Jump to content

Vaihteensiirto takeltelee...


jiikoo

Recommended Posts

Viitaten eiliseen hidastetöyssyihin ja kuoppiin täräyttelyyn, jolloin tuntui, että vaihdekepin vääntäminen ois muuttunut enemmän voimaa vaativaksi (eihän se normaalisti vaadi voimaa ollenkaan), niin tänään oireet oli pahentuneet ja kaksi kertaa ei meinannut ykkönen mennä silmään ja toisella kerralla meni aika kovan äänen saattelemana. Synkronointi ei pelaa tai kytkin ei irrota kokonaan... Voisko kytkinvaijeri olla löystynyt? Vai hajosiko jotain töyssyyn/kuoppaan korauttaessa? Onko joku säätöön liittyvä osa vain pikkuhiljaa kulunut ja oire on nyt huomattavissa ja yhdistän vain asian noihin täräytyksiin kauhuissani? MCFF:n foorumista löytyi tietoa mahdollisista toimenpiteistä (vikakohteita: siirtovipu, työntötappi, työsylinterille menevä letku, kytkimen perussäätö,...). Pitänee ryhtyä tutkailemaan korjauskäsikirjaa asian tiimoilta...

 

Jos hommaan ei tule valoa, niin seurailen tilannetta ja pelkään pahinta :'(, mutta toivon parasta (mitä se sitten lieneekään tässä tapauksessa)... Kauhuskenaarioita ja arvauksia toki saa tänne kertoilla.

Link to comment
Share on other sites

MPIssä on verto kytkin joten kytkimelle ei ole säätöä ja liikkuvia osia on vähemmän kuin mitä tuossa sun listassa on kirjattuna. Olen kyllä samoilla linjoilla minizzin kanssa että tangot ovat voinneet vääntyä. Kytkimestä kannattaa tosiaan kattoa liikkuuko se sylinteri kunnolla kun poljinta painaa. Onko kytkin pääsylinterissä nestettä tarpeeksi ja näkyykö kytkin putkessa/letkussa vuotoja. Takelteleeko se kaikille vaihteille vai vain osalle? Onko kepin liikuttaminen vapaalla alueella raskasta, jos niin silloin viittaisi vaihteen siirtoon? Rusahtaminen taas viittaa kytkimeen.

 

Tietysti huonot ja kylmät öljyt tekevät tuommoisia temppuja myös. Synkkien ei kyllä luulisi menneen vielä jos autossa on käytetty laadukkaita öljyjä eikä mitään 0w40stä..

 

Ite olen kerran vaihteen siirron sokan katkaissut silloin ei ollut kun 1 ja 2 käytössä ja inttiin oli pakko huudattaa paikalle.

Link to comment
Share on other sites

Onko kytkin pääsylinterissä nestettä tarpeeksi ja näkyykö kytkin putkessa/letkussa vuotoja. Takelteleeko se kaikille vaihteille vai vain osalle? Onko kepin liikuttaminen vapaalla alueella raskasta, jos niin silloin viittaisi vaihteen siirtoon? Rusahtaminen taas viittaa kytkimeen.

 

Tietysti huonot ja kylmät öljyt tekevät tuommoisia temppuja myös. Synkkien ei kyllä luulisi menneen vielä jos autossa on käytetty laadukkaita öljyjä eikä mitään 0w40stä..

 

Ite olen kerran vaihteen siirron sokan katkaissut silloin ei ollut kun 1 ja 2 käytössä ja inttiin oli pakko huudattaa paikalle.

