Jump to content

Sopiiko 195/45 R13 renkaat 6Jx13 vanteille?


Guest .

Recommended Posts

Mulla on siis autossa Rover Sports Pack 6Jx13 ET 21.7 mm -vanteet ja niissä alkuperäiset Dunlop SP Sport 2000 175/50 R13 -renkaat. Nuo 1997 valmistetut renkaat (toivottavasti) kuluu tänä kesänä vaihtokuntoon ja pääsen laittamaan ensi kesäksi uudet renkaat alle. Olen nähnyt joillakin alla 195/45 R13 renkaita, mutta en ole nähnyt, mikä oli vanteen koko. Tuon 195:n leikkauskuvan olen nähnyt 175:n kanssa samassa kuvassa ja rengas on oikeasti vain 10 mm leveämpi kuin 175, vaikka lukemien perusteella ero olisi 20 mm (175 ~180 ja 195 ~190).

 

Meneekö rengas mukisematta vanteelle? Toimiiko hyvin?

Jos homma ok, niin mulla on muutama rengas malli&merkki enemmän valittavana, kun rupean tilausta tekemään. Ei olisi hauskaa valita jostain yhdestä - mahdollisesti jo valmistus vuosia sitten lopetetusta - vaihtoehdosta...

 

195/45 R13 löytyy ainakin seuraavat:

Continental SportContact

Dunlop SP SPORT 9000

 

175/50 R13 kokoja puolestaan ainakin seuraavat:

Dunlop SP SPORT 2000

Continental SportContact

Pirelli P 5000 Drago

Fulda Carat Assuro

Yokohama A539

 

165/55 R13 kokoja löytyisi ainakin:

Pirelli P 700-Z

Nankang XR611

 

 

Noista SP SPORT 9000 ja SportContact taitaa olla uusimmat ja siksi kiinnostavimmat. Onko kokemuksia ja osaako kukaan suositella mahdollisesti jotain muitakin kuin mainitut? Mieluiten kiinnostaa renkaat, joita valmistetaan vielä eli hyvätkään ei kiinnosta, jos ne ei oo valmistettu selkeästi tällä vuosituhannella. Nykyiset renkaat on kestäneet 34tkm ja pintaa on noin 4 mm jäljellä. Seuraavat ei saa mennä vaihtokuntoon 5tkm ajosta, vaan on kestettävä enemmän... Nuo nykyiset on tosi liukkaat (varsinkin sateella). Kaarreajossa puskee luisuun äänettömästi, eikä revittäessäkään kuulu mitään ääntä. Toisaalta jyrinää kuuluu sitten sitäkin enemmän tien karkeuden mukaan. Liekö uusina olleet erilaiset? Tykkäisin, jos renkaat pikkuisen vinkuisi ja sateella sais olla pitoa edes jonkun verran...

Link to comment
Share on other sites

Meneehän noi 195:t ainakin rangaslaskurin perusteella loistavasti ;) halkaisijan ero 0.1%.

 

Toi sun vanha gummi se vain ei enää ole joustavaa eli se ei mukaudu asfaltin rakenteeseen ja huokosiin kuivalla saatika märällä/kylmällä säällä :'( Sä siis ajelet ikäänkuin pulkalla jossa on ratti... hmm onko se rattikelkka :-/  ;D

 

Jos vain budjettisi joustaisi niin eikös se olisi hienoa ajella jo tänä kesänä hyvillä renkailla. Tod.näk. ihan mikä tahansa tuore gummi tuottaa parempaa ajonautintoa sun tapauksessa. Kuusi vuotta vanhat renkaat  :o Yhdeksän vuotta vanhat renkaat :o :o No ollaanhan me tätä asiaa muistaakseni jo Ahveniston slalomissa (viime vuonna) sivuttu.

EDITtinä lisää kauhistelua  :D

Link to comment
Share on other sites

Meneehän noi 195:t ainakin rangaslaskurin perusteella loistavasti ;) halkaisijan ero 0.1%.

Tarkoitin lähinnä leveyden puolesta. Mullahan on 6" leveä vanne. Rengas sopii halkaisijan puolesta aika liki. Tosin edessä ottaa nykyisetkin renkaat kiinni rohisevalla äänellä viime talvena asennettuihin sisälokareihin, jos kääntää ääriasentoon sepelillä ja peruuttaa. 165/55, 175/50 ja 195/45 on muuten ihan riittävän samankokoisia (no, tuo 165 on hieman isompi). Vanteelle sopiminen leveyden puolesta on se kysymys ja siihen en ole vielä laskuria löytänyt tai sitten vaan en tajua noiden laskurien antamista lukemista sitä tietoa, jota haen. :-[

 

