Jump to content

Ketjunkiristin


SiK
 Share

Recommended Posts

Voiko tai kannattaako A+ lohkoon laittaa nokkaketjun kiristyspalaa, jos siihen laittaa tuplaketjun? Kiristyspala näyttäisi turhan kapealta tuplaketjulle, mutta en tiedä haittaako se.

Ilman kiristintä ketjussa on löysää n.1-1,5 cm kun heiluttaa ketjua rattaiden välistä. Haittaako tuollainen liike, luulisi että voisi asteen tai pari heittää nokan ajoitusta?

 

Eikös tuo ketjunkiristin ole varma merkki siitä, että on A+ lohko?

Link to comment
Share on other sites

Jep, kyllähän se A lohko taitaa sittenkin olla. Virranjakajan perusteella ainakin.

 

Onko tarkempaa tietoa missä kaikissa tuollaista lohkoa on käytetty? Ainakin Allegron männänrenkaat tuntui siihen sopivan. Onkohan tuossa muuta eroa perus A-sarjaan kuin ketjunkiristin?

 

Entäs kumpikohan öljynsuodatin on parempi, kun löytyy kahdenlaista itseltä? Ilmeisesti sisäpanosmalli on se, jossa suodatinelementin päästä tulee pultti läpi? Toisessa ei ole elementtiä kiinni, mutta siihen näyttäisi saavan ihan tavallisen ruuvattavan suodattimen. Tiivistesatsin mukana tuli tiiviste vaan tuolle sisäpanosmallille.

Link to comment
Share on other sites

Lohkoja on käytetty kaikissa etuvetoisissa malleissa. Sama lohko pienin eroin löytyy myös takavetoisista. 1300 lohkoihin käy männät ristiin oli se sitten mistä autosta hyvänsä. Männänrenkaiden mitoituksissa (paksuudessa) on eroja, vanhemmat ovat tuumamitoilla ja A+ moottoreissa pitäisi olla millimitoituksella.

 

Öljynsuodattimista moderni patruuna on ainakin mukavampi vaihtaa. Toiminnassa tuskin on eroa jos se vain on kunnolla asennettu.

Link to comment
Share on other sites

... Öljynsuodattimista moderni patruuna on ainakin mukavampi vaihtaa. Toiminnassa tuskin on eroa jos se vain on kunnolla asennettu.
Suodattimissa on erittäin suuriakin eroja, jos on uskomista lehtien testeihin ja tutkimuksiin. Jotkut suodattimet on jopa valmiiksi revenneitä tai repeävät helposti (=melkein sama kuin ei olisi suodatinta ollenkaan). Toiset on laadukkaita ja suodattavat pitkään.
Link to comment
Share on other sites

Suodatinelementin laadulla ei varmaan ole silti tekemistä tuon suodattimen tyypin kanssa (sisäpanos/normaali).

 

Mutta jos kummassakaan mallissa ole mitään lastentautia, niin taidan laittaa tuon uudemman tavallisen mallin suodatinrungon. Siihen sopivia suodattimia on ainakin Motonetin varastossa, toisin kun sisäpanosta. Tiedä sitten kuinka laadukkaita on Motonetin suodattimet, mutta on ainakin käyttöautossa toiminut..

Link to comment
Share on other sites

Motonetin suodattimet on mitä halvimmalla saa, joitain yleisimpiä malleja sitten löytyy toinenkin vaihtoehto laadukkaalta valmistajalta. Opelin tuumamitoitettu suodatinpatruuna sopii Miniin, ja maksaa merkkiliikkeessä jonkun 3euroa, ja luonnollisestikkin on takuulla laadukas. Ainoa miinus on että se pitää maalata mustaksi, ettei kukaan huomaa että on käytetty Opelin osia Minissä  ::)

 

Itsellä kanssa kaikissa uudempi jalka, on se niin paljon helpompi. Sitten siitä vanhasta sisäpanosmallin kupista voi tehdä vaikka juomatuopin kuten Mini1380, tosin alumiinikuppi pysyy huonosti pystyssä, vanhin peltikuppi on paras siihen modifiontiin.

Link to comment
Share on other sites

Motonetin suodattimet on mitä halvimmalla saa, joitain yleisimpiä malleja sitten löytyy toinenkin vaihtoehto laadukkaalta valmistajalta. Opelin tuumamitoitettu suodatinpatruuna sopii Miniin, ja maksaa merkkiliikkeessä jonkun 3euroa, ja luonnollisestikkin on takuulla laadukas. Ainoa miinus on että se pitää maalata mustaksi, ettei kukaan huomaa että on käytetty Opelin osia Minissä  ::)

 

Itsellä kanssa kaikissa uudempi jalka, on se niin paljon helpompi. Sitten siitä vanhasta sisäpanosmallin kupista voi tehdä vaikka juomatuopin kuten Mini1380, tosin alumiinikuppi pysyy huonosti pystyssä, vanhin peltikuppi on paras siihen modifiontiin.

Mulla on ollut seuraavantyyppisiä öljynsuodattimia: Rover (tyyppimerkintä ei tiedossa), FRAM PH 4952, Unipart GFE 405, FIAAM FT 5227, Bosch (tyyppimerkintä ei tiedossa - tämä on juuri nyt autossa). Valikoimaa siis on aika hyvin, ainakin tähän 1998 valmistettuun. Kaikki nuo käy useisiinkin eri autoihin.
Link to comment
Share on other sites

Juu toi juomatuoppi on parasta käyttöä noil vanhoille suodatinjaloille (ellei entisöinti pakota käyttämään). Eipä noi Unipartin alkuperäissuodattimien hinnatkaan päätä huimaa n.5e, eikä tartte ostaa lisäks 4,5e mattamustaa.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...