Jump to content

Jumiutunut 850 kone


Sepihattu

Recommended Posts

Nyt hiljattain tuulta siipiensä alle ottanut, Austin Mini 850 vm. 64, projekti ei ole luonnollisestikaan lähtenyt ongelmitta liikenteeseen... Nyt ensisijainen murhe on moottori, joka on seissyt yli kymmenen vuotta heinäladossa koriin sijoitettuna, tai siihen mitä siitä on jäljellä  ;), on täysin jumissa.

 

Moottorissa oli säilytyksen aikana öljyt sisällä, mutta se ei heltiä pyörimään, kun olen sitä yrittänyt käsivoimin kammeta liikkeelle...

Onko hyviä vinkkejä/neuvoja miten vanha voimanpesä saataisiin pyörimään? Kannattaako kokeilla pyörittämistä ennemmin vauhtipyörän vai jakopään puolelta? Sylintereihin on ensin kaadettu öljyä ja sittemmin valopetrolia liukasteeksi.

Link to comment
Share on other sites

Aikanani kuplan kanssa yritin samaa tehdä, mutta purkamaan ja remppaamaan sen koneen joutui. Sen sai helposti pyörimään ja käymäänkin jotenkin, mutta kukaan ei kehtaa ajaa puolen kilometrin sininen tien levyinen savupilvi perässä, en edes minä  8-).

Toisaalta mun mini oli seisonut liki 10v eikä sen kanssa ollut mitään ongelmaa kun starttailtiin ex omistajan kanssa sitä tulille. Mutta se ei ollutkaan tietty jumissa ;)

Link to comment
Share on other sites

Tuskinpa siittä käyttökelpoista saa purkamatta, mutta jos haluaa muuten vaan kokeilla, niin kaataa tulpanreijistä vaikka naftaa sylinterit täyteen ja antaa muhia. Kannattaa ottaa öljyroppu irti, astia alle ja lisäillä aina liuotinta kun valuu läpi. Hinaamalla ei kannata jumikonetta yrittää irrottaa, voi hajota jotain muutakin.

Link to comment
Share on other sites

Kiitokset näistä. Hieman vielä tarkennusta aiempaan, eli moottori on nostettuna konehuoneesta ja osittain jo purettuna pöydällä (mm. venttiilikoppa ja -koneisto purettu ja sylintereissä valopetrolia muhimassa).

 

Moottori on tarkoitus purkaa kokonaan, mutta purku ei edisty, koska en ole saanut konetta käsivoimin pyöritettyä.

Link to comment
Share on other sites

Kasatessa tosiaan se C sokka tippuu pois jos on väärinpäin. Ei se sieltä mihinkään liiku vauhtipyörän kiinni ollessa. Muutenhan se tippuisi sieltä ajonkin aikana.

 

Männät 1 ja 4 pitää olla ykk:ssa jolloin tämä sokka osoittaa alaspäin. En ihan ymmärrä miksi kaikki ohjekirjaset neuvovat tämän moottorin asennon myös purkuvaiheessa. Mutta ei se sokka sieltä pääse tippumaan pois, se on nätisti vauhtipyörän sisällä syvennyksessä. Kai se teoreettisesti voi vauhtipyörän irrotessa tippua alaspäin ja kiilautua niin että tekee naarmuja syvennykseen...mutta käytännössä ei, tai ei siitä ainakaan päänvaivaa ole. Eli ei muuta kuin vauhtipyörää irti vaan....

 

Sami

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...