Jump to content

MINI HATCHBACK 5-ov One 102 hv Business


Minna

Recommended Posts

Hei, olen aikeissa ostaa otsikossa olevan Minin kakkosautoksi ja osin myös itselleni ykkösautoksi :). Millaisia kokemusksia teillä ko. Ministä on? Minit on kuuluneet elämääni 60-luvulta asti ja nyt olisi kukkarolla mahdollisuus tuohon ONEn hintaluokkaan satsata jonkin verran ajettuna. Kiitollinen kaikista kommenteista!

 

Link to comment
Share on other sites

  • 8 kuukautta myöhemmin...

Morjens,

Täällä kanssa vastaavan mallin uusi omistaja. Auto on tosin vähän vanhempi eli 2015 mallia, ajettu n 56tkm. Vaihteistona on automaatti. Noin 2tkm takana ja suurimmaksi osaksi hyvää on sanottavana. Taajama pyöritykseen näppärä auto, jolla tarvittaessa ajaa pidemmänkin matkan suuremmin irvistelemättä. Melutaso on toki korkeahko. Auto on hankittu varsinaisesti kakkosautoksi, mutta on hetken palvellut ykkösenäkin, kun varsinainen ykkönen joutui pajalle. Viisiovisena toimii perhekäytössäkin hyvin.👍

Link to comment
Share on other sites

Morjensta kans,

Ei ole noin tuoreesta vermeestä kokemusta,mutta gen1,eli -04 mallin one 90hp löytyy.Eli olen toinen omistaja ko.vermeessä.Olen omistanut sen 9v.Mittarissa on nyt 100000km ja ajaa mullakin 2 auton asemaa.Olen tykännyt laitteesta sen verran,että tänäkin syksynä on kolme ostajaa sillä ollut,mutta en hanno siitä vaan luopua,koska uusi tarvitsisi tilalle sitten hommata.Itse olen n.60000km ajanut sillä ja jarru osat joka kulmaan on ainoastaan tarvinut siihen laittaa,kun olivat täysin vaihtokunnossa.Polttoainesuodattimen(sijaitsee tankissa pumpulla) vaihdatin siihen nyt syksyllä ja se oli aivan paikallaan,koska näin lopputuloksen ja se oli no aivan vaihdon tarpeessa.On erittäin lämmin ja lämpiää myös tosi nopeasti.No en tyytynyt sitten vuosien mittaan aivan 90hp,eli on lohenin lastulla ja pikku apuhilkkeillä pikkusen piristetty.Laatikko on tuo midlandin surullisen kuuluisa tuossa,mutta öljyjä on vaihdettu,niin katsotaan kauanko kestää.Aina laakista leimasta läpi.en löydä ainakaan moitittavaa ja seuraavakin toden näköisesti sitten on joku uudempi mini,kun on ajankohtaista.Saksasta saa hyvin osia siihen,niin ei tarvitse marmorin hintoja maksaa.Tuossa sivusto mistä näkee sitten millä komponenteilla se on koottu,eli om osatiedot www.realoem.com 

Link to comment
Share on other sites

Joulun matkat tehtiin tällä kertaa Minillä. 400 km per sivu sujui vauhdikkaasti hyväksyttävällä kulutuksella 6,4l/100km (keskinopeus 105km/h).  Perhe ja lahjat mahtui hyvin kyytiin, pimeällä ajovalot on hyvät (LED) ja kaikkiaan auto kulkee erittäin vakaasti ja mukavasti täydellä kuormalla.  Legit ajettiin mennen tullen ilman taukoa 🙂 Pitkän matka-ajon merkittävimmät haasteet ovat korkea melutaso (16" nastarenkaat) ja pitkässä ajossa heppoiset istuimet (sportpenkki - jcw-sisäpaketti).

Tuolle melutasolle varmaan pystyisi jotain jälkikäteenkin helposti tekemään. Epäilen, että melueristettä liiemmin ole ylimääräistä. Toki varsinaisessa pääkäytössä kaupunkiajossa tällä ei ole merkitystä, sillä melutaso kohoaa harmiiksi vasta 100 km/h nopeuden tienoilla. Katsotaan jaksaako tuosta projektia ottaa, kun tälläinen käyttö on aika poikkeuksellista. 

Link to comment
Share on other sites

Talvirenkaissa ja talvirenkaissa on eroja.

16" nastat olettaisi olevan hiljaiset - ellei ne nastarenkaat ole jotain kiinanrengasta. Edellisessä autossa (Volvo V50) oli Continentalin ContiIceContact 2:set ja olivat hilaiset ja hyvät. Rouvan 4wd Countryman S:ssä on 225x45x18 Hakkapeliitta 8:it, ja ovat hiljaisemmat kuin meidän toisessa päivittäisajossa olevassa Hyundai ix55:ssa Sailun Iceblazer 255x55x18 nastat jotka tuli ix55:sen mukana. Kitkoja en välttämättä ihan heti laittaisi noin pieneen ja kevyeen autoon, ellet itse ole sellainen jolla on kokemusta vain ja ainoastaan kitkarenkailla ajosta.

