Jump to content

Mini mieles!


Felix
 Share

Recommended Posts

Hei vain kaikki minua viisaammat!

Olen investoimassa Miniin ja mietin mihin minun kannattaa kiinnittää huomiot ennen ostopäätöstä.

 

Mini jota olen käynyt katsomassa on ajettu noin 170000 vm 2006.

Se on automaattilaatikolla--> onko Minin automaatti miten kestävä?

Siinä on 1.6 moottorikoodi W10 B16 A. Onko kone miten luotettava, onko sen jakopää ketju vai hihnalla? Entä onko jakopään huollot missä hinnoissa?

Ovatko Minit miten helposti ruostuvia?

Entä jms tärkeää joka kannattaa tarkastaa?

 

Kiitos jo nyt tiedoista/ vinkeistä. Mä pahoitteluni että kysyn kuin kakara, mutta pakko, etten osta sikaa säkissä.

Link to comment
Share on other sites

Moottorikoodista päätellen kyseessä kuitenkin vanhempi korinen Mini eli R50? (R52?). 

Automaatista minulla ei ole mitään kokemusta. Moottori on kyllä luotettava. Jakopää on ketjulla, eikä siinä mitään erityisiä ongelmia ole. Kiristintä ihmiset ennakoivasti siihen vaihtavat, maksaa noin 15€ ja on helppo homma. Omissa Mineissäni ei ole ollut tekniikan kanssa juurikaan murheita. Tuossa koneessa ilmeisesti sytytystulpat kiertyvät omia aikojaan auki, mutta siitähän pääsee sillä että tarkistaa ne huollon yhteydessä. Bensapumppu minulla on mennyt kahdesta autosta siinä ~200tkm paikkeilla, mutta sekin on muutaman kympin juttu. Siitä ikävä vain että jättää tien päälle, jos näin käy, eikä nosta mitään vikakoodia. Moottorin flektistä on todennäköisesti ns hitaampi nopeus rikki, koska etuvastus on hajonnut. Tätä ei suurin osa Ministeistä edes huomaa. EBaysta saa tuohonkin uuden etuvastuksen muutamalla eurolla, jos ei halua ostaa koko flektiä ~150€. Kaikenkaikkiaan siis ikäisekseen oikein luotettava moottori.

BMW on näissä uusissa retro-Mineissään ollut niin esikuvalleen uskollinen, että on säilyttänyt myös moottorin öljyvuodot ja ruostumisen. Näin sen tunnistaa helposti Miniksi 🙂

Öljyt vuotaa yleensä: 1) kampiakselin anturin juuresta, 2) öljytikun juuresta, 3) öljypohjasta ja 4) kampiakselin stefoista. Muut on helppoja hommia, mutta vahdelaatikon puoleinen kampiakselin stefa on isotöinen vaihdettava.

Ruostumiselle herkkiä paikkoja ovat 1) takavalojen ympäristö, 2) takaluukun kahvan yläpuolinen reuna (rekkarin valojen kohdalta), 3) ovien alareunat. Kohdat 1+2 ruostuu kaikista Mineistä, on nimittäin niin huono design. Ovien alareunat ei ruostu kaikista (ja on yleensä R53:ssa (Cooper S) vähän paremmassa suojassa, koska helma on erilainen).

Lisäksi

- sähköikkunoiden moottorit jumittelee. Tähän on ns nyrkkikikka joka auttaa joissakin autoissa. Mutta ei tämäkään mikään kallisremontti ole.

- ohjaustehostimen pumppu on vähän heikko kohta. Itse en ole joutunut vaihtamaan, mutta hyvin tyypillisesti se visertää ennen hajoamista. Tosin viserrys on minullakin kuulunut useamman vuoden, joten ei se nyt heti hajoamista indikoi. Eikä sekään nyt mikään älyttömän kallis remontti ole, muutaman satasen.

Kaiken kaikkiaan R50 on erittäin mukava auto, erittäin hyvä ajaa ja edullinen ylläpidettävä. Mahdolliset viat ovat pääsääntöisesti joko edullisia (korjaamolla) tai todella halpoja korjata (jos tekee itse).

