Jump to content

R50: sytytystulppa kiertyy irti?


karvalakki

Recommended Posts

Tytär oli lähdössä pihasta ja sanoi että Ministä kuuluu outo ääni. No olipa tapahtunut sellainen ihme, että Ministä oli kiertynyt kolmospytyn sytytystulppa kokonaan irti. Ei ihme, että oli hieman outo ääni startissa. Myös ykköspytyn tulppa oli löystynyt, 2 ja 4 olivat normaalisti kiinni. Miten se nyt oli oikeastaan edes toiminut viime kilometrit ilman erityisiä oireita? 

Pelkäsin, että kierteet olisivat korkkautuneet kannesta, mutta tulppa meni paikalleen nätisti sormin kiertämällä ja kiristyikin normaalisti. Ilmeisesti pääsin säikähdyksellä. Samoin ykkönen kiristyi kunnolla.

Tässä on reilu miljoona kilometriä tullut ajeltua ja harrastettua erilaisia autoja, mutta eipä ole ennen tällaista sattunut. Onko tämä Minille tavallista?

Pitäisikö osata olla muuten huolissaan kuin noista kierteistä?

Link to comment
Share on other sites

Näyttääkin Googlen perusteella olevan yllättävän yleistä Minissä. Taitaa tosiaan toisinaan viedä kierteet mukanaan, joten taisi käydä vähän tuuri.

No, täytyypä ota jatkossa tavaksi tarkistaa tulppien kireys silloin tällöin. 

Link to comment
Share on other sites

2 minuuttia sitten, MikaJ kirjoitti:

 

Momenttiavain on hyvä väline tulppien kiinnitykseen, ei tule yllätyksiä.

Juu, momenttiavaimella toki.

Link to comment
Share on other sites

Omasta meni myös samalla lailla ja ne kiertyy auki niin että kerran kesässä saa kiristää. Vaikka on momentilla vedetty.

Vei viimeksi yhden pytyn kierteetkin ja joutu helicoilin paskan sinne kiertämään.

Ens tulpanvaihto luultavasti vaatii kannen noston ja korjauksen virallisesti kun helicoili nousee mukana ylös. Vaati meinaan 10 helicoilia että sai sen yläkautta katkastua oikein niin ettei mene sylinteriin tulpan edellä.

9 muuta teki näin ja aina sai kameran kanssa metsästää sen käytetyn pois sieltä.

Link to comment
Share on other sites

Ihmeellistä että auto kuitenkin toimii suht normaalisti vaikka tulppa on löysällä. Luulisi että vuoto ja kipinän siirtyminen tulpan reikään aiheuttaisi jo jotain oireita.

Link to comment
Share on other sites

21 tuntia sitten, karvalakki kirjoitti:

Ihmeellistä että auto kuitenkin toimii suht normaalisti vaikka tulppa on löysällä. Luulisi että vuoto ja kipinän siirtyminen tulpan reikään aiheuttaisi jo jotain oireita.

Pelaa ihan normisti ainakin meillä kunnes ampu tulpan irti asti. Tuosta josta kierteet lähti niin ampu startatessa irti.

Joo varmaan käytän väärää ilmaisua kun puhun helicoilista mutta irtokierre siellä on nyt joka pitää sellaisella "sementillä" kiinnittää jos paikallaan tehdään.

Paikalliselta koneistamolta hain ja panttia vastaan sain kaikki työkalutkin lainaan. Ei luvannut että auto jää ajokuntoiseksi kun tekee paikallaan heillä kun on muutama huono kokemus niin totesin että kun on itse paljon tullut tehtyä niin jos saan työkalut lainaan niin teen itse.

Hermot meinasi mennä ja tunteina joku 4-5.

 

Ongelmaksi tuli oikeastaan se kun minissä todella syvällä tulpat verrattuna moneen muuhun sekä siellä se peltiputki joka taas haittasi metalli jäysteen poistoa sillä magneetilla joka on sen kierretapin yhteydessä niin joutu moneen kertaan koittamaan sen kierteen kanssa. Siinä on yhdessä kohtaa vastaava katkeava piikki kuin irtohelicoilissa jonka pitäisi estää sen holkin peruuttaminen tulpan mukana mutta se saakeli katkesi aina väärin niin että tulppa vei liian syvälle sen holkin.

Niitä on muitakin saman kierteen versioita esimerkiksi biltemassa ja motonetissä mutta ne ei pysyneet kiinni vaan kiertyivät auki abaut viikon ajon jälkeen.

 

Ensi kerralla nousee kansi ylös ja toi koneistamo sano että saavat sinne sellaisen oikeasti kiinteän joka pysyy myös mutta asennetaan virallisesti alakautta. Ilmeisesti se on sama kuin toi minkä laitoin mutta asensin sen yläkautta mihin se on kuitenkin tehty mutta ohjeessa oli ettei ole yhtä pysyvä ratkaisu kuin alakautta asentaen.

 

Tulipas pitkä selostus. Kettumainen on kuitenkin tehdä koko operaatio...

Link to comment
Share on other sites

Niin joo ja siis ainakin kolmesti jouduin sen holkin peruuttamaan pyörittämällä sen siitä aukosta pitkillä ihan lääkärin haavapihdeillä kiinni pitäen.

Ainakin kertaalleen se meni läpi asti ja piti magneetilla houkutella se siihen aukolle takaisin ja koittaa kiertää se siihen kierteelle että sai kierrettyä pois sen.

En tekisi enää noin vaan kansi vaan ylös samantien. Sen verran alko olemaan hermot pinnassa 😛

 

toivotaan ettei mene kierteet keneltäkään muulta.

 

ai niin joo ja tulpan valmistajissa on eroa. Näitä nykyisiä NGK tulppia ei ole tarvinnut kiristää mutta olikohan ne edelliset densot piti kiriä kerran kuussa.

Toiset tulpat ei kestänyt kuin 34 tonnia kun oli kärjet jo hävinneet vaikka satku olisi pitänyt päästä tulpan valmistajan mukaan....

Link to comment
Share on other sites

Kerran tai pari vuodessa olen tavannut tarkistaa tulppien kireyden omastani, ja ainoastaan se tulppa tuntuu löystyvän minkä reikään on korjattu kierteet... 

Mä annoin kierteiden korjauksen suosiolla ammattilaisten tehtäväksi, eli kärry hinattiin Tammer-Dieselin korjaamolle. Soittelukierroksen perusteella se oli Tampereen suunnalla ainoa paikka, jossa homma onnistuu yläkautta. En tiedä minkä valmistajan irtokierre sinne laitettiin, mutta hyvin se on siellä pysynyt, vaikka tulppia on vaihdettukin. Homma kustansi 200€.

Mullehan siis kävi sillä tavalla mukavasti, että jenkeistä saapuneesta virikannesta puuttui kierteet kakkospytyn reiästä, ja huomasin sen vasta kun kansi oli paikallaan... Belgian IMMiin lähtö oli sen verran lähellä, että juuri paikalleen ruuvatun kannen irrottaminen ei houkutellut, eikä siihen olisi itselläni ollut aikaakaan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...