Jump to content

Kaarilevikkeiden asennus saumattomasti + muuta


pensseli69
 Share

Recommended Posts

Kuinka olette totetuttaneet kaarilevikkeiden asennuksen saumattomasti? onko lasikuituiset tai peltiset ainoat vaihtoehdot? mitä aineita saumoihin?

Sitten pokkauksien poisto takapalkeista eli katosta alaspäin menevät. Rälläköinti ja hitsaus ja pitääkö tinata myös? onnistuuko ihan heppaamalla? Myös etulokareissa olevat lovet valojen kohdalta lähtevät viivat olisi tarkoitus poistaa, millä täyttää kolo?

löytyykö netistä kenenkään tekemää projektia joissa näkisi kyseisiä työvaiheita?

Link to comment
Share on other sites

Näistä asioistahan voi olla niin miljoonaa eri mieltä mutta........itte oon teheny näin......

Lasikuitulevikkeen asennus:sovitat levikkeen ensin esim.poraruuveilla koriin oikealle kohdalle,otat ruuvit pois laitat levikkeen ja korin väliin kunnollisen liimatiivistemassan(esim wurth,sika flex tms) liimaat levikkeen kiinni ja laitat poraruuveilla tai popniiteillä levikkeen puristuksiin ja katsot että levike painuu koria vasten tiiviisti joka paikasta.Sitten annat kuivua sen ainakin vuorokauden.

 

Jos kiinnityksen tekee pienillä popniiteillä ne voi jättää sihen kiinni ja vaikka hioa vähän kantoja ettei tarvi kitata niin paksusti.

 

Kun liima on kuivunut voi pursunneita liimoja hioa pois jos tarvetta,niitä voi pyyhkiä enimpiä pois jo silloin kun liima on vielä märkää.Liima kannattaa levittää hyvin myös lokasuojan sisäpuolelta ette kosteutta pääse levikkeen väliin.

 

Sitten levike kitataan koriin kunnollisella lasikuitukitillä jota saa automaalaamoista (vihreä lasikuitukitti on hyvää)Oikeaakin lasikuitua voi käyttää jos haluaa.......

 

lasikuitukitin jälkeen laitetaan normaalit pakkelit yms. normaalit jutut.

 

Ennen liimauksia ja kittauksia kunnolliset hionnat ja karhennukset kitattiville ja liimattaville pinnoille.Ja tietenkin kunnon puhdistukset ja rasvanpoistot.

 

Niistä korin saumoista sen  verran että ne voi vaikka hitsailla ja sit kitata tai vaikka vaan kitata/kuiduttaa........Koritinaa en oo ikään käyttäny siitä en voi kommentoida,toiset tykkää toiset ei,itte en tiedä.

 

Näillä konsteilla oon itte teheny ja ainakin tähän asti on kestänyt.Toki nämä levikkeen kittaukset on sellaisia juttuja että ne ei varmasti ikuisuuksia kestä,vaikka tekisi kuinka......riippuu paljon auton käytöstä yms....

 

oon joskus muinoin nähäny jossain nettisivut missä tämä samainen juttu on kuvitettuna.Voin laittaa linkin jos löydän sen.Siinä levikkeet laitettiin välikuori escorttiin.

Link to comment
Share on other sites

Itse ajattelin samoin periaattein tehdä myös. Viime käyttöautoon tein itse korisarjan ja levikkeet saumattomasti sikaflexin tyyppisellä aineella,siis saumat, vuoden jälkeen parista kohtaa maalin pala lähtenyt,tosin oli talven ajossa että se verottaa tietty kestävyyttä. helmat ajattelin itse tehdä että onko muita konsteja kuin uretaania helmaan ja kuitua päälle? tarkoitus olisi että kaarien leveys jatkuu helmoissa.

 

Pokkauksista vielä, meinaatko että onnistuu ilman hitsausta, eikö siinä ole kaksi peltiä yhdistetty että löystyykö kori jos ei hitsaa? eli kysehän on takalasin ja takasivulasien välissä oleva pokkaus joka menee katon reunasta alas.

ps. hyvän näköinen tuo sun sininen pirulainen:)

Link to comment
Share on other sites

Joo tottakai ne korin ulkopuoliset saumat pitää hitsata ja mielummin kokonaan.......niitä lamppujen alla olevia saumoja ei mun mielestä oo pakko hitsata,ainakaan kokonaan.....vaikka hepata vaan ja kitata päälle......

Noista uretaanijutuista ei ole pahemmin kokemusta mutta tolla konstillahan ne poijat niitä taitaa tehdä.....

