Jump to content

Cooper r50 täristää lähtiessä


MattiH

Recommended Posts

Hei, 

Nyt on alkanut ilmenemään outoa tärinää varsinkin kylmänä, kun autolla lähtee liikkeelle. Vähän kuin moottorin tukikumi olisi irti, mutta niissä ei ole vikaa. Auto ajettu n. 160tkm. Kytkin alkuperäinen ja varmaankin lopussa, mutta mietin että meneekö näistä kaksoismassoja? Edellisessä S:ssä kaksoismassa oli tottakai ongelma, mutta mietin miten näissä vapareissa? 

Eli laitanko tilaukseen vauhtipyörineen, vai pelkkä kytkin? 

Link to comment
Share on other sites

Noh mulla meni laatikko 135 tonnissa ja uusin samalla kytkimen. Itse levy oli todella loppu jo mutta auto onkin ollut kahden eri naisen käytössä ollut aijemmin joten on voitu luistattaa.

 

Kytkin siellä menee uusiksi kerran ei kunnolla pelaa.

Massavauhtista en uusinut mutta mun mielestä se oli tossa vaparissa kova.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos vinkeistä. Alan kallistua myös tuon moottorin tukikumin puoleen. Alunperin vika oli sellainen, että esim. talvella montuissa ja kesällä sellaisella hiekkatien kiharalla, kun eturenkaat yrittää sutia veto päällä, niin auto täristää voimakkaasti rattiin. Vikaa ei ole vapaalla mentäessä, vaan pelkästään kun pyörät sutii ja vähän pomppii. Ratti suorastaan kolkattaa käsissä. 

Vaihdoin molemmat etualatukivarren puslat, teetätin nelipyöräsuuntauksen ja uusin kaikki raidetangonpäät (suuntauksessa oli jumissa). Vika ei lähtenyt. Toki nyt auto kulkee suoraan. Tuo nykiminen liikkeelle lähdössä ilmeni vasta hiljattain. Varmaan siis kytkin menee nyt uusiksi, mutta mikä näistä tukikumeista kannattaisi myös tilata, tai mikä voisi vaikuttaa tuohon? Tai varmaan melkein mikä vaan, mutta osaatteko sanoa yleisintä, kun en pääse tutkimaan kunnolla. Olisiko eteen oikea? Näyttää ainakin sellaiselta hydrauliselta. Ja mikä öljy menis laatikkoon, jos nekin varalta vaihtais. Toivottavasti kestäis vielä hetken.

https://www.autonvaraosat24.fi/mini/mini-r50-r53/15890/10638/moottorin-tyyny

 

Link to comment
Share on other sites

Mä uusin puslat siihen alempaan eli toi alumiininen tennismailan näköinen.

Se hydraulinen taas on toi peltinen tinman hatun näköinen.

Mulla oli siis siitä alemmasta pienempi pusla rikki ja toi ylempi oli vaan löysän tuntuinen käsiin.

 

Öljyt mä hain motonetistä ja redline mtx+MTL sekoituksella menin mitä jenkkilässä käyttävät.

 

Bemarin öljyä vastaavat mutta ei maksa maltaita ja sai heti sitä (oli kahden viikon toimitusaika miniltä).

Link to comment
Share on other sites

Mulla ilmaantui R53:ssa outo nykiminen hitaassa (mäki)lähdössä. Mutta ongelma oli tosi hankala toistaa, kun ei ilmaantunut aina. Kylmällä koneella sai toistettua useammin.

Vikaa tutkittiin pariinkin otteeseen Laakkosella, mutta ei löytynyt mitään.

Autokeskus lopulta löysi vian. Yksi moottorin kannatuspulteista oli ihan vähän löysällä.

Link to comment
Share on other sites

Joo, vika on hyvin vastaava kuin itsellä. Tuntuu että juuri kytkimen luistatuksen loppuvaiheessa (etenkin mäkilähdössä) alkaa pomopottaa. Ei tosin aina. Varmaan juuri kylmällä koneella helpommin, kun oletettavasti käy vähän huonommin ja alaväännöt heikommat. 

Ainakin tuo hydraulinen moottorinkannatin edessä vasemmalla oli aivan lysyssä, ettei suoranaisesti kannattele konetta, vaan lepää sitä kumia vasten. Varmaan sen ainakin uusin, mutta muita ei päässyt purkamatta toteamaan. 

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...