Jos vain budjettisi joustaisi niin eikös se olisi hienoa ajella jo tänä kesänä hyvillä renkailla. Tod.näk. ihan mikä tahansa tuore gummi tuottaa parempaa ajonautintoa sun tapauksessa. Kuusi vuotta vanhat renkaat  :o No ollaanhan me tätä asiaa muistaakseni jo Ahveniston slalomissa (viime vuonna) sivuttu.
Jeps, renkaat on siis valmistettu 1997 (ikää 9 vuotta ;)), joten alle 6 vuotta vanhat renkaat ois mulle kuin uudet... :o No, tuollaiset SP SPORT 9000 -renkaat, joiden valmistuspäivä ois vaikkapa 2006 ois kyllä vielä kivemmat. Tärkeintä ois, että sais renkaat, jotka vinkuu luistaessaan... Voi kylläkin olla, että pitävämmillä renkailla auton kulutus tulee nousemaan.

 

Sinällään budjetti riittäisi, mutta renkaiden ennenaikainen vaihtaminen johtaa vääristymään auton kilometrikuluissa, eikä saisi selvitettyä auton todellisia kilometrikuluja. Auto on kulkuneuvo ja ajan sillä arkiajoja eli käyttökulujen pienuus on aika tärkeä peruste koko auton olemassaololle. Jos ajaminen olisi kallista, niin sitten ajaisin hyvinkin pian jollain halvemmalla pelillä pääosan ajoista ja kallis peli olisi näyttö-&harrastepelinä. Turvallisuuden vuoksi olisi hyvä vaihtaa renkaat hyvissä ajoin eli kun 3 mm kulutuspintaa jäljellä (eli en kuluta milliin - menisi vielä vuosia), mutta nyt näyttää siltä, että olen saanut kulutettua alle 2 milliä noin 26tkm ajoilla, joten alkaa jo uskon puutetta & kypsähtämistä pikkuhiljaa hiipimään mieliin.

 

 

Terveisin,

 

jiikoo

tutkija ;) (Minillä 38tkm 2½ vuodessa)

 

P.S. Mulla on enään yksi auto, joten nyt kaikki ajot tulee Minillä. Jos en osta syksyllä FiestaVania, niin herkästi tulee 25tkm vuoteen yhden - tai puolikkaan - auton mittariin...

Link to comment
Share on other sites

No niin niin... menneehän ne 195:t kait vanteille "helpostikin". Miten ne mahtuu pyörimään ääriasennoissa ei kaiketi ole selvää kokeilematta, mutta eikös se vaikuta kertomasi perusteella hieman siltä että raapimista sisälokareihin saattaisi olla luvassa :P

 

EDIT:  :-/

Hyvä juttu. Tuo raapiminen hoidetaan tavalla tai toisella seuraavassa huollossa pois päiväjärjestyksestä. Eli hienosäätövasaralla (=moska eli pikkumoukari :o vaan ja...) säädetään homma kohdilleen. Ja samantien niin, ettei osu pikkuisen leveämpi/korkeampi (=tuore) rengas.
Link to comment
Share on other sites

P.S. Mulla on enään yksi auto, joten nyt kaikki ajot tulee Minillä. Jos en osta syksyllä FiestaVania, niin herkästi tulee 25tkm vuoteen yhden - tai puolikkaan - auton mittariin...

 

Mitäs Granadalle on tapahtunut? Ei kai se vaan tullut tiensä päähän vai saitko niin hyvän tarjouksen, ettet voinut kieltäytyä? :)

 

n.

Link to comment
Share on other sites

Mitäs Granadalle on tapahtunut? Ei kai se vaan tullut tiensä päähän vai saitko niin hyvän tarjouksen, ettet voinut kieltäytyä? :)

n.

En ajanut viime talvena Minillä (pidin seisontavakuutuksessa), kun yritin ajaa Granadan loppuun tavalla tai toisella. Luulin keväällä, että se sitten tuli lopulta tiensä päähän, kun laatikon suunnalta kuului kirskuntaa. Lupasinkin kaverille, että saa Granadan ilmaiseksi keski-Eurooppaan suuntautuvalle yksisuuntaiselle auton vientireissuunsa (reissun teema: "Suomi ei ole vanhojen autojen hautausmaa vaan vanhimmat viedään Suomesta takaisin Saksaan..." tjsp. ;D). No, kävin hakemassa Minin käyttöön ja veli tarkasti Granadan. Ja siellä oli sitten jo ennen viime kesäistä katsastusta veljen havaitsema vika murroksessa olevassa muovisessa ristikossa. Veli ei ois päästänyt silloin katsastuksesta läpi, mutta oikeassa katsastuksessa meni... ;) No, osa maksoi 30e ja senpä vuoksi taisi se kaveri sitten jotain siitä Granadasta maksaakin... Nyt sitten ihmettelen, missä vaiheessa mulle tulee varaa ostaa uusi auto. Toki, Minillä voi ajaa talvellakin - paitsi aivan lumisimpina päivinä.

