Jump to content

Outo vika??


soppa

Recommended Posts

Vikaa saatu korjattua osittain, eli tod. näköinen vika oli yhdessä tulpan johdossa. 3 pyttyä näytti lampulla sytkyttävän hyvin mutta 1 hiukan räpytteli epäsäännöllisesti ja pätkien. No sitten asiaan:

 

Kesäloman jälkeen kun aloin katteleen taas vikaa, niin sillä välin joku moppeli poika oli käynyt pöllimässä bensat tankista >:(

 

No tämä on sit aiheuttanut sen, että auto lähti käyntiin kun lisäilin bensaa mutta ennen kuin ehdein alkaa taas pätkimistä kattoon niin sitten meni kaikki vituralleen. Eli vaihdoin tulpanjohdot ja sit yritin käyntiin, ei lähtenyt ja ei ole tähän päivään mennessä lähtenyt... pari viikkoa nyt tahkonnut sen kanssa ja en löydä vikaa mistään. Kipinää iskee ja bensaa saa mutta ei lähde käyntiin. MISSÄ VIKA?

 

Uus puola + johdot, kärjet, pyörijä, konkka, kansi mutta ei niin ei. Kärjettömällä sama homma, eli kipinää antaa mutta käyntiin ei lähde >:(

 

Aloin vain miettiin, mitä jos ne rakkarit olisi laittanut sokeri tankkiin! Aiheuttaako käyntiin lähtemis ongelmia? Ei edes yritä käyntiin... Polttoaine suodatin on ja mielestäni siellä ei ole töhnää tai muuta ylimääräistä. Mikä neuvoksi? Ai niin olen myös kahdella eri jakajalla kokeillut, mutta eihän sen pitäisi vaikuttaa koska kipinää tulee?! Menee hermot, kun kesä loppuu kohta ja ajopäivät on ollut aika vähissä!!

Link to comment
Share on other sites

Mulla oli samantapainen vika keväällä. Bensaa tuli ok, samoin myös kipinä. Sitten löysin vian muistaakseni virtalukon pohjasta tulevasta johtosarjasta, yks liittimistä oli kehno ja päästi virran läpi vain ajoittain. Eli just sillon kun testasin kipinää se näytti toimivan. Startti pyöri koko ajan ja kaikki näytti olevan kunnossa. Jossain vaiheessa huomasin että latausvalo ei syttynyt ja sitä kun selvittelin huomasin että samalla kun latausvalo ei pala ei myöskään anna kipinää. Enää en tietenkään muista mikä johto oli kyseessä mutta eiköhän toi selviä sähkökuvista.

 

Jos sieltäkään ei löydy vikaa niin mun vähäisellä kokemuksesta autoista ylipäätään epäilisin ilmavuotoa imusarjassa tai siellä päin. Tai liian laihaa seosta mutta näähän sä varmaan oot jo tarkastanut..

Link to comment
Share on other sites

Mulla oli samantapainen vika keväällä. Bensaa tuli ok, samoin myös kipinä. Sitten löysin vian muistaakseni virtalukon pohjasta tulevasta johtosarjasta, yks liittimistä oli kehno ja päästi virran läpi vain ajoittain. Eli just sillon kun testasin kipinää se näytti toimivan. Startti pyöri koko ajan ja kaikki näytti olevan kunnossa. Jossain vaiheessa huomasin että latausvalo ei syttynyt ja sitä kun selvittelin huomasin että samalla kun latausvalo ei pala ei myöskään anna kipinää. Enää en tietenkään muista mikä johto oli kyseessä mutta eiköhän toi selviä sähkökuvista.

 

Jos sieltäkään ei löydy vikaa niin mun vähäisellä kokemuksesta autoista ylipäätään epäilisin ilmavuotoa imusarjassa tai siellä päin. Tai liian laihaa seosta mutta näähän sä varmaan oot jo tarkastanut..

 

Täytyykin kokeilla ohittaa virtalukko ja ottaa suoraan akulta virta puolalle, sillähän tuo selviää. Jos vika ei ole siinä niin sit onkin merkillistä, koska imuvuotoihin en usko. Kone on kuitenkin käynyt, joten mistä imuvuotoa olisi yht äkkiä tullut tai onhan kaikki mahdollista näiden rotiskojen kanssa... ::)

Link to comment
Share on other sites

Lyhyesti kyllä. Hyvällä flaksilla kun niitä VAROVASTI lämmittää kosaanilla tai kaasupillillä ni tuppaavat toimia vielä mut jostakin syystä tuppaavat kastumaan helpommin uudestaan (ainakin kisa touhuissa mulle kävi noin)

Link to comment
Share on other sites

On johdot oikein ja vaihdettu vielä kokeen vuoksi sytytysjärjestystä, jolloin paukuttaa oikein komiasti. Mutta sit kun laittaa oikean takaisin ja yrittää käyntiin niin ei edes lupaa... Eli kyllä sytytystä pitäis olla mutta en tiedä sit. Sytkä on samassa kuin silloin kun moottori pelasi joten menee yli hilseen. Mutta toisaalta en nyt eilen ehtinyt kokeilla sitä virtalukon ohittamista joten en voi vielä sanoa toimiiko?!

Link to comment
Share on other sites

Jos se paukauttaa niin kyllä sinne sillon kipinäkin tulee. Eli virtalukon ohitus voi olla turha.

 

Vaikuttaa kyl siltä et sytkän ajoitus on ihan pielessä jos kerran toisella järjestyksellä paukauttaa ja oikealla järjestyksellä ei tee edes sitä.

