Jump to content

Mini Cooper S / JCW R56 kokemuksia sekä tietoa kaivataan


Pette

Recommended Posts

Hei vaan, pitkästä aikaa mini taas vuosien jälkeen kiikarissa...

Eli  Cooper S / JCW R56.

muutamia on ollut tänä kesänä myynnissä. Osa roikkuu liikkeissä todella pitkäänkin. mikä sitten lie syynä siihenkin. JCW malleja myynnissä vähemmän.

Mitä kannattaa ottaa etsiessä huomioon? Onko jotain tiettyjä asioita?

Tyyppi vikoja/ominaisuuksia? 

Monesta ryhmästä paljon lukenu ja jostain tietoinenkin kaikki lisätieto kuitenkin hyvästä.

mitähän JCW malliin on kuulunut tarkalleen erona S.n?

Mikä sport nappi tekee?

Onko lasi katoissa ollut ongelmia?

onkos vakuutusyhtiöiden hinnoissa ollu suuria eroja? JCW malliin ei ainakaan suoraan netistä saanu vakuutusta

Ystävällisin terveisin, vastauksia odotellen

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nämä on yksilöitä ja niiden välillä on eroja. Jotkut on pidetty ihan vimpanpäälle jotkut vähän huonommin.

Ekaa vastaantulevaa ei välttämättä kannata ostaa, ellei sitten se oikeasti tunnu kaikin puolin pirun hyvältä ja huoltohistoria on aukoton.

JCWn ja Sän erot on lähinnä hevosvoimissa (175 vs. jonkun verran yli kahdensadan) ja ulkonäköpalikoissa: JCWssä on hiilikuitua yms.

S:ssä Sport nappi antaa vähän emempi vääntöä, terävöittää ohjausta ja mikä parasta, saa pakoputken paukuttamaan mukavasti 🙂

Jakoketju kiristimineen ja laahaimineen on veemäisin vika. Siihen auttaa auton omistajan kannalta positiivisesti tiheät öljynvaihdot yhdistettynä öljytikun tarkkailuun.

Vakuutusyhtiöistä Pohjantähti on mielestäni paras: tuulilasivakuutus joka Minissä on ehdoton on täysin omavastuuton ja maksaa R60 Miniin 95 Euroa per vuosi. Ja muuten sisältää ajovaloumpiot.

Link to comment
Share on other sites

Juu ton on kyl vuosien varrella oppinu, et autot todellakin on yksilöitä. On merkistä riippumatta ihmeellistä miten eri laatusta voi samalta tuotanto linjalta tulla ulos. Täysin kokoojasta kiinni tai mistä lie.

Pari ekaa onneks kerkes mennä nokan edestä. Aika täydellisiä yhden omistajan yksilöitä. Aluks tuli etittyä S.ää, mut pikku hiljaa alkanu JCW kiinnostaan enempi 🙂 harraste autoksi tulossa kesä ajoon ja radallekin olis kiva päästä pitkästä aikaa. Race chrono softakin alkoi kiinnostaan puhelimeen....

JCW.stä enempi just noi tehot kiinnostaa, siitä aero paketista ei niinkään.

Tota sport nappia pitääkin muistaa paremmin testata seuraavalla kerralla.

Moneen näyttää jakoketju vaihdettu 70-90tkm kohdilla. Se varmaan on sitten kuta kuinkin sen kesto ikä. Öljythän vaihtaa helposti sen 10tkm välein tms...

Olikos kaksoismassapyöriä näissä menny mitenkä? Jotkut niistäkin maininnu. 

Pohjantähti pitääkin tsekata. Popvakuutus oli jo tosi halpa muihin verraten mut kuulostas et toi on vieläkin halvempi. Kaikki ei varmaan tota ajovalo umpiota sisällö. Sitä en ollukaan ennen kuullu.

Link to comment
Share on other sites

Tuohon jakoketjuongelmaan auttaa myös se, että oppii sen ääntä kuuntelemaan. Kylmänä kuuluva noin 2000rpm tienoilla kunnon raplatus joka lakkaa kun pirssi lämpenee on se eka oire.

