Jump to content

Vakio 1275 kuinka jaksaa


Jamppa Maijala
 Share

Recommended Posts

Perä-välityksellä on kanssa aika suuri vaikutus, noissa uudemmissahan on aika harva välitys.
Toisaalta, jos vastataan aloittajan kysymykseen, niin millään välityksillä ei taida olla kummoistakaan merkitystä. Suurimmat merkitykset 1275:n jaksamisessa ovat koneen tehot (taitaa olla suunnilleen samat vakiokoneissa iästä riippumatta) ja auton kokonaisilmanvastus (aika samaa luokkaa auton iästä riippumatta - levikkeet, peilit ja renkaat yms. varustus pikkasen vaikuttaa). Mullakin siis 63 hevoisen voimin auto jaksaa sen 150km/h sekä kolmosella, että nelosella. Kolmosella kaiketi samanlaiset kierrokset kuin jollain vanhemmalla laitteella nelosella?

 

Kyllä ne välitykset nyt aikas paljon siihen vaikuttaa !!

Väittäisin et varsinkin MPI:t kulkis hiukan kovempaa ja kiihtyis paljon paremmin tiuhemmilla välityksillä, ne ei vaan enää jaksa kiertää johtuen harvoista välityksistä ja isoista pyöristä (jotka myös vaikuttavat kokonaisvälitykseen).

ps.eihän Suomessa saa ajaa kuin max.120kmh  ;) ja eihän kukaan meistä Ministeistä aja sen yli ?

Link to comment
Share on other sites

Travelleri kulkee sen 150 1100:lla koneella ;). No ei ihan vakio,mutta melkein. 1000:n vakio laatikko/välitys ja 145/10" renkaat.

Ylileveät/suuret pyörät Miniin, niin niihin hukkuu äkkiä yks 10 heppaa 8-), No onhan ne hienoja :)

(Minithän oli suunniteltu 10" pyörille! ::))

Mielenkiinnolla odotan kommentteja!!

Link to comment
Share on other sites

Olen kyllä  jiikoon kanssa samoilla linjoilla huippunopeuteen vaikuttavista tekijöistä(teho, ilmanvastus). :)

Nythän oli kyse että jaksaako 1275 4 vaihteella mennä 6000 rpm. :D

Tällöin 6000 rpm, 165/70 renkailla, 3,44 perävällärillä vauhtia olisi laskettuna 157 km/h

4,13 perävällärillä 130 km/h

2,73 perällä 198 km/h :o

Nämäkin vahvistaa että saavuttaakseen tuollaisen lähes 200 kmh tarvitaan tehoa että se jaksaa mennä tuon 6000 rpm. Tosin jotta  saadaan 150 kmh ei tarvi kierroksia kuin 4500 rpm  :-* Toden näköisesti vakiona ei menisikään enempää.

 

Voisin kuvitella, en tiedä, että 4 vaihteella se kiertää 5500 silloin vauhtia olisi n.144kmh Tai oikeastaan juuri yli 5000 rpm esim. 5200 vauhtia olisi 137kmh.

Tämähän se juuri ongelma on, kukaan nykyaikana on vähemmän ajanut täysin vakiolla moottorilla. >:(

Utelias olen tästä asiasta kun ajoin lähes vakiolla ja se ei tosiaan jaksa mennä juuri 5000 rpm :-[ yli 4 vaihteella. Kattoteline on ja levikkeet ja nuo "leveät" renkaat.

Jos vaihtaa nuo renkaat 12" 165/70 niin vauhtia tulisi 5200rpm:llä jo 151 kmh, jos jaksaa mennä. :-X

Uusia Mini harrastajia vähän hämää kun lähes kaikki vanhat parrat kertoo kuinka nopea Mini oli. Mutta nopeuttahan voidaan ajatella muullakin tavoin kuin huippunopudella :) Tosin minusta tuo 150 kmh vakio Minillä kyllä tuntuu aika huimalta. :D

 

Mukavaa että tämä aihe on poikinut näin hyvän keskustelun. ;)

Lakirikkomuksista: Olen muuten joskus ajanut keltasen viivan ylikin ja kääntynyt ilman vilkkua. 8-) 8-)

Link to comment
Share on other sites

Jos nelosen välitys olisi sama kuin kolmosen, niin meikäläisen logiikan mukaan auto ei kulkisi nelosella kovempaa... Mielenkiintoista nähdä vastaväite tähän faktaan.
Eihän tohon voi todeta kuin että olet ihan oikeassa, jos kolmosen ja nelosen välitys on samat niin tasan kulkee molemmilla vaihteilla yhtä kovaa. Mutta montako autoa tiedät joissa kolmosen ja nelosen välitys on samat ?

