Jump to content

Voimansiirto/tehot


jiikoo

Recommended Posts

Menee taas offtopiciks mutta: Olis joskus kiva tietää paljon teillä menee varttimailin noi kikottimet. Sen verran mitä haastatellut ja kysellyt niin tehoista kyllä mainostetaan ja jos pitkään jaksaa jankata niin voi dynolapunkin nähdä mutta itse suorituskyvystä vaietaan. Enemmän kertois suorituskyvystä varttimailiaika etc. Varmaan jokaiselta alkaa löytyä välineet joilla noi on aika tarkkaan helppo mitata (gps, tempes, sun muut). Mitä sillä teholla tekee jos ei sitä saa siihen tiehen?  ::)

Ei ainakaan multa löydy tollasia mittalaitteita, enkä usko että kovin monelta muultakaan täällä löytyy, tai sit oon vaan niin paljon persaukisempi kuin muut.

Link to comment
Share on other sites

No, jos olisi 130 heppainen Mini, jossa ois 15 heppaa häviötä ja vaihdettaisiin 130 heppaisen koneen tilalle 25 heppainen kone, niin muuttuisiko laatikko ja nivelet notkeammiksi vai olisiko häviöt edelleen 15 heppaa? Jos vetoa pitäisi lyödä asiasta, niin pistäisin panokseni talonpoikaisjärjellä tuolle 15 hepalle koneesta riippumattomasti. Tosin maksimissaan tekisin 5e sijoituksen tällaiseen eli en harrasta sentään uhkapeliä... :) Jotenkin näillä perusteilla pähkäilen ja päädyn arvailuun, että 25 heppaisella koneella mun Mini kulkisi ehkä jonkun max 70 km/h eli juuri ja juuri pääsis liikkeelle... Kevyempi ja vanhempi Mini, suoralla laatikolla, kapeilla renkailla, ilman levikkeitä ja sopivan lyhyillä vaihteilla voisi kulkea samanlaisella koneella jopa satasta...

 

Mut enhän mää käytännössä mitään tekniikasta tiedä, kunhan vaan arvailen ja yritän päätellä (epä)logiikalla. :-[ Sorry, jos olen päätellyt väärin. Opinpahan taas jotain uutta. Ja kiitos siitä paremmin tietäville... 8-)

 

 

Ei kannattaisi pistää kyllä niitäkään roposia talonpoikaisjärjelle, onhan se ihan selvä että laakeri ym. rasitukset kasvaa tehojen myötä(lue tehohäviö)kun rattaita luotaantyöntävät voimat lisääntyvät. Miksi muuten luulisit että laatikot hajoavat helpommin tehokkaammissa laitteissa?

Link to comment
Share on other sites

Ei kannattaisi pistää kyllä niitäkään roposia talonpoikaisjärjelle, onhan se ihan selvä että laakeri ym. rasitukset kasvaa tehojen myötä(lue tehohäviö)kun rattaita luotaantyöntävät voimat lisääntyvät. Miksi muuten luulisit että laatikot hajoavat helpommin tehokkaammissa laitteissa?

En edelleenkään luule mitään. Mietityttää vain vieläkin enemmän, että mikä osa mahtaa pyöriä vaihdelaatikon sisällä ja aiheuttaa paljon isommat vastukset öljyä vatkatessaan, jos ajetaan 130 hp voimin ykkösvaihteella 70 km/h ja vastaavasti 25 hevoisen voimin nelosvaihteella 70 km/h. Aika isot on vastukset ko. osalla ja varmaankin vois kuvitella, että sulaa muutamassa sekunnissa ko. laakeri ja ratas. Muut osat järjestelmissä pyörii samaa nopeutta (toki se 130 hevoisen kone kiertää pikkuisen enemmän, mutta ei liity nyt tähän). Eli, jos näin on, että öljyn vatkaamisesta tulee mielettömät vastukset, niin kuinka voi kukaan suositella käytettävän vaihteistoissa muuta kuin mahdollisimman ohutta öljyä? No, taidanpa ruveta opiskelemaan vaihdelaatikko tekniikkaa vaikkapa tuolta, koska ei tässä nyt tullut muuta kuin kysymys vastaukseksi...

