Jump to content

Starttiko kaput, Mini R50 1,6?


Taky

Recommended Posts

Mini R50 One 1,6L

Torstain katsastuksen jälkeen auto talliin remonttia odottamaan - tankin toinen kannatinpanta poikki.

No panta tuli rakenneltua uusiksi, vaan tallista ulos lähtö ei enää onnistunutkaan normisti - auto ei starttaa, siis pyöritä, solenoidi naksuu.

Virtaa on, sähkölaitteet pelaa, akun tarkastussilmä kertoo Green OK - no kerrankos akun infot on mitä on...

 

Akku 15 A laturiin vartiksi ja kas lähti avaimesta kääntämällä laakista käyntiin - virratko sittenkin vähissä ja kävi ihan normisti.

Auto ulos tallista ja vartin verran käyttöä jotta akku latautuu - jos siitä oli kiinni. Sammutus ja starttaus - ei käyntiin. Solenoidi kyllä naksuu, mutta ei muuta tapahtu - mittarivalot kyykkää.

Jaa, kokeillaan nyt toisella autolla ja kaapeleilla - sama homma ei mitään pyöritystä startin suunnalta.

 

Siis starttiko mennyt?

Äkkiseltään katsottuna aina kämäinen vaihdettavaksi? Hyviä ohjeita jossain?

 

Link to comment
Share on other sites

Itse mittaisin ensimmäiseksi auton käynnissä ollessa akun napajännitteen: jos se on jossain 14.5V paikkeilla, niin lataus on kunnossa. Jos auton käynnissä ollessa akun napajännite on ~12V, niin lataus ei toimi => laturi vaihtoon. 

 

Link to comment
Share on other sites

On 09/09/2018 at 12:49, Taky said:

Äkkiseltään katsottuna aina kämäinen vaihdettavaksi? Hyviä ohjeita jossain?

Onhan se aika kettumaisessa paikassa pakosarjan alla. Itse kaivauduin sinne tuossa keväällä, mutta ei onneksi tarvinnut vaihtaa. Korjaamokäsikirja neuvoo aloittamaan pakosarjan irroittamisella, mutta Youtubesta löytyy ohjeet joilla tuon stepin pystyy skippaamaan (ainakin Cooper S:ssä): https://www.youtube.com/watch?v=GBGnEqK4arg

 

Link to comment
Share on other sites

13 minuuttia sitten, Igor kirjoitti:

Meinaat että tuon pystyy tekemään purkamatta mitään tieltä pois?

1-2kpl pitkiä 3/8 tai 1/2" jatkoja niin mielestäni löytyy alapuolella sellainen kolo että pääsisi kolauttamaan. R50 ehkä jopa ylhäältä kun on erilailla roinat konehuoneessa.

Link to comment
Share on other sites

40 minuuttia sitten, Mini1380 kirjoitti:

Kokeile kolauttaa solenoidiin vasaralla ja pitkälläjatkolla muutaman kerran oikein napakasti.

Pitää kokeilla - ennen purkua - kun pääsee nosturille, mutta jos vanhat muistot menneiltä vuosikymmeniltä niin kun kerran alkaa temppuilla niin sitä rittä siihen saakka kun suosioilla vaihtaa startin tai solenoidin.

Näin oletan olevan nykyäänkin ja suosiolla tilasin startin kun ei kustantanut kuin muutaman kympin - tyyriimmäksi tulee kun auto hyytyy jonnekin taipaleelle järkkäillä se siltä sitten talliin takasin.

Link to comment
Share on other sites

4 tuntia sitten, Taky kirjoitti:

Pitää kokeilla - ennen purkua - kun pääsee nosturille, mutta jos vanhat muistot menneiltä vuosikymmeniltä niin kun kerran alkaa temppuilla niin sitä rittä siihen saakka kun suosioilla vaihtaa startin tai solenoidin.

Näin oletan olevan nykyäänkin ja suosiolla tilasin startin kun ei kustantanut kuin muutaman kympin - tyyriimmäksi tulee kun auto hyytyy jonnekin taipaleelle järkkäillä se siltä sitten talliin takasin.

En mä sitä kolautusta pysyväisratkaisuksi tarjonnutkaan vaan helpottamaan vian paikallistamista.
Se että startti vaan naksuttaa voi johtua muustakin kuin rikkinäisestä solenoidista, ei saa riittävän vahvaa herätettä tai startille menevän virtajohdon kontaktit huonot   ja tai maadoitus huono.

Link to comment
Share on other sites

22 tuntia sitten, Mini1380 kirjoitti:

Se että startti vaan naksuttaa voi johtua muustakin kuin rikkinäisestä solenoidista, ei saa riittävän vahvaa herätettä tai startille menevän virtajohdon kontaktit huonot   ja tai maadoitus huono.

Toki, startin pyöritys vain loppui laakista ja solenoidi naksuu, niin päätelmä starttiongelmaan, mutta selviää kun uuden saa paikoilleen.

