Jump to content

Outo vika??


soppa

Recommended Posts

Eli olen pelleillyt nyt noiden kaasareiden kanssa ja tällainen vika on tullut ja itse en keksi mistä lähteä korjaamaan:

 

Eli nyt kun vaihdoin tuon SU:n tilalle 45 lorton niin ajossa se tuntuu nykittävän ja ei saa kierroksia sekä hiukan pätkii. Paikallaan kun on niin ottaa hienosti kierroksia..? Sytkäkin on nyt päivitetty, eli nyt on ignitorin kärjetön. Ennakon säätö ei tunnu auttavan mitään. Varmistan vielä noi suutin koot mutta olisko oireet tällaisia?

Link to comment
Share on other sites

Kurkun koko ja suuttimet/seosputket ? Miklä kone ?

 

38 kurkut ja suuttimet/seosputkien koko on vielä hakusessa, en saa kaveria kiinni. Mutta to lortto on kasattu jonkun brittiläisen kirjan ja sieltä 1300 "viri" koneen mukaan, joten ehkä jollainlailla olisi kohdallaan.

Itselle tuli nyt mieleen, että loppuisiko tuosta mun alkuperäisestä polttoaine pumpusta paine.... kun alkaa vedättään?

Link to comment
Share on other sites

Itselle tuli nyt mieleen, että loppuisiko tuosta mun alkuperäisestä polttoaine pumpusta paine.... kun alkaa vedättään?

 Onko mekaaninen vai sähköinen orkkis pumppu? Pistä painemittari pa-linjan väliin lähelle kaasaria ja kokeile ajossa minkä verran on paineita muistaakseni vaakaimulla pitäis olla jotain 0,25-0,35bar. Joskus joku kasannut weber:iin venturi/hajoitin putket väärinpäin ja teki edellämainitun tapaista vikaa, en tiedä onnistuuko vastaava dellorto:ssa.
Link to comment
Share on other sites

Itselle tuli nyt mieleen, että loppuisiko tuosta mun alkuperäisestä polttoaine pumpusta paine.... kun alkaa vedättään?

 Onko mekaaninen vai sähköinen orkkis pumppu? Pistä painemittari pa-linjan väliin lähelle kaasaria ja kokeile ajossa minkä verran on paineita muistaakseni vaakaimulla pitäis olla jotain 0,25-0,35bar. Joskus joku kasannut weber:iin venturi/hajoitin putket väärinpäin ja teki edellämainitun tapaista vikaa, en tiedä onnistuuko vastaava dellorto:ssa.

 

Ihan sähköinen orggis, tuntuu muutenkin että se voi olla parhaat päivänsä nähny.. Tuohon kasaamis virheeseen en usko mutta tietysti kaikkihan on mahdollista. No pistin joka tapuksessa uuden pumpun tilaukseen.

Link to comment
Share on other sites

38 kurkut tarvii mun mielestä vasta kun nokassa on miehekkäät arvot ja muu kone sen mukaan. Liian isoilla kurkuilla virtaukset alkaa pelittään vasta isoilla kierroksillla ja alakierrosten toiminta on hanukasta. 34 tai 36 riittää katukoneisiin. Lari on tietenkin heti eri mieltä, sen verran koriseva mosa on pellin alla  ;) ;D ;)

Link to comment
Share on other sites

Lari on tietenkin heti eri mieltä, sen verran koriseva mosa on pellin alla

Miten niin eri mieltä, eikö ne kurkku koot alkanutkaan 38- vähän niin kuin vaatteissakin S-  :) . Jukka on kyllä tossa

34 tai 36 riittää katukoneisiin
ihan oikeessa, saa olla tosi tiukka mosa et vaatii ton 38 tai isommat kurkut monasti noilla pienemmillä/(järkevämmillä) kurkuilla saadaan pirusti ajettavampi kikotin kadulle ja hävitään ehkä huom. ehkä hiukan ihan ylhäällä.
Link to comment
Share on other sites

On kyllä aika törkiän kokoiset kurkut sulla......Mutta ekana tulee mieleen bensapinta....onko riittävän ylhäällä??saa olla siinä puolivälin tienoilla kun tyhjäkäynniltä sammutat auton ja sen jälkeen tarkastat.

muuten nuo oireet kyllä kuulostaa aivan normaalilta, ;Dmutta itte kyllä pienentäisin sisäkurkkuja rajusti.....34 tai jopa 32. laskennallisestihan ehkä joku 32 olis oikea,se on eri asia millä se sitten pelaa.......

Onko sulla minkäänlaasta seosmittaria olemas,näkisit vähän edes suuntaa mihin päin lähteä säätämään.....

