Jump to content

Voimansiirto/tehot


jiikoo
 Share

Recommended Posts

Komentoikaa jos kiinnostaa tietää lisää!
Huisit tehot. Tuplasti mun Miniin verrattuna. Taitais pitkillä välityksillä kulkee kahta sataa ja kiihtyy sataseen 8 sekunnissa? Meikäläisellä 63 hevoista ja huiput noin 150 (mittari näytti 170) ja satseen menee hieman yli 13 s. Ja nuo vauhdit ja kiihtyvyydet jo tuntuu Minissä kovilta, joten on varmasti huikeaa menoa tuplatehoilla ja vieläpä kevyemmällä painolla... :P
Link to comment
Share on other sites

Komentoikaa jos kiinnostaa tietää lisää!
Huisit tehot. Tuplasti mun Miniin verrattuna. Taitais pitkillä välityksillä kulkee kahta sataa ja kiihtyy sataseen 8 sekunnissa? Meikäläisellä 63 hevoista ja huiput noin 150 (mittari näytti 170) ja satseen menee hieman yli 13 s. Ja nuo vauhdit ja kiihtyvyydet jo tuntuu Minissä kovilta, joten on varmasti huikeaa menoa tuplatehoilla ja vieläpä kevyemmällä painolla... :P

 

Edit...

Link to comment
Share on other sites

... Toi kansi ja moottori tehtiin lähinnä alavääntöiseksi, toi huiputeho on vähän päälle 6000 rinkiä... Välitykset loppuu ihan varmaan kesken, toivottavasti noi 13" pyörät antais vähän lisää varaa..
145/70-12 on pikkuisen isompi kuin 175/50-13. Molemmat sitten pari cm halkaisijaltaan isompia kuin 10 tuumaiset. MPi:n välitykset varmaan riittais aika pitkälle - nopeus on 111 km/h kierroksilla 3333. Tämä on tehtaan ilmoittama tieto ja pitää hyvin paikkansa - noin 3300 kierrosta suurimmalla vaihteella ja nopeusmittari näyttää yli 120. Kolmosellakin ottaa huiput, eikä nelosella mene kovempaa 63 mustangin voimin. ;D
Link to comment
Share on other sites

Mikä nokka sulla mahtaa olla,onks rutistuksia kuinka paljon?Minkä kokoinen motti?
Alla vakioisen tiedot vuodelta 1998:

Engine

Series                    : A+ MPi (Twin Point injection)

Cylinders                 : 4/OHV

Displacement              : 1275 cm3

Compression ratio         : 10:1

Engine management computer: Rover MEMS 2J

Power                     : 46 kW (63 bhp)   @ 5500 rpm

Torque                    : 95 Nm (70 lb ft) @ 3000 rpm

Idle                      : 900 +/- 50 rpm

High idle                 : 2500 .. 2800 rpm

Link to comment
Share on other sites

Voi olla noin maltillisilla rutistuksilla vaikea päästä yli 100hv:n. Tosin eihän sitä koskaan tiiä. Minkä kokoiset venat kannessa? . Minkämoista pakosarjaa oot meinannu?

Link to comment
Share on other sites

... Jo pelkästään kannen muokkauksella on saatu penkissä n.20-30% tehon kasvu + sitten kun vaihdetaan vielä palikkaa kanteen niin pitäis kasvua olla enemmänkin vielä. Pakosarja on 3-2-1
Tuossa prosenttilaskussa hieman ratkaisee se lähtotilanne. Jos alussa on 50hp, niin lisää pitää tuleman yli 100% jotta ollaa reilusti +100hp:ssa, jos alkutilanteessa on 75hp, niin samaan päästään jo 35% lisäyksellä. Monesti on mielenkiintoista katella joidenkin virityssettien teknisiä tietoja ja niistä, kuinka tehoa tulee lisää, vaikka suurimman tehon kiekat putoaa ja puristukset ei nouse. Vääntöä vain lisätään rutkasti kaikille kierroksille ja näin moottorin ajettavuus paranee kauttaaltaan. Tuolla esimerkkeja moisesta (ite kattelin luonnollisesti Opel Speedsterille :P tehtyjen settien ominaisuuksia). Toki, usein ne huippukierrokset ja puristukset kuitenkin nousee. Ei kuitenkaan aina.
Link to comment
Share on other sites

Minin Siamililaisessa kannessa sitten virtaustulokset monesti kyllä heittää todellisuuden kapasiteetistä. Eli jos kannen tekijä ei ennen ole viilannut siamilaisia kansia, niin helposti kansi minkä on tehnyt ammattilainen ja virtaa vain 120heppaa, pieksee 150heppaa virtaavan amatöörin tekeleen (vaikka olisi ammattilainen normaaleissa kansissa, ei merkitse että on ammattilainen siiamilaisissa).