Toinen melua tekevä asia tuolla rengastuksella on kuluneet pyöränlaakerit, joita Mineissä tuntuu menevän. Meidän ex-Clubmanissa(vm. 2007) meni kumpikin etupyöränlaakeri vuoden välein, nykyisessä Countrymanissa (vm. 2011) meni kumpikin etupyöränlaakeri yhtäaikaa. Ja kummassakin reippaasti alle sadantonnin. Onneksi ovat suht helpot vaihtaa varsinkin Clubmanissa. 4wd Countrymanissa joutui tekemään enemmän töitä, alusta oli sen verran erilainen.

Meillä on Countryman S:ssä kyllä pirskatin hyvät jakkarat, ja jos en väärin muista ne on nimenomaan Sport penkit: sivuttaistuki on niin hyvä, että takuulla muistuttaa jos olet liiaksi viihtynyt ruokapöydän ääressä, antaa kyllä luottoa siihen että kaarreajossa pysyt penkissä helposti. Lisäksi ko. penkit on todella hyvät selälle. Mun mielestä parhaimmat penkit missä ikinä olen istunut. Edellisessä Clubmanissa (vm. 2007) oli myös Sport penkit, mutta eivät olleet likimainkaan niin hyvät mitä tässä Countrymanissa on.

Meidän Mineissä on kyllä talvellakin tarjennut, jostain syystä tuntuu että tämä Countryman lämpenee hitaammin kuin Clubmani. Jos "lohko"lämmitintä ei ole, niin muista ottaa kiertovesipumpullinen versio Defalta / Calixilta (= vähän hintava....), tai sitten tämä säteilylämmitin. Clubmanissa oli säteilylämmitin, eikä se nyt ihan niin turha ollut. Nykyisessä Countrymansisa on letkulämmitin, mutta pitäisi olla kiertovesipumpullinen versio: aavistus huonosti lähtee käyntiin lämmityksen jälkeen, johtuen siitä että auton eri sensorit lukevat isolla lämpötilaerolla olevaa dataa eri puolilta moottoria. Tämän kanssa kyllä pärjää kun muistaa antaa vähän kaasua että lämmin vesi lähtee koneen kanssa kiertämään.

Minnalla kyseessä ilmeisesti manuaalivaihteinen Mini One? Vaikka mittarissa alle 50tkm, suosittelen vaihteiston öljynvaihtoa jonkun huollon yhteydessä. Vaikka vaihteistossa on laatikon elinikäinen öljy, uudet öljyt vaihteistossa kyllä huomaa kun vaihteet soljuvat sievästi päälle. Ja sitten tuulilasivakuutus on mun mielestä ehdoton: Minin tuulilasi on niin pysty, että pienikin kiveniskeymä lähtee hyvin nopeasti halkenemaan ellet saa sitä kiveniskeymää paikattua lähes välittömästi iskeymän syntymisen jälkeen. Nykyiseen Countrymaniin on meidän aikana kertaalleen vaihdettu lasi, ja edellisessä Clubmanissa myös kerran ja ainakin kerran paikattiin kiveniskeymä. Meillä on Pohjantähdessä Minin vakuutus, ja tuulilasivakuutus on 0 Euron omavastuulla, sekä korjaus että lasinvaihto.

Sekä edellinen Clubman että nykyinen Countryman on kyllä hyviä ajella menemään myös pitkää matkaa, ei näissä paikat puudu. Ensi kesänä sitten Mini kerhon avajaisajeluihin tai Britit Kohtaavat -tapahtumaan?

Link to comment
Share on other sites

11 tuntia sitten, Juge kirjoitti:

Meillä on Countryman S:ssä kyllä pirskatin hyvät jakkarat, ja jos en väärin muista ne on nimenomaan Sport penkit: sivuttaistuki on niin hyvä, että takuulla muistuttaa jos olet liiaksi viihtynyt ruokapöydän ääressä, antaa kyllä luottoa siihen että kaarreajossa pysyt penkissä helposti. Lisäksi ko. penkit on todella hyvät selälle. Mun mielestä parhaimmat penkit missä ikinä olen istunut. Edellisessä Clubmanissa (vm. 2007) oli myös Sport penkit, mutta eivät olleet likimainkaan niin hyvät mitä tässä Countrymanissa on.

Tälläiset penkit meidän Onessa.

 

mini one penkit.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 7 kuukautta myöhemmin...
  • 8 kuukautta myöhemmin...

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...