Kiitos vinkeistä. Tutkin ne kohteet, jotka pystyn nostamatta autoa. Seurailen tilannetta, voihan se johtua kelistäkin, eikä takeltelua enää ilmaannu, kun pakkaset hellittää... Käyttämäni öljyt pärjää ainakin TM:n vertailuissa, mutta voihan ne testit olla maksettujakin. Maahantuoja laittoi Mobil Super 10W-40:stä, joilla ajoin sitten varmuuden vuoksi aika vähän. Seuraavaksi laitettiin vuoden 2004 alussa Teboil Diamond 10W-40 ja saman vuoden syksyllä 5W-40. Keväällä 2005 edelleen samaa 5W-40:stä. Kesällä 2005 vaihdettiin Mobil 1 RF 5W-50:een, jota on siitä asti ollut koneessa. Seuraavassa vaihdossa laitetaan Mobil 1 0W-40:stä, koska 5W-30 ois ollut liian kallista ja sitä ois saattanut kulua kesällä lämpimässä koneessa paljonkin. Toisaalta, kone ei ehkä ois lämmennyt niin paljoa kuin paksummalla öljyllä, joten oiskohan se käytössä silti yhtä paksua kuin nelikymppinen? Eli lämpimän pään viskositeetti on ollut tähän mennessä 40 ja 50 välillä. Kylmän pään viskositeetti oli alussa 10W, mutta se on turhan paksua ympärivuotiseen käyttöön, 5W ei mene kovinkaan jäykäksi kovallakaan pakkasella. Ja 0W - niin se nähdään seuraavan vaihdon jälkeen.
Link to comment
Share on other sites

Ow-40 on kyllä ihan liian löysää miniin. Mä en laittais tuommoista edes ruohonleikkuriin, sama koskee kyllä yleisesti muitakin mobilin tuotteita.. :) Kesäksi ite oon käyttänyt kesäsin 20w-50 valvolinea kadulla ja radalla. Tuosta castrollin 10w-60 olen kuullut kanssa hyvää palautetta. En kyllä mini käytössä. Tiedä sitten kuinka se käyttäytyy minin vaihteistossa kun tuo kylmän pään viskositeetti on vain 10. :-/ Se on kyllä se öljy mitä castrollin sivuilla suosittelevat vanhempiin mineihin.

 

Vanhempiin mineihin ei kauheesti edes synteettistä öljyä suositella. Ruskukoneisiin synteettisten käytöstä on kahta mielipidettä tiedä sitten mikä on oikea. Mini worldissä suosittelivat muistaakseni Castrol GTX Magnatec 15W-40 öljyä, mutta sitä ei taida olla suomesta saatavissa.

 

Nykyisistä öljyissä on muutenkin oltava tarkkana vanhempaa tekniikka edustavissa moottoreissa kuten tässä artikkelissakin kerrotaan

Link to comment
Share on other sites

Ow-40 on kyllä ihan liian löysää miniin. Mä en laittais tuommoista edes ruohonleikkuriin, sama koskee kyllä yleisesti muitakin mobilin tuotteita.. :) Kesäksi ite oon käyttänyt kesäsin 20w-50 valvolinea kadulla ja radalla. Tuosta castrollin 10w-60 olen kuullut kanssa hyvää palautetta. En kyllä mini käytössä. Tiedä sitten kuinka se käyttäytyy minin vaihteistossa kun tuo kylmän pään viskositeetti on vain 10. :-/ Se on kyllä se öljy mitä castrollin sivuilla suosittelevat vanhempiin mineihin.

 

Vanhempiin mineihin ei kauheesti edes synteettistä öljyä suositella. Ruskukoneisiin synteettisten käytöstä on kahta mielipidettä tiedä sitten mikä on oikea. Mini worldissä suosittelivat muistaakseni Castrol GTX Magnatec 15W-40 öljyä, mutta sitä ei taida olla suomesta saatavissa.

 

Nykyisistä öljyissä on muutenkin oltava tarkkana vanhempaa tekniikka edustavissa moottoreissa kuten tässä artikkelissakin kerrotaan

