Jump to content

Mini vm 67


Pekkomopo

Recommended Posts

Taas hieman epätietoisuutta, jos joku vois valaista.Minulla on tällä hetkellä  mini 1000 koneessa tunneli vaihteiston kiinnitys .Nyt pitäisi vaihtaa siihen 850 koneesta nimeä nyt en tälle vaihteisto kiinnitykselle tiedä mut kait sitä sanotaan taikakeppi vaihteisto vaihdekepin reikä kaasupolkimen luona.Onnistuuko tämä vaihto kiinnitys näyttäisi aikalailla samanlaiselta.

Tiedosta kaunis kumarrus T.Jussi

Link to comment
Share on other sites

Siis siulla tällä hetkellä 850 kone ja meinaat laittaa tonnisen? En ole ikinä ite kokeillu vaihtaa tunnelia taikasauvaan, joskus vähän kattonu, oisko mahollista. Kokeilemallahan se selviää, käykö kilkkeet päittäin ja toimiiko.

Link to comment
Share on other sites

Olen nyt varmaan hieman sekavasti asettanut kysymykseni mut yritän uudelleen.

Mini mikä minulla on nyt  vm 67 missä on 850 kuutionen kone ja siinä on tämä taikakeppi vaihteisto elikkä vaihdekepin reikä kaasupolkimen vieressä.Auto on seissyt kauan ja kone on jumissa.

Nyt minulla on hyväkuntoinen 1000 kone minkä aion laittaa autooni, mutta moottorissa on vaihteisto missä on ollut tunneli vaihteisto kiinni. Onnistuuko vaihtaa 850 kuution moottorista kiinnitys systeemi 1000 koneseen jotta saan siihen taikakeppi systeemin toimimaan.

Tietenkin kokeilemalla sen saa selville mut ajattelin jos jollain olisi tästä asiasta tietoa.

T.Jussi

 

Link to comment
Share on other sites

Varovainen kyllä. Voit ottaa 850 laatikosta perän kopan irti. Eli sen kikkareen missä sulla on vaihdekeppi kiinni. Se kyllä sopii fyysisesti tonnisen lootaan mutta on hyvin kyseenalaista miten poskien ja pyöränlaakerin pesien koneistukset passaa. Ne kun on koneistettu aina parina (loodan kuoret + perän koppa). Olen noita aikoinaan vaihdellut ja suuri osa on sinne päin. Hyvällä tuurilla sopii, todennäköisesti ei ihan nappiin. Voi tulla vuotava laatikko tai sitten ei...

Minkä vuotinen tonninen mahtaa olla kyseessä ? Jos siinä tosiaan on tunnelivaihteensiirto niin vetarit pitäisi olla joko kumi- tai nailonristikolla. Muistaakseni pot jointit tuli vasta tankovälitteiseen laatikkoon. Mutta jos on pot jointit niin joko vetarit vaihtoon tai sitten koko peräklöntti 850 laatikosta. Sitten taas voi tulla jumppaa välityksen kanssa eli voit joutua vaihtamaan myös perän rattaat.

Tai sitten heivaa tonnisen perästä pot jointien ulostuloakselit ja vaihtaa tilalle 850 ulostuloakselit + perän poskilaipat. Tekee miten hyvänsä niin jumppaa on tiedossa.

Toi on joka tapauksessa kone veks operaatio niin yksi vaihtoehto vois olla vaihtaa tonninen mosa 850 laatikon päälle. Se taitaa olla kyllä 3-synkkainen eikä sinänsä mikään optimi. Tonnisen askit pitäisi olla melko lailla kaikki 4-synkkaisia.

68- 73 4-synkkaisissa oli taikasauva ja siinä oli tailken kuvan mukainen adapterilaippa 22A1717 jolla tunnelimalli muutettiin taikasauvaksi. Toi olis helpoin ratkaisu jos vain jostain semmoinen kaikkine päreineen löytyy.

http://www.theminiforum.co.uk/forums/topic/246789-magic-wand-with-4-synchro-remote-gearbox/ 

Ebayssä näytti olevan ainakin yksi myynnissä:

https://www.ebay.co.uk/itm/22A1717-COVER-gear-lever-1968-75-Vans-and-Pick-Ups/383335611599?hash=item5940953ccf:g:SF0AAOSwJPVdA7Ma

 

 

Link to comment
Share on other sites

Vanhemmissa tonnisissa on tosiaan tuo tunneli ja kumi tai nylonnivelet, jotka käy siun entisiin. Helpompi on tehdä reikä tunnelikepille ja kiinnikkeet, kuin käydä purkamaan peräkoppaa.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...