Jump to content

sähköinen vesipumppu


minizz
 Share

Recommended Posts

Onhan noita, melkein helpoin/paras tapa on laittaa sen alavesiletkun "kulman kohdalle" (koska melkein kaikki ne tekevät 90asteen kulman). Sitten vain tulppaa vesipumpun akselin reijän, ja luonnollisesti myös vesipumpun ohikierron jos ei ole jo tehty.

Link to comment
Share on other sites

Lisävesipumppuna olen nähnyt muutamassa kilpa-minissä Mersun/VW:n kiertovesipumppuja joka jätetään kilpailun jälkeen kierrättämään vettä pitääkseen jälkilämmöt kurissa. Mutta en tiedä millainen pumppu riittää korvaamaan orkkis vesipumpun.

 

Jos tietäisi missä autossa olisi esim tämmönen siemenssin pumppu

Link to comment
Share on other sites

Lisävesipumppuna olen nähnyt muutamassa kilpa-minissä Mersun/VW:n kiertovesipumppuja joka jätetään kilpailun jälkeen kierrättämään vettä pitääkseen jälkilämmöt kurissa. Mutta en tiedä millainen pumppu riittää korvaamaan orkkis vesipumpun.

 

Jos tietäisi missä autossa olisi esim tämmönen siemenssin pumppu

 

Juurikin tuota jälkilämmön nousun takia tota virittelenkin. Ainakin noissa ahdetuissa tuppaa käymään pirun kuumana sammuttamisen jälkeen vaikka ajeliskin lopun rauhassa. Tosiaan oli ideana että toi vakio pumppu jäis paikalleen ja lisäpumppuna olis toi sähköinen mikä pyörittelis muutaman minuutin sammuttamisen jälkeen.

Tietty voihan ton korvata kokonaan sähkösellä jos jostain vaan tarpeeks tehokas löytyy..Boschilla näkyy olevan myös jotain kiertovesipumppuja, tuskin kuitenkaan tarpeeksi tehokkata ainoaksi.

Link to comment
Share on other sites

Mulla ei ole ollut omassa ahdetussa minkäänlaisia (jälki)lämpöongelmia yli 50 000 km:n aikana, tosin mulla on syyläri keulassa sähköflektillä.

 

Noissa molemmissa mitä nyt ihmetellyt niin samaa vikaa..Eli lämmöt tahtoo nousta tappiin vähän reippaammasta ajosta sammuttamisen jälkeen. Molemmissa tosin vakiopaikalla syylarit ja sähköflekteillä.

Tarvii varmaan ensi kesäksi sovittaa isompi syylari keulille jos olis vaikutusta..Epäilen kuitenkin kun normiajossa ei ole mitään ongelmia tuonkaan kanssa.

Link to comment
Share on other sites

Sähköisen vesipumpun lisääminen rinnakkaiseksi järjestelmään on vähän hankalempaa, periaatteessa luulisin että toimii aika hyvin kun pistää sen sisäveden kierron rinnalle. Eipä mitään älyttömän isoa pumppua vaadi vaikka sillä kierrättäisi tosiaan kaikki auton vedet, mutta onhan se jonkin verran aina epävarmempi kuin alkuperäinen mekaaninen ratkaisu.

 

Kuulostaa että auton jälkijäähdytystä on laiminlyöty pahasti jos lämmöt nousee sammutuksen jälkeen, jälkivesikierto auttaa moottorille mutta ei ahtimelle mikäli sen keskiö ei ole vesijäähdytetty. Rajun ajon jälkeen 5min joutokäyntiä on ihan minimi, omassa käyttökulkineessa vielä 5minuutin kohdalla pimeessä pakosarja/ahdin hohkaa tumman punaisena, ei tulisi mieleenkään sammutella alta 10minuutin.

Käyntilämpimällä koneella 0-270km/h, kaksi minuuttia jäähdytystä ennen kuvaamista...

Link to comment
Share on other sites

Jouduin paneutumaan sähköisen vesipumpun lisäämiseen/mekaanisen poistamiseen jokin aika sitten ja linkit jäi talteen:

 

http://www.meziere.com/index.php

 

http://www.racerpartswholesale.com/elecpump.htm

 

http://www.laneautomotive.com/newproducts.php

 

http://www.csr-performance.com/Merchant ... y_Code=WP1

 

 

viimeisestä linkistä löytyy aika mielenkiintoisa billet-pumppuja

 

terv tk

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...