Vaihdelaatikolle siis ongelmallista se, jos autoa käynnistettäessä ei ole tarpeeksi jäykkää öljyä? Se öljyhän on kylmällä kelilläkin minuutin päästä ihan lirua, jolloin se lämpimän pään lukema ratkaisee. En todellakaan laita 20W öljyä talvella autoon, vaikka se ois kylmäkäynnistyksessä vaihdelaatikolle miten terveellistä tahansa. 20W ei tule pakkasella edes kunnolla purkista ulos. En tiedä tekniikasta paljoa, mutta oudolta kuulostaa, jos vaihdelaatikko vaatisi paljon kylmän pään viskositeettia. Nokkaketju tms. korkeammalla oleva osa voisi hyvinkin olla varmemmin öljyinen käynnistettäessä, jos öljy ei ole liian ohutta kylmänä. 0W:hän saattaa valua ketjulta yms. pois ja käynnistettäessä kuivat metallipinnat pääsisi kosketuksiin ennenkuin öljypumpulta tulee tavaraa. Jos autossa ois -25 lämmössä 20W-50 ja käynnistäisin ilman lohkolämppäriä, niin saattais olla viimeinen käynnistys sillä koneella. Konehan kestää ilman öljynlisäystä sen 8-10tkm öljynvaihtovälin, jos laittaa öljyn vaihdettaessa ylärajalle. Eli kulutus ei ole kummoinen. Siksi jopa 5W-30 kiinnostaisi, mutta se on kallista ja sitä varmasti kuluisi kesäkelillä ajettaessa. Talvella öljyn lämpö ei nouse kuin juuri ja juuri yli 50 asteeseen (vesikin vain hieman yli sinisen alueen puolessa välissä työmatkaa, mitä se sitten tarkoittaakaan) ja kesällä öljy pyörii noin 70 asteessa ja jos ajaa yli tunnin moottoritiellä 140-150 mittarinopeutta (130 todellista) nousee öljyn lämpö jopa 90 asteeseen. Jos kone on liian kylmä, niin silloinhan öljy on helposti jäykempää kuin optimilämmöllä pyörivän koneen sisällä olevat luokitukseltaan jäykemmät öljyt. 10W-60 voi ihan hyvin olla - ja todennäköisesti onkin - ohuemmat rata-ajossa kuin 5W-30 öljyt talvi tai taajama-ajossa.

 

Aiempien vinkkien perusteella selvittelin asiaa... Huomasin tänään, että pumppaamalla kytkinpoljinta muutaman polkaisun nopeasti, sain pakin menemään rusahtamatta. Jotenkin löysänoloinen koko poljin. Lieneekö tullut vuoto jossain töyssy rysähdyksessä? Toivottavasti ei.

 

Haynesin kirjaa lukiessani löysin "weekly checks" tms. kohdan, jossa kehotettiin tarkastamaan viikottain :o kytkinnesteen taso. Yritin samantien katsoa, mutta onhan tuo säiliö niin likainen, ettei sieltä puhdistamatta mitään näe. Voi olla, että nyt tulee tehtyä ensimmäinen viikkotarkastus tuolle kohteelle koko auton olemassaolon aikana... ;D

Link to comment
Share on other sites

Onhan käyttämäsi öljyt muita kuin synteettisiä? Vaihdelaatikko ei tykkää synteettisistä.

 

Onko järjestelmässä ilmaa? Milloin olet vaihtanut nesteet kytkimeen? Autosi ymmärtääkseni asuu ulkosalla yötä päivää (?), joten näillä säillä (yöllä -25 ja päivällä jopa -10 astetta) sinne helpostikin kondensoituu vettä. Sen vaihtoehdon voi helposti ja halvalla eliminoida vaihtamalla nesteet.

 

Kytkinlevyn kunto? Jos ajat autoslalomia niin jos autosi on nyt jotain 70 000 km ajettu niin levy on hyvinkin voinut tulla tiensä päähän aikaisemmin kuin pelkässä katukäytössä normaaliajossa.

 

Tangot on auton alla jokseenkin suojassa omassa 'tunnelissaan' ja ne ovat lisäksi kumikiinnikkeiden päässä, jotka joustaa. Tietysti jos voimalla rysäyttää johonkin esteeseen niin sitten se voi olla menoa.  :o

Link to comment
Share on other sites

Vaikuttaisi siltä että sun kytkimessä olisi ilmaa.. Katso ihmeessä nyt paljonko siellä on nestettä ja ilmaa kytkin.

 

Ei meistä kumpikaan tarkoita käyttämään 20w öljyä pakkasella koska sen toiminta loppuu -10 asteen jälkeen. Mutta en käyttäisi minissä samaa öljyä talvella ja kesällä. varsinkaan öljyä jolla voi ajaa talvella. Kylmänpään viskotiseetti 10 riittää -20 asteeseen.