 

Hyvä jos sieltä yli 100heppaa löytyy, mutta älä pety hirveästi jos ei löydy... Ei olisi ensimmäinen kerta kun mennään Minillä rullille missä oli 120hevosta, mutta tullaan kotiin 80hevosvoimasen kanssa.

 

3-2-1 pakosarja ei tosiaan varmaankaan ole optimi, LCB toiminee paremmin. 3-2-1 toimii usein paremmin vain täysin ratakoneissa, ja niissäkin usein saadaan parempi tulos kokonaisuuden kannalta LCB:llä (ei se huipputeho, vaan laajempi vääntö).

Link to comment
Share on other sites

Minin Siamililaisessa kannessa sitten virtaustulokset monesti kyllä heittää todellisuuden kapasiteetistä. Eli jos kannen tekijä ei ennen ole viilannut siamilaisia kansia, niin helposti kansi minkä on tehnyt ammattilainen ja virtaa vain 120heppaa, pieksee 150heppaa virtaavan amatöörin tekeleen (vaikka olisi ammattilainen normaaleissa kansissa, ei merkitse että on ammattilainen siiamilaisissa).

 

Hyvä jos sieltä yli 100heppaa löytyy, mutta älä pety hirveästi jos ei löydy... Ei olisi ensimmäinen kerta kun mennään Minillä rullille missä oli 120hevosta, mutta tullaan kotiin 80hevosvoimasen kanssa.

 

3-2-1 pakosarja ei tosiaan varmaankaan ole optimi, LCB toiminee paremmin. 3-2-1 toimii usein paremmin vain täysin ratakoneissa, ja niissäkin usein saadaan parempi tulos kokonaisuuden kannalta LCB:llä (ei se huipputeho, vaan laajempi vääntö).

 

Edit...

Link to comment
Share on other sites

No ei varmana pakosarja ahdistanut, jos sulla tosiaan on 3-2-1 race sarja. En haluaisi olla mikään masentaja, mutta kyllä toi sun kone kokonaisuutena tuntuu hieman oudolta. 1300cc, 300asteinen nokka, alle kympin puristukset, HS4 kaasari, 3-2-1 pakosarja, muokatut kanavat mutta vakio palotilat...

 

Tuossa on osa osista 130heppasen koneen tekemiseen, ja osa 80heppasen, lopputulos on aina lähempänä heikointa lenkkiä kuin vahvinta. Esim vähän epäilys mulla että tuo nokka-akseli ei toimi noin pienillä puristuksilla. Lisäksi kaasutin on auttamattoman pieni, jos kerran ollaan hakemassa oikeasti reippaasti päälle 100luupään.

 

Laita vielä joku lista että mitä palikoita siinä koneessa on, täälläkin palstalla kumminkin on paljon henkilöitä ketkä oikeasti on rakentanut monta voimamoottoria ja osaa neuvoa. Tarkoitus tosiaan ei ole vittuilla taikka mitään, kertoa vaan mitä mokia sitä itse on joskus tullut tehtyä koneen rakennuksessa, ettei kaikkien tarvitse tehdä samoja virheitä.

Link to comment
Share on other sites

Mitä tehoja noissa mittauksissa selvitetään? Teho renkaasta vai vauhtipyörästä? Moottorin teoreettinen maksimiteho ilman häviöitä? Rullillahan saa sen pienimmän tuloksen, johon pitää kai lisätä joku 25%, että saadaan teho ilman häviöitä. Että mitattu 80 hp voi ihan hyvin olla 100 hp ns. virallista tehoa. Minissä on aika isot häviöt...

Link to comment
Share on other sites

No ei varmana pakosarja ahdistanut, jos sulla tosiaan on 3-2-1 race sarja. En haluaisi olla mikään masentaja, mutta kyllä toi sun kone kokonaisuutena tuntuu hieman oudolta. 1300cc, 300asteinen nokka, alle kympin puristukset, HS4 kaasari, 3-2-1 pakosarja, muokatut kanavat mutta vakio palotilat...

 

Tuossa on osa osista 130heppasen koneen tekemiseen, ja osa 80heppasen, lopputulos on aina lähempänä heikointa lenkkiä kuin vahvinta. Esim vähän epäilys mulla että tuo nokka-akseli ei toimi noin pienillä puristuksilla. Lisäksi kaasutin on auttamattoman pieni, jos kerran ollaan hakemassa oikeasti reippaasti päälle 100luupään.

