Jump to content

Automaattilaatikon öljyt


Aukka

Recommended Posts

Täällä foorumin uusi käyttäjä kirjoittelee espanjasta käsin. Pari viikkoa sitten ostin ensimmäisen minin ja löysin tämän sivuston josta olen juttuja lukenut.

Oma autoni on 2006 cooper S cabrio automaatti, 131tkm ajettu.

Koetin löytää tietoa k.o mallin vaihdelaatikosta, ilmeisesti siitä ei ole tarkoitus vaihtaa öljyjä koskaan, mutta kannattaisiko tehdä? Laatikko kyllä toimii ihan ok, ei ehkä ihan niin kuin edellisten autojeni dsg:t, mutta tämähän onkin perinteisempää mallia vaikka steptronic onkin.

Muuten on kyllä lysti auto ajella!

post-7310-0-10246900-1481059152_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vaihda ihmeessä! Muista samalla se suodatin. Autothan on Saksassa suunniteltu sillä hieman lyhyemmällä käyttöiällä, eli 12 vuotta. Tässä iässä siellä lähtee keskimäärin autot romuttamolle ja siksi "ikuinen laatikkoöljy". 

Kannattaa myös huoltaa se ahdin ja vaihtaa sen öljyt joskus.

Link to comment
Share on other sites

Tuo "ikuinen öljy vaihteistossa" on kyllä jotain ihan käsittämätöntä. Kertokaa mulle, mikä ihmeen p****nsyöjäbakteeri sinne öljynsekaan laitetaan tehtaalla ettei muka tarttisi ikinään vaihtaa öljyjä?

 

Vaimolla edellinen auto oli Rellu Megane 1:nen automaattilaatikolla. Vaihdoin siihen laatikon öljyt, olisiko ollut 90tkm tietämillä. Tosin, tähän vaihteistoon Rellu käski vaihtaa öljyt - en nyt muista mikä oli väli, mutta kuitenkin. Vaihto-operaatio Rellussa oli sellainen että ensin otettiin proppu auki ja sieltä tuli n. 3 litraa öljyä pois. Sitten laitettiin vaihteistoon 4 litraa uutta, ja vaihteiston käyttö jokaisella vaihteella (käytännössä keula ilmaan, auto käyntiin, kaikki vaihteet käyttää läpi + D:llä kaasua niin paljon että varmasti suurinkin oli käyty ja tietysti vielä pakki), sitten otettiin ylimääräinen öljy pois, jota tuli noin litra. Eli vaihteistoon vaihtui 3 litraa uutta öljyä ja koko vaihteisto huuhdeltiin yhdellä litralla.

 

Vaihdon jälkeen vaihteisto pelasi kuin sukkasillaan. Aivan kuin olisi ajanut 50te automaattivaihteisella autolla, sen verran siististi se vaihtoi vaihteet.

 

Perus käsivaihteisessakin huomaa eron kun laatikossa pyörii uudet öljyt. Meillä menee R55 Clubmani jossain vaiheessa tässä talvella vaihteiston öljyn vaihtoon.

 

Joten kyllä ne vaihteiston öljyt kannattaa vaihdattaa.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Hyvä vaihtoväli tomaattiöljyille on 60tkm. Suomihinta:   Öljy esim. Mobil ATF 3309 , litrahinta n. 14e ja tarve taitaa olla 6l +suodatin n. 40e  Työlle varattu aika n. tunti, oisko jossain kalliissa paikassa n. 70e ?   eli siitä ynnäämään pyöreänkarkeasti  200e. Merkkiliikelisä niin varmasti tuo 150e lisää ..

Link to comment
Share on other sites

No kaupungeissa, ei meillä maalla ole noin kallista .

Kyllä se hesassa, Turussa jne alkaa olla 120-140€ tunti. Täällä maalla vielä sentään 55-65€ tunti paitsi epämiellyttävät hommat hinnoittelevat tarkoituksella ulos kuten seat exeon jakopään teon.

 

Oli joku konsulentti sanonut paikalliselle korjaamo yrittäjällä että pyydät liian vähän tunnilta niin totesi tämä yrittäjä vaan että jos haluaa asiakkaita niin ei voi paljoa hintaa nostaa tai siirtyvät muualle.

 

Itsekkin samaa mieltä että toi 70€ tunti aika maksimi mitä itsellä varaa olisi maksaa töistä.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...