 

Tuosta vaihteisto öljypuolesta esim Redlinen MT-90 mitä monet suosittelevat normaali vaihdelaatikkoon vastaa 10w/15w-40 moottoriöljyä laatikossa kun nuo lämmöt ei tosiaan kauheasti muutu. Mutta minissä kun vaihteiston voitelu tapahtuu öljypohjan yläosassa olevalla öljyllä tai pikemminkin moottorista alaspalaavalla öljyllä niin tilanne on se että rattaissa pyörivä öljy on niin kuumaa kun vain moottorissa on. Tarpeeksi jämäkkä öljy on siis välttämätöntä siksi että öljyn kitka on tarpeeksi suuri pysyäkseen mukana synkroni renkaissa, jotta voitelua tapahtuu kun synkrorenkaiden nopeus muuttuu vaihdetta vaihtaessa. Näitä vaihteistoon vaikuttavia seikkoja öljyssä ei pysty näkemään pelkästään noita SAE luokituksia lukemalla.

 

Tuota vaihteistoöljy teoriaa voi lukea vaikka Redlinen sivulta

Link to comment
Share on other sites

Vaikuttaisi siltä että sun kytkimessä olisi ilmaa.. Katso ihmeessä nyt paljonko siellä on nestettä ja ilmaa kytkin.
Kiitokset vinkeistä! Loraus nestettä sisään, ylimääräistä pois, polkimen pumppailua ja tuntuma oli taas kuin uudessa. Ei rusahduksia pakille laittaessa, eikä pienemmälle vaihdettaessa. Kytkinnesteiden vaihto on unohtunut (jarrunesteet vaihdettiin aiemmin) ja nyt oli todennäköisesti ensimmäinen kerta, kun tuon säiliön korkkia on tehtaalta lähdön jälkeen avattu. Täytyy vain ihmetellä, miten pienestä on kiinni autojen toiminta. Toivottavasti tämä oli todellakin vain nestevajausta, joka tuli esille kovalla pakkasella... Koputetaan puuta ja seuraillaan tilanteita... Pitää nuo nesteet vaihtaa jossain välissä, koska ikää niillä taitaa olla jo 8½ vuotta :o

 

Auton suositeltu öljynvaihtoväli on 20000 km ja vaihdan 8-10000 km välein, joten luulisi synteettisen kestävän, vaikka siinä ei olekaan kuin noin 10% mineraalipohjaista osuutta seassa. Täyssynteettistenkin öljyjen lisäaineistus sisältää mineraaliöljyä, mutta sitä ei erkseen mainita (tieto tulee käytetyistä termeistä). Oletettavasti kuuma SAE 90 öljy on ohuempaa kuin kylmä 10W öljy, joten mikään ei auta siihen, että moottori + vaihdelaatikko -yhdistelmässä saisi ns. riittävän paksua öljyä laatikolle. Jos suosituksissa ei erikseen kielletä synteettistä, niin sitä saa käyttää. Siis vaaditut standardit ylittävää saa yleensä käyttää. Eli, pitäisi nyt jostain löytää se virallinen dokumentti, joka kieltää 90-luvun Minissä synteettisen käyttämisen. Eli siihen asti menee ns. täyssynteettiset (oikeasti noin 90% synteettistä ja loput petroleum pohjaista) jatkossakin. Redlinen hyvät sivut luettu vuosia sitten. Sieltä sain infoa koneen sopivan lämpötilan merkityksestä (mulla on mitä ilmeisimmin liian kylmänä käyvä kone, mutta minkäs teet?). Muutakin luettu aiheeseen liittyen aika paljon. Lisäksi varmuuskertoimet yms. itse vähintäänkin puolitettu vaihtoväli ja tunnettua- & testimenestyjä -merkkiä koneeseen, niin ei se paljoa mene pieleen. Mielellään kaiken tiedon tästä aiheestakin otan vastaan ja kiitollisna...

 

Olen ajanut kaksi kertaa autoslalomia ja kyseiset yhteensä viitisen kilometriä vastannee rasitukseltaan 10 kilometriä normaalia taajama-ajoa. Siis lähtö ykkösellä ja sitten kakkonen päälle, jolla maaliin asti. Renkaatkaan ei kunnolla ehdi lämmetä (nehän oli vielä ne 1997 valmistetut liukkaat renkaat), ehkä muutamassa mutkassa nivelet ja laakerit saattoivat hieman rasittua ja muutaman kerran jopa jarruakin on joutunut käyttämään? Mutta jos ajaa samalla vaihteella koko kierroksen, niin ei paljoa kytkin kulu. Yhdessä ajossa vaihdoin kerran kolmoselle, mutta huomasin pian erehdyksen ja paluu kakkoselle, jolla auto kulkee helposti yli 80 (mittariin 90)...

