Jump to content

F56/F55 vanteet


F60-SE-All4

Recommended Posts

Marraskuussa tulleeseen F55:een laitoin talvinakit alkuperäisille 16" vanteille. Nyt olisi hakusessa uudet 17" kesävanteet uusilla renkailla.

 

Vakiot 17" vanteet ovat 7x17 ja ET 54 ja vakiorenkaat ovat 205/45. Omaan silmään nuo ovat himpun verran liian "sisällä" pyöräkotelossa ja vähän ulommas tulevat ovat mietinnässä ulkonäköseikan lisäksi myös sen vuoksi, että noita vakiovanteita vastaavia mittoja löytyy varsin harvasta vannemallista.

 

Onko foorumilaisilla tietoa, että mahtuisikohan alle pyörimään seuravanlainen setti ilman ongelmia (autossa vakiojousitus) ja ettei renkaat tule tuolla speksillä "liian ulos":

 

Vanteet 7.5x17" ET 45 ja renkaat 215/45.  Tässä linkissä vertailu vakion ja tuon speksin mittaeroista.

Renkaat sentin vakioita leveämmät, ettei näytä liian "venytetyltä" vanteelle. 

Link to comment
Share on other sites

MCS R56 ,kylläkin tehtaan "sport-alustalla"  kesäpyörät 215/45 17 R104  7" Crown-orggisvanne,rengas istuu nätisti vanteelle,ei ongelmaa ja talvipyörät 215/45 17  ET 45 "tarvikevanne" (en muista merkkiä...) , tulee hieman enemmän ulos,juuri sopiva malli / ET, jotta Worksin jarrut mahtuu ilman speisereitä.....Kyseiset rengas/vanne koot hyvin yleisiä , Ameeriiikan forumilla(NAM) mainintaa F56 pyöristä, ET 40-50 ja vanne leveydet 7- 7,5 tuumaa suosittuja....

Link to comment
Share on other sites

Moi!

Uusi member ja itsekin painimassa saman asian kanssa. Autona F55 sd ja reilu 10000km jo ajettu kyseisellä pelillä, todellakin fantastinen ja hauska auto ajaa!

 

Autossa nyt alla vakio 16" minin loop vanteet Nokian rft kitkoilla, mitkä heivataan pois ensi talveksi ja tilalle minin 17" cosmos vanteet ja niihin kitkat (ei nokialaiset eikä todellakaan rft).

 

Mutta asiaan, nyt kesäksi pitäisi tulla oz ultraleggerat koossa 18/7,5 tai 18/8 et 40 ja siihen joko 215 tai 225 renkaat, taakse mahdollisesti vielä 5mm spacerit että saadaan takapää tarpeeksi ulos ja samalla linjalle etupään kanssa.

 

Lisäksi vielä ennen kesää autoon tulee Eibachilta 30mm madallusjouset joiden tuotekehitys on vielä tehtaan mukaan loppuhyväksyntää vaille valmis (F56 sd malli on jo myynnissä).

 

Joten noilla spekseillä mitä esitit ei tule olemaan mitään vaikeuksia saada sopimaan niitä.

 

Mikko

Link to comment
Share on other sites

Mutta asiaan, nyt kesäksi pitäisi tulla oz ultraleggerat koossa 18/7,5 tai 18/8 et 40 ja siihen joko 215 tai 225 renkaat, taakse mahdollisesti vielä 5mm spacerit että saadaan takapää tarpeeksi ulos ja samalla linjalle etupään kanssa.

 

Lisäksi vielä ennen kesää autoon tulee Eibachilta 30mm madallusjouset joiden tuotekehitys on vielä tehtaan mukaan loppuhyväksyntää vaille valmis (F56 sd malli on jo myynnissä).

 

Oli kyllä maahantuojan demo F56 niin hirvee ajaa 18" vanteilla että huhhuh. Toki renkaina oli jäykät matalaprofiilirunflatit.

 

Kannattaisko kerätä hieman enemmän rahaa säästöön ja ostaa hyvät coiloverit? Ei varmaan tee madallusjouset yhtään paremmaksi ajoa 18 tuumaisilla  :)

Link to comment
Share on other sites

Jos mukavuus osuu sanavarastoon niin silloin kyllä alkuperäisten jousien tilalle tulevat laadukkaat madallusjouset ovat paljon parempi vaihtoehto kuin coiloverit. Niissä kun on 99,9% tapauksista enemmän pituutta ja halkaisijaa niin on paljon enemmän mahdollisuutta tehdä jouseen ominaisuuksia. Coiloverit on usein lineaarisia jousia, ja näillä pintakovuus on taattu. Toki coilovereitakin saa progressiivisilla jousilla, mutta mukavuudeltaan ne ei yleensä ole samalta planeetaltakaan kuin Eibachin pro-kit. Eibach pro-kit on erinomainen valinta käyttöautoon, kaikki autot mitä olen moisilla ajanut on mennyt normiajossa lähes yhtä mukavasti kuin vakiojousilla.