Meidän edellisessä R55 Clubmanissa ei ainakaan 2-massavauhtipyörän kanssa ollut ongelmia. Mutta sen verran ne on tullee tutuiksi vuosien saatossa, että sen kestoon vaikuttaa todella paljon ajotapa ja sen historia: isolla vaihteella hitaissa nopeuksissa se on kaikkista eniten koetuksella ja se sitten kuuluu ennemmin tai myöhemmin kun kylmänä alkaa ääntää. Veemäisen kalliita palikoita jos uudelleen 2-massaisen haluaa tilalle laittaa. Halvemmalla taitaa päästä jos perinteistä massavauhtipyörää tilalle laittaa. Eikä muuten se jakoketjukaan kaikkine hiluineen päivineen tainnut mikään hirmu halpa homma olla, ellei nyt viimeaikoina ole isoja muutoksia tullut.

Joku joka on optimoinut Mini S:änsä osannee kertoa tarkemmin, mutta muistaakseni S:stä saa optimoinnilla lähes samat hevoset ulos kuin vakio-JCWstä.

Ainakin R55 ja R60 ovat pirun hauskoja vehkeitä päästellä myös talvella. Ja tarkenee, kylmä ei tule.

Ainiin, jäätävä imusarja oli näissä alkupään R55 ja R56:ssa ongelma, joka on tänäpäivänä halpa korjata: jäätämätön imusarja maksaa tänäpäivänä muutaman kympin kun jokunen vuosi takasipäin se maksoi reippaasti toistasataa. Ja kannattaa vaihtaa, sillä säästyy monelta harmilta. Eron alkuperäisen ja tämän jäätämättömän välillä huomaa hetimiten: alkuperäisellä imusarjalla venttiilikopasta lähtee putki vasemmasta takakulmasta (edestäpäin katsottuna) ja tekee pari loivaa mutkaa, mennen imusarjan ja lohkon välistä suoraan imusarjan alaosaan. Jäätämättömässä versiossa tämä putki lähtee samasta kohtaa, mutta tekee muutaman tosi tiukan mutkan ja muuttuu pissapojan kokoiseksi letkuksi ja T -haaroilla yhdistyy imusarjan päällä jokaiseen imukanavaan poislukien viimeinen, jossa vain L -mutka.

Meidän edellinen R55:nen oli manuaali jossa oli Sport -painike. Siinä ainakin oli selvästi havaittavissa Sport -nappi painettuna terävempi ohjaus ja se pakoputken pauke. Kun teki moottorijarrutusta esim. 3. vaihteella niin mukavasti paukutti. Ja kun teki kunnon kiihdytyksen niin hauskasti paukautti putkessa aina kun vaihtoi vaihdetta.

Link to comment
Share on other sites

Jep ja noi sivu äänet oppii tunnistaan melko nopeesti.

massapyörän vaihto hintakin vaihtelee tosi paljon korjaamoiden välillä. Onneks vaggilaiseen löytäny hyvän pajan missä homma hoitaa kohtuu kustannuksilla.

Mitä olen ymmärtäny niin S.n toki saa samat tehot, mut senkin rakentaminen maksaa. Jonkun mukaan JCW.ssä on takomännät, jotka kestää tehoja paremmin. Paremmat Brembo jarrut, putkisto, etc... ehkä aihiona JCW on helpompi. Toisaalta kun tehoa on kivasti valmiina niin voi keskittyä alustan viilaukseen alkuun. Semi sliksit kiinnostas radalle kovasti. Olis kiva tietää mikä merkki ja koko olis toimivin.

Meneehän toi varmasti talviautona ja olis varmasti hauskakin pöllyttää lunta sitä en epäile. Talvikäytössä imusarja jäätymis asiasta lueskelin ja se pitääkin tsekata onko fiksattu mihin autoon päätyy.

Joissakin on sitä lasikattoa ja jos sellaseen aihioon sortuu niin siinä on omat haasteet. Tiivisteet varmasti pitää olla kunnossa. Talvella ei kannata parkkeersta hallissa lämpöpuhaltimen alle ja ajaa pakkaseen. Alkaa vuotaan varmasti. 

