Jump to content

Liian rikas seos


iikku
 Share

Recommended Posts

Tere, nyt vinkkejä tumpelolle !

Minulla on vähän piristetty -78 1000 Mini ( kansi, nokka, pakosarja+putki ym. pientä ) jossa vakio kaasari ( onkos se nyt sitten SU-4 vai mikä...). Ostin auton hiljattain, siinä oli ilmavuoto kaasarin stefoista.

Nyt on sellainen ongelma että käy liian rikkaalla eikä kaasarin säätö "ruuvista" sieltä männän alapäästä auta, oikeasaan sillä ei ole juuri mitään merkitystä käyntiin vaikka säätöruuvia kääntelee tyhjäkäynnillä!

Häkäarvo oli mittauksessa yli 8, raja muistaakseni on 6. Mistä voisi tai kannattaisi vikaa ruveta etsimään? Kaasaria en ole vielä purkanut kun ajattelin ensin kysellä teiltä vinkkejä missä vika voisi olla. Neula ? Mäntä ?

Kaasarin öljynä on automaattivaihteistoöljy. Jos sitä on liikaa tai liian vähän, voiko se aiheuttaa em oireita ? Minulla ei ole manuaalia josta pinnan tason voisi tarkistaa, laitoin aikoja sitten omistamani Saabin perusteella "mutu tuntumalla", sekun ei ollut turhan kranttu öljyn pinnan tasosta...

Link to comment
Share on other sites

Onko sulla kaasarissa erillinen uimurikammio sivulla (HS) vai kaasarin alla (HIF) ? Sinänsä sillä ei ole mitään suuremppa merkitystä, ihmetyttää vain noi sun stefat jotka ovat falskanneet. Niitä ei ollut HS-sarjan kaasareissa joten haiskahtais HIF-sarjan kaasarille.

 

Kannattaisi ihan ekaksi tarkistaa bensan pinnan korkeus uimurikammiossa ja jos siinä on sanomista niin säätää kohdalleen.

 

Tyhjäkäyntiseoksen perussäädön voi tehdä esim. ottamalla kammion ja männän veks ja mittaamalla miten syvällä suutinputki on kaasarin kurkun sillasta. Mä oon yleensä pistänyt sen jonnekin 2 mm syvyydelle pinnasta mittaamalla, sillä pitäis pelin pörähtää käyntiin. Jos se on kovin paljon syvemmällä niin varmasti käy rikkaalla. Tyhjäkäyntiseos on lähes kaikilla neuloilla sama joten siinä ei ongelma piile. Väärä neula vaikuttaa vasta kierroksilla.

 

HS kaasareissa kannattaa ensinnäkin tarkistaa että suutinputki liikkuu vapaasti pesässään. Edelleen ryyppyvivuston toiminta ettei kanita missään. isoa säätöruuvia ruuvaamalla auki päin suutinputki laskee alaspäin ja seos rikastuu. Ruuvaamalla sitä sisäänpäin suutinputki nousee ylöspäin ja seos laihenee.

 

HIF kaasareissa kaasarin kyljessä on säätöruuvi jolla saadaan vastaava toiminto aikaiseksi. Helpoin konsti tarkistaa että siitä jotain tapahtuu on ottaa mäntä veks ja seurata miten seosputki liikkuu ruuvia käännettäessä. Jos ei liiku niin jotain systeemissä on jotain häikkää.

 

Neulasta sen verran että neulassa oleva olake pitää olla männän pinnan tasolla. Muuten perussäätö on perseellään. Edelleen neula voi olla jousitettu mallia jolloin männän sisällä pitää olla jousi paikoillaan.

 

Tossa muutama perusasia, korjauskäsikirja auttaa muuten tässäkin asiassa.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos vastauksestasi.

Kyse on siis HIF-kaasarista, kaasarin alla se uimurikammio on.

 

Käyntiin siis kyllä lähtee, ( kuumana huonosti ) ja kulkeekin ihan kohtuullisesti. Mutta pakokaasumittauksessa ( tehtiin "huvikseen" jos vaikka sattuisivat konttorilla tsekkaamaan ) huomattiin että häkäarvo on noin korkea. Kulkee ihan ok, mutta "tökkii" alakierroksilla ja savuttaa jonkun verran kun kierrättää.

 

Ryyppyyn ei passaa koskea kyllä olleenkaan, tukehtuu muuten, kylmänäkin lähtee käyntiin ilman ryyppyä. Vaijeri ei " hirtä ", olen tarkastanut että vipu on nollassa kun ryyppy on sisässä. -> Joten näillä perusteilla päädyin "arvailemaan" että vika on liian rikkaassa seoksessa. Voi toki olla jossain muuallakin ?

