Jump to content

R50 keitti, lämpömittari näytti normaalia


karvalakki

Recommended Posts

Kävipä nyt silleen, että Miss Cooper keitti tänään Ahvenistolla yhden session päätteeksi. Parkkiin päästyä neste alkoi porisemaan paisarissa oikein kunnolla ja puolisen litraa tuli tontille asti. Ehkä tuli poljettua vähän turhan pitkä siivu kerralla tämmöisessä helteessä. No, onneksi sen suurempia vahinkoja ei syntynyt. Nesteen lisäys ja kotimatkalle, ja kaikki on kunnossa.

Mutta se mikä tässä ihmetytti, oli se että lämpömittari näytti täsmälleen normaalia koko ajan. Mittari toimii kyllä loogisesti, näyttää aamuisin kylmällä koneella kylmää ja viisari nousee puoleen väliin, jossa nököttää kuin tatti. Siinä se nökötti nytkin, niin ratakierrosten ajan kuin parkissakin; normaalilämmöt, vaikka paisari porisee kuin perunakattila. Höpö höpö.

Nyt pukkaakin tyhmiä kysymyksiä:

- Ei kai tuossa ole mitään järkeä että lämpömittari ei näytä vaikka nesteet kiehuu? Siis lämpötila-anturit vaihtoon nyt ensimmäiseksi? Kuinkahan monta niitä tässä koneessa mahtaa olla?

- Joku flekti siellä silloin tällöin hyrisi. Tässä ei taida olla erillisiä flektejä jäähdytysjärjestelmälle ja ilmastoinnin kennolle, vaan molempia tuuletaan yhdellä flektillä?

 - Mikäs tuon keittämisen mahtoi aiheuttaa? Syyläri tukossa? Vesipumppu finaalissa? Onko tyypillisiä syitä jäähdytysongelmiin?

Auto on siis normi R50 Cooper automaatti-ilmastoinnilla. Ns. Suomiauto eli ei kuumanalueen optoita tms.. Mittarissa kohta 200tkm. Ei minkäänlaisia lämpöihin liittyviä ongelmia tähän saakka, ei myöskään aiemmilla ratapäivillä.

Link to comment
Share on other sites

Nykyään nuo lämpömittarit on enempi sillasia höpö höpö mjttareita, näyttää lähinnä onko kone kylmä vai lämmin.
Salavalikon kautta pääsee katsomaan oikeat lämmöt tai hommaamalla OBD:stä lukevan monitoimimittarin Scangauge tai vastaava.

Luultavimmin sulta on myös palanut fketistä 1-nopeuden vastus ja flekti lähtee päälle vasta lämpöjen saavutettua 2-nopeuteen tarvittava raja-arvo.

Link to comment
Share on other sites

1 tunti sitten, Mini1380 kirjoitti:

Nykyään nuo lämpömittarit on enempi sillasia höpö höpö mjttareita, näyttää lähinnä onko kone kylmä vai lämmin.
Salavalikon kautta pääsee katsomaan oikeat lämmöt tai hommaamalla OBD:stä lukevan monitoimimittarin Scangauge tai vastaava.

Luultavimmin sulta on myös palanut fketistä 1-nopeuden vastus ja flekti lähtee päälle vasta lämpöjen saavutettua 2-nopeuteen tarvittava raja-arvo.

Thanks. Vaikka onkin höpö höpö niin saisi kyllä sen verran näyttää, että kiehuuko nesteet vai ei .. jos multa kysytään. No, ei auta kitistä. Taidan vaihtaa ensimmäiseksi lämppärin anturin ja termarin varmuuden vuoksi, kun ne ei maksa mitään ja ovat helpot vaihtaa. Tuo oli myös hyvä vinkki tuo flektin 1-nopeus, täytyypä tutkia, kiitos! 

Kaikki mahdolliset Bemareiden diagnoosivempeleet löytyy tallista ... arvaa oliko mitään mukana 😞 

Sen verran sainkin jo selville, että lämpötila-antureita tässä koneessa onkin yksi ainoa sylinterin kannessa ja flektejäkään ei taida yhtä enempää olla. Tämä tässä Minissä on mukavaa, että kaikki on yksinkertaista, pientä, halpaa ja helposti korjattavissa. Go Mini!

Link to comment
Share on other sites

Yksi flekti mutta kaksi nopeutta ja yleensä se ykkösnopeuden vastus hapantuu poikki.

Toi koskee liki kaikkia merkkejä et ne lämpömittarit näyttää mukavia lukemia, ne on ennemminkin show no go mittareita eli antamaan "fiilistä".
 

