Jump to content

Etujarrut...


Sjannis

Recommended Posts

Nyt purkasin välillä etupäätä ja "yllätyksenä" toisen puolen toinen mäntä jumissa. :o

 

Millaisessa kunnossa pitää satulan olla, että menee uusiksi?Sylintereissä ei ole naarmuja eikä ruostetta, mutta jotain alkavaa korroosiota varmaan eli ruskeankellertävää väriä seinämissä joissain kohtaa. Kumitiivisteiden välissä oleva metalliolake on pintaruosteessa.

Mahtaako selvitä uusilla tiivisteillä ja männillä?

 

Jumissa olevan männän sylinterissä oli kirjaimellisesti paksua liejua, mitenkähän se on sinne muodostunut? :-?

Saakohan suomesta uusia satuloita ja mihin hintaan?

Link to comment
Share on other sites

Jarruneste on hydroskooppista ainetta, eli imee itseensä kosteutta ilmasta. Sen takia se pitäisi muutaman vuoden välein vaihtaa, ettei ala ruostuttamaan jarrujärjestelmää. Mikäli se on 10vuotta vanhaa, niin voi olla aika mömmöä jo sylintereiden päässä.

 

Jarrusatulat todella harvoin pääsee sellaiseen kuntoon ettei niitä voisi kunnostaa uusilla tiivisteillä+männällä. Tämä johtuu siitä että liukuva tiivistepinta on mäntä (eikä sylinteri kuten rumpujarrujen sylintereissä), joten ainoa ongelma korjauksessa on jos jarrusatulan tiivisteura on todella pahasti hapettunut (harvinaista, pieni syöpymä ei haittaa).

 

Muista että kokoamisessa ei saa käyttää muuta kuin nestejarruille tarkoitettua rasvaa. Sitä kannattaa sipaista sopivasti tiivisteen ja pölysuojan väliseen osaan puhtaalle metallipinnalle.

 

Todella jumittuneen männän saat helposti irti kun väännät sopivalla kierteellä olevan rasvanipan jarruletkun paikalle, ja rasvaprässillä painat sen irti (jokaisella ministillähän tuollainen pitäisi olla, kun alustaa pitää rasvailla ;) )

Link to comment
Share on other sites

Tarkasta männän kunto. Jos siinä on pinnat täysin ehjät eikä kromaus ole mistään irronnut tai kuplimassa niin se on käyttökelpoinen. Tiivisteet joutuu uusimaan. Kun kerran askartelet niin ota molemmista satuloista männät irti ja tarkista kaikkien kunto.

 

Satulan runko on yleensä käyttökelpoinen pelkällä puhdistuksella.

Link to comment
Share on other sites

Molemmat satulat ovat atomeina tuolla tallissa. Tarkoitus on puunata ja huoltaa ne täysin ja maalata jarrusatulamaalilla. Takatukivarret ja takajarruosat tuli jo korjatuksi/maalatuksi/uusituksi, joten ei etupää saa hävetä takapäälle...

 

Jos jarrujärjestelmän tyhjentää nesteestä kokonaan, niin onko ilmaus kuitenkin normaalitavalla? Eli uutta nestettä säiliöön ja pyörien sylintereistä ilmaus vai pitääkö pääsylinterikin jotenkin ilmata?

Vai onko helpompi vain kaataa vanhan nesteen perään uutta ja pikkuhiljaa ilmausruuvien kautta tyhjentää vanha pois?

Link to comment
Share on other sites

Välillä joutuu ilmaamaan pääsylinterin ensin, joskus ei. Helposti hoituu kun raottaa hieman pääsylinteriltä lähteviä putkia ja sen jälkeen huuhtelee vedellä hyvin pois jarrunesteet mitkä valui yli. Helpoin tietenkin on pumpata säiliö melkein tyhjäksi, ja lisätä sinne uutta nestettä pariin kertaan.

Link to comment
Share on other sites

Kun systeemi on puhdas ja tyhjä, niin minä en harkitsisi mitään muuta kuin silikonijarrunestettä!!

Ei tarvitse pelätä maalipintojen vaurioitumista vaikka vähän roiskuisi, estää jumittumista vaikka seisoisi pitempään, ei kerää vettä niinkuin tavallinen neste.

Itsellä 16 vuoden kokemus 4:stä Ministä! Yhdellä yritettin ajaa vähän kilpaakin ja jarrut oli vähän! kuumana joskus kun yritettiin harjotella vasemman jalan jarrutusta, mutta nesteen kanssa ei mitään ongelmia.

Vähän kalliimpaa mutta varmasti hintansa arvoista!

Link to comment
Share on other sites

Uskallanpa väittää ettei kukaan näistä Minin rakentelijoista aja/jarruttele niin rajusti, että edes tulisi huomaamaan tällaista ilmötä 8-)

Jossain OIKEASSA rata-ajossa ehkä.

Varmaan sietää Miniclubin ratapäiväajot ;)

En väitä että aikanaan pystyttiin ajamaan rajusti Historicki Cooperilla, mutta jarruteltiin kyllä laikat punaisina ;), enkä koskaan havainnut moista ilmiötä.

Mutta kukin päättäköön omista uskomuksistaan/kokemuksistaa mitä purkkiin lorottaa ::)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...
Kävi niin, että oikea ja vasen satula sekottuivat keskenään.

Kuuluuko satulat tulla niinpäin, että ilmausruuvit ovat satulan alaosassa? Vai yläosassa?

Satulat aina ilmausruuvi ylöspäin, muuten ei tuu ilma pois.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...