Jamppa Maijala Posted February 9, 2009 Report Share Posted February 9, 2009 Moi Voisiko joku skannata tai jotenkin muuten(linkittää) saada tänne nettiin paperit jotka voitaisiin kopsata täältä mukaan kun mennään muutoskatsatamaan? Meillä ollaan menossa piakkoin 850 muuttamaan 1300 cm3 Lähinnä siitä esim. korjaamokäsikirjasta tulisi löytyä moottorin ero tehoineen, jarrujen ero, eipä haittais takajarrujenkaan merkinnät kuin jousituksenkin. Onkohan tälläistä paperia olemassakaan? Volkkarikerholla on muutospaperi netissä jaossa jonka kanssa oli helppo muutoskatsastaa 1200 1600 cm3, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Purtsi Posted February 9, 2009 Report Share Posted February 9, 2009 Ite näytin konttorilla Haynesin manuaalia, kun muutoskatsastin tonnisesta 1300:een. Se kyllä kävi, mutta kättä väännettiin jonkin aikaa siitä, että pitääkö olla tehostin vai ei. Lopulta kuitenkin päästiin haluttuun tulokseen, eli tehostinta ei tarvinnut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
koirankoppi Posted February 10, 2009 Report Share Posted February 10, 2009 Tässä hommassa taitaa olla melkein yhtä monta käytäntöä kuin katsastajaa. Silloin kun ensi kerran katsastin vuonna -85 tavallisen Minin 1300:lle koneelle, niin minulla oli vanha maahantuojan paperi jossa kerrottiin että 1300:sen moottorin saa asentaa Miniin kun samalla vaihdetaan Cooper S:n Levyjarrut eteen ja tehostin. Muuta ei tarvittu. Siihen aikaan piti anoa oikein moottorinvaihtolupa. Silloinkin jossain päin Suomessa katsastettiin Minejä 1300:lle jopa rumpujarruilla. Virallisissa papereissa vaadittiin aina tehostin ja S:n jarrut. Näitten "isojen" jarrujen aikanahan ei ole mitään maahantuontia virallisesti ollutkaan. Kaikilla paikkakunnilla vain ei vaadittu mitään papereita. Nyt on kait vaihdeltu suurimmaksi osaksi niitä isompia levyjarruja joitten kanssa ei tehostinta välttämättä tarvitakaan. Yksiselitteistä vastausta ei siis olekaan. Kaikille Miniin sopiville jarrutyypeille pitäisi olla omat todisteet ja paperit. Silloinkin paikallinen kats.mies tulkitsee niitä mielensä mukaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamppa Maijala Posted February 10, 2009 Author Report Share Posted February 10, 2009 Tässä hommassa taitaa olla melkein yhtä monta käytäntöä kuin katsastajaa. Kyselykierros konttoreilta, vaikuttaa juuri tuolta mainitsemaltasi. :-/ Näitähän voisi alkaa keräämään omaan topiciin mitä tarvittiin. 8-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
inno75 Posted February 11, 2009 Report Share Posted February 11, 2009 Asiaan liittyen voisi johonkin kokoukseen kutsua katsastusmiehen , jolta voisi porukalla kysellä rakentelemiseen liittyviä asioita. Tietenkin siinä on tuo esilletullut asia, että joka konttorilla on oma tulkinta asioista. Melkein kaikkea saa läpi, kun on vain kunnolla asiaan varustautunut eli dokumenttia mukaan, niin kyllä lupia irtoaa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
koirankoppi Posted February 11, 2009 Report Share Posted February 11, 2009 Clubin jäsenenä on fiksu katsastusmies !! Tunnettu kaveri tampereen suunnalta, varsinkin Tonnari ja historic piireissä! Link to comment Share on other sites More sharing options...