 

Laita vielä joku lista että mitä palikoita siinä koneessa on, täälläkin palstalla kumminkin on paljon henkilöitä ketkä oikeasti on rakentanut monta voimamoottoria ja osaa neuvoa. Tarkoitus tosiaan ei ole vittuilla taikka mitään, kertoa vaan mitä mokia sitä itse on joskus tullut tehtyä koneen rakennuksessa, ettei kaikkien tarvitse tehdä samoja virheitä.

 

Edit...

Link to comment
Share on other sites

Mitä tehoja noissa mittauksissa selvitetään? Teho renkaasta vai vauhtipyörästä? Moottorin teoreettinen maksimiteho ilman häviöitä? Rullillahan saa sen pienimmän tuloksen, johon pitää kai lisätä joku 25%, että saadaan teho ilman häviöitä. Että mitattu 80 hp voi ihan hyvin olla 100 hp ns. virallista tehoa. Minissä on aika isot häviöt...

 

Moottoridynamometrillä mitataan suoraa vauhtipyörätehoa, eli pultataan vaihdelaatikon tilalle kuormitusyksikkö. Sitten mikäli moottori on kiinni autossa, käytetään "rullia", eli mitataan vetopyöristä tehoa. Vetopyörätehoista vauhtipyörätehon laskeminen ei tarvitse olla arpomista, hiemankin fiksummat tehodynamometrit osaa laskea rullausvastuksesta tehohäviöt. Eli vedon jälkeen painetaan kytkin pohjaan ja jätetään käytetty vaihde päälle. Eikä Minissä ole mitkään isot prosenttuaaliset tehohäviöt verrattuna muihin autoihin.

Link to comment
Share on other sites

Eikä Minissä ole mitkään isot prosenttuaaliset tehohäviöt verrattuna muihin autoihin.
Riippuu nuo prosentit aika paljon siitä tehosta. Jos häviöt on 15-20 hp, niin 25 hp koneella pääsee juuri ja juuri liikenteeseen, mutta 115-120 hp koneella jää häviöiden jälkeen vielä 100 heppaa renkaiden pyörittämiseen. Mun vakioautossa siis renkaille menee kaiketikin vajaat 50 hp, jolla auton huippunopeus jää 150:een. Jos renkaisiin saa 100 hp, niin 200 km/h ylittyminen ois kai aika lähellä... Minin kokonaisvastukset on kyllä aika isot, kun ilmanvastuskerroin on noin .50, jonka ansiosta yli 100:n nopeuksissa alkaa tulla seinä vastaan, vaikka otsapinta-ala ei niin iso olekaan.
Link to comment
Share on other sites

Omassa minissä tehohäviö viime mittauksessa 12hv,tosin suorat lelut.
Vakiot on varmaan savolaiset eli kierot, joten häviöt on useita heppoja enemmän, joten kaiketi en ihan hihasta noita arvioitani ravistanut, että alle 50 pollea olis renkaista 63 mustangin pelissä. Tuolla hieman teoreettista arvioita huippunopeuden laskemiseksi tehojen perusteella - tosin osittain homma tarkentuu oikeilla dynotuksilla, kuten esimerkiksi tuo Mini1380:n mainitsema lukema, joka sitten otettaisiin laskennassa huomioon. Teoreettisen huippunopeuden saavuttaminen vaatii optimaalisen välityksen (huipputehon kierroksilla kuljettava teoreettista huippunopeutta). Häviöarvio prosentti ei ole läheskään niin tarkka arvo kuin vaikkapa usean mittauksen keskituloksena tietylle vaihteistolle, tietyllä autolla ja koneella, saatu tulos on. Mini tarttee 165 km/h nopeuteen 70 hevoista (tosin leveillä renkailla ja leviklkeiden kanssa tarvinnee hieman enemmän). Tuolla ois erilaisten versioiden tehoja vauhtipyörältä ja renkaista.
Link to comment
Share on other sites

