Jump to content

R53 Cooper S 2004 newbie-kysymyksiä


MiniMac

Recommended Posts

Tuli hankittua taloon ensimmäinen Mini, josta nousi alkuun muutama peruskysymys/pohdinta, johon ei ensi vilkaisulla foorumilta vastauksia näkynyt.

1) näyttääkö perus-OBD-lukija jonkun Android-sovelluksen kanssa kuinka hyvin perustiedot autosta? Vai tarvitaanko aina joku BMW:n erikoislukija?

2) hetken ajon jälkeen kun pysähtyy esim. valoihin, ilmanottoaukosta nousee höyryä. Onko vain "ominaisuus" / kertynyttä ilmankosteutta, vai vuotaako joku paikka? Jäähdytysnestettä piti kyllä lisätä autoon heti alkuunsa. Pidempi seuranta puuttuu vielä nesteen lisäämiseen.

3) auto "polttaa putkessa" eli paukkuu aika ajoin, kun päästää moottorijarrutukselle, onko taasen ominaisuus, kenties vian ilmentymä, vai merkki aiemmasta virittelystä?

4) pakki menee jäykästi/vaikeasti päälle. Voiko olla vain öljyvika, joku "haarukka"(?) vaiko tod.näk. laatikon sisäinen vika?  Verrokkina kävin kokeilemassa paria muuta paikallista myytävää S-mallia, niissä pakki meni paljon helpommin sisään.

 

Arvostan kovista vastauksia edes osaan kysymyksistä, vielä ehtii perua kaupat jos tuli pommi hankittua. 🥶

Link to comment
Share on other sites

1) perus-OBD näyttää moottorinohjauksen P-koodit, ei muuta. BMW kännykkä-app:t, ainakaan Bimmerlink, ei toimi R53:n kanssa. Kannattaa hankkia läppäri, USB-K+DCAN kaapeli ja INPA tai ISTA-softa. Niillä saa tolkuttomasti lisätietoa autosta ja valmiin diagnosointipolun kaikille vikakoodeille.

2) En ole ikinä huomannut että omasta autosta nousisi höyryä. Kannattanee tutkia kuluuko nestettä + sekoittuuko öljyt ja jäähdytysnesteet, onko paisari ja sen korkki ehjä. Minulla on ollut näitä kaksi ja molemmat ovat tykänneet pitää jäähdytysnesteen määrän paisarissa aika alhaalla. Ei se kuivaksi mene, mutta pinta vajuu varsin alas ajaessa. Luulin ensin että nestettä kuluu, mutta ei se sitten kuitenkaan paisaria kuivaksi vie kuitenkaan, joten nestepinta kai saakin olla paisarissa aika  alhaalla kunhan ei kokonaan kuivu. 

3) Samaa tekee minulla, vakiomoottorilla ja -putkella. Lienee suunniteltu tuollaiseksi.

4) Se kynnys siirrettäessä keppiä vasemmalle on kyllä aika korkea, mutta sen jälkeen pakki kyllä menee omassani helposti päälle. Olisiko tosiaan vain joku siirtimen nivel kuiva?

 

Link to comment
Share on other sites

Kaikki kuten karvalakki kirjoitti mutta sanoisin ihan että jos se höyryää sieltä edestä niin jäähdytin vuotaa jo. 

Nestepinta tosiaan paisarissa kaikissa noissa mulla ollut alhainen vaikkei vuoda.

Noin 140tkm kohdilla on itsellä nyt mennyt kahdesta näistä jäähdytin. Joka kerta se vuotaa jo liki vuoden verran kunnes jaksaa vaihdella....

Link to comment
Share on other sites

Kiitokset karvalakille ja nextille vastauksista.

1) pitääpä tutkia noita INPA/ISTA-softia, mistä löytyy ja mitä kustantaa.

2) sain auton talliin ja tunkattua ylös. Näytti punaiset jäähdytysnesteet jonkin verran valuneen molemmin puolin edestä ja takaa vaihdelaatikkoa, eli kyllä siellä jonkin sortin vuoto on. Vielä en saanut tarkempaa paikkaa laatikon yläpuolelta tähystettyä, kiitos tiiviin moottoritilan. Onko vinkkejä, mistä erityisesti kannattaisi vilkuilla vuotokohtia? Tuli jo ostettua varuiksi jäähdytinnesteet, mutta vihreänä. Pitää kiikuttaa se takaisin kauppaan, kun en taida jaksaa lähteä huuhtelemaan järjestelmää.

4) vaihdan laatikon öljyt nyt samalla kun auto ylhäällä on. Heitämpä varmuudeksi RVS:t sekaan, kun kaveri sitä kovasti kehui (itsellä aiempi positiivinen kokemus jenkkivehkeen moottorin hoidosta RVS:llä). Miten kannattaa tutkia siirtimen mahdollinen "kuivuus"?

Link to comment
Share on other sites

2 tuntia sitten, TKG kirjoitti:

Paisuntasäiliö halki?

 

Jos paisari on halki, niin sen edessä oleva pläkkipelti taitaa ohjata nesteet auton alle. Jos vuotaa molemmin puolin laatikkoa, niin tulee mieleen joku vesipumpulle/termarille menevistä letkuista tai itse vesipumppu/termari. Nehän on siellä ahtimen alla. 

Link to comment
Share on other sites

Paisarissa kyllä painetta jäähtyneenäkin, kun korkkia avaa. jos siitä voi mitään eheydestä päätellä. Ahtimen sekä ohjaustehostimen säiliön alla olevien letkujen klemmarit punaisina melkeen kaikki, että vaikea tunnistaa vuotokohtaa. Pitää koittaa putsata paikat, ja katsoa, mikä paikka ekana sotkeentuu.

