestelmä on tässä se tyhmä 🙂

Jos vikakoodia ei tule, niin todennäköisesti jostain renkaasta katoaa ABS signaali hyvin lyhyeksi aikaa ja satunnaisesti. Silloin syttyy vain luistoneston merkkivalo, ei ABS valo. Itselläni oli sama juttu kahdessa Minissä.

INPAlla tai ISTAlla voisi katsoa ajaessa niitä anturien antamia nopeusarvoja. Omissa autoissani viallisen anturin lukemat pomppivat välillä.

Voihan vika toki olla DSC järjestelmässäkin, tai jopa imuvuoto tai MAF voi sytyttää tuon valon, mutta kyllä niistäkin vikakoodi pitäisi tulla.

Link to comment
Share on other sites

1. Tarkennetaan vielä. Auton ei tarvitse liikkua. Tuo valojuttu syttyy heti käynnistettäessä.

2. Jos käsijarru on vedetty ekaan napsaukseen kaikki toimii normaalisti - ei valoja. Käsijarrun merkkivalo ei vielä pala.

3. Jos käsijarru on vedettynä, niin, että sen merkkivalo palaa ei eivät valot syty käynnistettäessä. Päästettäessä käsijarru sen merkkivalo sammuu ja nuo valot syttyvät. Tämänjälkeen käsijarrulla ei ole valoihin vaikutusta. Vaatii virrat pois, että kohdan 2 toiminto toimii

Luistonestokytkimellä ei vaikutusta kohdassa 1. Valo palaa koko ajan.

Kohdassa 2. Luistonestokytkin sytyttää ja sammuttaa merkkivalonsa normaalisti.

Siis valoina palavat rengaspaine ja luistonestovalot

En osaa sekavammin asiaa selittää.

Link to comment
Share on other sites

Ja tolla kuvauksella sanoisin että joku niistä antureista on edelleen nyt sökö ja menee vain huonommaksi. Se vaan täytyy sitten etsiä itse mikä. 

Myöskin sitä ruostetta voi olla siinä anturin nokassa edelleen. Mutta omilla kokemuksilla sanoisin että jompikumpi edessä se on. Takana vähän enemmän suojassa se anturi. 

Enempää ei pysty etänä neuvomaan. Rahaa tiskiin ja anturit uusintaan kaikki jos ei jaksa etsiä mikä anturi. Voi olla johtosarjassakin vika ja sekin sopisi mini merkkiin 😛

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
17.11.2023 klo 09.56, OTV kirjoitti:

1. Tarkennetaan vielä. Auton ei tarvitse liikkua. Tuo valojuttu syttyy heti käynnistettäessä.

2. Jos käsijarru on vedetty ekaan napsaukseen kaikki toimii normaalisti - ei valoja. Käsijarrun merkkivalo ei vielä pala.

3. Jos käsijarru on vedettynä, niin, että sen merkkivalo palaa ei eivät valot syty käynnistettäessä. Päästettäessä käsijarru sen merkkivalo sammuu ja nuo valot syttyvät. Tämänjälkeen käsijarrulla ei ole valoihin vaikutusta. Vaatii virrat pois, että kohdan 2 toiminto toimii

Luistonestokytkimellä ei vaikutusta kohdassa 1. Valo palaa koko ajan.

Kohdassa 2. Luistonestokytkin sytyttää ja sammuttaa merkkivalonsa normaalisti.

Siis valoina palavat rengaspaine ja luistonestovalot

En osaa sekavammin asiaa selittää.

Päivitetäänpä tätä.

Joulun jälkeen tuli vedettyä "vahingossa" käsijarruvivusta. Kaikki toimi normaalisti sen jälkeen. Ei rengaspaine-, tai luistonestovaloa. Ei tarvitse kikkailla käsijarruvivun kanssa. Reilu kaksi kuukautta on mennyt - ei vikatilaa.

Nyt kun päivitin tämän, niin   (koputetaan puuta) toivottavasti huomennakin kaikki on ok.

Tämä auto elää kyllä aivan omaa elämäänsä 🙃

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...