Jump to content

Uuden moottorin rakentaminen


AAB-1

Recommended Posts

Pari vuotta sitten yritettiin jäljittää autossa (Morris Cooper S mk1) aikanaan ollutta moottoria, mutta jäljet päättyvät 70-luvulle. Kyseinen 1275 kone oli Antti Kytölän tekemä ja auton historian perusteella varsin kilpailukykyinen. Hevosvoimia oli toiselle sadalle menevä määrä, auto sammui mikäli yritti lähteä liikkeelle alle 3000 kierroksen ja korkein kierrosluku alkoi numerolla 8.

 

Aihetta sivuten pari kirjaa (David Vizard jne.) on jo selailtu läpi. Perusasiat noista selviää, mutta miten on osien saatavuuden laita tällä hetkellä? Eli mistä osista vähintään vastaavan tasoista/henkistä konetta kannattaa alkaa tällä vuosikymmenellä suunnittelemaan ilman, että pitää päivystää eBay:ssä 24/7 jotain yksittäistä harvinaista osaa?

 

Tarkoitus olisi kuitenkin pysyä edes suurin piirtein 60-70 -luvuilla käytössä olleissa osissa eli tämän osalta unohdetaan heti alkuunsa muiden merkkien voimanlähteet, turbot jne. Budjettia ei vielä ole, mutta se on jo tiedossa, että sanat "halpa" ja "edullinen" eivät sovi tähän ajatusleikkiin.

Link to comment
Share on other sites

Jos haluat ulkoisestikin ihan prikulleen samalaisen moottorin, niin melkein silloin on yritettävä metsästää maailmalta ja miksi ei Suomestakin ehjiä alkup. osia. Kyllä niitä vielä liikkuu ja on, mutta niitten eteen on kyllä nähtävä paljon vaivaa.

Kaikkeahan "periaatteessa" saa uutena uustuotantona ja varmasti samantehoisen ja tehokkaammankin koneen niistä osaava rakentaa, mutta joistain ulkoisista asioista on tingittävä.

Esim. Isompia 1 1/2" tuplapaketteja imusarjoineen saa ihan uusia, mutta eräs on kertonut että laatu ym. ei vastaa alkuperäistä? Omia kokemuksia ei ole.

Jos minä olisin sinä ja budjetti ei olisi ongelma, niin yrittäisin kyllä metsästää alkuperäisiä osia eBaystä ym. kotoSuomestakin.

Englannissakin on tahoja jotka jopa myyvät vanhoja alkuperäisiä harvinaisia osia, mutta hinnat on kyllä taulukon yläpäässä.

Kun tiedän kohteesi ja aikataulusi n. suurinpiirtein, niin minun neuvoni on , että pyri etsimään alkuperäisiä osia.

Selvität vain itselle mitä olet etsimässä. Ostajan täytyy tietää mitä ostaa, kun tällaisia käytettynä etsii.

Joillekin kaikki Minin/Mailerin ym. koneet ja osat ovat Cooper S:n osia :).  Ja jotkut eivät edes halua ymmärtää, että joku hakee juuri sitä oikeanlaista, vaikka "tämä olisi yhtä hyvä ja vielä parempi" :)

Link to comment
Share on other sites

Se isoin kysymymys on haluatko tehdä koneen nimenomaan Cooper S:n osista ? Tuo reilu sata heppaa saa mistä 1275 aihiosta hyvänsä. Jos haluaa tehdä autenttisen koneen oikeilla varaosanumeroilla niin sitten budjetti pitää olla kohdillaan, noissa osien hinnassa kun tuppaa olemaan Cooper-kerrointa mukana. Jos normi 1275 A tai A+ kone kelpaa niin pitäisi päästä vähän edullisemmin. Joiltain osin kyllä tinkisin 60-luvusta, mm. nokka-akselipuolella on kehitystä tapahtunut ja se perinteinen 649 nokka ei välttämättä ole tänä päivänä enää paras mahdollinen.

 

Ylipäätänsä Minin moottorin osien hinnat ovat nousseet aika huolella, ei ole enää mitenkään edullinen värkki laitella (jos on koskaan sitä edes ollutkaan).