Onkohan kellään Lohen palikoita tilattu ja millasia kokemuksia niistä. 

Testi lenkillä JCW lämpes yllättävän paljon kun avas luukun jälkeenpäin. Jäähdytyksen parantaminen kävi heti mielessä ja onko hyötyä isommasta välijäähystä.

Link to comment
Share on other sites

juge.. tuosta tuulilasivakuutuksesta en sanoisi että on ehdoton.. itsellä sama tuulilasi ollut jo ainakin kymmenen vuotta. ennemmin laittaa tuon satasen joka pitäisi maksaa vakuutusyhtiölle, omaan taskuun ja sit jos ja kun tuulilasi kilahtaa niin ostaa niillä uusi. itse olen siis jo tonnin säästänyt tällä tempulla 😉 on mullakin halkeama lasissa mutta niin kauan kun se ei vaivaa katsastuksen kavereita, ei se vaivaa minuakaan. 

Link to comment
Share on other sites

Vakuutuksista....

En kyllä R56 JCW.n saanu noin halpaa vakuutusta mitä tossa mainitsin. Pohjantähti jäi muutenki kalliimmaksi mitä Popvakuutus. Pitää vaan varmista mikä heidän kanta on ajovalo umpioista.

Ennen vanhaan esim Pohjola ei korvannu kuin autostreot varkaus tapauksissa. CDboksi, vahvistimet tai subbari ei kuulunut heidän määritelmän mukaan  autostereoihin. Nää asiat lienee jo muuttunu vuosien varrella 🙂 

Link to comment
Share on other sites

Nyky lasit vaan tuppaa oleen melko pehmeetä tavaraa. Pasuunassakin oli tosi hakatun näkönen 2v ajon jälkeen pk-motari liikenteessä. Lämmitys vastukset vielä niin lasi vakuutuksen pitää mielellään muuten vaihto maksais maltaita.

minissä tosiaan on pysty lasi mut ajotapahan myös vaikuttaa sen kestävyyteen 🙂 

Link to comment
Share on other sites

Eikai noissa lasikatoissa muita vikoja ole kuin käyttämättömyys ja vedenpoistoputkien roskista tukkeentuminen: mekaniikka ja sähkömoottori jumahtaa kun luukkuja ei auota ikinään. Ja kun aikaamyöden moskaa kertyy vedenpoistoputkiin niin vesi ettii sen vaihtoehtoisen reitin ja se on yleensä auton sisälle. Ja tiivisteet pysynee kunnossa kun viitsii ennen talvikautta ne käsitellä. Toki, mulla ei ole henk koht kokemusta Minin lasikatosta. Tosiharrastajat sanovat että ei missään nimessä, se tuo painopistettä liian ylös, lasikatto kun on mekanismeineen aika painava.

No en mä tiedä tuosta lasivakuutuksesta: 95e jaettuna 12 kuukaudella on 7.92 Euroa kuussa. Ei sillä saa kun yhden pitkän lonkeron baarissa tai ehkä juuri ja juuri tupakkiaskin. On se sitten kiva ajella kirkkaalla ja ehjällä lasilla vasten aurinkoa kun ei aurinko häikäise kuluneen lasin pinnasta. Ja näkee. No, makuasioitahan noi on 🙂 Ja muuten tosi kuin vesi, Minin pysty lasi halkee sitten hyvin nopsaan kun sopivasti nasta / kivi osuu siihen. Se on nähty nyt kahdesti: huomenna näyttämään R61stä lasimiehelle.

Kuukausi sitten meni V50stä lasi. Lasin vaihto laseineen olisi maksanut ilman vakuutusta lähes 500E - eikä ollut edes lämmitetty.

Mulla on kyllä Pohjantähdestä vain positiivista sanottavaa. Netissä oleviin laskureihin ei kannata luottaa, ne antaa vain ovh hintoja.