Link to comment
Share on other sites

Tuoreeltaan ajon jäkeen tallissa kurkkien vuoto saattaisi olla nelihaaraisessa kohdassa putkissa ohjaustehostimen säiliön alapuolella, ainakin näytti siinä olevan märkää valumaa, kun tiputteli tallin lattialle.

Uutena ilmiönä tuli tänään vastaan ,että lämpöisenä kone alkaa kuulostamaan ihan dieseliltä, oli kovaääninen "nakutus", vaikutti koneeta tulevan , kun koitin paikallistaa. Kylmänä käynnistyi sen jälkeen normi äänin ,mutta taas lämmettyään oli "diesel" käynnissä. Mikäs tuossa vikana..?

Link to comment
Share on other sites

Noh, tilasin kuitenkin kiristimen, lähdetään sen ja öljyjen vaihdosta liikkeelle, kunhan osat saapuu.

 

Muuna juttuna, osaakos joku sanoa, missä muissa autoissa olisi samankokoiset vanteet? Perushintaisia käytettyjä niukasti Minin nimissä tarjolla, joten josko osaisi laajentaa hakua muihin merkkeihin, kun osa myyjistä varsin nihkeästi kaikkia speksejä kertoo, vaan tyyliin "Astran hyväkuntoiset vanteet".

Link to comment
Share on other sites

Jäähdytysnesteen vuotoon lähde lienee (ainakin?) termostaatin kotelo, näytti kosteus sinne asti yltävän vielä tuosta nelihaarasta, kun piuhoja irroitteli termarin edestä. Vissiinkin jokseenkin yleinen vuodon lähde. Uusi kotelo ja samalla termari tilattu.

 

Muuna kyssärinä, oletteko mistä päin tilanneet noita tarramerkkejä Miniin? Esim. takaluukun "Cooper S"-tarra/logo. Ebayssä näyttää olevan jotakin tarjolla reiluun pariin kymppiin postikuluineen, jotka vaikuttaisi ainakin samannäköisiltä. Kuvissa suojateippi näyttäisi olevan niissä vain takapuolella, että mitenkähän tuollaisen kiinnitys hoituu, ettei joka kirjain ole vinksin vonksin...?

Link to comment
Share on other sites

21 tuntia sitten, MiniMac kirjoitti:

Muuna kyssärinä, oletteko mistä päin tilanneet noita tarramerkkejä Miniin? Esim. takaluukun "Cooper S"-tarra/logo. Ebayssä näyttää olevan jotakin tarjolla reiluun pariin kymppiin postikuluineen, jotka vaikuttaisi ainakin samannäköisiltä. Kuvissa suojateippi näyttäisi olevan niissä vain takapuolella, että mitenkähän tuollaisen kiinnitys hoituu, ettei joka kirjain ole vinksin vonksin...?

Laita esim.maalarinteippi päälle niin kirjaimet pysyy ruodussa. Siihen on olemassa omaa tarran ”siirtokalvoakin” mitä teipparit laittaa irtokirjainteippausten päälle.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Kiitos karvalakille, sijoitusohje oli hyvä ja tarpeeseen! Oli tuossa Ebayn tuotteessa sittenkin myös siirtokalvo/-tarra valmiina, tosin kirjaimet eivät ihan jiirissä siinä olleet, huomasin noin jälkikäteen...

Termari koteloinen tuli vaihdettua, mutta vielä ei ole päässyt tien päälle testailemaan, kun etupuskurin osalta maalausprojekti etenee hieman verkkaisesti.

Uusi jakopään ketjun kiristin pitänyt "diesel-äänen" toistaiseksi poissa, joskin ajoa ehtinyt tulla vasta RVS-lisäysreissun verran.

Pakki on mennyt nyt helpommin päälle, kun vaihdoin laatikon öljyt & lisäsin sinnekin RVS:n samalla. Ehkä olisi voinut testata ensin pelkällä uudella öljylläkin, mutta tulipahan vähintään uskomushoitoa RVS:llä. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
7.10.2022 klo 15.03, MiniMac kirjoitti:

Kiitokset karvalakille ja nextille vastauksista.

1) pitääpä tutkia noita INPA/ISTA-softia, mistä löytyy ja mitä kustantaa.

2) sain auton talliin ja tunkattua ylös. Näytti punaiset jäähdytysnesteet jonkin verran valuneen molemmin puolin edestä ja takaa vaihdelaatikkoa, eli kyllä siellä jonkin sortin vuoto on. Vielä en saanut tarkempaa paikkaa laatikon yläpuolelta tähystettyä, kiitos tiiviin moottoritilan. Onko vinkkejä, mistä erityisesti kannattaisi vilkuilla vuotokohtia? Tuli jo ostettua varuiksi jäähdytinnesteet, mutta vihreänä. Pitää kiikuttaa se takaisin kauppaan, kun en taida jaksaa lähteä huuhtelemaan järjestelmää.

4) vaihdan laatikon öljyt nyt samalla kun auto ylhäällä on. Heitämpä varmuudeksi RVS:t sekaan, kun kaveri sitä kovasti kehui (itsellä aiempi positiivinen kokemus jenkkivehkeen moottorin hoidosta RVS:llä). Miten kannattaa tutkia siirtimen mahdollinen "kuivuus"?

Jäähdytin nesteistä en mitään jyrkkää kantaa ota, mutta loppuvuodesta miniini vaihdettu neste oli sinistä. "Erityisesti miniä varten valmistettu" ei kuulemma saa muuta laittaa. "Spesial prais foor juu" 🤭

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...