Vanhojahan nuo jo tuppaa olemaan, joten voihan sitä yhtä jos toista niissä olla, mutta jos auto on vain 170tkm ajettu, niin enpä osaisi olla tekniikasta murheissani. 

 Kohta joku suosittelee R53:sta, kun se on remmiahtimineen hätäisempi. Itse pidän enemmän R50:stä, vaikka nykyinen auto onkin R53. R50 on kaikinpuolin miellyttävämpi, mutta silti ajajan auto. No, tämä on tietysti ihan pikkuisen makuasia :)

 

Link to comment
Share on other sites

kiitos Karvalakki!

Olipa ilo saada asiallista kommentointia.

 

Kirjoitat "sähköikkunoiden moottorit jumittelee. Tähän on ns nyrkkikikka joka auttaa joissakin autoissa. Mutta ei tämäkään mikään kallisremontti ole."

Jäin miettimään miten tuo ilmenee ja mikä on siihen nk nyrkkikikka? Entä pääseekö autoon sisälle jos lasit jumii, kun ei ole karmia ovissa.

Osaatko sanoa jäätyvätkö ovenrivat miten ja jos jäätyvät miten ehkäästä se ja miten pääsee sisälle? Autotallia kun mulla ei ole eikä autokatosta. On vain tolppa josta saan sähkön lämmittimille.

 

Link to comment
Share on other sites

Autoon pääsee kyllä sisälle vaikka lasi olisi jumissa. Toki jos se on lasi on jäätynyt kiinni ovitiivisteeseen, niin voi joutua vähän repimään..? Omassani ei ole koskaan päässyt noin käymään, mutta eipä se ole talvia ulkona viettänytkään (paitsi yhden, jolloin sillä ei tosin ajettu). En muista kuulleeni että näissä kahvat jäätyisivät kiinni. Vanhemmissa (2004 asti) kahvat saattoivat jumittaa pakkasella auki, mutta uudemmissa ne on nivelöity niin että ne saa "pakotettua" kiinni jos noin käy.

Etutukivarsien taemmat puslat on todennäköisesti vaihtokunnossa, mikäli ei ole hiljattain vaihdettu. Eli semmoiseen kannattaa varautua. Kuluneet puslat aiheuttaa vetelyä urissa, jarrutuksissa ja kiihdytyksissä.

Link to comment
Share on other sites

14 minuuttia sitten, Igor kirjoitti:

Etutukivarsien taemmat puslat on todennäköisesti vaihtokunnossa, mikäli ei ole hiljattain vaihdettu. Eli semmoiseen kannattaa varautua. Kuluneet puslat aiheuttaa vetelyä urissa, jarrutuksissa ja kiihdytyksissä.

Kiitos tiedoista onkohan em remppa missä hinnoissa?

Link to comment
Share on other sites

3 tuntia sitten, Felix kirjoitti:

Kiitos tiedoista onkohan em remppa missä hinnoissa?

Menee taas kategoriaan "edullinen". Osat maksaa tarvikkeena 50-100€, eikä niiden vaihtamiseenkaan kovin montaa tuntia mene.

Ps. Nyrkkikikka ikkunoille tarkoitti sitä, että toisinaan ikkunan moottori jumii jolloin ikkuna ei liiku ollenkaan. Ovi toimii siitä huolimatta, koska ikkunassa ja tiivisteessä on sen verran pelivaraa vaikka karmiton onkin. Usein juminut ikkuna lähtee toimimaan, kun osaa nyrkillä mosauttaa oikeaan kohtaan ovipahvia. Ilmeisesti takertuneet moottorin hiilet irtoavat tms tärähdyksessä. Tämä kikka voi elvyttää ikkunan joissakin autoissa vuosiksi, toisissa ei toimi ollenkaan tai auttaa vain hetken. No, uusi ikkunannostin on taas kymppien hintainen osa, eli ei iso ongelma. 

Igor jo kommentoikin kahvan jäätymistä. Kuten hän sanoi tämä on enemmän vanhempien (pre 2004) ongelma, koska niissä kahva oli saranoitu ihan kahvan päästä. Uudemmissa nivelpiste on keskenpänä kahvaa, joten mahdollisen jäätyneen kahvan saa vapautettua puristamalla toisesta päästä. 

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...