 

Kuten kirjoitin, olen vasta hommannut auton joten näppituntumaa ei ole ja tietoa sitäkin vähemmän, pitää hommata tuo manuaali. Tsekkaan tuon antamasi vinkin suuttimen ja kurkun sillan välisestä etäisyydestä, ja kaasarin pinnankorkeudesta, ne antanee vähän lisää infoa... Kiitti vielä kerran!

Link to comment
Share on other sites

Ja vielä... miten tuo kaasarin öljyn pinnan taso ? Voiko sillä olla vaikutusta em. oireisiin, sehän vastustaa männän liikettä = seoksen suhdettakin... ! No, kaipa se manuaalista selviää kunhan sellaisen jostain käsiini saan ( tilaamalla )...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ongelma löytyi... kaasarista oli tukittu "huohotinputki", edestäpäin katsottuna vasemmalla puolella oleva messinkinen putki, letkunpätkällä ja koneruuvilla. Ei ihme jos oli seos vähän sekaisin... tiedä sitten mikä ollut edellisellä omistajalla virityksen tarkoitus...

Link to comment
Share on other sites

kaasarista oli tukittu "huohotinputki", edestäpäin katsottuna vasemmalla puolella oleva messinkinen putki, letkunpätkällä ja koneruuvilla

 

Näin on tehty aina kun kampikammion tuuletusta ei johdeta uudelleen polttoon.

 

Seos on täysin säädettävissä vaikka lainauksessa mainittu "viritys" on tehty.

 

Käykö kone nyt kunnolla kun "huohotinputki" on auki?

Link to comment
Share on other sites

iikulta kysyin.

 

miihcars, jos kaasari on muuten säädöissään ja tempaiset huohotinletkun irti niin eihän sen pitäis pelatakaan. Moottori imee ilmaa jostain muualta kuin kaasarin kurkusta ja virtaus suutinputken ympäriltä heikkenee. Ei imua, ei gasoa. Vähän sama tilanne jos revit jarrutehostimen letkun veks niin alkaa tyhjäkäynti ontumaan (jos käy ollenkaan...)

Link to comment
Share on other sites

SU on ihan oikeasti pieni tekninen ihme, ei montaa liikkuvaa osaa mutta pirun toimiva. Samanlainen kuin muutkin: jos se on vuosia käyttämättä niin ongelmia voi olla tarjolla. Monimutkaisemmat kaasarit ovat iso ongelma jos nykybensat pääsee kuivahtamaan kaasariin. Kaikki pikkuporaukset on tukossa eikä vehkeet pelitä. Nykyään pitäis kaasari pistää päreiksi ja putsata/koota jos se on ollut pitkään käyttämättä. SU:ssa ei ole tommoisia pieniä porauksia joten se on siinä(kin) suhteessa fiksu.

Link to comment
Share on other sites

Voin yhtyä edellisen todellisen ASIANTUNTIJAN mielipiteeseen 8-)!

Syy miksi SU:ta moititaan johtuu suureksi osaksi siitä, että pelataan vanhojen kuluneitten kanssa, eikä osata tai viitsitä kunnostaa niitä kunnolla (vaikka yksinkertaisempa laitetta saa hakea).

Toinen ryhmä on taas nämä "tekniikan taiturit" joille se on liian yksinkertainen ;).

Link to comment
Share on other sites

Hmm..... oikein kun alkaa viestejä lukeen niin taitaapi enempi ongelmia porukoilla olla SU:n kanssa kuin ns. monimutkaisten kaasareiden kanssa  ;) .

Jos yksinkertaisen kaasarin haluaa niin pitää ostaa Reece fish kaasari, se jos mikä on simppeli.

Link to comment
Share on other sites

Niinhän se on, että SU toimii todella hyvin ja on helppo säätää näppituntumalla. Sormella kun nostaa mäntää tyhjäkäynnillä pari-kolme milliä ylöspäin, niin jos kierrokset nousee niin silloin säätää hiukan rikkaamalle ja vastaavasti toisteppäin. SU on muutenkin sellainen, ettei mene heti tukkoon jossei oo oravaa isompaa roskaa tukkimassa. ::)

Vai oliko se nyt toisteppäin toi säätö homma? En ole muutamaan vuoteen sitä joutunut tekemään. :-/

Link to comment
Share on other sites

Katos näillä rakentelijoilla pitää kaikki toiminnat löytyä työn ja tuskan kautta ;D.

Siltä minustakin tuntui 20 vuotta sitten ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...