Link to comment
Share on other sites

Painaahan se lasikatto ja yks vikaantuva osa lisää. Vesireiät ollu ongelma monella ja ruostuttanu kattoja muilla merkeillä. Skodan alkumetreille ne puuttu kokonaan tai oli väärässä paikassa. Sitten yhdellä lensi koko lasi ajossa ojaan talvella.

toi lasivakuutuskin on vähän miten sen laskee. Jos on täydet boonukset niin eipä se paljoa maksa kaskon kyljessä. Voi ilmaseksi käydä korjaamassa ja 200€ omavastuulla uusi lasi. Pasuunan lämmitetyn lasin hintaa töineen en muista mut tais lähennellä tonnia. 

Tehdas JCW männät ja putkisto olikin tiedossa, mut isompi turbo valmiiks on kyl plussaa. Mistään ole oikeen selkeetä listaa löytäny mitä siihen on kuulunut aikoinaan. Sportti nappi ja lukko on tainnu pitää raksia varuste listalta.

Link to comment
Share on other sites

niin mut kyllähän se lasivakuutuksenkin hinta nousee jos lasi on erikoisempi tai työläämpi vaihtaa. siinä vaiheessa omaan taskuun täytyy laittaa vaa vähän enempi. kaskon kylkiäisenä sen voi vielä ymmärtää mut kenellä on muka kasko? 😉 lasivakuutuksen pois jättämistä voisi ajatella myös ekotekona, ei tulisi lasia vaihdettua kaikkien pikkujuttujen takia. 

Link to comment
Share on other sites

Niinpä mut nähän on valinta kysymyksiä 🙂

Lahden motarilla on muutamat kohdat niin paskassa kunnossa, että lasit vaan hajoo ja halkee vaikka ei kenenkään perässä roikkuiskaa. Työmatkaautossa vaan on järkevä se pitää tulee halvemmaksi. 

Kaskosta toki voi olla montaa mieltä ja onko se tarpeen. Mut 300-400€/vuosi nyt ole paha jos sitä sattuu tarviin.

Link to comment
Share on other sites

Joo, suosittelen suoraan etsimään JCWn . Se sisältää valmiiksi niitä komponentteja, jota alat himoitsemaan , kun harrastus alkaa muuttua vakavaksi...Isommat Brembon jarrut, yleensä sport-alustan, suuremman turbon, isomman ilmanputsari kotelon imuputkineen , avaramman downpipen ja takavaimentimen. Voiman siirrossa JCWn vaihteisto on eri tavalla välitetty,pidemmäksi isoilla vaihteilla, kaksoismassa vauhtipyörä mitoitettu kestämään hieman enemmän vääntöä? Ainakin eri osanumerolla.Männät eri numerolla kuin MCSn, mutta tod.näköisesti ei takomäntä, ainoastaan hieman matalammalla puristussuhteella, johon vaikuttaa osaltaan myös paksumpi kannentiiviste.Yleisesti uskotaan, että JCWn kansi olisi vahvempaa tekoa, mutta ei täyttä varmuutta väitteestä. Jakopäästä en ottaisi murhetta, se tulee jokatapauksessa jossain vaiheessa vaihtokuntoon. Osien hinta scaala vaihtelee suuresti, täydellisiä tarvikesarjoja Vanos-pyörineen saa netistä alle 300 euron, itse olen laittanut orggis service-settiä, hintaluokka +200€. Multa löytyy, työkalut, privalla lainaan ja tarvittaessa neuvon...

Yksi suurimmista murheista, mitä näistä N14/18 koneista kirjoitellaan on öljyn kulutus, vaikea todeta kaupan teko hetkellä...No , autot on tosiaan yksilöitä! Foorumeilta löytyy omistajia, jotka raportoivat normaalista öljynkulutus määristä, toiset tuskastelevat suurilla kulutuksilla. Asiaan vaikuttaa monet seikat, tietoa löytyy myös tältä foorumilta.

Kaiken kaikkiaan kiva auto harrastaa omine pikku epäkohtineen... tietoa löytyy hakemalla, viritys/personointi/varaosia nettikaupat, mm. LOHEN pullollaan, vain lompakko rajoittaa...itsellä tosiaan MCS , mitä on muokattu osin JCWn suuntaan, ja voin kokemuksesta kertoa että jos nyt olisin hankintaa tekemässä, ostamalla JCWn suoraan ,olisin "hieman" tod. näköisesti säästänyt rahaa....