 

Peräkontin sisäpuolella oli isoja, jäätyneitä, kondensaatiopisaroita. Lämpötilavaihtelut SUX. Sais tulla Kanarian kelit ja nopsaan, niin ei tarvitsis niin paljoa pelätä ruosteuhkaa, joka roikkuu ministerin yllä kuin Damokleen miekka spagetista tehdyssä Gordionin solmussa :D

Link to comment
Share on other sites

(mulla on mitä ilmeisimmin liian kylmänä käyvä kone, mutta minkäs teet?)

 

Vaihdat termarin lämpimämpään...

 

Eipä se minin laatikko ole muuttunut rakenteeltaan siellä 80-luvun jälkeen mihinkään mutta jos meinaat tosiaan sinne tunkea 0-30 öljyt niin omapahan on asias..Kohta sitten huudellaan kun vaihteet rusahtelee, öljynpaineet ei riitä kesäkuumalla jne..Aina ei kannata uskoa kaikkea mitä kirjoista ja lehtisistä lukee vaan kannattais uskoa noita jamppoja jotka noitten kanssa on kymmeniä vuosia pelannut, ne saattaa ehkä jotain jopa tietää  ;) Jos itse olisin uskonut aina kaikkia myyjiä sun muita lentolehtisiä niin mulla ei olis ainuttakaa oikeasti toimivaa kapinetta. Tiedän täälläkin lymyilevän muutaman "tosiosaajan" mini tekniikasta ja en minä ainakaan lähtis huuteleen heidän kokemustaan vastaan mineistä.

 

noo jokainen tyylillään...

Link to comment
Share on other sites

... Jos itse olisin uskonut aina kaikkia myyjiä sun muita lentolehtisiä niin mulla ei olis ainuttakaa oikeasti toimivaa kapinetta. Tiedän täälläkin lymyilevän muutaman "tosiosaajan" mini tekniikasta ja en minä ainakaan lähtis huuteleen heidän kokemustaan vastaan mineistä.

 

noo jokainen tyylillään...

Ehkä BMW tosiaan haluaa, että vanhat Minit kuluis pois aiemmin ja laittaa virheellistä tietoa omistajan käsikirjaan. Ei onnistu, vanhoja tulee olemaan vielä 50 vuotta senkin jälkeen tekniikan museoissa, kun uusien viimeisenkin version viimeinen yksilö on paalattu... Ajan nyt kuitenkin seuraavan vaihtovälin 0W-40:llä. Katellaan seuraavaan vaihtoon (keski-loppukesästä) mahdollisesti muuta. Talvella 0W-30 ei välttämättä ois paha, mutta kesällä varmaan joutuis lisäämään paljonkin tuollaista longlife kamaa. Varsinaisestihan homma selviää sitten, kun kone remppa tulee eteen. Jonkunhan se on todistettava se vääräkin vaihtoehto. Kuinka moni on ajanut 0W-40 aineilla Minin alusta loppuun? Kestikö kone arkiajossa merkittävästi vähemmän kuin Millers 20W-50:llä? Säästyikö 0W-40:llä ajaessa bensassa niin paljon, että sillä sai tehtyä sen rempan ja jäi vielä säästöönkin? Omalla pelillä on ajettu ostamisen jälkeen 200km kuluttua (muutaman päivän päästä) 60tkm ja aikaa kulunut 3v4kk. Oma ajopäiväkirjani on ainoa perusteellinen kuluseuranta Ministä, mitä olen löytänyt. Olisi toki hienoa, jos autoa käytettäisiin niin, että se kestäisi mahdollisimman pitkään ja vähillä kuluilla, niin ei olisi aivan lohduttoman paljon kalliimpaa ajaa kuin uusilla autoilla. Eli edelleenkään en väitä mitään puolesta tai vastaan, koska en ole öljy & moottorialan asiantuntija. Auton ohjekirjat, Haynesin manuaali, Internet Mini Encyclopedia, MCFF-foorumi, MINI2-FINN -foorumi. Näillä selviää pitkälle ministeri. Mun ei toistaiseksi ole - onneksi - tarvinnut tietää käytännössä mistään mitään. Tietoa löytyy hauilla ja täältä kysymällä kuin apteekin hyllyltä. Hommat hoituu ja näpit ei ees paljoa likaannu. 8-)

