Aukka Posted December 6, 2016 Report Posted December 6, 2016 Täällä foorumin uusi käyttäjä kirjoittelee espanjasta käsin. Pari viikkoa sitten ostin ensimmäisen minin ja löysin tämän sivuston josta olen juttuja lukenut. Oma autoni on 2006 cooper S cabrio automaatti, 131tkm ajettu. Koetin löytää tietoa k.o mallin vaihdelaatikosta, ilmeisesti siitä ei ole tarkoitus vaihtaa öljyjä koskaan, mutta kannattaisiko tehdä? Laatikko kyllä toimii ihan ok, ei ehkä ihan niin kuin edellisten autojeni dsg:t, mutta tämähän onkin perinteisempää mallia vaikka steptronic onkin. Muuten on kyllä lysti auto ajella!
Khato Posted December 6, 2016 Report Posted December 6, 2016 Vaihda ihmeessä! Muista samalla se suodatin. Autothan on Saksassa suunniteltu sillä hieman lyhyemmällä käyttöiällä, eli 12 vuotta. Tässä iässä siellä lähtee keskimäärin autot romuttamolle ja siksi "ikuinen laatikkoöljy". Kannattaa myös huoltaa se ahdin ja vaihtaa sen öljyt joskus.
Juge Posted December 13, 2016 Report Posted December 13, 2016 Tuo "ikuinen öljy vaihteistossa" on kyllä jotain ihan käsittämätöntä. Kertokaa mulle, mikä ihmeen p****nsyöjäbakteeri sinne öljynsekaan laitetaan tehtaalla ettei muka tarttisi ikinään vaihtaa öljyjä? Vaimolla edellinen auto oli Rellu Megane 1:nen automaattilaatikolla. Vaihdoin siihen laatikon öljyt, olisiko ollut 90tkm tietämillä. Tosin, tähän vaihteistoon Rellu käski vaihtaa öljyt - en nyt muista mikä oli väli, mutta kuitenkin. Vaihto-operaatio Rellussa oli sellainen että ensin otettiin proppu auki ja sieltä tuli n. 3 litraa öljyä pois. Sitten laitettiin vaihteistoon 4 litraa uutta, ja vaihteiston käyttö jokaisella vaihteella (käytännössä keula ilmaan, auto käyntiin, kaikki vaihteet käyttää läpi + D:llä kaasua niin paljon että varmasti suurinkin oli käyty ja tietysti vielä pakki), sitten otettiin ylimääräinen öljy pois, jota tuli noin litra. Eli vaihteistoon vaihtui 3 litraa uutta öljyä ja koko vaihteisto huuhdeltiin yhdellä litralla. Vaihdon jälkeen vaihteisto pelasi kuin sukkasillaan. Aivan kuin olisi ajanut 50te automaattivaihteisella autolla, sen verran siististi se vaihtoi vaihteet. Perus käsivaihteisessakin huomaa eron kun laatikossa pyörii uudet öljyt. Meillä menee R55 Clubmani jossain vaiheessa tässä talvella vaihteiston öljyn vaihtoon. Joten kyllä ne vaihteiston öljyt kannattaa vaihdattaa.
Aukka Posted December 30, 2016 Author Report Posted December 30, 2016 Nyt on varattu aika öljynvaihtoon, en tiedä mitä suomessa maksaa, mutta täällä arvio oli 345€, aika kovalta tuntuu, viimeksi suomessa audin dsg -öljynvaihto maksoi 240€.
PeteP Posted December 31, 2016 Report Posted December 31, 2016 Hyvä vaihtoväli tomaattiöljyille on 60tkm. Suomihinta: Öljy esim. Mobil ATF 3309 , litrahinta n. 14e ja tarve taitaa olla 6l +suodatin n. 40e Työlle varattu aika n. tunti, oisko jossain kalliissa paikassa n. 70e ? eli siitä ynnäämään pyöreänkarkeasti 200e. Merkkiliikelisä niin varmasti tuo 150e lisää ..
Mini1380 Posted December 31, 2016 Report Posted December 31, 2016 Työlle varattu aika n. tunti, oisko jossain kalliissa paikassa n. 70e ? Kallis hultoliike 70€/h ?? Toi 70€/h alkaa oleen nykyään edullinen tuntiveloitus "yksityiselläkin".
PeteP Posted December 31, 2016 Report Posted December 31, 2016 Kallis hultoliike 70€/h ?? Toi 70€/h alkaa oleen nykyään edullinen tuntiveloitus "yksityiselläkin". No kaupungeissa, ei meillä maalla ole noin kallista . next 1
Aukka Posted January 1, 2017 Author Report Posted January 1, 2017 Tämä on siis espanjalaisen ei merkkiliikkeen hinta, tosin arvio, mutta kovalta tuntuu kuitenkin.
next Posted January 1, 2017 Report Posted January 1, 2017 No kaupungeissa, ei meillä maalla ole noin kallista . Kyllä se hesassa, Turussa jne alkaa olla 120-140€ tunti. Täällä maalla vielä sentään 55-65€ tunti paitsi epämiellyttävät hommat hinnoittelevat tarkoituksella ulos kuten seat exeon jakopään teon. Oli joku konsulentti sanonut paikalliselle korjaamo yrittäjällä että pyydät liian vähän tunnilta niin totesi tämä yrittäjä vaan että jos haluaa asiakkaita niin ei voi paljoa hintaa nostaa tai siirtyvät muualle. Itsekkin samaa mieltä että toi 70€ tunti aika maksimi mitä itsellä varaa olisi maksaa töistä.
todeveni Posted January 1, 2017 Report Posted January 1, 2017 Viimeisen kerran pari vuotta sitten kun asioin Laakkosella, niin huollon tuntihinnat muistaakseni oli tuolloin 108€/tunti ja sähköpuolen 128€/tunti.
Juge Posted January 7, 2017 Report Posted January 7, 2017 No on aika rajut tuntiveloitukset... kovemmat kuin IT hommissa täällä lakeuksilla...
Aukka Posted January 7, 2017 Author Report Posted January 7, 2017 Lasku oli 341€. 6l öljyä, 24€/l. Suodatin vajaat 50€. Työtä 3,5h.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now