 

Välitys vaikuttaa oleellisesti sekä huippuihin että kiihtyvyyteen, laita vakio 1275 koneeseen MPi:n 2,76 välitys niin on aika voimaton peli, ei kiihdy eikä myöskään kulje huippuja. Vakio 1275 koneeseen 3,44 välitys on aika passeli ja niin kuin Lari jo toteskin niin MPi:t olis varmasti pirteämpiä kulkemaan 3,44 välityksillä.

 

Kun noita huippuja funtsii eri vaihteilla niin aika moni nykyauto ei jaksa kiskoa isoimmalla vaihteella punaviivalle. Koneissa ei yksinkertaisesti riitä vääntö yläkierroksilla. Sen sijaan pykälää pienemmällä vaihteella kiskoo kyllä tappiin saakka.

Link to comment
Share on other sites

Vastaan nyt vielä jiikoolle välityksistä sen verran että kaikissa mineissä noin 1970 vuodesta aina loppuun asti on ollut samat vaihteiston välitykset 4-synkatuissa vakiolaatikoissa. Erot kokonaisvälityksessä tulee peränvälityksestä joita mineissä on ollut 2,76, 2,95, 3,105, 3,21, 3,44, 3,65, 3,76, 3,9,  4,11 ja vielä tiheämpäänkin. Jos vielä jeesustellaan niin väipyörästö voi olla suora tai välitetty. Edelleen kokonaisvälitykseen vaikuttaa myös pyöräkoko (kehämitta). Eli omaan heittoon vastauksena: en tiedä yhtäkään vaihteistoa, joissa 3. ja 4. vaihteen välitys olisi sama. Eri autojen välillä voi sitten ihan vapaasti arvioida nopeuksien perusteella mitä lystää. ::) En ole minäkään mekaanikko enkä autoinsinööri joten samalla viivalla ollaan sen suhteen  :P

Link to comment
Share on other sites

Eikös 4-vaihteen tehohäviö ole pienempi kuin esim.3-vaihteen koska 4 on "suora", tällöinhän myös saavutetaan suurempi nopeus jos verrataan kahta Miniä minkä kokonaisvälitykset ovat samat silloin kuin toisessa on 3-vaihde päällä ja toisessa 4-vaihde .

Kaikissa omistamissani autoissa "huiput" on saavutettu suurimmalla vaihteella ja mielestäni laatikot pitäisi aina välittää niin ja unohtaa "bensansäästö" vaihteet .

Ja silloin kun vanhat parrat on ajanut 1300cc mineillä on ne olleet S:ä ja niissä on 74hv ja jaksavat mennäkin paremmin. Miniä ei ole tehty alta 70hv 1300cc koneella ennen näitä "uudempia"

Link to comment
Share on other sites

1275 S:ssä oli "vanhojen partojen" aikaan 76 hp:tä vakiona ja hyvin kiersi vakiovälityksillä "tappiin asti" nelosella 8-)

Link to comment
Share on other sites

jiikoolle&kumppaneille vihjaisen, että iskee kirveensä aika pahasti kiveen, kun alkaa vaihteistoista ja välityksistä väittelemään minorv8:n kanssa ;) . Sieltä löytyy kyllä ihan oikeaa Faktaa/käytännön kokemusta niistä asioista!

Vaikkei autoinsinööri olekaan ::)

Mutta mukava lukea erilaisten ihmisten näkemyksiä asioista 8-)

Link to comment
Share on other sites

1300cc Minit kierrä yli 8000rpm:n nelosella vai onks niit vaan turus......  