 

Toki, jos asia on niin, että 130 hp koneesta ei saa 1 vaihteella ulos kuin vain vaikkapa max 30 hp ja vasta isoimmalla vaihteella vasta saa ulos sen 130 hp, niin sittenhän asian ymmärtäisin. Muuten on vaikeaa uskoa, että samaa vauhtia ajavien autojen, joissa samat nivelet ja vaihdelaatikko (mutta toinen ajaa ykkösellä ja toinen nelosella), toisessa olisi öljyn ja hammasrattaiden aiheuttamien rasitusten vuoksi vaikkapa 3x vastukset.

 

Eli kaiketi mun on pääteltävä tästä, että nuo Internet Mini Encyclopediassa mainitut teholukemat renkaista (listalla suurin mainittu lukema on muuten 80 hp) ei pidä paikkaansa vaan jossain muualla on saatavissa parempaa tietoa. Linkkiä dokumentiin :P odotellessa, tutkijamieleni herätetty on...

 

P.S. Luulin, että vaihdelaatikot mitoitetaan autoihin väännön, eikä tehon perusteella (tehokkaassa bensakoneessa kestää heikompi laatikko kuin enemmän vääntävässä, mutta tehottomammassa turbo-dieselissä). No, ei liity dieselit mineihin, teoria on näissä erilaista...

Link to comment
Share on other sites

Menee taas offtopiciks mutta: Olis joskus kiva tietää paljon teillä menee varttimailin noi kikottimet. Sen verran mitä haastatellut ja kysellyt niin tehoista kyllä mainostetaan ja jos pitkään jaksaa jankata niin voi dynolapunkin nähdä mutta itse suorituskyvystä vaietaan. Enemmän kertois suorituskyvystä varttimailiaika etc. Varmaan jokaiselta alkaa löytyä välineet joilla noi on aika tarkkaan helppo mitata (gps, tempes, sun muut). Mitä sillä teholla tekee jos ei sitä saa siihen tiehen?  ::)

Ei ainakaan multa löydy tollasia mittalaitteita, enkä usko että kovin monelta muultakaan täällä löytyy, tai sit oon vaan niin paljon persaukisempi kuin muut.

 

Nokialainen kännykkä missä on s60 käyttöliittymä(vanhimmat on jo 3-4v vanhoja) + gps-palikka (n.60e).Siihen tempes gt softa, senkin saa ilmatteeks. sitten vaan suljettu alue ja tarpeeks pitkä suora.  ;)

Link to comment
Share on other sites

tossa laatikosta vääntäjille  :)
Suurkiitokset! Nyt tuli asiaan ymmärrystä, koska sehän meni just niin, että isolla vaihteella saa ne isot tehot ulos (ja 130 heppaisesta sais kai sen 30 hevoista pihalle ykkösellä). Jap, homma on vähän samaan tapaan kuin lentokoneiden tehoa laskettaessa. Nopeus vaikutti suoraan tehoon. Eli samanlainen suihkumoottori erilaisissa koneissa tuottaa eri tehon, jos toinen kone kulkee nopsempaan... Jep.

 

Eli, tämä antoi lisätarkennusta sille prosenttimaiselle osuudelle vastuksista. Voimansiirron vastukset on pääasiassa prosentteja tehosta. Ja muutkin vastukset kuin voimansiirron vastukset liittyy aika paljon nopeuteen. Eiköhän nyt ole selvillä jo riittävästi kaavoja, joita pyörittelemällä matematiikasta viehättyneet, kuten meikäläinen, ala hommaa hieman ymmärtämään...

