Jump to content

"pinking" eli nakutus ahdinkoneessa.


jn
 Share

Recommended Posts

miltä se kuullostaa ???

 

 

Koska ensimmäinen ahdinkone kyseessä niin olen lopettanut vedot (katusäätelyssä) joka kerta kun kuulen hiljaista korkeataajuista "rätinää" koneesta... :-? .

 

T: vems/varovaiset ennakot.

Link to comment
Share on other sites

siltähän se kuulostaa  :)

 

Mulla tais olla omassani semmoinen rukattu jakaja jossa oli 20 astetta keskipakoennakkoa, perusennakoita joku 8 eli täydet ennakot 28. Toi siis välijäähdyttimen kanssa, ilman ei välttämättä siedä noitakaan. Jajajan jouset oli ping ping menetelmällä arvotut mutta ennen pitkää siitä tuli aika hyvä. Jakajassa oli myös alipainesäätö niin kuin tehtaan peleissäkin, auttaa paljon alakierrosten ajettavuteen.

Link to comment
Share on other sites

No voehan...

 

Eli remmiahdin kyseessä ja kokeillut virranjakajassa jopa 15 asteen keskipako-rajoituksilla yhdistettynä kahteen alkuperäiseen paksuun vieteriin. Mielestäni ainoa vaikutus oli tehon hukkaaminen 8).

 

Koska suck-through niin coolerin käyttö aikalailla hankala ja vesiruisku liian monimutkainen näin keskellä ajokautta.

 

Elän niinkin vaarallisesti kuin 9:1 puristuksilla ja 0.5-0.7bar koko kierrosalueella. Pystyn jo kiihdyttää esim. kakkosen ja kolmosen täyskaasulla ,nelosella kun höllään 0.5 ahtoihin niin ei nakuta...eli mielestäni voisin olla aika lähellä...vai...

Ennenkuin sorvaan 0.2bar pois remmivedosta niin miten paljon esim. pakoputki (maniflow 1.75") , puola (vanha) , tulpat (BP7ES) vaikuttaa nakuttamiseen pidemmissä vedoissa.

Link to comment
Share on other sites

Voihan olla että seoksetkin ovat hiukka laihalla ja se nakuttaa sen takia. Hurjimmat viritelmät jenkkivehkeissä on kiinteällä ennakolla. Voithan sä kokeilla samaa vetämällä vanhan jakajan lukkoon ja testaamalla eri ennakoita. Siitä ainakin saa selville mitä sietää.

 

Ahdetuissa peleissä sytkäpuoli pitää olla kunnossa. Sylinterissä on sen verran kovat paineet että heikolla sytkällä saattaa kipuna sammua. Ensiapua voi antaa pienentämällä kärkiväliä mutta se on ensiapua. Kärjetön sytkä ja kunnon puoli peliin. Minin omat kärjettömät ovat riittäneet hyvin briteillä. Putkisto sais olla isompaa ränniä, mulla on 2" putkisto riittänyt sinne 140+ hp kantturoille, en ole kokenut että pitäis olla isompaa. Britit ovat pistäneet 2,5" rööriä.

 

Toi jakajan 15 astetta hämää vähän. Onko se jakajassa vai kampuralla?  Muista että jos sulla on 10 asteen limput jakajassa niin keskipakoennakkoa on kampuralla 20 astetta. Jos sun kokonaisennakot ovat olleet 15 astetta niin ei varmaan vedä kovin häävisesti.

Link to comment
Share on other sites

Noniin minorv8  >:( .

 

Sulta mä varmaan ostin 35cc rimflo kannen ja kevyet innocenti veivit...ja mopo karkas huolella käsist talven aikana koska kansi oli aivan liian hyvä johonkin varovaiseen sadan hevosen korkkaamiseen  ;) .

 

Nyt tosiaan jakajassa 10asteen limput ja nekin rajoitettu viiteentoista+n.7astetta kampuralla=22kokonaisennakkoo. Kiristin molemmista paksuista vietereistä löysät pois jotta n.0.6bar/1500rpm ei laukeis ennenaikaisesti ja nakutus pysyny suht hyvin poissa. Vinot hampaat joka puolella huutaa sen verran armoo et en kuule jos nakuttaa korkeilla kierroksilla. Mistä sais/kannattais hakea suoria hampaita jos leikki loppuu lyhyeen... ;D.

 

SU6HS kaasarissa paksut peräöljyt , iso keltainen+pieni alkup. jousi ja seokset käy vain hetkittäin laihalla (13)...ja pysyy lusikka pohjassa kympin puolella.

Menovettä menee aika reilusti läpi ja hiljaa ajaessa imusarjassa 0.5bar alipainetta joka aiheuttaa hikoilua 30cm putkeen kaasarista ahtimelle=köyhän miehen intercooler  ;D .

 

Vielä jäänyt se pakoputken ahdistus ja varma tieto auki , koska pienikin suora putki virtaa aika paljon.

Link to comment
Share on other sites

Puola nyt ainakin menee vaihtoon ja ihan oikea sytkäboksi menee turhan hankalaks toteuttaa.

Kannattaisko heti ostaa esim. Aldonin jakaja (ja mikä niistä vois olla sopiva mun moottorille  :-/ ) vai olisko jo hyötyä kun pääsis edes kärjistä eroon ?

