Jump to content

Laajakaistalambda ?


jn

Recommended Posts

Kenen settejä suosittelette !

Ihan vain käyttäjäystävällinen lambda+hyvä mittari olis ostoslistalla.

Tulis ensisijaisesti omaan säätämiseen/kiinteään seurantaan ja tietenkin dyno-käyttäjä varmaan arvostaa jotain mistä minä en tiedä.

 

FMI: tä olen katellut ja tarviskohan edes lämmitettävää anturia kun eristän pakosarjan  :-? .

Link to comment
Share on other sites

Laajakaistat ovat aina lämmitettäviä. Lisäksi tärkeää muistaa että niitä ei saa jättää pakosarjaan kiinni mikäli ei ohjainlaite ole kytketty, menee rikki todella nopeasti.

 

Vemssin WBo2+egt on itsellä käytössä. Varsin pätevä laite, varsinkin tarvittaessa ominaisuuksia löytyy vähän enemmänkin kuin muista vastaavista. Vakiona Laajakaista ja pakolämpöanturipaikat, sisääntulot myös kierrosluvulle ja analogiatulolle, ulostulo simuloiden kapeakaistasignaalia, yms.

http://shop.vems.hu/catalog/product_info.php?cPath=1&products_id=101&osCsid=081313b8797918ecb8d287e2abed16a2

http://www.vems.fi/bb/viewtopic.php?t=47

Link to comment
Share on other sites

Lämmitettävä lambda kannattaa laittaa jo senkin takia että pelittää aika nopeasti heti käynnistyksen jälkeen. Joillain kylmillä lambdoilla oon huomannut että seosmittari alkaa vaeltamaan jos seisoo pitkään esim. valoissa. Lämmittämätön anturi ei pysy tyhjäkäynnillä lämpöisenä.

 

Niinkuin Mika jo totes niin laajakaista on aina lämmitettävä. Mulla itsellä on Innovate joka kyllä kehuu omiansa maasta taivaaseen mutta on niissä ollut paljon ruikkua. Mulla on Innovaten LC-1 joka on oikutellut jo heti uudesta asti.  Heidän foorumia olen seurannut ja en todellakaan ole ainoa jolla on vastaavia murheita. Toimii kyllä hienosti silloin kun sattuu sille päälle.

Link to comment
Share on other sites

Hyvä et joku uskaltaa sanoa edes vähän pahaa kalliista ostoksesta... (sekin suhteellista...).

Vems vois olla järkevä kun nälkä kasvaa , mut onx siinä vain numeroita jota pitäis seurata .

Itse haluaisin vain erivärisiä ledejä jotka kertovat tien päällä missä mennään.

Alunperin oli tarkoitus käyttää "tavallista" lambdaa volttimittarilla, mut ymmärtääkseni ikkuna säätöihin on todella kapea.

Tästä päästäänkin seuraavaan ongelmaan.

Koska imusarja on omavalmiste (remmiahdin) niin voiko mitata jommallakummalla lambdalla luotettavasti seosta lähellä jokaista pakokanavaa (3kpl) ?

 

T: Tietokone+auto ei mahdu mun sanavarastoon ainakaan ensi kesäksi.  ;) .

Link to comment
Share on other sites

Vemssin mittarissa on vain numeroita, ihan näppärä sitäkin on seurata, toki ei niin vilkaisemalla kuin ledinäyttöä. Itse lähestyisin kolmen pakokanavan seuraamista sitten että ensin seokset kuntoon kollektorista, ja sitten erikseen yksitellen jos tuntuu tarpeelliselta.

 

Suosittelen lämpimästi laajakaistaa, valitsee sitten minkä tahansa. Innovatesta olen kanssa kuullut että monilla ongelmaa, Vemssistä vähemmän (toki niitä myös on paljon vähemmän liikkeellä). Mutta tuki toimii hyvin, Tepolta saa asiantuntevaa neuvoa ja rikkinäisen/softavaurioisen tilalle uuden taikka huollon. Vemssin mittarihan ei vaadi missään nimessä läppäriä taikka muutakaan, perusominaisuudet toimii heti ilman kikkailuja.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä sä pääset alkuun ihan kapeakaistamittarilla ja lämmitettävällä anturilla. Se kertoo ootko laihalla vai rikkaalla alueella. Jos ahdinpeliä meinaat perstuntumalla säätää niin sitten on syytä myös lotota ahkerasti. Tuurilla voi molemmat lykästää. Tommoisella mä oon säätänyt sekä Minin että Minorin.

 

Hyvä lämmitettävä Boschin anturi tais viimeksi maksaa joku 65 euroa FMI:ltä, ledinäyttöisiä mittareita on esim. Autometerillä ja hintaa joko 50 euroa. Laajakaistalle kertyy sitten hintaa joku 300 euroa.

Link to comment
Share on other sites

T: Tietokone+auto ei mahdu mun sanavarastoon ainakaan ensi kesäksi.  ;) .
Toivottavasti mulla sopii Norjan reissulle PC mukaan. Voi reissukuvat editoida osittain jo matkalla, niin saa täräytettyä albumin vähintään viikkoa nopsemmin nettiin. Tekee kyllä tiekkaa se sopiminen, koska Bergenistä eteenpäin pitäis olla 3 henkilöä tavaroineen autossa...

 

Aivan pakko oli tähän oftopikkiin vastata.  ;D

Link to comment
Share on other sites

Mikäli kapeakaistaratkaisuun päätyy, niin sitten anturipuolella ei ole järkeä valita mitään muuta kuin lämmitettävä Bosch tai NTK. Muilla lambda-antureilla voi heittää vesilintua. Itse vuosi sitten päätin kokeilla lämmitettävää tarvikeanturia, joskos olisi laatu jo parantunut järkevälle tasolle. 3tkm ja ei mitään järkeä toiminnassa, vanha bosch sentään oli käyttökuntoinen 280tkm jälkeen.

Link to comment
Share on other sites

Laajkaistaa olis tarkoitus ostaa. Olen lueskellut foorumeita ja tullut siihen tulokseen että kapeakaistainen olis epätarkka ja hyödyllinen vasta kun säädöt on lähellä optimia.

Koska aion käyttää lyijyn lisäys-aineita , niin herää kysymys että kuinka nopeasti lyijy rikkoo lambdan ?

Vai löytyykö jotain vastaavia venttiilin suoja-aineita jotka toimivat lambdan kanssa.

Link to comment
Share on other sites

Talven aikana oon ostanu jo purkin lyijynkorvausta ja toisenkin vastaavan "ihme-aineen" ja lukihan niissä sittenkin ettei sisällä lyijyä...joten sori...mut oppikaa muitten kysymyksistä/virheistä !

Enpä ole varmaan keksiny jotain uutta , mut taisinpa kännipäissäni keksiä tavan jolla enskavedon välykset sais minimiin vinoilla rattailla...

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...