Jump to content

Uusi ahdin vai vanhan restaurointi?


Jarge

Recommended Posts

No nyt se sitten otti ja poiki. Meinaan ahdin. Kyseessä on siis R53 eli mekaanisesti ahdettu peli. Kaikki oireet viittaa siihen, että vesipumppua pyörittävät rattaat on hampaattomat, ahdin itsessään hiljeni tänään ja autossa viimeiset 22tkm ollut (mitä olen sitä omistanut) rallatus loppui, tosin samalla loppui sitten jäähdytys, kun vesi ei kierrä.

 

Eli: onko kenelläkään kokemuksia ahtimen korjaamisesta? Ebayssa on jotain korjaussarjoja, joku jenkkilässä teettää rattaita, Eatonilta niitä ei kaiketi saa. Onnistuuko tällaisella sarjalla?

 

Vai sijoitanko suoraan uuteen ahtimeen, jonka hinta hirvittää, mutta onko kuitenkin parempi ratkaisu?

 

Auto tuskin mulla on seuraavaa 12 vuotta, yleensä yksi auto on puolesta vuodesta kahteen, joten mitään 10v kuoletusaikoja ei voi laskea, korkeintaan jälleenmyyntiarvoon vaikuttavat tekijät.

Link to comment
Share on other sites

"Once the oil has gone, then the real damage starts."

Alkaa fiilis mennä siihen suuntaan, että otetaan nyt eka vanha irti ja katotaan, mut taitaa olla uusi semmonen ratkasu että ei tarvi itse enää perehtyä tähän asiaan (varsinkaan kun tuppaa yksi auto viihtymään alla 0,5-2,0 vuotta). Autoa myydessä voi sitten pelotella ostajaehdokkaita, että mitä ahtimelle voi käydä ja tässähän on uusi ;)

Link to comment
Share on other sites

joo,tämä ei ole "omaa osaamis-aluetta",mutta tuli lueskeltua mielenkiinnosta noita britti ja jenkkilän ahtimen rebuild-juttuja ja korvausahtimia.Nämä Mini 1380 linkit vaikutti tosi järkevän hintaisilta verraten Ameeriikan pajojen hintoihin (+verot) ja muutossarjassa näytti rattaat olevan alkuperäisiä vahvempia....

Link to comment
Share on other sites

Restauroinnin vaatimia osia ja työtunteja laskiessani päädyin tilaamaan uuden ahtimen. Eipähän tarvii miettiä, mahtaako tuo sit kestää... Jos orggis kesti 12v ja 120tkm niin 100-varmasti seuraava ahdin on jokun muun piikkiin :D

 

Saas nähdä mitä vaihdon kanssa tulee eteen, 2pv tullut järkättyä 15v prätkäharrastuksien täyttämää tallia, nyt sinne menee jo Mini väljästi. Ei ku purkamaan...

Link to comment
Share on other sites

Noniin, Miniä on tullut purettua. Nyt ymmärrykseen on iskostunut että tarvitsen Mini Belt Tensioner Toolin, mahtaako sellaista olla kenelläkään lainata/myydä/vuokrata/vaihtaa kebabannoksen/muuta, mitä__________________?

 

On muuten erittäin hyviä huolto-ohjeita Youtubessa, ei tarvi ihan kaikkea lähteä itse kokeilemaan, vaan voi katsoa referenssiksi, miten joku muu on jo asian tehnyt...

 

Onko kellään mitä suosituksia antaa, nyt kun olen purkanut kamaa enemmän ja vähemmän keulasta pois, mitä tässä kohtaa Minille kannattaisi samalla tehdä? Ja kunhan uusi ahdin tulee, niin kannattaako sille tehdä jotain, vai heittää tehdaspaketista vaan suoraan keulille?

 

Edit: ebayssä noita on 25-30eur myynnissä, mahtaako suomesta saada tuommoista, sehän on melkein asia mikä kuuluu Minin omistajan perustyökaluvalikoimaan...

Link to comment
Share on other sites

Ja tulen ilmeisesti tarvitsemaan "pulley removal toolin" tuon hihnapyörän irroittamiseksi vanhasta ja uudesta tietty sen originaalin irroittamiseen. Anyone? Samoilla ehdoituksilla kuin yllä...

Link to comment
Share on other sites

Hihnan kiristimen löysäys menikin ihan helposti parilla 6mm pultilla ja isolla rengasraudalla.

 

Sen sijaan tuohon hihnapyörän vaihtoo ei liene "jippoja" olemassa vaan siinä vaaditaan oikea ulosvedin. Onko vinkkiä kellä olis?

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...