 

"Lymyilevät" minijampat sais antaa niitä kommentteja myös tuosta öljyasiasta. Meneekö kone pilalle, jos laitan 0W-40:stä testivoittaja kamaa koneeseen noin parin viikon kuluttua ja ajan sillä seuraavat 8-10 tkm eli puolisen vuotta? Ja onko tuo vaihtoväli jo liioitellun lyhyt? Sentään virallinen vaihtoväli on 20tkm (ja se vähimmäisvaatimukset täyttävällä öljyllä)...

Link to comment
Share on other sites

Tuosta synteettisestä öljystä sen verran kommenttia tehtaan suositus ERA turboon on Castrol Syntron X joka on sattumalta synteettinen öljy. Jos sitä ei ole saatavilla niin tehdas kelpuuttaa myös API SG tai SG/CD luokituksen mukaiset synteettiset öljyt.

 

Lähde AKM 6353 Rover Mini Repair manual.

 

Ja ennen kuin joku viisas toteaa että tuo pätee vain turboille niin sattuu olemaan samat rattaat myös tavallisissa laatikoissa. Itse olen ajanut yli 50000 km samalla laatikolla ja synteettisillä öljyillä, alussa Mobil 1 5W-50 ja sittemmin 10W-60 Castrol. Kone ja laatikko ovat auki tallin lattialla ja laatikossa on edelleen virheettömät synkat ja rattaat. Vaihtoväli on ollut 5000-10000 välissä eli mitä nyt on sattunut kesän aikana kilometrejä tulemaan.

Link to comment
Share on other sites

Tuosta synteettisestä öljystä sen verran kommenttia tehtaan suositus ERA turboon on Castrol Syntron X joka on sattumalta synteettinen öljy. Jos sitä ei ole saatavilla niin tehdas kelpuuttaa myös API SG tai SG/CD luokituksen mukaiset synteettiset öljyt.

 

Lähde AKM 6353 Rover Mini Repair manual.

 

Ja ennen kuin joku viisas toteaa että tuo pätee vain turboille niin sattuu olemaan samat rattaat myös tavallisissa laatikoissa. Itse olen ajanut yli 50000 km samalla laatikolla ja synteettisillä öljyillä, alussa Mobil 1 5W-50 ja sittemmin 10W-60 Castrol. Kone ja laatikko ovat auki tallin lattialla ja laatikossa on edelleen virheettömät synkat ja rattaat. Vaihtoväli on ollut 5000-10000 välissä eli mitä nyt on sattunut kesän aikana kilometrejä tulemaan.

Näinpä.

 

Ja siihen, että Miniin ainoa oikea öljy olisi esim. mineraali/osasynteettinen 20W-50 laitan vastakysymykseksi, miksi tuon öljyn tilalla ei voisi käyttää mineraali/osasynteettinen 0W-50? Eli miksi 0W on huonompi kuin 20W? Tälle asialle ei ole löytynyt mistään vielä selkeää vastausta.

 

Mun Minille tuli mittariin tänään 60tkm ostamisen jälkeen ja yhteensä siis 68tkm ylittynyt. Tavoite ois, että 2-3x matkan sais mennä ennenkuin askia tai myllyä tartteis avata. Eli mieluummin ei tietysti koskaan, mutta ei ole tietoa, paljonko nämä yleensä kestää. Tai voi kestää.

Link to comment
Share on other sites

Ite en ottaisi sitä riskiä 0w-40 kanssa . Mulle riitti siitä että käytämällä hinoa mobilin 0w-40 tapoin opelin 16v koneesta nostajat, kun tuommoinen öljy ei pysynyt niistä vaan kävivät kuivana. Eikä se siinäkään koneessa kunnolla pysynyt, mutta mielummin ajan bensalla kuin öljyllä vaikka sitä kuluisi enemmänkin ;). Myöhemmin kuulin että semmoista öljyä todellakaan kannata siinä käyttää vaikka öljykorkissa niin lukeekin.

