Jump to content

Muutoskatsastukseen paperit?


Jamppa Maijala

Recommended Posts

Moi

 

Voisiko joku skannata tai jotenkin muuten(linkittää) saada tänne nettiin paperit jotka voitaisiin kopsata täältä mukaan kun mennään muutoskatsatamaan?

Meillä ollaan menossa piakkoin 850 muuttamaan 1300 cm3

Lähinnä siitä esim. korjaamokäsikirjasta tulisi löytyä moottorin ero tehoineen, jarrujen ero, eipä haittais takajarrujenkaan merkinnät kuin jousituksenkin. Onkohan tälläistä paperia olemassakaan?

Volkkarikerholla on muutospaperi netissä jaossa jonka kanssa oli helppo muutoskatsastaa 1200 1600 cm3,

Link to comment
Share on other sites

Ite näytin konttorilla Haynesin manuaalia, kun muutoskatsastin tonnisesta 1300:een. Se kyllä kävi, mutta kättä väännettiin jonkin aikaa siitä, että pitääkö olla tehostin vai ei. Lopulta kuitenkin päästiin haluttuun tulokseen, eli tehostinta ei tarvinnut.

Link to comment
Share on other sites

Tässä hommassa taitaa olla melkein yhtä monta käytäntöä kuin katsastajaa.

Silloin kun ensi kerran katsastin vuonna -85 tavallisen Minin 1300:lle koneelle, niin minulla oli vanha maahantuojan paperi jossa kerrottiin että 1300:sen moottorin saa asentaa Miniin kun samalla vaihdetaan Cooper S:n Levyjarrut eteen ja tehostin.

Muuta ei tarvittu.

Siihen aikaan piti anoa oikein moottorinvaihtolupa. Silloinkin jossain päin Suomessa katsastettiin Minejä 1300:lle jopa rumpujarruilla.

Virallisissa papereissa vaadittiin aina tehostin ja S:n jarrut. Näitten "isojen" jarrujen aikanahan ei ole mitään maahantuontia virallisesti ollutkaan.

Kaikilla paikkakunnilla vain ei vaadittu mitään papereita.

Nyt on kait vaihdeltu suurimmaksi osaksi niitä isompia levyjarruja joitten kanssa ei  tehostinta välttämättä tarvitakaan. Yksiselitteistä vastausta ei siis olekaan. Kaikille Miniin sopiville jarrutyypeille pitäisi olla omat todisteet ja paperit. Silloinkin paikallinen kats.mies tulkitsee niitä mielensä mukaan.

Link to comment
Share on other sites

Asiaan liittyen voisi johonkin kokoukseen kutsua katsastusmiehen , jolta voisi porukalla kysellä rakentelemiseen liittyviä asioita.

Tietenkin siinä on tuo esilletullut asia, että joka konttorilla on oma tulkinta asioista. Melkein kaikkea saa läpi, kun on vain kunnolla asiaan varustautunut eli dokumenttia mukaan, niin kyllä lupia irtoaa.

Link to comment
Share on other sites

Mutta kyllä tämän fiksun katsastajankin on mentävä aika tarkalla kun oma "nahka" siinä on pelissä jos hyväksyy jotain outoa!! :o 8-)

Näistä vain keskustelin kyseisen henkilön kanssa että miten näitä seurataan aken puolelta...

Link to comment
Share on other sites

Tämä fiksu katsastaja ei varmasti hyväksy mitään "outoa", mutta häneltä varmaan saa/saisi luotettavia,oikeita tulkintoja asioista?

Voi olla jossain tapauksissa liiankin tarkkoja?, jotka joltain suurpiirteisemmältä jäisi huomaamatta??

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Oma auto pitäisi katsastaa/rekisteröidä nyt kun lumet lähtee. muutos tonnisesta austin metron 1300cc, kone ysikytluvun taitteesta. Taitaa kone olla se 63hv vai onko noita eri tehoisia, mg metrossa on enemmän mutta austineissa? Jotaki pientä viritystä on tehty ja meneekin vloppuna penkkiin. Vaihdoin 8.4" levyt.

 

Mikä auto on paras vertailukohde, cooper s? tehosti ei ole mutta ilmeisesti ei pakollinenkaan,tai riippuen katsastusmiehestä :-/

Mietin vain että jos menee esim. haynesin kirjan kanssa ja siellä vertailukohteessa onkin jarrutehostin niin ei varmaan mene läpi.

Katastusmies sanoi että pitäisi olla metron koneen paino paperilla mutta en nyt netistä löytänyt mitään dokumentteja.

Link to comment
Share on other sites

Harmi vaan että juttelin katsastusmiehen kanssa jo,mutta ei kai se muistele kun itsekkin on noita autoja rakennellut. Mini kävi penkissä ja ilmeni öljyvuoto ja kytkin petti:( paperille sai 54kw mutta penkittäjä meinasi että teho käväisi n.64kw ennenkuin kytkin lähti luistamaan. No laitetaan parempi/uusi kytkin ja etsitään vuodot.

Link to comment
Share on other sites

Katsastus olikin ollut aika asiallinen. :) Mukana oli 1275:n speksit josta ilmeni mm.moottorin koko ja jarrujen koko. Mukaan kaverille kirjoitin varalle vielä tiedot: Moottori A+ 1275 cc, laatikko A-sarjaa uten myös kansi., jarrujen halkaisija 8,4". Autossa oli peltisatsi, alumiini imusarja ja 1,5 " Su. Katsastus ei tarvinut tietolappuani mutta olihan omistajalle hyvä muistilappu. Jotain muutosprosentteja tuli. Kirjoitanpa niistä kun näen rekkariotteen. Katsastus tapahtui Lahdessa.

Moottori on muilta osin täysin vakio. Varmaan ajettaessakin sen huomaa, sellainen räyhähenki puuttuu vaikka onkin hiukan "kovemmat" äänet :o

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...