 

Kiitos kehuista :)

Link to comment
Share on other sites

Autopeltiseppänä en suosittele levikkeiden kittausta saumattomasti kiinni koska kolarin/haaverin sattuessa työmäärä lisääntyy tarpeettoman paljon..Nykyään on saatavilla koriliimoja esim. 3m:n liima maksaa noin 50e joka liimaa sitten "vähän" liiankin hyvin mm uusissa autoissa kattopellit liimataan kiinni sillä!(automaaleja myyvistä paikoista löytyy)  ;D Ehkä pysyy myös levikkeet.. Halvempi ratkaisu kuidulla laminoida kiinni koriin levikkeet niin sisä-kuin ulkopuolelta.Itse tein aikoinaan niin 400- look Mantaan.Hyvin pysyi! Ja kesti!

 

Sama homma noiden hitsaushommien kanssa ihan turha hitsata pitkältä matkalta kiinni,ajattele jos joudut vaihtaan esim takalokasuojan mikä homma tulee kun hitsaat koko matkalta kiinni.Parin sentin pitkä sauma viiden-kymmenen sentin välein riittää.Huomattavasti vähemmän hiomistakin!!!  ::) Ja eihän se tehtaaltakaan tullessaan ole liikaa hitsattu ja silti jäykkyys riittää katuajoon varmasti...

Tuosta koriliimasta vielä sillä on tosi näppärä vaihtaa nopeaan takakaaria yms.. Muutamat sillä tehnyt "vapaa-ajalla" ja tosi siisti lopputulos on!Ei vetele yms,on helppo heittää kitit päälle kun ei ole loputon työmaa jne..Eikä myöskään palamisriskiä!Kun nykyään noita harrastetalleja on palanu siellä sun täällä... :(

Link to comment
Share on other sites

No suosittelet varmaankin sitten saumojen tinausta ettei pelkkää kittausta? Autolla on tarkoitus ajaa vain kesät mutta talvisäilytyspaikasta ei ole tietoa onko lämmin vai kylmä. Että ihan pahimmalle rasitukselle ei kori joudu. Ja jos se läjään menee niin varmasti on silloin koko auto solmussa:) mutta mielipiteet tärkeitä,ei ole yhtä oikeaa/väärää ratkaisua.

Link to comment
Share on other sites

Tinaaminen on kallista,koritina on nykyään ainakin viisi euroa per tanko ja jos ei ole ennen tinannut niin kalliiksi käy.Ei mahdoton oppia ole mutta harjoituskanget on aina ekaksi sulateltava lattialle.  ;D Pohjusteen hinnasta ei ole edes tietoa.Älkää ostako sitten mitään uudenvuoden tinaa joskus kävi kauppuri töissä myymään jotain surkeaa tinaa ei pysynyt sitten alkuunkaan kiinni...

 

Lisäksi lämmön tuominen ainakin takalokasuojan luo aiheuttaa sen että pelti vetelee ehkäpä.Tosin jos levikkeet on peltiä ja hitsattu kiinni niin suuremmat vetelyt on jo tapahtunu.Varoen kun lähtee liikkeelle niin hyvä tulee!

Itse ajattelin omaani laittaa noi sportpack levikkeet,onko jollain kokemuksia mitä eroa muovisten ja lasikuituisten välillä on?

Link to comment
Share on other sites

Ja kyllä kittaus kestää kesäkäytössä ihan hyvin,puhtaat pohjat merkitsee paljon kestävyydelle.Kun et autoasi ihan taivasalla joudu pitään niin ei ole mitään hätää..Ja lisäksi helppo sitten korjailla kun tulee jotain osumia...Ainakin parkkipaikoilla ovet heiluu edelleen toisten kylkiin vanhaan malliin.  >:(

Link to comment
Share on other sites

Itse poistin joskus pystysaumat (23v sitten) yhdestä Ministä niin, että takapäässä hitsasin saumat umpeen sisäpuolelta ja sitten vasta rälläköin pystysaumat ulkopuolelta pois. Sitten tinasin koritinalla. Kittauskin olisi riittänyt koska hitsasin umpisaumalla.

Etupäässä lokasuojan ja kolmiopellin sauman voi myös hitsata sisäpuolelta umpeen ennen hiomista. Oventolpan otin pätkä (n.5cm) kerrallaan auki ja hitsasin umpeen. Hyvin pysyi.

Link to comment
Share on other sites

Tarkoitus olisi tehdä yhtä leveät helmat kuin kaaretkin ja saumattomasti nekin. Onko muuta keinoa tai hyviä vinkkejä kuin  uretaania ja muotoilemaan? olen vähän ajatellut että deluxe-helmoista lähtisi liikkeelle ja siihen uretaanit päälle. olisi ainakin yksi suora kohta heti alkuun.