 

Trailerin päällä kytkin pohjassa ? ;D ;D ;D :P :P

 

Käsittääkseni ainakin omani liikkunut omin voimin enempi lähivuosina kuin yks pun/must. clubi  ;) ......

Link to comment
Share on other sites

Jos Clubman GT lasketaan Miniksi on alle 70hv (jopa alle 60hv) 1300ccm moottoreita ollut käytössä jo vanhojen partojen aikaan.

Laita "L" 2,76 perä autoosi: vieläkö kiertää 8000 nelosella?

 

Haa muistin väärin se olikin 1300GT misä oli 70 hv ja GT minis hiukan vähempi.

Kuka hullu laittaa 2,76 perän Miniin ? Oma syy jos niin tekee 3,44 on harvoin järki perävälly ahtamattomalle tai Minille yleensäkin .

Ja noista nopeuksista ja jaksamisista viel semmonen et noi vanhemmat Minit on yli 100kg kevyempiä kuin uudemmat........

Link to comment
Share on other sites

Suurin teho tarvitaan ilmanvastuksen voittamiseen ja mikäli auto näyttää Miniltä, niin sehän vaatii iästä riippumattomasti suunnilleen sen 0.51 +/- .01 ilmanvastuskertoimen (kertaa otsapinta-ala) voittamisen.

Olis kyllä mielenkiintoista nähdä tuosta faktaa että levikkeet, peilit (uudemmissa molemmin puolin) ja leveämmät renkaat eivät vaikuttaisi juuri mitään ilmanvastukseen ?

Ja painoko liikkuu ilman tehoa ?

Täytyypä kokeilla firman pakulla takakontti täynnä tavaraa/tyhjänä että kulkeeko saman .

Link to comment
Share on other sites

Ja sikäli, kun uuden Minin omamassa on 783 kg (jossa mukana siis kuski ja nesteet) ja vm. 64 Austin Mini Cooper 1275 S tyhjäpaino on 650 kg, niin painoero on hirmuinen.

 

Auton omapaino ei sisällä kuskia ja Cooper S:n paino on 620kg ilman polttoainetta sisältäen muut nesteet.

Eivätkä ne levikkeetkään sitä ilmanvastusta edelleenkään pienennä.

Link to comment
Share on other sites

Alkaa kuulostaa jo ihan "diplomi-insinöörien" jutuilta ja pilkunviilauksilta ;D.

No, toivottavasti kukaan ei ala väittämään, että Mini olisi mukava ajettava tieliikenteessä 140 ja yli nopeuksissa,kulki sitten mitä tahansa!

Eihän niin saa edes tehdä ;)

Kuinka monta automerkkiä tiedätte jossa tehot on n. kolminkertaistettu(ERA) ja auto muuten alustaltaan ym.(paitsi eteen levyjarrut) on pysynyt aivan samana mihin se n. 30 heppaiseksi on 50-luvulla suunniteltu. Osoittaa tietysti suunnittelun neroutta! 8-)

Voihan niitä olla??

Link to comment
Share on other sites

En ole koskaan, millään autolla huomannut yhden tavallisen henkilön lisäämisen auton painoon vaikuttavan suorituskykyyn kummoisesti, jos se lisäpaino on tullut esim. kuskin viereiselle penkille

Sitten et ole kyllä paljoa suorituskykyjä mittaillut !

Miniin kun otaa 80kg hanttarinpaikalle niin kyllä sen huomaa vaiks olis "mörkömoottori" .

Ei kait kilpa-autojakaan kannattais muuten kevennellä  ;) .

Link to comment
Share on other sites

Minä kyllä luotan asioissa/neuvoissa paljon enemmän niitten mielipiteeseen, jotka ovat kyseisten asioitten kanssa vuosia/vuosikymmeniä pelanneet ja käytännössä kokeneet 8-) Mutta kukin tyylillään.

On vain tullut monta kertaa vastaan viisaita kirjallisia työohjeita Ym, jotka joku "teoreetikko dipl.insinööri" on kirjoitellut ja joilla ei käytännön elämän kanssa ole mitään tekemistä.

