Jump to content

Leyland mini 1000 -79 takakelkka


jpliimola

Recommended Posts

Hei, mini tarkoitus ottaa työnalle tässä kuukauden sisään. Moottori on jo irti ja menossa koneistamoon lähiaikoina. Auto on nyt seissyt 15v. Auton kori on hiekkapuhallettu ja maalattu 90-luvun alussa. 2003 tehtiin muutoksia ja esim kaikki jarruosat vaihdettiin ja uusi pakoputki yms. 
Takakelkka oli jo silloin ongelma katsastuksessa ja sitä on hitsattu reilusti.

Auto on ollut säilytyksessä kuivassa ja lämpöisessä. En pääse juuri nyt autoon käsiksi ja näkemään minkälainen takakelkka on ja miten se on kiinni. 
löytyisikö jostain takakelkasta havaintokuva? Onko tämä minkälainen irroittaa? Onko päivän vai kahden homma? 
saako takakelkan ostettua uutena jostain?
 

kiitoksia kovasti jo valmiiksi?

Link to comment
Share on other sites

Alle tunnin homma
Siis irrotus
Etuosan pultit voi olla jumissa, jos ei ole lähivuosina avattu
 
Tuntiin ei selkeästi ole kaikkia tarvittavia työvaiheita listattu:
- minin ylös tunkkaus
- työkalujen etsintä
- kiinni jumittuneen pakoputken irroitus
- sopivampien työkalujen etsintä
- jarruletkujen irroitus ja nesteiden siivous pitkin lattiaa
- käsijarruvaijerin irroitus
- bensatankin irroitus
- just äsken käsissä olleen sopivan työkalun metsästys
- iskareiden irroitus
- ruostuneiden kelkan pulttien irroitus ja kiroilu
- sadattelua kun kelkka lopulta tippuu syliin, kun sopivat tuet puuttuvat sen alta
- ja lista jatkuu... :)

Sent from my SM-G970F using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Just noin se menee, ainakin jos eka kerran on asialla.

Piru, kun olis aikoinaan älynny noita kelkkoja ostaa varastoon. Olivat halpoja joskus, nyt hinnat noussu pilviin.

Link to comment
Share on other sites

Eikös hydron kelkkaan käy myös kumipallot eli ei sinänsä väliä, että kumman laittaa? Viisaammat valistakoon.

Bensatankin alla on kelkan 2 kiinnityspulttia. Sinänsä riittää, että sen tankin vetää hieman sisäänpäin niin pääsee niihin käsiksi.

Sent from my SM-G970F using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hydron kelkkaan saa myös sopimaan kumipallot. Tankki joko irti tai reilu siirto, muuten ei pääse iskarin yläpäähän käsiksi.

Link to comment
Share on other sites

Vielä tarkentaisin kysymystä. Onko noita kuivia apurunkoja ollut eri mitoilla? Siis että kaikissa on samat kiinnityspisteet. 
Tähän meidän leylandiin ostettiin 13” vanteet ja laitettiin levikkeet. Minitronissa silloin sanottiin että spacerit täytyy laittaa tällöin. Ei kuitenkaan tarvinnut, olisi tullut aivan liian leveälle. Tässä autossa on myös ollut uudesta 10” kevytmetallivanteet. Että voisiko akseliväleissä olla eroja? 
Kelkka mitä minulle on tarjottu sopii ainakin varmuudella 78 vuosimalliin.

Link to comment
Share on other sites

On samat kiinnityspisteet.

Se kuinka leveälle vanteet tulee, niin riippuu myös siitä, että onko vakiot vai 1" levitetyt jarrurummut käytössä. Joku voi taas kertoa, että missä vaiheessa nuo levitetyt tuli vakioksi... :)

Sent from my SM-G970F using Tapatalk



Link to comment
Share on other sites

2 minuuttia sitten, Purtsi kirjoitti:

On samat kiinnityspisteet.

Se kuinka leveälle vanteet tulee, niin riippuu myös siitä, että onko vakiot vai 1" levitetyt jarrurummut käytössä. Joku voi taas kertoa, että missä vaiheessa nuo levitetyt tuli vakioksi... 🙂

Sent from my SM-G970F using Tapatalk

näin ajattelinkin! Kiitos varmistuksesta.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...