 

Mielummin maksaisin parikymppiä enemmän öljystä ja kokeilisin vaikka tuommoista castrollin 10w-60 öljyä mitä minorv8 on hyvällä menestyksellä käyttänyt kuitenkin kesä on jo tulossa. Jos haluat lukea mitä miniworld on öljyistä kirjottanut niin sen artikkelin voi ostaa täältä (Yritin ettiä tota lehteä mutta taitaa olla faijalla).  

Link to comment
Share on other sites

... Mulle riitti siitä että käytämällä hinoa mobilin 0w-40 tapoin opelin 16v koneesta nostajat, kun tuommoinen öljy ei pysynyt niistä vaan kävivät kuivana ...
No, nyt päästiin sinne, mitä olin itsekin lukenut aiemmin. Liian ohut öljy valuu alas ja käynnistäessä 0W öljyn kanssa nokkaketju ja nostajat on hetken kuivana => pitemmän päälle ko. osat kuluu nopeammin kuin vaikkapa 5W:llä.

 

Hain vain sitä vastausta tuohon vaihdelaatikkoon liittyvään öljyvaatimukseen. Siitähän tässä oli kysymys. Laatikko sijaitsee manuaalin mukaan alhaalla ja öljy menee maanvetovoiman avulla sammutetussa koneessa vaihdelaatikkoa kohti... ;)

 

20W öljyä en ainakaan laittaisi talvella, vaikka saisin öljyt ilmaiseksi. Käynnistykset pelottaisivat liikaa...

Link to comment
Share on other sites

[

Ja siihen, että Miniin ainoa oikea öljy olisi esim. mineraali/osasynteettinen 20W-50 laitan vastakysymykseksi, miksi tuon öljyn tilalla ei voisi käyttää mineraali/osasynteettinen 0W-50? Eli miksi 0W on huonompi kuin 20W? Tälle asialle ei ole löytynyt mistään vielä selkeää vastausta.

 

No eikös tuo 0w-50 öljy nyt ole kuitenki jo aivan eri asia kuin aiemmin puhumasi 0w-40 ja 0w-30 ??

Eihän tolla kylmän pään arvolla niinkään ole mielestäni vaikutusta lämpimässä koneessa kuin tuolla lämpimän pään arvolla. 30 ja 40 on mielestäni (ja monen muun) tonne liian litkua. suositus on 50 tai 60..

Ja eihän sinne kukaan oo ohjeistanut talvella kylmän pään 20w laittaa..

 

niinkuin minorv8 sanoi: " Mobil 1 5W-50 ja sittemmin 10W-60"

 

Tohon synteettiseen tai ei en ota kantaa..ite oon käyttäny molempia. Laatikot on kyllä porsinut muttei öljyn takia..

Link to comment
Share on other sites

niinkuin minorv8 sanoi: " Mobil 1 5W-50 ja sittemmin 10W-60"
Osa ajoistani ajettu (viimeksi) tuolla 5W-50:llä ja osa 5-10W-40:llä. Talvi on talvi (vaikka voissa paistaisi) ja aivan eri asia kuin kesä. Kesällä pitäis olla isompi lämpimänpään visko, koska kone käy kuumempana=>öljy ohuempana. Talvella kuuman pään 30 voi ihan hyvin vastata kesällä 50-60 öljyä. Kylmän pään osalta kaiketi 0W toimii ihan hyvin, jos käyttää autoa jatkuvasti. Jos ajaa vain silloin tällöin, niin 5W kai pitää olla vähintään. Tai sellaista 0W:tä, jolla on hyvät tarttumisominaisuudet (niissähän on eroja). Ja vaihtaa tiuhaan uutta.