Mukava seurata keskusteluja, kun itse tuntee suurimman osan heistä ja heidän tietotaitonsa ja miten jotkut yrittävät epätoivoisesti kumota kokemusperäisiä faktoja :)

Mielipiteitä/keskusteluja pitääkin olla!

Link to comment
Share on other sites

Mielenkiintoista keskustelua :) Mukava lueskella asioiden kummaltakin puolen, vaikka en tunne kirjoittajia. Mielestäni on pysytty hyvällä keskustelutasolla.

Vähänhän tämä kirpos siitä alkuperäisestä mutta nyt näitä lukeneena niin uskoisin ymmärtäneeni näin: :-?

Siviili Mini 1275 täysin vakio. Kulkee n.145kmh +- 5kmh /5500 rpm +- 500rpm 3.44 perällä 4 vaihde suora 165/70-10 renkailla. Kattotelineineen ja peileineen 2 hengen +-1 kuormalla. Tosin lähes sama nopeus aavutetaan jo 3. vaihteella kierrosten ollessa 6000+ rpm. Nämä tietenkin vain jos moottori on vakiotehoissaan. Jos näin  ei kulje/kierrä haetaan "vikaa". :D

Kilpa-automaailmassa pyritään monin tavoin voittamaan tuo ilmanvastus. Tehoa kasvattamalla tai/ja aerodynamiikkaa muuttamalla. Tosin tätä ilmanvastusta pyritään myös hyödyntämään erilaisilla Kurnei lipoilla, naga-aukoilla, diffuusoreilla jne.

Siviiliautossa on jokin ominaisuus ja sitähän tässä alunperin kyselin. ;)

 

Kilpurijutut on muuten paljon helpompi omaksua kuin tämä siviilipuolen jutut. Senköähän takia N ryhmäläisillä on vankka kannattajansa koska sielläkin on tekemistä.  8-)

Link to comment
Share on other sites

Kysäistäänpäs täältä kun näyttää tietäjiä olevan joka lähtöön ;D. Mikä olisi sopiva perävälitys, ajan autolla melko paljon maantiellä(100km siivuja) ja kierrokset(konemelu) on melkoista. Itse en yli 90km/h viitsi edes ajaa. Enkä varmasti aja vaikka perävälitys vaihtuu mutta kierrokset saisi hiukan laskemaan. Autossa on noin 80hv ja tällä hetkellä vakio perävälitys. Painoa lisätty jonkin verran musavehkeillä ja lisää tulee. Nyt kiihtyy ihan ok mutta ei paljon huonommin haluaisi sen kiihtyvän, joten mikä olisi sopiva välitys?

Link to comment
Share on other sites

Jos haluat kierroksia alas niin vaatii harvempaa välitystä. Jos oletetaan että sun vakio välitys on 3,44 niin vaihtoehtoina on 3.21, 3.105 tai 2.95.

 

3.21 pudottaa jonkin verran kierroksia mutta ero pykälää tiuhempaan ei ole välttämättä kummoinen.

 

3.105 on jo parempi kierrosten suhteen mutta toisaalta joudut jo tinkimään kiihtyvyydestä. Tähän kuitenkin itse saattaisin kallistua jos melu/kierrokset on ongelma.

 

2.95 vaatii jo ihan oikeasti paukkuja mosasta, mutta toisaalta on miellyttävä matka-ajossa. Mulla taitaa olla kierrokset jossain 3000+ kantturoilla 13" pyörillä.

 

Mä ajoin aikoinaan aika paljon Minillä kesäisin matka-ajoa ja eka välitys oli 3,21, kone oli kevyesti piristetty 1275. Varmaan joku todellinen 80-85 heppaa. Kairasin sen sitten 1380 kuutioiseksi ja ei se huonommin kiskonut tolla välityksellä. Sama kone ahdettuna ja välityksenä on ollut sekä 3,21 ja nyt 2,95. Vääntöä on riittävästi joten mitatut kiihtyvyydet ovat olleet kympin sisään samat.

 

En sitten teidä mikä pyöräkoko sulla on mutta isompikehäinen kumi auttaa marginaalisesti pudottamaan kierroksia..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...