Link to comment
Share on other sites

No niin taas yksi varmistus, 36 kurkut mutta suuttimista en nyt saanut varmuutta.. menee ensi viikkoon tiedon kanssa. Polttoaine putket on uudet ja normi tavaraa sekä oliko se nyt sit 6mm sisältä. Kai se riittää?? Ei toi mylly nyt kovin ärjy varmaan ole mutta eipä sitä oikein pääse toteamaan koska aina tulee jotain mutkia matkaan. No on tässä aikaa harjoitella.. vasta 2 vuotta takana! :) Vaihdan nyt tuon pumpun vielä ja jos sit tökkii vielä niin vien suosiolla tuohon lähi pajalle, jossa poja saa laittaa säädöt kohdalleen ja rullattaa samalla.

Link to comment
Share on other sites

On kyllä aika törkiän kokoiset kurkut sulla......Mutta ekana tulee mieleen bensapinta....onko riittävän ylhäällä??saa olla siinä puolivälin tienoilla kun tyhjäkäynniltä sammutat auton ja sen jälkeen tarkastat.

muuten nuo oireet kyllä kuulostaa aivan normaalilta, ;Dmutta itte kyllä pienentäisin sisäkurkkuja rajusti.....34 tai jopa 32. laskennallisestihan ehkä joku 32 olis oikea,se on eri asia millä se sitten pelaa.......

Onko sulla minkäänlaasta seosmittaria olemas,näkisit vähän edes suuntaa mihin päin lähteä säätämään.....

 

Seosmittari olisi aika hyvä olla mutta en ole ostanut ja voipi olla että jää ostamatta mutta täytyy kysyä joltain lainaan.

Link to comment
Share on other sites

Se taas mitä sulla Mini1380 on, ei ole mitenkään oleellista  ;D Kaikki ei halua mitoittaa komponentteja +500hepan tehoille ;) Eihän kukaan nyt voi asentaa polttoainepumppuakaan mikä ei tuota vähinään 400litraa/tunti.

 

Kyllä 6mm sisämitalla oleva letku/putki riittää hyvin noihin sadan hepan tehoihin kaasaripaineilla. Painemittari letkun väliin ja kattomaan mitä sielä painetta on kun mennään hetki kaasu pohjassa, tommoisen mittarin liittimineen/letkuineen saanee hydraulikaupasta alta 20euroon. Paineilmakäyttöön tehty mittari ja liittimet sopii hyvin. Polttoainepumpusta saisi lähteä tuottoa semmoienn 120l/h.

Link to comment
Share on other sites

Jos sulla on kaasari olemassa niin katso mitkä suuttimet sulla on. Dellorton päällä on suorakaiteen muotoinen luukku kahdella ruuvilla. Se veks ja sisältä löytyy suuttimet ja seosputket, kaksi isompaa ja kaksi pienempää. Pääseosputkessa on ylimpänä ilmasuutin, sitten seosputki ja alimpana pääsuutin. Niihin on kaiverrettu koko ja seosputkeen numerosarja. Viimeinen numero pisteen jälkeen on oleellinen.

 

Tyhjäkäyntipuolella on pelkkä seosputki ja alapäässä suutin. Sama juttu kuin edellä.

 

Selvitäpä noi nyt alkajaisiksi. Jos se ei onnistu niin sitten kannattaa laittaa se SU takaisin paikoilleen...  ;)

Link to comment
Share on other sites

Orkkis putki on kyl alle 6mm sisältä, eiks se oo vaan jotain 7mm päältäkin (muistanko väärin) ? Itsellä loppus ainakin joskus rullilla tavara 4-vaihteella 6500rpm jälkeen kesken (paineet 0:lille), sit vaihdoin pa-linjan ja pumpun (jonka piti olla riittävä tuotoltaan) järeempiin ja rupes pelittään. Enkä mä Mika mitään ylimitota, pistän vaan sellasia osia et varmasti piisaa  ;) Yks mikä tulis kans mieleen on neulaventtiilin koko, oliko kaasari aikaisemmin Minissä vai jossain muussa vehkeessä, eli täyttääkö kohokammion riittävän nopeesti ku on vaan yks kaasari ruokkimassa 4-pyttyä, noitahan saa erikokoisia (neulaventtiileitä).

Link to comment
Share on other sites

Orkkis putki on kyl alle 6mm sisältä, eiks se oo vaan jotain 7mm päältäkin (muistanko väärin) ? Itsellä loppus ainakin joskus rullilla tavara 4-vaihteella 6500rpm jälkeen kesken (paineet 0:lille), sit vaihdoin pa-linjan ja pumpun (jonka piti olla riittävä tuotoltaan) järeempiin ja rupes pelittään. Enkä mä Mika mitään ylimitota, pistän vaan sellasia osia et varmasti piisaa  ;) Yks mikä tulis kans mieleen on neulaventtiilin koko, oliko kaasari aikaisemmin Minissä vai jossain muussa vehkeessä, eli täyttääkö kohokammion riittävän nopeesti ku on vaan yks kaasari ruokkimassa 4-pyttyä, noitahan saa erikokoisia (neulaventtiileitä).