Miten nuo esim. minitronin myymät kaarilevikesarjat eroavat toisistaan?

Levyt tulee eteen ja levityspalat taakse tai isommat rummut, 12" ja joko 5" tai 6" leveät vanteet. mitä levikesarjaa suosittelette?

Link to comment
Share on other sites

Itse laitan varmaan talven aikana sportpack levikkeet.. Mutta mulla taitaa olla uudempi autokin kuin sulla? Ehkä vanhempaan peliin menis noi "group 5" levikkeet? Englannin sivuilta löytyy vaihdokkeja kohtuu paljon..Vanteen kokokin merkkaa paljon.Lasikuitusarjoja on paljon myös mihkä kuuluu myös helmalevikkeet.Osta Minimagazine lehti ärrältä ja ala ihmetteleen.  ;D

Mini1380  Minissä on siistit ikäkautensa levikkeet,mitkä ne nyt onkaan?Viisaampi kertokoon.  :)

Link to comment
Share on other sites

Omaan makuun renkaiden pitää tulla levikkeen reunalle, itse olen aina ensin pultannut tulevan rengaspaketin kiinni, ja sen mukaan katsonut minkälevyiset levikkeet tarvitsen.

 

Mikään ei ole mielestäni hölmömmän näköistä kuin tälläinen (älkää pelätkö, tuleva rengastus tulee jopa hieman levikkeen yli):

http://mikaj.1g.fi/kuvat/Minit/Chopattu/Tekniikanvaihto+2007/tekniikanvaihto7.jpg_medium.jpg

Link to comment
Share on other sites

Omaan makuun renkaiden pitää tulla levikkeen reunalle, itse olen aina ensin pultannut tulevan rengaspaketin kiinni, ja sen mukaan katsonut minkälevyiset levikkeet tarvitsen.

 

Mikään ei ole mielestäni hölmömmän näköistä kuin tälläinen (älkää pelätkö, tuleva rengastus tulee jopa hieman levikkeen yli):

http://mikaj.1g.fi/kuvat/Minit/Chopattu/Tekniikanvaihto+2007/tekniikanvaihto7.jpg_medium.jpg

Ralliautot (tässä toinen) ja rata-autot on toki tarkoitettu aivan eri tarkoituksiin. Mini ajettiin maailmankartalle ralleissa, vaihtelevannäköisillä levikkeillä ja viritelmillä.

 

En itse menisi rallikuskille sanomaan, että ajaa hölmöllä/hölmönnäköisellä autolla - ulkonäöllä voi olla jokin perusteltu syy, mikä tuo nopeutta lisää. Oma sportpackillinen 13" vanteilla varustettu Mini saattaa monen silmissä näyttää toki kivaltakin, mutta ralliauton lookista ollaan kesällä tooodella kaukana. Kapeat renkaat ja leveät levikkeet on onneksi talvella tosiasia - tosin vanteet on liian isot eli 12"... ;) Mini nyt jokatapauksessa on hölmönnäköinen ja kaikkienaikojen rumimpia (ankanpoikasia), mitä on keksitty. Ei se siitä paljon nätimmäksi tai rumemmaksi millään vippaskonsteilla muutu. (Ulkonäön) säälittävyyspisteet pysyy korkealla teki mitä tahansa. Ja hyvä niin. 8-) Kukin toki tyylillään.

Link to comment
Share on other sites

Pari esimerkkiä hyvällä maulla rakennetuista/muutelluista Mineistä Clubin sivujen valokuva-arkistosta. -64 Mini 1300 Turbo IC , -70 Austin Mini 1380 8-port , -71 Austin Mini 1380 N20 ! Käykääpä rakentelijat luuraamassa.

Niissä vanhankin silmä lepää...! On muitakin!

Laatikkomaiset lasikuituponttoonit on kauhistus.

Näitä makuasioita, joista pitääkin olla eri mieltä että tulee erilaisia pelejä!