 

No se siinä hullua onkin, koska miksi näin?! Kuitenkin kone ennen pelasi ja lähti käyntiin avainta näyttämällä, samalla sytyllä...mutta nyt ei enää lainkaan

Link to comment
Share on other sites

Tämähän on luovaa ongelmanratkaisua, miksi pilata hauskuus hinaamalla auto pajalle..?  ;)

 

Sitkeästi vielä hakisin vikaa sytkän ajoituksesta tai polttoaineesta. Samalla tavallahan noi toimii ku stendarit, tarvii jotain mikä palaa ja kipinän oikeaan aikaan..

Yhtään en osaa sanoa miksi ajoitus ois mennyt kohdiltaan. Kuten sanottu mun osaaminen on hyvin rajallista, viisaammat, auttakaa.

Link to comment
Share on other sites

Olishan se helppoa viedä pajalle ja hakea pois seuraavana päivänä mutta kun siinä on yksi juttu...harva paja haluaa edes koska Miniin??!! en tiedä miksi mutta näin on. Ei kai nyt helpompaa autoa olekkaan kuin Mini ;D Samalla laillahan tuo kone pelaa tuossa kuin muissakin autoissa...

Link to comment
Share on other sites

Katsoisin vielä sen sytkän. Eli sytytysmerkki kohdalleen, varmista että 1. sylinterissä on työtahti ja katso että pyörijä osoittaa 1. sylinterille menevää johtoa.

 

Voinhan taas kattoo mutta kun ei se tunnu vaikuttavan mitään... Vit%# vaan kun stekkaa kaikki läpi ja sit kun starttaa niin ei mitään...

Link to comment
Share on other sites

Tämähän on luovaa ongelmanratkaisua, miksi pilata hauskuus hinaamalla auto pajalle..?  ;)

 

Sitkeästi vielä hakisin vikaa sytkän ajoituksesta tai polttoaineesta. Samalla tavallahan noi toimii ku stendarit, tarvii jotain mikä palaa ja kipinän oikeaan aikaan..

Yhtään en osaa sanoa miksi ajoitus ois mennyt kohdiltaan. Kuten sanottu mun osaaminen on hyvin rajallista, viisaammat, auttakaa.

Arvailemalla saattaa jossain vaiheessa osua oikeinkin. Toisaalta, jos auto osais kertoa vian itse, niin vikakoodin sais itse omalla lukijalla tai siellä pajalla hetkessä luettua ja auto ois ajossa aika nopsaan.
Link to comment
Share on other sites

Toisaalta, jos auto osais kertoa vian itse, niin vikakoodin sais itse omalla lukijalla tai siellä pajalla hetkessä luettua ja auto ois ajossa aika nopsaan.

Ei ne uudet autot/testerit/itsediagnoosijärjestelmätkään niin autuaaksi tekeviä ole nimim.kolme päivää vm.-03 rekasta vikaa etsineenä, ei lähtenyt välillä käymään välillä taas pelasi kuin ihmisen mieli ja taas saattoi sammua kesken ajon, testeri kiinni eikä mitään vikaa  ;) vanhemmasta mekaanisesta järjestelmästä ois löytynyt vika huomattavasti yksinkertaisemmin!

Link to comment
Share on other sites

No niin auto saatu käyntiin...vitutus kadonnut melkein! Vika oli se, että ne yhteiskunnan tulevat persereijät oli tosiaan laittaneet sokeria tankkiin...voi perk%¤#&

 

Huomasin ainoastaan siitä, kun otin kaasarin ja imusarjan pois niin ykkös sylinterin imukanavan seiniin oli jäänyt pistemäisiä jäämiä, joten todennäköisesti kaasari tukossa. Mutta sitä ihmettelen, kun tulpan kastui kokoajan... Voiko se olla, että jos sokeri/bensa yhdistelmä oli niin sopiva---> ei käyntiin millään? No nyt on sit koko bensa systeemin putsaus... mikäs olisi kannattavin puhdistus muoto? Tuoretta puhdasta bensaa läpi vaan vai? Toi lortto on ainakin tukossa, pitäiskö se laittaa bensaan uimaan vai millai ne sokeri kiteet saa pois? en kyllä nähnyt mitään kökköä mutta kai sitä jossain on kun ei käyntiin saanut.

 

Katotaan taas tuota alkuperäistä vikaa, kun olen saanut puhtaat löpöt tankkiin.

 

Mitä tästä opimme:

 

Ei kannata unohtaa lukita bensatankin korkkia

 

Kannattaa näpelöidä vaan itse Miniä niin saa kuntoonkin joskus ehkä?!

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Hieno, mahtavaa!!!!! :) :) :) tänään sai ajella minillä pitkästä pitkästä aikaa töihin....hienoa, että auto taasen toimii!!

 

Ainut, että jouduin laittaa vanhan kaasarin takaisin koska en saanut oikein pelittään sitä lorttoa. Täytyy käydä jossain penkissä ja pajalla säätämässä ja asentamassa se kuntoon.

 

Muuten se pätkimis vikakin löytyi ehkä... huomasin, eilen illalla kun testailin niin käänsin reilusti ennakkoa ja auto kulki oikkeen pirun hyvin (siis kiihtyi ja vastasi kaasuun) mutta kun se louskutti sitten pari minuuttia tyhjä käynnillä niin sitten alkoi taasen pätkiminen ja ei ottanut kierroksia. Ennakkoa pienemmälle niin käynti muutui normaaliksi eli ei pätkinyt mutta ei taas sitten oikein kulkenutkaan samallalailla..? Eli onko sytkä sitten isoilla kierroksilla kohdallaan tuossa aluntapauksessa ja sitten alakierroksilla se sytyttelee väärään aikaan?!?! Mikä tähän olisi ratkaisu? No pääasia, että auto nyt toimii mutta se vain kaipaa menohaluja ja niin kuskikin 8-)

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...