 

Se lortto on ollut kiinni 1600 Golffin rallivehkeessä ennen, mielestäni ei ole muutettu kuin suuttimet ja seosputket mutta tää on ihan mutu juttua. Tää on vähän vaikeeta, kun ei ole pahemmin tutustunut noihin kaasuttimiin.. Itse veikkaan, että toi bensapumppu ei oikein jaksa tuupata tarpeeksi.

 

Onko muuten lortossa karkeasuodatin viel kaasarissa itsessään niinkuin webrussa, jos niin ootko tarkistanut ettei oo tukossa?

Nyt en edes tiedä mistä suodattimesta puhut..

Link to comment
Share on other sites

Muistaakseni omassa nelikymppisessä lortossa olisi ollut karkeasuodatin bensaliitännässä, elikkä banjopultti auki siitä kohtaa mistä bensat menee sisälle kaasariin. Lisäksi tosiaan jos kerran on ollut nelipyttyisessä toisena kaasarina tuo lortto, niin neulaventtiilin tarkastus/vaihto isoimpaan.

 

Karkeasuodatin on osa 41, yleensä kannattaa olettaa että on tukkeessa käytetyissä kaasareissa kun saa käsiinsä. Voi heittää mäkeen, kunhan suodattimet on kunnossa muuten.

http://www.freetechnics.fi/kuvat/dellohaj.jpg

Link to comment
Share on other sites

Yskiikö se kaasariin vai miten se pätkii??Onko minkälainen ilmansuodatin?

 

mitäs se tekee kun painat kaasun pohjaan oikein hiljaisesta vauhdista?

ootko kattonu yhtään tulppien väriä??Onko märkänä,mustat vai vaaleat?Käykö hyvin tyhjää?Onko imuvuotoja?

 

Tuolla pätkimisellä meinaan sellaista, kun lähtee liikkeelle niin kone vetää kohtuullisesti ja sen jälkeen tulee semmoinen "töksäytys" kun antaa kaasua enemmän eli veto loppuu. Ei pitäis johtua sytkästä eli voisin kuvitella että bensan saanti loppuu. Kone siis toimii pintakaasulla kohtuullisesti mutta ei kaasuttaessa. Tulpat on OK, putsari on OK, ei vaikutusta vaikka kokeilisi ilman suodatinta. Tyhjäkäynti siisti ja hyvä kuuloinen. No huomenna jos saan sen pumpun niin sitten uusi yritys.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

No niin asiat taas hiukan selkiintyi. Eli kaasarin toiminta OK, bensan saanti OK mutta nyt pätkii sitten jakaja... Eli lampulla kun katsoo niin tyhjäkäynti OK mutta kierroksia antaa niin alkaa lamppu pätkiin, eli sytkä katoa ajoittain ja on epäsäännöllistä. Jakajassa on n.3mm akselin pituussuunnassa klappia ja +- milli sivusuunnassa ---> Onko vaikutusta vai mistä tuollainen pätkiminen johtuu? Löytyykö joltain 25d jakajan tilalle myydä toista? vai mitäs jakajaa yleensäkin suosittelette? Sopiiko tuohon lohkoon mikään muu jakaja?

Link to comment
Share on other sites

On aivan varmasti merkitystä jos klappaa sivuttain +-1mm. En muista mikä kärkiväli on mutta veikkaan ettei tolla välyksellä kärjet edes aukea aina. Ainakin ajoitus menee persiilleen.

 

Mulla oli väljää uudemman tyyppisessä jakajassa. Sinne sai vaihdettua holkit ja nyt toimii hyvin. Holkkeja en löytänyt mistään ja ne piti sorvata itse. Monet kehottivat kyselemään traktorikaupoista, mutta multa loppu into kesken.

Link to comment
Share on other sites

On aivan varmasti merkitystä jos klappaa sivuttain +-1mm. En muista mikä kärkiväli on mutta veikkaan ettei tolla välyksellä kärjet edes aukea aina. Ainakin ajoitus menee persiilleen.

 

Mulla oli väljää uudemman tyyppisessä jakajassa. Sinne sai vaihdettua holkit ja nyt toimii hyvin. Holkkeja en löytänyt mistään ja ne piti sorvata itse. Monet kehottivat kyselemään traktorikaupoista, mutta multa loppu into kesken.

 

Mulla ei ole nyt kärkien kanssa ongelmaa kun toi kärjetön mutta kai sekin sekoaa jos klappia on vähän jokasuuntaan?

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...