 

:

 

 

Link to comment
Share on other sites

Meidän edellinen Clubman R55 oli tuolla N14 -koneella. 5W-40 Mobil pysyi koneessa huomattavasti paremmin. Mutta totta on, että N14 kone kyllä kulutti öljyä, varsinkin jos annoit kenkää. Normaali liikennevauhtia ajaessa öljynkulutus oli huomattavasti pienempää. Ja jopa näytti siltä, että pitkänmatkan ajossa menomatkalla sitä öljyä kului kun taas paluumatka meni ilman öljynkulumista - en tiedä mistä tuo johtuu mutta sen verran seurasin R55:sen öljytikkua että tuolta se erittäin vahvasti vaikutti.

Nykyinen R60 on tällä uudemmalla N18 koneella. Vähän aikaa sitten vaihdoin moottoriöljyt, öljynä käytän tässä versiossa Liquimolyn bemarin LL04 luokituksen täyttävää 5w-30:stä. Ainakaan edellisellä öljynvaihtovälillä (noin vuosi ja karvan yli 10tkm) öljyä sai jonkunverran lisätä, mutta ei mitenkään järkyttäviä määriä: purkista jäi noin litra ehkä vähän yli, kun maksimiin sain öljytikun. Ja samaa öljyä oli edelleen purkissa kun tänä kesänä öljyt vaihdoin. Eli siis noin 10tkm vaihtovälillä sai lisätä noin litran. Ja nyt uusilla öljyillä taas seurantaa, mutta merkit on ilmassa että N18 vie huomattavasti vähemmän öljyä kuin N14. Ehkä tulevaan Britit Kohtaavat -tapahtumaan tuolla R60llä päristellään - toivon mukaan ei portilta käänytetä pois.... 😄

Tosin - tämä meidän ex-Clubman N14 koneella oli julkkis: kyseinen Clubman oli Suomen ihan ensimmäisiä Clubmaneita, ja kyseinen pirssi on ollut iltapäivälehdissä, Tekniikan Maailmassa numerossa 01-2008, Startissa ja Ajoneuvoksessa jossa mm. Amin Asikainen ja Jussi Halli ajoi tuolla Clubmanilla. Ja kyllä se sen verran kenkää niissä videoissa että ylimääräinen öljynkulutus ei ole mikään ihme...

Sarjanumeron seitsemän viimeistä numeroa kun syöttää bimmer.work:iin niin saat varuste- ja ominaisuuslistan jolla kyseinen auto on tehtaalta lähtenyt. Sieltä selviää mm. auton värikoodi.

Link to comment
Share on other sites

kyllähän se näin on et hymyilyttää MCS.llä ajo, mut JCW on omaa luokkaa 🙂 

Onkos sarjanumero ja valmistenumero  sama asia? Mikä osa tosta pitää laittaa en saanu tulosta.

Valmistenumero: WMWMF00000TX00000

missäs vaiheessa nää kone versiot on muuttunu? Kumpaa mallia 2009 on?

Link to comment
Share on other sites

Tuo valmistenumeron seitsemän viimeistä, mukaanlukien kirjaimet TX.

2009 taitaa olla vielä N14 -koneella, kun muistelisin että N18 tuli 2010in tienoilla. 2011 R60 on jo N18:lla.

Ja jos en ihan päin honkia muista niin JCW versiot käyttää aika pitkälle N14 konetta vaikka normi S:läisessä olisi jo N18. Mutta tämä ei ole ihan varma tieto, ne joilla on parempaa tietoa saavat korjata.

N14 ja N18 näkyvin ero on päällisin puolin erottuva:
https://new.minimania.com/MINI_Cooper_Engine_Comparison_N14_vs_N18

N14: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0650/1249/files/n14_large.jpg?v=1490124582

N18: https://www.lamini.co.uk/wp-content/uploads/2017/12/IMG_6515.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Juu kaikki sivut vaan ei jostain syystä toiminu, kuton toi bimmer work ja myminivin tms... mut auto-records maksullinen palvelu pelitti hyvin.

mistähän muuten tunnistaa onko auto tehdas JCW ja kitti?

kaikki haut jwc malleista mitä tein ilmottaa autoksi cooper s mut tehot 211hv. Voiko sillon epäillä auton olevan tehdas jcw?