 

Tuolla kuvat Granadasta, kun ajoin sillä viimeisen kerran. Eli tuon jälkeen ajoin enää yhden kilometrin. :'( Voi olla, että mulla ei ole enää koskaan isoa henkilöautoa. Ellen sitten osta museoikäistä ja kuntoista bensa-koneella varusttua Granadaa Saksasta harrasteautoksi. No, ehkä, jos joskus saan hankittua kämpän, jossa iso autotalli...

 

Motto: Tämän auton tappoi käyttövoimavero - ajamalla ei oikein saanut muutamaa kymppiä suurempaa tekosyytä aikaan... Pellit ja ajotekniikka on ollut suunnilleen samassa kunnossa aina (+/- jonkun verran suuntaan ja toiseen).

Link to comment
Share on other sites

Itse en lähtisi 195sia noin kapeelle vanteelle laittamaan. Yleensä jos mineissä on tuota 195/45 R13 rengasta niin vanteena näyttää olevan yleensä 13x8. Tuo 195 leveä rengas vakio offsetin vanteella voi nimittäin ottaa aika herkästi kiinni sisäpuolelta. Eli lisää spaceria voi joutua laittamaan.

 

Ittelläni on myös 13x6 vanteet, mutta lähinnä tuskastuttaa se että 175/50 R 13 on jo yhtä leveä kuin vanne :(. Vaikka saisi olla kapeampi. Kuvion leveydessä on valmistajilla aika isojakin eroja. Renkaana mulla on Yokohaman A539 ja pitoa riittää kuivalla mukavasti.

 

Käyttöautossa on nimittäin 215/40R16 rengas 9x16 vanteella ja se miellyttää silmää huomattavasti enemmän, mutta se on vaan minun henkilökohtainen mieltymykseni. ;D

Link to comment
Share on other sites

Itse en lähtisi 195sia noin kapeelle vanteelle laittamaan. Yleensä jos mineissä on tuota 195/45 R13 rengasta niin vanteena näyttää olevan yleensä 13x8. Tuo 195 leveä rengas vakio offsetin vanteella voi nimittäin ottaa aika herkästi kiinni sisäpuolelta. Eli lisää spaceria voi joutua laittamaan.

 

Ittelläni on myös 13x6 vanteet, mutta lähinnä tuskastuttaa se että 175/50 R 13 on jo yhtä leveä kuin vanne :(. Vaikka saisi olla kapeampi. Kuvion leveydessä on valmistajilla aika isojakin eroja. Renkaana mulla on Yokohaman A539 ja pitoa riittää kuivalla mukavasti.

 

Käyttöautossa on nimittäin 215/40R16 rengas 9x16 vanteella ja se miellyttää silmää huomattavasti enemmän, mutta se on vaan minun henkilökohtainen mieltymykseni. ;D

Musta taas on kiva, jos voi hieman vinosti katukiveystä lähestyessä vaikka koskettaa kiveä, eikä vanteeseen tule heti jälkeä. Jos vanne on yhtä leveä kuin rengas, niin ollaan aivan siellä ylärajalla, mitä voidaan käyttää. Leveällä vanteella tarttee isommat paineet, että rengas pysyy paikallaan.

 

Tuolta löytyy lisää tietoa. Tuon perusteella en pystynyt päättelemään, käykö se 195/45 R13 mun vanteelle vai ei, mutta lähellä ollaan, että se kävisi. 13" on kyllä niin pieni koko, että saattaa olla tiukkaa saada asettumaan vanteelle. Siksipä on hieman auki vieläkin tämä asia ja pitänee varmistaa renkaan valmistajalta tai myyjältä, kun olen tilaamassa. Uusia vanteita en todennäköisesti osta renkaiden vuoksi. Enkä osta mahdollisimamn leveitä renkaita. Voin päätyä 165/55 R13 -kokoonkin, mikä olisi ehkä parempi koko arkiajoon. Varsinkin sateella, soralla ja liejussa olisi kapeampi varmasti parempi.

 

Edit: Aaargh! Eipä näytä ainakaan Nankangin 165/55 R13 rengasta saavan laittaa 6" leveälle vanteelle. Taulukossa vanteen leveydeksi sanotaan 5" - tuskin tuumaa leveämpi saa olla. :(

Link to comment
Share on other sites

  • 2 kuukautta myöhemmin...
Mitäs Granadalle on tapahtunut? Ei kai se vaan tullut tiensä päähän vai saitko niin hyvän tarjouksen, ettet voinut kieltäytyä? :)

 

n.