Edelliseen nyt sitten parempi selvitys, Minissä ei ole kuin keskimäärin yksi rataskosketus enemmän verrattuna "normaaleihin" nykyajan etuvetolaatikkoihin viimeisellä vaihteella. Eli käytännön tehohäviö lisä olisi 1,5-2% lisää. Mutta kun laitetaan puntariin myös se että Minin vakiorattaat ovat huomattavasti enemmän suorempia, käytännössä häviöt on suurinpiirtein samat. Tehohäviöt pitäisi olla alle 20% ehjillä vakioleluilla, 15% on varmaankin lähellä todellisuutta normaalisti. Mini1380 alle 10% tehohäviö on poikkeuksellisen pieni, mutta toki siihen on vaadittu joka hiton rataskosteus suorilla hampailla. Takavetoisissa autoissa on isommat häviöt kuin etuvetoisessa, nelivetoissa sitten tietenkin kaikkein isoimmat. Lisäksi vertauksesi että 25heppaisen Minin 15-20hevosvoiman tehohäviö ei pidä mitenkään paikkaansa, koska tehohäviö ei ole vakio luku. Ihan suoraan prosenttuaalinenkaan se ei todellisuudessa ole, vakiota on laakeroinnin, öljynvatkaamisen ja pieni osa rataskosketuksista. Prosenttuaalinen osuus sitten tulee rataskosketusten häviöstä pääasiassa. Elikkä mitä pienempi moottoriteho, sitä isompi prosenttuaalinen tehohäviö on noiden vakiohäviöiden takia.

 

Mikäli 130heppaisessa Minissä olisi 25% tehohäviö, olisi hetken kovan ajon jälkeen auton alla sulanut alumiinimöykky laatikon tilalla, ei sitä 850cc koneen laatikkoa ole suunniteltu käsittelemään tuollaisia lämpökuormia. Rajuissa nelivetolaitteissakin on häviöt tuon alle, luokkaa 21-23prosenttia. Vaatii jo monessa tapauksessa vaihdelaatikon jäähdytystä, kun lämpöä tulee vaihelaatikkoon 150kilowattia.

Link to comment
Share on other sites

Tuolloin oli vielä perävälitys vakio, nyt on semihelical välitys paikallaan ja häviön pitäis pudota vielä hivenen. Saa nähdä kuin käy, rullil ois trkoitus taas mennä ku kone muuttu hivenen talvella. Täytyy myös muistaa et dynoissakin on eroja, sama auto samoilla säädöillä antaa hyvinkin erillaisia arvoja eri dynoilla. Mut eihän ne numerot ole tärkeimpiä vaan se et saa pelin oikeesti pelaamaan skybällä se ei onnistu kunnolla kun dynolla.

Link to comment
Share on other sites

Menee taas offtopiciks mutta: Olis joskus kiva tietää paljon teillä menee varttimailin noi kikottimet. Sen verran mitä haastatellut ja kysellyt niin tehoista kyllä mainostetaan ja jos pitkään jaksaa jankata niin voi dynolapunkin nähdä mutta itse suorituskyvystä vaietaan. Enemmän kertois suorituskyvystä varttimailiaika etc. Varmaan jokaiselta alkaa löytyä välineet joilla noi on aika tarkkaan helppo mitata (gps, tempes, sun muut). Mitä sillä teholla tekee jos ei sitä saa siihen tiehen?  ::)

Link to comment
Share on other sites

... Lisäksi vertauksesi että 25heppaisen Minin 15-20hevosvoiman tehohäviö ei pidä mitenkään paikkaansa, koska tehohäviö ei ole vakio luku. Ihan suoraan prosenttuaalinenkaan se ei todellisuudessa ole, vakiota on laakeroinnin, öljynvatkaamisen ja pieni osa rataskosketuksista. Prosenttuaalinen osuus sitten tulee rataskosketusten häviöstä pääasiassa.
No, jos olisi 130 heppainen Mini, jossa ois 15 heppaa häviötä ja vaihdettaisiin 130 heppaisen koneen tilalle 25 heppainen kone, niin muuttuisiko laatikko ja nivelet notkeammiksi vai olisiko häviöt edelleen 15 heppaa? Jos vetoa pitäisi lyödä asiasta, niin pistäisin panokseni talonpoikaisjärjellä tuolle 15 hepalle koneesta riippumattomasti. Tosin maksimissaan tekisin 5e sijoituksen tällaiseen eli en harrasta sentään uhkapeliä... :) Jotenkin näillä perusteilla pähkäilen ja päädyn arvailuun, että 25 heppaisella koneella mun Mini kulkisi ehkä jonkun max 70 km/h eli juuri ja juuri pääsis liikkeelle... Kevyempi ja vanhempi Mini, suoralla laatikolla, kapeilla renkailla, ilman levikkeitä ja sopivan lyhyillä vaihteilla voisi kulkea samanlaisella koneella jopa satasta...

 

Mut enhän mää käytännössä mitään tekniikasta tiedä, kunhan vaan arvailen ja yritän päätellä (epä)logiikalla. :-[ Sorry, jos olen päätellyt väärin. Opinpahan taas jotain uutta. Ja kiitos siitä paremmin tietäville... 8-)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...