Onkos ratapäivillä käyny porukkaa?

Kiinnostas myös rata ominaisuudet vakiossa ja mistä lähteä parantaan.

ja kiitokset hyvistä vastauksista on tää taas avartanu lisää 🙂

kaikissa autoissa on omat juttunsa, mut ehkäpä jossain foorumeilla asioita suurennellaan ja haukutaankin liikaa.

Aina vaan kiinnostavammalta tuntuu, toivottavasti se oma vielä tälle kesää löytyy 🙂 

Link to comment
Share on other sites

Joskus Ameriikan Mini-foorumilla oli gallup kysely "paras muutos Minissäsi...", muistaakseni ykkönen oli RSB eli jäykempi takakallistuksen vakaaja. Oli minunkin kohdalla ensimmäisiä muutoksia autossamme ja ei ole kaduttanut, vähentää huomattavasti aliohjausta ,saa auton tuntumaan kuin olisi "nelipyörä ohjattu"..

Link to comment
Share on other sites

On 30/07/2018 at 13:01, Pette said:

Semi sliksit kiinnostas radalle kovasti. Olis kiva tietää mikä merkki ja koko olis toimivin.

Lämmin suositus Yokohama AD08R:lle. Toimii myös kadulla, joskin ovat melkoiset uratutkat. Pitää kohtuullisesti myös märällä asvaltilla, mutta lätäköt on parempi kiertää kaukaa. 17-tuuman vanteille laittasin 215/45. Ite käytän 16-tuumaisilla 205/50 gummeja. Mutta 16-tuumaset tuskin sopii R56 JCW:n jarrujen kanssa.

Ja MCFF:n ratapäivät olis ens kuussa Ahvenistolla...

Link to comment
Share on other sites

Jäykemmästä takakallistuksen vakaajasta olen lukenukkin, et sen on moni vaihtanu.   Onkos se iso talkoo itse vaihtaa vai vaatiiko jotain säätämistä.

positiivisia kommentteja olen lukenutkin yokohamasta sekä toyo ratarenkaista.  Omaa kokemusta ei ole kummastakaan. Se vain on sanonu moni et semislikseillä radalla pääsee ihan uudelle levelille 🙂 

MCFF ratapäivä on laitettu kalenteriin jos sinne vaikka pääsis.

Mites Ahvenistolle muuten pääsee ajeleen onko vain tiettyinä tapahtuma päivinä?

Link to comment
Share on other sites

Jostain päin Ahveniston nettisivuja löytyy kalenteri... Siellä pitäs näkyä vapaat vuorot, jolloin sinne sopii mennä. Hinta on kohtuullinen 35€/2h. Jos on samaan aikaan moottoripyöriä, niin radalla ajetaan vuoroissa. Muutamaan vuoteen en ole noilla vapailla vuoroilla ollut ajamassa, mutta silloin kun kävin, niin joskus sai ajella ihan yksinäänkin.

Link to comment
Share on other sites

No ei ole kyl hinnan kirous päästä radalle.

Lohen kyl kutittanu miniä taas kivasti :)

This R55 JCW has been in for our Performance Pack 2 and an AEM Intakes Intake Kit! On our dyno, it made 268.9 BHP and 386.7 Nm.

Onkohan kellään näitä Suomessa

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Auto-records.com:sta näyttää saavan lisavaruste luottelon lisäksi Event detail, Inspection station, Inspection. Nää ei ole kuitenkaan missään synkassa huolto käyntien kanssa mitä löytyy huoltokirjasta. Mistähän hatusta päiviä ja kilsoja on mahdettu vetää.

**Taitaakin olla, et joka kerta marmorilla käydessä kysytään kilsat. Eihän noi muuten olis tasasia tuhansia.

Onkohan ECStuning tuttu pulju kellekään. Sieltäkin näytti löytyvän kaikenlaista.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...