Link to comment
Share on other sites

Aivan, itselle niitä autoja tehdään. Aika olkien kohautuksella menee se mitä muut autoistani sanoo. Sehän on vain rikkaus että on erilain rakennettuja autoja liikenteessä, vaikka omasta mielestäni tietenkin osan niistä olisi saanut jättää tekemättä, mutta varmasti monen muun mielestä myös omat rakennelmat lukeutuu samaan kastiin ;)

 

Arvatkaas tuleeko usein sanomista tuosta uusimman harrasterakennelman rengastuksesta :D

http://mikaj.1g.fi/kuvat/Polo/Picture+236_2.jpg/full

Link to comment
Share on other sites

Arvatkaas tuleeko usein sanomista tuosta uusimman harrasterakennelman rengastuksesta :D

http://mikaj.1g.fi/kuvat/Polo/Picture+236_2.jpg/full

Eihän noista ainakaan mitään negatiivista voi olla sanottavaa. Noillahan on tosi kiva parkkeerata katukiveä vasten tunnustelemalla... ;D Ja näyttäähän nuo renkaat hyvältä Z4:n alla. Ja nythän tuo volkkarikin yht'äkkiä rupes näyttämään 20 vuotta uudemmalta sporttiautolta...
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kokeilin asentaa kaaret seuraavasti:

-Sikaflexi kaaren väliin ja ruuveilla kiinni, kunnolla myös kaarien väliin.

- Abs muovin korjaukseen tarkoitettua Terhi fix ainetta saumoihin.

-Lopuksi pieni kerros pakkelia tai ruiskukittiä, en ole vielä päättänyt.

kohta nähdään murtuuko maali, terfi fix on melko elastista ainetta joten sen ei pitäisi halkeilla ja pysyy metalli ja lasikuitupinnoilla.

Link to comment
Share on other sites

Kyllähän se niin on että se maali jää "elastiseksi" sillä joustoaineella ja silloin kevyt naarmu tasaantuu ajankuluessa ja aurinkoinen ilma edesauttaa sitä tapahtumaa. Sikaflex:hän on tuote merkki mutta minkä numeroista tuotetta laitoit siihen se on ratkaiseva tekijä. 3M polyuretaani "kitti" on sellainen tuote joka liimaa ja jää elastiseksi. Oikeastaan ihan sama kumpaa laitat kittiä vai ruiskukittiä, toisaalta ruiskukittihän on hivenen pehmeämpää mutta muista että vain sen verran kun tarvitaan ei ylimääräisiä kerroksia koska mitä enemmän sitä helpommin lohkeaa.

Link to comment
Share on other sites

Kittasin eilen yöllä flexibel kitillä nimi oli joku hag.. pitäisi olla kiteistä melko elastista. paljoa se ei vaadi kittiä koska terhi fixillä sai melko tasaiseksi, oikeastaan kaarista ylöspäin pellille pitää levittää että saa tasaisen näköiseksi. vedän päälle vielä ruiskukitin ja katsotaan miltä näyttää, tänään on katon maalaus jotta sen saa peitettyä ja maalata lopun autoa toivottavasti vielä tällä viikolla:)

Link to comment
Share on other sites

en tiedä minkälaisia ruiskukitit on nykyaikana mutta omat kokemukset on huonoja.en käyttäisi.

Ruiskukitti kutistuu kuivuessaan todella kauan,seurauksena maalin halkeilua paksuina leippoina yms....

Ja puolen vuoden päästä voi tulla näkyviin hiomajälkiä yms vaikka maalauksen jälkeen pinnat näyttää virheettömiltä!

Näin oli ainakin vielä muutamavuosi sitten.Ennemmin tekisin viimeistelyt perinteisellä pakkelilla!!!!!

Ja sitten kitin päälle tavallinen hiomaväri.....

Link to comment
Share on other sites

en tiedä minkälaisia ruiskukitit on nykyaikana mutta omat kokemukset on huonoja.en käyttäisi.

Ruiskukitti kutistuu kuivuessaan todella kauan,seurauksena maalin halkeilua paksuina leippoina yms....

Ja puolen vuoden päästä voi tulla näkyviin hiomajälkiä yms vaikka maalauksen jälkeen pinnat näyttää virheettömiltä!

Näin oli ainakin vielä muutamavuosi sitten.Ennemmin tekisin viimeistelyt perinteisellä pakkelilla!!!!!

Ja sitten kitin päälle tavallinen hiomaväri.....

 

Ylipäätään kaikki kitit kutistuvat ajan mittaan. Riippuu vähän kittikerroksen määrästä kuinka paljon se tulee myöhemmin näkymään.

Link to comment
Share on other sites

Kyllähän ruiskukitti on mennyt eteenpäin vuosien varella. Tosin eri merkkien kohdalla on suuria tasoeroja. Jos ns. normi "pakkelin" levittäminen tasaisesti ei ole hallussa ni kyllä suosittelen ruiskukittiä. Sen verran lisään että on automaalaamisesta sellainen reilu 20v:n ammatillinen kokemus.

Mutta lisätään vielä että maalaustapojahan on yhtäpaljon kuin on maalaraitakin. ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...