Link to comment
Share on other sites

Oli kyllä maahantuojan demo F56 niin hirvee ajaa 18" vanteilla että huhhuh. Toki renkaina oli jäykät matalaprofiilirunflatit.

 

Kannattaisko kerätä hieman enemmän rahaa säästöön ja ostaa hyvät coiloverit? Ei varmaan tee madallusjouset yhtään paremmaksi ajoa 18 tuumaisilla  :)

Moi!

 

Ajoin itse myös F56 demo autoa jossa oli 18" tuumaiset ja runflatit ja oli kova ajaa, mutta olen sitä mieltä että rft olivat syynä siihen liika kovuuteen. En ole ajanut hyvää autoa missä moiset ovat. Edellinen oli 330d xDrive touring msport ja parani heti kun vaihdoin siihen normi kumit. Laitatin siihen myös eibachin jouset ja ajettavuus parani edelleen, niinkuin myös sitä edeltävään 530d sedaniin.

 

Hyviä kokemuksia valmistajan jousista mulla noissa autoissa. Olen myös ajanut 300 sarjalaista missä coiloverit enkä ainakaan pitänyt sitä parempana kuin pelkkiä jousia. Toki säädettävyys olisi plussaa coilovereissa, mutta tarkoitus ei kuitenkaan ole slammata autoa tonttiin vaan hakea parempaa ajotuntumaa nykyjousiin plus saada wheel cäppiä pienemmäksi.

 

Mutta, mutta makunsa kullakin ja katsotaan mihin päädytään... hinta kysymys ei ole se miksi valitsen mahdollisesti jouset enkä coilovereita .

 

Mikko

Link to comment
Share on other sites

Kovasti väittävät , että Öhlins road &Track olisi myös mukava erikoisen venttiilitekniikan ansiosta.On ollut hieman omaa kiinnostusta samaiseen "ongelmaan" eli jouset vai coilit  , tietoa olen koettanut kaivaa  ameriikan foorumilta (NAM),siellä tuota "käyttäjä-pohjaa" on hieman laajemmin. Väittävät että lyhyillä jousilla ennestään lyhyt iskuinen jousitus kulkee usein pohjauskumien varassa tiukemmassa ajossa,tarjolla jopa eri kovuuksia/pituuksia pohjauskumeja!! (R56) Laadukkaissa coilovereissa vaimennuksen säädöllä voi vaikuttaa jousituksen toimintaan/mukavuuteen ja tod.näköisesti Öhlinssiltä löytyy tarvittaessä eri tyyppisiä jousikomboja,esim apujousella varustettuja lineaari jousia.Tarvittaessa voi coilit varustaa säädettävillä yläpäillä(camber/caster),tulee pyöräkulmat kohdilleen ja eipä haittaa ole purettavuudesta/huollettavuudesta , pystyy tarvittaessa shimmittämään mieleiseksi...ainakin R56-malleihin löytyy, hinta luokka 2000-2500euroa , uusista "äffistä" ei tietoa...Ai joo, jos sulla on "vakio-jousitus", kuinka pelaa vakio iskunvaimennin lyhyemmän jousen kanssa ? Tuskin on suunniteltu huomattavasti lyhyemmälle liikeradalle?  NAMin  3 gen keskusteluista löytyy muuten kuvia ainakin sport-jousitus+Eibach madallusjousista ja muutenkin sulle hyödyllistä vanne/speiser itietoa....

Link to comment
Share on other sites

^

Juu sieltä olen katsonut kyllä paljon kuten myös minif56.com saitilta, sekä kuvia että vanne speksejä. Vakiossa voi myös säätää camperiä vaikkakin vähän ja sen tiedän et coillessa säätö on usein parempi. Vakio iskarit pelittää hyvin vielä ton eikun 25-30mm madalluksen kanssa niinkuin on suunniteltu tehtaalla. Tarvii katsoa mihin nyt kääntyy tää hankkiminen, mutta namista hankkimien tietojen ja ajatusten perusteella pitäisi toimia paremmin kuin hyvin. Katsotaan.

 

Mikko

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Tänään matkahuolto kantoi kotiovelle 7.5x17 et45 vanteet 215/45 kumeilla. Piti heti mennä sovittamaan yhtä vannetta eteen ja voisi sanoa tuon koon ja ET:n olevan juuri optimaalisesti vakiovanteita ulompana. Vanteeksi tuli Inter Action Xpress kiiltävä musta, jossa vähän OEM-vaikutteita. Renkaiksi tuli Hankookin Evo2:t. Saapi nähdä miten setti toimii ja MINI kulkee kun saapi renkaat laitettua paikalleen.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...