Link to comment
Share on other sites

Nykyinen sytkä kärkien ja puolan puolesta ei aiheuta nakutusta. Mikäli kipinä ei ole tarpeeksi voimakas, huomaat sen nykimisenä kun ahdot nousee riittävän korkealle. Kärkien kanssa ei voi käyttää hirveän tehokkaita puolia, sama juttu noiden "ignitor" yms kärjettömien kanssa, missä ei ole mitään erillistä ohjainpäätettä.

 

Jakajaksi optimi olisi sellainen missä on ali/ylipainekello, eli ylipaineella rupeaa vähentämään ennakkoa. En lähtisi tuhlaamaan rahojani Aldonin jakajiin tuossa moottorissa, koska ne on tehty vapaasti hengittäville, missä ennakkotarpeet on ihan eri planeetalta. Oma valinta sytkäpuolelle olisi vähän erinlainen, hintaa tulee joku 350e. Megasquirt boksi, anturi+hammaskehä kampuralle ja hukkakipinäpuola. Tuolla saa sitten sytkäennakot laitetua miksi haluaa.

Hemmetin huono kuva miten itsellä oli tuo hammaskehä asennettu:

http://koti.mbnet.fi/mjarvela/chopattu/trikkeri.jpg

 

Lisäksi vielä, sitten on jo perkele irti jos kuulet kabiinin puolelle nakutuksen ajossa, huomattavasti pienempikin nakutus alkaa hajoittamaan moottoria.

Link to comment
Share on other sites

Oon ottanu ahtimen vedon samasta paikasta ja on nyt jo vähän ahtaan puoleista. Siksi haluisinkin ensin edes yrittää selvittää olisiko olemassa jokin hyvä jakajaversio toteutettavissa ennenkuin rupeen rystysiä kuluttamaan.Lisää ehdotuksia vaan kehiin

Ääni kantautuu konehuoneesta hyvin kun katto puuttuu  8-) .

Link to comment
Share on other sites

Toki tuon Megasquirtin kanssa voi käyttää jakajaakin, ja ottaa jakajasta kierroslukutiedon. Mulla voisi jossain hyllyssä olla A+:an (osat myös A-lohkoon asentamiseksi) jakajakin mistä on ennakot lukittu, ja asennettu hall-anturointi sisään. Tuo mulla oli ennen hukkakipinään siirtymistä paikoillaan, joskus aikoja sitten. Jos ei noin moderniin systeemiin halua ryhtyä, niin sitten se ali/ylipainekello jostain vanhan turboauton jakajasta, että saa paineilla ennakoita pienemmäksi. Taikka sitten täytyy kärsiä alipainepuolella aikamoisesta tehonpudotuksesta kun ennakot on todella pienet suhteessa optimiin.

Olisiko mullakin 46astetta maksimiennakko pintakaasulla, ja täysillä paineilla tippuu sitten samoilla kierroksilla vähän päälle kymmeneen, toki ahtopaineetkin on vähän kertaluokkaa isommat.

 

Vaikka tuulilasikin ja konepelti puuttuisi, niin se nakutus on jo aika pahaa kun sen kuulee ilman hitekki kuulosuojaimia letkulla :)

Link to comment
Share on other sites

Takas taas. Löysin yhdestä 45D jakajasta todella tuhdin kakkos-jousen ja nakutus poistu  :) . Tuo ruutta+jakaja vois olla aika pätevä vaihtoehto jospa vielä innostuisin hakemaan oikeita ennakoita moottorista.

Eli olisitko MikaJ valmis luopumaan hall-jakajasta ja onko siinä alipaine käytössä ?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Olenkohan liian varovainen tai huolellinen , koska "opetuskone" vielä ehjä ja rupeen pikkuhiljaa kääntymään ruiskuun/boksiin koska manuaalinen säätö on aika tarkkaa puuhaa ja säädöt tuuppaa mennä pieleen kun säädöt löytyy joko vääntöön tai tehoon ja mähän haluun molemmat .

 

T: Supercharger rules.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Eipä tullut sytkäboksia miniin , koska Ruotsin kautta löytyi tällainen malli 123-jakajasta.

http://www.123ignition.se/product/123-GB-4-R-V-BOOST.html

Mitäs luulette , toimiskohan tämä ja jos yllättäen löytyiskin penkissä liikaa tehoo niin saiskohan napsauttamalla riittävän huonon ennakkokäyrän aikaiseks jotta tehot menis alle 110hv 0.8bar ahdoilla?

"installation manualista" löytyy mitkä perusennakot valittavissa.

Link to comment
Share on other sites

Miksi ne ahdot pitää olla just 0,8 bar ? Näppituntumalla vois epäillä että 110 heppaa saattais mennä kevyestikin rikki, joku 120 hp ei pitäis olla mitenkään utopiaa. Jos toi jakaja toimii muuten ja puolassa / johdoissa riittää puhti niin miksi ei pelittäisi ?

Link to comment
Share on other sites

olishan se kiva saada papereihin tuo 0,8 niin ei tarvis tulevaisuudes pelätä katsastusmiestä. Kipinän voimalla ei ollut suurempia ongelmia viime kesänä , mutta ajoituksilla kylläkin. Talven aikana laskin puristukset 8 pintaan jotta saisin nakutuksen kokonaan aisoihin tulevalle kesälle , ja Päädyin tähän 123-jakajaan ettei tarvitsisi enää arpoa mitä ennakoita on alle 3000rpm.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...