Jump to content

Lohkolämppäri


Orvokki
 Share

Recommended Posts

Talvi tulee ja jos ois ajoissa liikkeellä. Eli onko kellään tietoa mikä lämmitys elementti sopii 1.3 spi koneeseen? Defa ja Calix ei tosiaankaan tunne, mutta jos jonkun muun merkkisen auton sopis? Helpottais jos joku on jo säätäny asian kanssa..  :P

Link to comment
Share on other sites

Itsellä on sama homma edessä ja ajattelin hoitaa asian täten, eli hankin halvimman vesiletkuun asennettevan lämppärin sisähaaroittimineen. Kyselet vain jonkin "pienen" auton sarjaa, niin ei mene johdotkaan pitkiksi. Mielestäni tuommoinen vesiletkuun asennettava lämppäri varmaan toimii ihan hyvin tuossa. Laitat vai sen syyläriin tulevaan alaletkuun.

Link to comment
Share on other sites

Itsellä on sama homma edessä ja ajattelin hoitaa asian täten, eli hankin halvimman vesiletkuun asennettevan lämppärin sisähaaroittimineen. Kyselet vain jonkin "pienen" auton sarjaa, niin ei mene johdotkaan pitkiksi. Mielestäni tuommoinen vesiletkuun asennettava lämppäri varmaan toimii ihan hyvin tuossa. Laitat vai sen syyläriin tulevaan alaletkuun.
Mulla on letkussa oleva lämppäri ja lisäksi sisätilapistoke. Startti pyöräyttää auton kovallakin pakkasella käyntiin kuin palmun alta, mutta mulla onkin "Miniin liian" ohkaset öljyt käytössä. Jos koneessa on 20W-50 talvella, niin itse en kyllä ajais metriäkään ellen pääsis lämpimästä tallista lämpimään talliin.
Link to comment
Share on other sites

Suzuki Wagon R:ssä on ainakin aika simppelin näköinen lämppärin letkun väliin asennettava lämmitin.Lähdötkin aika lähelle Minin mitoissa.

Link to comment
Share on other sites

Varmaan saattaisi löytyä myös ihan vesiproppua ja luetteloa vertaamalla.

Ittelläni on golffissa lohkolämppäri hommattu tuolla tavalla kun ei tarjolla ole suoraan

muuta kun letkulämppäriä.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Reisille meni, nimittäin lohkolämppärin asennus ja oikein kunnolla.. Mittasivat liikkeessä pakkasropun koon ja ooppelin elementti piti sopia. Eipä sopinutkaan, ja mittasivat sitten koko varaston elementit (n.200) läpi. Millin heitto oli lähimmässä..

Noh, päädyttiin letkulämmittimeen. Volvon lämmitin sitten sopi paikalleen. Eipä löytynyt sitten sopivaa roppua vanhan tilalle. Eikun vanha roppu paikalleen. Ja eihän se pitänyt. Sain onnexi ropun nopeasti vantaalta päivässä. Vaihdettiin sitten eilen korjaamolla uus roppu vanhan tilalle.

 

Sitten alkaa tämä mielenkiintonen osuus.. Ajelin kotiin noin 25km illalla ja kattelin koneen lämpöjä siinä matkalla. Kaikki näytti olevan ihan ok. Pihaan päästyäni ihmettelin jotain hajua, joka tuli konehuoneen puolelta. Aukasin pellin ja voihan v...., konehuoneen etuosa täynnä öljyä. :'(

Oli sitten sitä öljyä vähän muuallakin, alusta ja pakoputki takapönttöjä myöten!  Ilmeisesti asentaja oli murjonut/vääntänyt lohkon ja suodattimen välisen öljyputken rikki. Ei oo ihan tarkkaa tietoo tuleeko öljy siitä, mutta ei oo paljo vaihtoehtoja. Kone täysin kuiva yläpuolelta ja oikealta sivulta.

Öljyä oli sitten koneessa jäljellä sen verran, että tikun pää just kastu. Ei ois tarvinnu ajaa montaa metriä pidemmälle ku ois lasahtanu kiinni koko kone :-X

 

Eli maanantai aamua ja korjaamon aukeamista tässä ootellessa ja hampaita kiristellessä. Jos tuo verenpainekin ois laskenu siihen mennessä, jotta voi asiallisesti soittaa korjaamolle.. Ei voi oikein tehä mitään sitä ennen, ku koneessa ei oo öljyjä. Ei pysty kattoon vuotaako se putki. Enkä kyllä putsailekaan paikkoja, näkevätpähän sitten minkä saivat aikaan..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Juu, selvishän se. Öljyputken juuresta, lohkon puolimmaisesta päästä. Ei ollu murtunut, ilmeisesti asentaja kolauttanut putkea ottaessaan pakkasproppua pois. Putki oli löystynyt tai vääntynyt ja suihkutti öljyt pihalle kiinnityxen alareunasta  :P Mutta nyt pitää, ainakin toistaisexi..

 

"Pesivät" sitten alustan, ei irrottaneet edes pohjapanssaria. Menin hakemaan autoa ja se oli just nosturin päällä. Kattelin pohjaa ja kerroin siellä olevasta öljystä. Asentaja laitto just painepesuria pois. Vastaus oli että vanhoissa Saabeissakin rasvattiin pohja etteivät ruostuisi.!!? Pyyhkäisi paperilla enimpiä pois ja laski auton alas.. Empä alkanut aikuisten ihmisten kanssa enempää inttämään ja menin suoraan omistajan juttusille. Oli tosi nolona ja aikoi korvata asian.. Ehdotti uutta pesua, mutta kieltäydyin kunniasta. Pesin itse töissä montun päällä harjan ja pesuaineen kanssa  :-[

 

Mielenkiintoista kattoo mikä on korvaus, oottaa meinaan talvirenkaat valmiina samassa firmassa. Jos ei tuu hyvää hyvitystä, niin pitäköön renkaansa.. :P

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...