Jump to content

S Clubman vaihtui S Countrymaniin...


Juge

Recommended Posts

Niin sitten kävi, että vaimolle vaihdettiin S Clubmani myös Släiseen mutta Countrymaniin, ja automaattivaihteiseen.

 

Vasta maanantaista sillä ajeltu, ja tehty tuttavuutta ko. autoon. Jämäkältä tuntuu edelleen, vaikka kyseessä onkin ns. katumaasturiversio. Ensi talvea odotellessa katsotaan miten neliveto pelaa. Jostain lueskelin, että kyseessä on normaaliajossa täysin etuvetoinen auto, ja tarpeen vaatiessa takapää alkaa raapimaan, mutta maksimissaan kuitenkin suhteessa 50/50, ettei kuitenkaan takavetopainoista pitäisi autosta tulla ikinään. Ja että ilmeisesti takapään mukaan kytkevä sähköhydraulinen kytkin on taka-aksilan yhteydessä jolloin kardaani pyörii kokoajan.

 

Vaihteisto tuntuu toimivan todella sievästi, hyvä jos tuntee kun vaihteet vaihtuu.

 

Jos jollakulla palstalaisella on samanlainen, otetaan mieluusti käyttökokemuksia vastaan.

 

Kaksi asiaan on to-do -listalla:

Moottorin öljyn ja suodattimen vaihto.

"Lohko"lämmittimen asennus.

 

Kysynkin, onko porukalla tiedossa mikä lohkolämmitin tähän käy? Jostain selvisi, rekisterinumerolla, että tarjolla olisi Calixilta vesiletkulämmitintä. Mutta ainakin Motonetin sivuilta löytyy Defankin tuotetta, mutta siinä ei mainita Cooper S Countryman All4:ia, diesel kylläkin. Jos jollakulla on varmaa tietoa, että Defalta löytyy tähän Countryman S All4:iin lämmitin, otan kiitollisena tiedon vastaan.

 

Link to comment
Share on other sites

Kyllä se ihan hauska peli oli talvella. Ite just luovuin tommosesta mutta manuaalista. Mulla oli se Calixin lämppäri ja uskoisin että Defankin saa koska se lämppäri on ihan letkun väliin ulkopuolisella kiertovesipumpulla tulevaa mallia. Mahtuu nätisti rintapeltiin omilla kiinnikkeillään. Se lämppäri on sitten ihan järkyn hintainen ihan kumpana merkkinä vaan.

 

Neliveto toimii ihan loogisesti mutta huomaa pienen viiveen kytkeytymisessä siten että kerkii ensin hivenen puskemaan ennen kun perä tulee mukaan. Toi tomaatti laatikko voi tasoittaa asiaa. Muuten perusjutuissahan ei juuri eroa isompia tiloja lukuunottamatta muihin malleihin ole.

Link to comment
Share on other sites

Öljyt tuli tänään vaihdettua, ja ei voi kun todeta, että vaikka kyseessä isompi auto niin työläämpi homma:

Suodattimen paikka oli ahtaampi kuin edellisessä Clubmanissa. Taitaa syy olla automaatti-askin...

Link to comment
Share on other sites

Itse asiassa All4 systeemi on aina liikkeelle lähdettäessä neliveto 50/50, riippumatta pidosta tai sen puutteesta. Ja jatkaa nelivetona melko pitkään sen jälkeenkin.

Tässä artikkelissa BMW:n Driving Dynamics divisioonan pomo keroo aiheesta tarkemmin:

 

http://www.motoringfile.com/2011/12/16/minis-all4-system-clarified/

 

Kannattaa lukea

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Toi oli hyvä teksti. Aikalailla selventävä juttu, eipä tarvi miettiä miten se sitten toimii. Aika erikoinen ratkaisu, että 4-veto on oletuksena päällä ja vain vauhti määrää missä vaiheessa takapää tippuu pois.

 

Hmmm, mahtaa olla hauska peli talvella... :D

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...