 

P.S. Onneks ei ruvettu vääntämään tomaateista eli momentinmuuntimista, joilla ne vasta suuret häviöt onkin... ;D

Link to comment
Share on other sites

Mietityttää vain vieläkin enemmän, että mikä osa mahtaa pyöriä vaihdelaatikon sisällä ja aiheuttaa paljon isommat vastukset öljyä vatkatessaan, jos ajetaan 130 hp voimin ykkösvaihteella 70 km/h ja vastaavasti 25 hevoisen voimin nelosvaihteella 70 km/h.

 

Ok, nyt vähän selvenee miten ajattelen asiaa niin selvitetään vähän lisää. Vaihdelaatikon häviöt kasvavat tehojen noustessa koska rataskosketus on laahaava, ja mitä enemmän voimaa viedään läpi niin sitä "kovempaa" tuo laahaus on. Vinohampaisessa laatikossa vielä on lisäksi rattaita sivuun painava voima mikä pitää aina kumota, ja myöskin lisääntyy häviöt tehon lisääntyessä.

 

Jotta asia ei olisi helppoa, niin 70km/h vauhti Minillä vaatinee varmaan jotain 20hevosvoimaa konetehoa. Eli nyt tehohäviöt voimansiirtoon ei lasketa 130hevosvoiman maksimitehosta, vaan 18hevosvoiman tehoista mitä sillä hetkellä käytetään. Tehohävikki tälläisessä tapauksessa on se X-vakio peruslaakerikitkojen ja öljyjen aiheuttama häviö, plus XX% tehohäviö mikä tulee sitten tuosta sillä hetkellä käytössä olevasta tehosta. Käytännössä tässä tapauksessa voimansiirron häviöt on varmaan jotain 4-5hevosvoimaa.

 

Öljyistä. Mikäli halutaan mahdollisimman pienet häviöt voimansiirrossa niin silloin tosiaan käytettään mahdollisimman ohutta öljyä, sekä myös sitä siellä laatikossa mahdollisimman vähän. Esim monet RR-pyöräilijät saattavat käyttää vaihdelaatikossa vain desiä öljyä, normaalin puolenlitran sijaan. Tässäkin sitten tullaan että on joku raja että voitelu toimii, plus että on tarpeaksi öljyä lämmön siirtämiseen rattailta vaihdelaatikon kuoreen. Minissä on vähän paha lähteä vähentämään vaihdelaatikon öljyjä, muutakuin tekemällä kuivasumppukone (koneessa ei varastoida öljyä ollenkaan, vaan sitä varten on oma säiliö).

 

Suurkiitokset! Nyt tuli asiaan ymmärrystä, koska sehän meni just niin, että isolla vaihteella saa ne isot tehot ulos (ja 130 heppaisesta sais kai sen 30 hevoista pihalle ykkösellä).

 

Tuli itsekkin hieman katsottua tuota linkkiä mistä sait tuon mielikuvan, ja täytyy sanoa että tuo sivusto ei ihan joka osalta sovi opiskelumateriaaliksi. Kyllä siitä moottorista saadaan 130hevosta joka vaihteella ulos. Minin tapauksessa 1-3vaihteilla saadaan about 4prosenttia vähemmän tehoa, koska on kaksi rataskosketusta enemmän käytössä, nelonen on Minissä suora vaihde ilman mitään rataskosketuksia. Pääsyy miksi dynamometrissä voi näyttää että ykkösellä on huomattavasti vähemmän tehoa moottorissa kuin nelosella, on hitausvoimat. Fysiikan lakien mukaan kappale haluaa aina pitää nykyisen liiketilansa. Dynamometrillä vääntöä renkailla on niin hitosti ykkösvaihteella, että kierrostennousu kestää tyhjäkäynniltä maksimiin vain sekunnin. Dynamometri ei missään tapauksessa näytä "väärin" vaan todellisen rengastehon mitä on käytettävissä voimansiirron häviöiden plus inertiahäviöiden jälkeen.

 

 

 

Joku moderaattori voisi varmaan irroittaa tämän voimansiirtokeskustelun omaksi viestiketjuksi, kumminkin hyödylinen mutta ei liity tähän projektiin mitenkään.

 

Asia hoidettu eli juttu on omana aiheenaan nyt.

t. admin

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...