Illan saldona toimintasuunnitelma, akun pihojen ja suojapeltien irroitus - lähti pultit melkein käsin auki ja startin ylemmän kiinnityspultin irroitus - yllättäin 15mm räikkälenkillä lähti helposti.

Seuraavana auto nosturilla ylös ja altapäin toinen pultti pois & startin piuhat irti. 

Mistähän startti mahtuu tulemaan pois sijainnistaan ilman pakosarjan irroitusta?

Ja kuumaan koneeseen ei hommaan kannata lähteä niin iholla kaikki ympäristön roippeet on.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Taky said:

Mistähän startti mahtuu tulemaan pois sijainnistaan ilman pakosarjan irroitusta?

Katsoitko ton videon minkä linkitin aikaisemmin? Siinä R53:ssa siirretään vähän paisaria ja tehostimen säiliötä sivuun, ja startti mahtuu tulemaan ylös pakosarjan vierestä vaihdelootan puolelta. Ilmaboxin tietty joutuu ensin irroittamaan. R50:ssä taitaa olla siinä kohtaa akkukotelo, eli sen joutunee irroittelemaan.

Link to comment
Share on other sites

24 minuuttia sitten, Igor kirjoitti:

Katsoitko ton videon minkä linkitin aikaisemmin?

Katsoin, elättelin toiveita että joku olsi keksinyt väylän alakautta ilman enempiä irroittelua.

Saattaa - sen näkee kun saa startin kokonaan irti - että voisi mahtua apparin puolisesta reunasta, mutta ne irrallaan olevat lämpöpellit on melkoiset tulpat eikä ne mahdu tulemaan kokonaan pois moottorin ja rintapellin välistä ilman pakosarjan irroitusta.

Link to comment
Share on other sites

20 tuntia sitten, next kirjoitti:

Eikä siis mahdu irroittamatta pakosarjaa. 

Ok. Kävin hakemassa pakosarjantiivisteen. Kun sitä katselee on pakoauton reikien ympäristö koholla tiivisteen pinnasta toiselle puolelle.

Tuleeko koholla oleva kannen vai pakosarjan puolelle?

Pultinreijät äkkiseltään katsottuna symmetrisesti niin niistä ei osaa päätellä ja oletettavasti vanhan tiivisteen pinta tasassa oltuaan puristuksissa kannen ja pakosarjan välissä 2001 vuodesta.

Link to comment
Share on other sites

Jos siitä vanhasta tiivisteestä ei näe kummin päin se on ollut, niin liekö sillä sitten väliäkään kummin päin sen pistää. En kyllä muista kummin päin sen aikoinaan laitoin omassani. Mutta sen muistan, että vaikein osuus alkuperäisen pakosarjan irrottamisessa oli ne pakoputken pään pultit. Piti leikellä auki.

Link to comment
Share on other sites

14 minuuttia sitten, Igor kirjoitti:

 Mutta sen muistan, että vaikein osuus alkuperäisen pakosarjan irrottamisessa oli ne pakoputken pään pultit. Piti leikellä auki.

Siis koko pakoputki pitää purkaa pois että pakosarjasta tilaa jotta startti mahtuu tulemaan?

No kiinni ne ei ole kun keväällä on katalysaattorista taakse laiettu uusi rööri.

Link to comment
Share on other sites

On 13.9.2018 at 13.08, next kirjoitti:

Itse vaihdoin alakautta r52 korisessa.

Onnistuu R50 alakautta, startti mahtuu apparin pyöränkotelon kautta hammastangon yki pujottelemalla pois.

 

Vaan eipä ongelma sittenkään siinä ollut  Uusi startti kiinni (omapahan se nyt ainakin vaihdettu) ja sama solenoidin naksuminen kuin vanhallakin. Rungon ja moottorin välisen maakaapelinkin kiristelin, ei vaikutusta.

Uutta akkua peliin ja laakista käyntiin - ainakakin tänään, katsotaan mitä huominen tuo tullessaan.

Erikoista että toisella autolla + kaapeleilla ei lähtenyt - kahteenkin kertaan tuli koitettua.

 

Ennen totaali kuolemaan vanhalla akulla (tänään napojen välinen jännite näytti olevan 10,7v) herjaili pari päivää luiston estosta aamun 1. käynnistyksen jälkeen, uudella akulla merkkivalot loistaa poissaolollaan - liekkö sekin sähkön vähyyteen liittyvä juttu?

Link to comment
Share on other sites

On 15/09/2018 at 17:16, Taky said:

Erikoista että toisella autolla + kaapeleilla ei lähtenyt - kahteenkin kertaan tuli koitettua.

 

 

Minullakin on tällaisia kokemuksia. Ilmeisesti kaapeleilla on vaikeuksia saada niin hyvä kontakti, jotta saisi siirrettyä riittävän suuren virran. Varsinkin jos oma akku on niin huono ettei kykene juurikaan osallistumaan talkoisiin.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...