Jump to content

Venttiilivarren kumit


SiK
 Share

Recommended Posts

Kuuluukohan venttiilivarren kumit laittaa kaikkiin venttiileihin? Kannen tiivistesarjan mukana taitaa tulla vaan neljä kumia. Ne on ilmeisesti tarkoitettu imuventtiileihin, koska sillä puolellahan vuoto taitaa olla vakavampaa. Pakoventiilien vuoto venttiilin varresta ei kait aiheuta muuta kuin koneen huohotusta?

 

Kannataako pakoventtiileihin laittaa kumeja, onkohan niistä enemmän hyötyä vai haittaa?

Link to comment
Share on other sites

Kumit kuuluu uudemmissa mosissa vain imuihin, aikojen alussa oli kaikissa venttiileissä.

 

Omissa Minin koneissa olen käyttänyt vain imuventtiileissä. Noista pakopuolen kumeista on montaa eri käsitystä, jotkut jopa väittävät että voitelun puute pakopuolella saattaa aiheuttaa venan leikkautumisen ohjariin kiinni. Roverin kasissa mulla on kaikissa venttiileissä kumit, kuten tehtaan viimeisissä koneissa oli.

Link to comment
Share on other sites

Kuvittelisin että tuo uskomus pakopuolen venttiilien kiinnileikkaamisesta varren kumeilla on vanhoja uskomuksia, ellei venttiilin/ohjurin materiaalit eroa isosti Mineissä muista autoista (tuskin). Kaikkiin vaan kumit, pakopuolellakin ne vähentävät pakokaasujen määrää kampikammiossa.

Link to comment
Share on other sites

Taitaa siis olla eri koulukuntia tässäkin. Jos molempia tapoja on käytetty, niin ei varmaan kovin tuhoisia vaikutuksia ole valitsi sitten kumman tahansa.

 

Onkohan noista pakokaasuista erityisesti haittaa venttilikopassa/kampikammiossa? Entäs onkohan pakopuolen venttiilit oleellisesti kuumempia kuin imupuolella? Meinasin, ettei pakopuolella tiiviste sula varteen kiinni. Taitaa silti lämpö johtua aika hyvin pois ohjureiden kautta kanteen ja olla koko kansi suunnilleen yhtä kuuma.

Link to comment
Share on other sites

Luonnollisesti pakoventtiilit on ihan pirusti kuumempia kuin imuvenat, mutta ei ne tiivisteet sieltä mihinkään sula. Siis 99,99% autoissa mitkä liikkuu tiellä on pakovenan kumit. Mutta tosiaan toimii ilmankin kumeja täysin ok, yksilönvalinta kumpaan päätyy.

 

Pakokaasuthan ovat ainoa mikä aiheuttaa öljyn nokeentumista, joten siitä voi päätellä kannattaako niitä ihan turhanpäiten haluta lisää sinne öljyn sekaan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...