MikaJ Posted February 11, 2009 Report Share Posted February 11, 2009 Itsekkin on tullut jokunen auto leimattua, mutta aikaa on sen verran että joutuu nykyisin monet asiat kertaamaan kirjoista. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cabrio Posted February 12, 2009 Report Share Posted February 12, 2009 Mutta kyllä tämän fiksun katsastajankin on mentävä aika tarkalla kun oma "nahka" siinä on pelissä jos hyväksyy jotain outoa!! :o 8-) Näistä vain keskustelin kyseisen henkilön kanssa että miten näitä seurataan aken puolelta... Link to comment Share on other sites More sharing options...
koirankoppi Posted February 12, 2009 Report Share Posted February 12, 2009 Tämä fiksu katsastaja ei varmasti hyväksy mitään "outoa", mutta häneltä varmaan saa/saisi luotettavia,oikeita tulkintoja asioista? Voi olla jossain tapauksissa liiankin tarkkoja?, jotka joltain suurpiirteisemmältä jäisi huomaamatta?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
pensseli69 Posted March 18, 2009 Report Share Posted March 18, 2009 Oma auto pitäisi katsastaa/rekisteröidä nyt kun lumet lähtee. muutos tonnisesta austin metron 1300cc, kone ysikytluvun taitteesta. Taitaa kone olla se 63hv vai onko noita eri tehoisia, mg metrossa on enemmän mutta austineissa? Jotaki pientä viritystä on tehty ja meneekin vloppuna penkkiin. Vaihdoin 8.4" levyt. Mikä auto on paras vertailukohde, cooper s? tehosti ei ole mutta ilmeisesti ei pakollinenkaan,tai riippuen katsastusmiehestä :-/ Mietin vain että jos menee esim. haynesin kirjan kanssa ja siellä vertailukohteessa onkin jarrutehostin niin ei varmaan mene läpi. Katastusmies sanoi että pitäisi olla metron koneen paino paperilla mutta en nyt netistä löytänyt mitään dokumentteja. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MikaJ Posted March 18, 2009 Report Share Posted March 18, 2009 Katsastusmies kun ei varmaan tiedä/usko että Metrossa on ollut sama kone/laatikko kuin Minissä, niin vaatii sen takia sen painosta/yms papereita. Ole hiljaa että se on Metrosta, ja sano että se on ihan Minin kone. Link to comment Share on other sites More sharing options...
1300cc Posted March 21, 2009 Report Share Posted March 21, 2009 Juuri näin tein minäkin! Hiljaa hyvä tulee..... ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
pensseli69 Posted March 22, 2009 Report Share Posted March 22, 2009 Harmi vaan että juttelin katsastusmiehen kanssa jo,mutta ei kai se muistele kun itsekkin on noita autoja rakennellut. Mini kävi penkissä ja ilmeni öljyvuoto ja kytkin petti:( paperille sai 54kw mutta penkittäjä meinasi että teho käväisi n.64kw ennenkuin kytkin lähti luistamaan. No laitetaan parempi/uusi kytkin ja etsitään vuodot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamppa Maijala Posted March 23, 2009 Author Report Share Posted March 23, 2009 Katsastus olikin ollut aika asiallinen. :) Mukana oli 1275:n speksit josta ilmeni mm.moottorin koko ja jarrujen koko. Mukaan kaverille kirjoitin varalle vielä tiedot: Moottori A+ 1275 cc, laatikko A-sarjaa uten myös kansi., jarrujen halkaisija 8,4". Autossa oli peltisatsi, alumiini imusarja ja 1,5 " Su. Katsastus ei tarvinut tietolappuani mutta olihan omistajalle hyvä muistilappu. Jotain muutosprosentteja tuli. Kirjoitanpa niistä kun näen rekkariotteen. Katsastus tapahtui Lahdessa. Moottori on muilta osin täysin vakio. Varmaan ajettaessakin sen huomaa, sellainen räyhähenki puuttuu vaikka onkin hiukan "kovemmat" äänet :o Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now