 

Tehtaalla laitettua alkuperäistä termostaattia en toisenlaiseen uskalla vaihtaa, vaikka kone kävisi kuinka kylmänä. Auton suunnittelijoihin on tässä hommassa luottaminen (39 vuoden optimointi ollut takana tuossa meikäläisen pelissä, joten luulisi osien olevan oikeaa tyyppiä liukuhihnan päässä)... ;)

Link to comment
Share on other sites

 

Tehtaalla laitettua alkuperäistä termostaattia en toisenlaiseen uskalla vaihtaa, vaikka kone kävisi kuinka kylmänä. Auton suunnittelijoihin on tässä hommassa luottaminen (39 vuoden optimointi ollut takana tuossa meikäläisen pelissä, joten luulisi osien olevan oikeaa tyyppiä liukuhihnan päässä)... ;)

 

Niissähän on asteet..Ei ne siellä tehtaalla sitä ole kuitenkaan suunnitellu suomen oloihin. Kaveri joka ajaa talven läpi minillä heittää lämpimämmän termarin talveksi juuri tuon takia kun kone käy muuten liian kylmänä. Olisko jonku 88 asteisen muistaakseni laittanut..Ton vaihtamiseen menee kuitenkin alle ½ tuntia niin ei työnä ole mitään..

 

joskushan näkee virityksiä uusissakin autoissa kun tungetaan pahvia keula täyteen ilmeisesti samasta syystä kun kone ei lämpene? Ja onhan tuostakin haittaa ettei kone saavuta normaalia käyntilämpötilaansa, mutta alkaa menee pahasti offtopikiksi joten se siitä..

Link to comment
Share on other sites

...Ei ne siellä tehtaalla sitä ole kuitenkaan suunnitellu suomen oloihin. Kaveri joka ajaa talven läpi minillä heittää lämpimämmän termarin talveksi juuri tuon takia kun kone käy muuten liian kylmänä. Olisko jonku 88 asteisen muistaakseni laittanut..Ton vaihtamiseen menee kuitenkin alle ½ tuntia niin ei työnä ole mitään..

 

joskushan näkee virityksiä uusissakin autoissa kun tungetaan pahvia keula täyteen ilmeisesti samasta syystä kun kone ei lämpene? Ja onhan tuostakin haittaa ettei kone saavuta normaalia käyntilämpötilaansa, mutta alkaa menee pahasti offtopikiksi joten se siitä..

Itseasiassa, tuo pahvi on ollut mielessäkin... Katson tuon termarin vaihto-operaation hankaluuden vs. pahvi. Kiitos, olin unohtanut kokonaan tuon mahdollisuuden. Saattaapi olla Minissä huomenna pahvi keulassa...
Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Lähinnä öljyistä kun täällä on paljon puhuttu...

Onko kellään kokemusta tälläisestä mitä Motonet on ottanut(voinut olla pidempäänkin) valikoimiinsa... 20W-50 on kuiteskin, ja classikko autoihin...

 

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=59-2062

 

Sais hianon peltipöntön kaupantekijäisiä 8)

Link to comment
Share on other sites

...Ei ne siellä tehtaalla sitä ole kuitenkaan suunnitellu suomen oloihin. Kaveri joka ajaa talven läpi minillä heittää lämpimämmän termarin talveksi juuri tuon takia kun kone käy muuten liian kylmänä. Olisko jonku 88 asteisen muistaakseni laittanut..Ton vaihtamiseen menee kuitenkin alle ½ tuntia niin ei työnä ole mitään..

 

joskushan näkee virityksiä uusissakin autoissa kun tungetaan pahvia keula täyteen ilmeisesti samasta syystä kun kone ei lämpene? Ja onhan tuostakin haittaa ettei kone saavuta normaalia käyntilämpötilaansa, mutta alkaa menee pahasti offtopikiksi joten se siitä..

Itseasiassa, tuo pahvi on ollut mielessäkin... Katson tuon termarin vaihto-operaation hankaluuden vs. pahvi. Kiitos, olin unohtanut kokonaan tuon mahdollisuuden. Saattaapi olla Minissä huomenna pahvi keulassa...

 

Mulla oli tänä talvena Foordin 92' termari... Toimi aika magesti, kuumaakin tuli.. Mutta kun pakkaset laski niin alkoi sähköflekti huuteleen ihan jatkuvasti (-92 auto)... (vähän liian kuuma..)

En ehkä enään ens kerralla laittas kun sen 88', nyt vaihdoin kesämallisen 74' ja toimii aika hieanosti... Termarin vaihto on ehkä jopa lapsellisen helppo, jos pultit aukeaa...

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...