Granada on myyty Brasoviin, Romaniaan (lähellä Draculan linnaa). Dracula saattaa saada vielä hulppeat kyydit autovanhuksella... :o

 

Renkaat on edelleen hakusessa. Lokaria koputtelemalla, kosketusongelma poistui ennen UK:n reissua. Ensi kevääksi ostan 175/50 R13 tai 195/45 R13 -renkaat. Uskoisin, että ne hieman leveämmät saadaan yhtä helposti sopimaan paikalleen. Korkeintaan joutuisi ääriasennossa keskelle sisälokaria tekemään pienen lisälommon. Toisaalta, kapeammat renkaat mahdollistavat keskimäärin nopsemman menon ja pidempään. 195 vain tuntuisi mielettömältä lukemalta pienessä autossa, mikä toki näyttäisi hauskalta, kun ajaisi jonkun ison auton viereen, jossa olisi vain pari cm leveämmät renkaat tuplasti kookkaammassa pelissä... ;D

Link to comment
Share on other sites

Talleilla on onneksi nyt yksi auto Sport Pack levikkeillä, niin pääsi vähän vertaamaan. Luulisin että oikealla ET:llä 195mm menee hyvin paikoilleen, siitä en ole varma rupeaako edestä ottamaan jostain sisältä kiinni kun ratti on linkussa. Mutta 6" vanteelle en välttämättä lähtisi laittamaan (puhuu idiootti kenellä on 9":n vanteeella moiset...).

Link to comment
Share on other sites

Talleilla on onneksi nyt yksi auto Sport Pack levikkeillä, niin pääsi vähän vertaamaan. Luulisin että oikealla ET:llä 195mm menee hyvin paikoilleen, siitä en ole varma rupeaako edestä ottamaan jostain sisältä kiinni kun ratti on linkussa. Mutta 6" vanteelle en välttämättä lähtisi laittamaan (puhuu idiootti kenellä on 9":n vanteeella moiset...).
Näin. Renkaiksi tulee 175-levyiset. Vaikka kulutuspinnan osalta ero ei ehkä ole 195 levyiseen renkaaseen aina 20 mm (pikemminkin 10), niin kapeampi se silti on ja siksi yleiskäytössä parempi, kun ei tartte sateella olla välttämättä tientukkona. :o 165 ois ollut tässä suhteessa vielä parempi, mutta sille suositeltiin kapoisempia vanteita, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jäi 6" vanteilla 175/50. Continental SportContact on tällähetkellä kiinnostavin ja tilaus lähtee viimeistään talvella. Todennäköisesti kuukauden sisään.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 kuukautta myöhemmin...
Continental SportContact on tällähetkellä kiinnostavin ja tilaus lähtee viimeistään talvella. Todennäköisesti kuukauden sisään.
Päädyin lopulta Pirelli P 5000 Dragoihin ja ne on Siilinjärvellä odottamassa kevättä. :P On aika uskomattoman näköiset renkaat livenä! Keskellä menee mielettömän leveä ja syvä ura. Minissä on nyt paripyörät joka nurkassa! Ties vaikka vois sadekelillä ajaa yhtä kovaa kuin Yokohaman 145/70 R12 -kitkoilla... No, ei ehkä sentään, mutta todennäköisesti ei tartte aivan ryömintänopeuksiinkaan pudottaa vesiliirron välttämiseksi.
Link to comment
Share on other sites

Continental SportContact on tällähetkellä kiinnostavin ja tilaus lähtee viimeistään talvella. Todennäköisesti kuukauden sisään.
Päädyin lopulta Pirelli P 5000 Dragoihin ja ne on Siilinjärvellä odottamassa kevättä. :P On aika uskomattoman näköiset renkaat livenä! Keskellä menee mielettömän leveä ja syvä ura. Minissä on nyt paripyörät joka nurkassa! Ties vaikka vois sadekelillä ajaa yhtä kovaa kuin Yokohaman 145/70 R12 -kitkoilla... No, ei ehkä sentään, mutta todennäköisesti ei tartte aivan ryömintänopeuksiinkaan pudottaa vesiliirron välttämiseksi.

 

Itellä ollu noi samat renkaat alla nyt pari vuotta ja eipä niistä paljon pahaa sanottavaa oo löytäny..Tosin eipä niillä ole tullut juuri ihmeemmin urheiltua eikä monsuunisateessa ajettua.

Sen verran eroa oon normaaliajossa huomannu että olivat hiljaisemmat ja sadekelillä paljon pitävämmät kuin bridgestonen vastaavat.Tosin bridgestonet olivat luultavasti jo ainakin useemman vuoden ikäiset.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...