Link to comment
Share on other sites

Jos syylärin korkki on rikki niin liian pieni paine jäähdytysjärjestelmässä aiheuttaa kiehumista ennenkuin se mittarissa näkee. Se "90" astetta mittareiden keskiosassa kun voi autovalmistajasta riippuen olla 65-115astetta. "90" keski - "110" punainen väli sitten ei välttämättä oikeasti ole kuin 5astetta. Lämpömittari ei tosiaan ole enää useinkaan mikään tarkkuuslaite kuljettajalle, vaan kertoo että kaikki on hyvin (ja sehän riittää, ei sillä jäähdytysnesteen lämpötilatiedolla mitään yleensä tee kunhan kaikki on ok) Menisi hermot itsellänikin jos aktiivisen jäähdytyslämpötilasäätöisen auton lämpömittari heiluisi koko ajan ajossa, saatikka sitten normikuskit jotka veisi autoja huoltoon kun viisari ei pysy tasalämmössä.

 

50% jäähdytinnesteen kiehumispiste on siinä 108asteen nurkilla ilman painetta. 0,5bar paineessa 120astetta ja 1bar paineessa 129astetta.

Link to comment
Share on other sites

5 tuntia sitten, MikaJ kirjoitti:

Jos syylärin korkki on rikki niin liian pieni paine jäähdytysjärjestelmässä aiheuttaa kiehumista ennenkuin se mittarissa näkee. Se "90" astetta mittareiden keskiosassa kun voi autovalmistajasta riippuen olla 65-115astetta. "90" keski - "110" punainen väli sitten ei välttämättä oikeasti ole kuin 5astetta. Lämpömittari ei tosiaan ole enää useinkaan mikään tarkkuuslaite kuljettajalle, vaan kertoo että kaikki on hyvin (ja sehän riittää, ei sillä jäähdytysnesteen lämpötilatiedolla mitään yleensä tee kunhan kaikki on ok) Menisi hermot itsellänikin jos aktiivisen jäähdytyslämpötilasäätöisen auton lämpömittari heiluisi koko ajan ajossa, saatikka sitten normikuskit jotka veisi autoja huoltoon kun viisari ei pysy tasalämmössä.

 

50% jäähdytinnesteen kiehumispiste on siinä 108asteen nurkilla ilman painetta. 0,5bar paineessa 120astetta ja 1bar paineessa 129astetta.

 

Kiitti Mika, näinhän se menee. Tässä R50:ssä tuo paisarinkorkki on vain surkea läpyskä, ei ollenkaan sellainen paineenkestävä kuin bemareissa. En tiedä miten järjestelmän paineistus on hoidettu, mutta ei ainakaan tuolla korkilla. Mutta täytyypä selvittää! Tuo paineistuksen puutehan selittäisi miksi mittari ei hypännyt punaiselle.

Link to comment
Share on other sites

5 tuntia sitten, next kirjoitti:

Omasta on ollut se ykkösen vastus rikki jo 5 vuotta eikä se keittämiseen auta. Lähtee siis kyllä päälle riittävän ajoissa silläkin.

Anturin vaihtoa sanoisin flektin suuntaan tai ainakin flektin sähköjen tarkistus että tulee sähköt sille.

Juu, flekti tosiaan hyrähti toisinaan, joten kyllä kai se toimii. Tuo moottorin lämpötila-anturi täytyy kyllä vaihtaa! Luulisi että syylärissä olisi toinen, täytyypä vaihtaa sekin.

Toisaalta, kun flekti ei kuitenkaan tolkuttomasti huutanut kiehuessa, niin se viitannee termarivikaan? Sekin on vaihtolistalla.

Link to comment
Share on other sites

25 minuuttia sitten, Mini1380 kirjoitti:

Ei se "paisuntasäiliö" olekkaan R50:ssä paineistettu vaan se painekorkki on siellä termarinjalan yhteydessä.
https://www.jetpart.com.au/genuine-mini-radiator-thermostat-cap

 

No hitsi, tämä selittää. Täytyypä uusia tuokin.

Viimein oli aikaa laittaa auto läppäriin kiinni. Tutkin asiaa vähän ja näyttää siltä että autossa on vain yksi lämpötila-anturi kannessa, jonka perusteella ohjataan myös flektiä. Jos nesteiden havaitaan kiehuvan, niin mittaristoon pitäisi syttyä joku varoitusvalokin. Lisäksi selvisi, että flektin ykkösnopeus on rikki, kiitti vinkistä. Ja selvisi että lämpötila-anturi ei ole ainakaan kokonaan pimeänä. Ja selvisi, että mittariston lämpötilamittarin neula nököttää keskellä ainakin 70-100 C lämpötiloissa. Lisäksi selvisi että tämä on niin fiksu laite, että jos tuo ainoa lämpötila-anturi on rikki, niin moottorin ohjaus keksii sille korvaavan arvon ... eli käytännössä kone saa keittää rauhassa.

Eli taidan varman päälle vaihtaa anturin, termarin, painekorkin ja flektin. 

Sitten taas radalle, ja jos vielä kiehuu niin pumpun / syylärin tutkintaan.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...