Link to comment
Share on other sites

Pari vuotta sitten yritettiin jäljittää autossa (Morris Cooper S mk1) aikanaan ollutta moottoria, mutta jäljet päättyvät 70-luvulle. Kyseinen 1275 kone oli Antti Kytölän tekemä ja auton historian perusteella varsin kilpailukykyinen. Hevosvoimia oli toiselle sadalle menevä määrä, auto sammui mikäli yritti lähteä liikkeelle alle 3000 kierroksen ja korkein kierrosluku alkoi numerolla 8.

 

Aihetta sivuten pari kirjaa (David Vizard jne.) on jo selailtu läpi. Perusasiat noista selviää, mutta miten on osien saatavuuden laita tällä hetkellä? Eli mistä osista vähintään vastaavan tasoista/henkistä konetta kannattaa alkaa tällä vuosikymmenellä suunnittelemaan ilman, että pitää päivystää eBay:ssä 24/7 jotain yksittäistä harvinaista osaa?

 

Tarkoitus olisi kuitenkin pysyä edes suurin piirtein 60-70 -luvuilla käytössä olleissa osissa eli tämän osalta unohdetaan heti alkuunsa muiden merkkien voimanlähteet, turbot jne. Budjettia ei vielä ole, mutta se on jo tiedossa, että sanat "halpa" ja "edullinen" eivät sovi tähän ajatusleikkiin.

Ton ajan moottoreita on kyllä aika vaikea jäljittää, erään 970 S :n historia on, että autolla ajettiin pari-kolme vuotta muutamia ralleja ja sen jälkeen Kaveri osti Klaus Bremeriltä vääntävämmän 1275 S koneen (omistajan kertoman mukaan 108 hv oli mitattu) ..tiedä sitten? 970 koneen sen jälkeisestä elämästä ei oikein mitään havaintoa.

Itse lähtisin ihan A tai A+ moottorista rakentamaan.

Link to comment
Share on other sites

S:n lohkot eivät taida enää kasvaa puissa, minäkin olen valitettavasti tuhonnut niitä 3 kpl:tta ennenkuin sääntömuutos salli käyttää Mailerin lohkoa :(

 

Kiertokankia, kampiakseleita ja AEG163 kansiakin löytynee helpommin, taitaa yksi kansi olla Tori.Fi:ssä myynnissä tälläkin hetkellä.

Mullekin on jostain eksynyt kuvassa oleva "allekirjoitettu" kansi :)

post-604-0-96259200-1427126769_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ymmärtääkseni budjetti on aika avoin, jos vain oikeanlaista tavaraa on tarjolla.

Miksi ei sitten pyrkisi etsimään sitä juuri oikeanlaista?

Maksaa se niistä vähemmän alkuperäisistä osista tekeminenkin ja jos kohde on sen arvoinen, niin nyt kun vielä voi löytää aitoa alkuperäistäkin, miksipä ei yrittäisi etsiä ? :)

Projektin tekijä/rahoittajahan sen punnitsee.

Eihän ne päältä katsojat tosin näe mitä moottori sisältää ja suurimmalle osalle pienet ulkoiset erot osissa eivät avaudu mitenkään.

Samat äänet sitä saa perus 1275 kuin 1275 S:n moottoristakin :)

Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia kaikille jo tähän mennessä vastanneille ja lisää kommentteja saa toki laittaa. Aiheesta saa aika helposti juupas/eipäs -tyylisen väittelyn, mutta yritetään välttää sitä.  :)

 

Aiemmat harrastepelit ovat olleet aika lailla alkuperäiskuntoisia ja ne on tarkoitukselle myös tullut pidettyä sellaisina. Nyt kuitenkin lähtökohta on eri, joten ehdotus esim. perinteisen 649 nokan korvaamisesta modernimmalla ei ole pois suljettu. Samoin vaikkapa kannen osalta vaikuttaisi löytyvän mielenkiintoisia vaihtoehtoja, mutta hintataso tietenkin nousee samalla rajusti.

 

Mutta jatketaan aiheeseen tutustumista, josko nuo tavoitteet/haaveet siinä samalla selkiytyisivät. Tietysti jos joku haluaa esittää näkemyksensä toimivasta kokoonpanosta esim. lyhyen osalistan muodossa, niin helpottaisi kovasti. 

Link to comment
Share on other sites

Kaikki muut voit modernisoida, mutta 649 nokkaa ei kannata :). Paras Miniin keksitty nokka-akseli :)

No siitäkin voi olla eri mieltä, mutta tiedän monien virittäjien palanneen siihen muitten kokeilujen jälkeen.

Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia kaikille jo tähän mennessä vastanneille ja lisää kommentteja saa toki laittaa. Aiheesta saa aika helposti juupas/eipäs -tyylisen väittelyn, mutta yritetään välttää sitä.  :)

 

Aiemmat harrastepelit ovat olleet aika lailla alkuperäiskuntoisia ja ne on tarkoitukselle myös tullut pidettyä sellaisina. Nyt kuitenkin lähtökohta on eri, joten ehdotus esim. perinteisen 649 nokan korvaamisesta modernimmalla ei ole pois suljettu. Samoin vaikkapa kannen osalta vaikuttaisi löytyvän mielenkiintoisia vaihtoehtoja, mutta hintataso tietenkin nousee samalla rajusti.

 

 

Nokka-akseli ja muukin viritystaso sen mukaan kuinka paljon tulee ajettua ja missä??

Samoin rakentaako jotain entisöintikohdetta vai haluaako rakentaa vapaammin.

 

http://www.billrichardsracing.com/works-8-port-rebuild-1162

 

http://www.minispares.com/product/Classic/C-AJJ4064.aspx

 

:)

 

Edit: http://mk1-performance-conversions.co.uk/pinion_8_port.htm

Link to comment
Share on other sites

Viriosissa kääntyisin näiden talojen puoleen:

http://www.med-engineering.co.uk/
http://www.swiftune.com/

nokka-akseliksi kenties tuo:
http://www.swiftune.com/Product/625/swiftune-sw23t-tuftrided-billet-race-camshaft.aspx
männiksi nuo:
http://www.med-engineering.co.uk/catalogue/engine-assembly/pistons-forged/omega-forged-pistons-020-040-060
                                                  tai
http://www.med-engineering.co.uk/catalogue/engine-assembly/pistons-forged/omega-forged-pistons-73-5
riippuen minkä kokoiseksi haluaa koneen.
Paljon myös osien valintaa vaikuttaa minkä henkisen koneen haluaa, nykyään kun on koneeseen saatavana hyvinkin kevyttä palikkaa jolloin kaasua painaessa alkaa hymyilyttämään vieläkin herkemmin.
Kansi kannattaa teetättää MED:illä tai Swiftunella koneen specsien mukaan. Brittien lupaamiin teholukemiin kannattaa aina suhtautua pienellä varauksella........

Link to comment
Share on other sites

Minä luottaisin tällä hetkellä aktiivisti toimivista kotimaiseen Maijalan Jamppaan. On tehnyt moottoreita historic Coopereihin, aidoista ja vähemmän aidoista osista. On virtauspenkki kannen tekoon. Dyno.

Kaveri on ottanut asioista selvää. On monia nokkakokeiluja ym.

Miksi mennä merta edemmmäksi kalaan :)

Yhteystiedot varmasti löytyy.

 

Onhan niitä vanhoja virtuooseja, mutta eipä niistä monikaan, jos kukaan ,halua enää alkaa tosi toimiin.

Jamppa on imenyt tietoa esim, SEPPÄ Saloselta.

Link to comment
Share on other sites

MED ja Swiftune rakentaa sumujensaarilla kärkitallien moottorit et kai nekin jotain tietää myös KAD ( http://www.kentautodevelopments.com/)  on alkanut tekemään/veistelemään 5-reikäisiä kisakansia ja koneita.

Vaihtoehtojahan tässä on kysytty ja niistä aiheen aloittaja voi mieleisensä valita  :)
Ja isomman veden äärel voi olla isompia kaloja  ;)

Link to comment
Share on other sites

MED ja Swiftune rakentaa sumujensaarilla kärkitallien moottorit et kai nekin jotain tietää myös KAD ( http://www.kentautodevelopments.com/)  on alkanut tekemään/veistelemään 5-reikäisiä kisakansia ja koneita.

Vaihtoehtojahan tässä on kysytty ja niistä aiheen aloittaja voi mieleisensä valita  :)

Ja isomman veden äärel voi olla isompia kaloja  ;)

Juurikin näin ja yksi vaihtoehto on rakentaa itse!

Jos vaan taidot, aika ja viitseliäisyyttä riittää!

Link to comment
Share on other sites

En minäkään saa "provikoita" kenenkään mainostamisesta, enkä edes palveluksia.

Kerroin vain oman näkemykseni kuulemieni kokemusten ja kaverista saamani kuvan perusteella.

Nyt hänellä on vaihtoetoja mistä valita :).

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...