Jump to content

MCS Clubman R56 ei käynnisty...


Juge

Recommended Posts

Heps!

Noniin... vähän huono vielä kysellä neuvoja kun ei tarkempia tietoja ole vielä... :-[

 

MCS pelannu tähän asti oikeastaan kuin kello, varsinkin elokuun 2014 jälkeen kun gen. 3 imusarjan hiluineen vaihdoin.

 

Mutta nyt tuli isompi vika eteen: vaimo meinasi lähteä iltavuoroon, auto käyntiin ja vajaa 10 sekuntia ja kone sammui, starttaa kyllä muttei käynnisty.

 

En vielä ehtinyt lukea vikakoodeja saatika ite testata kun kiirellä piti töistä lähteä ja viedä vaimo töihin.

 

Bensaa pitäisi olla mittarin mukaan 2 tai 3 pykälää, ei kuitenkaan punaisella vielä. Vaimon mukaan jonkinmoinen katku oli jostain tullut nenään, ei kuitenkaan käryävä / palava, vaan ilmeisesti bensan haju. Mutta ilmeisesti hyvä määrä vikavaloja oli taulussa ollut kun kone oli sammunut.

 

Kun töistä pääsen, luen vikakoodit ja tarkistan bensan määrän, katotaan jos jotain aukenisi. Muistaako kukaan ulkoa miten sinne Mini hidden menu's:iin pääsi, eikös sieltä nähny reaali-litra-lukemat paljonko on bensaa tankin kummallakin puolella?

 

Onko kellään vastaavaa tullut eteen...? ???

Link to comment
Share on other sites

Mulla on tullut sen verran vastaavaa, että bensamittari näytti väärin (ja samalla myös tuo hidden menu). Tankki oli tyhjä vaikka mittarin mukaan piti olla pari pykälää ja 100km rangea. Vika tosin ilmeni siten, että bensamittari reagoi piiiiitkällä viiveellä ja ongelman pystyi todentamaan vaan pidemmässä ajossa. Tokalla kerralla kun menovesi loppui kesken, näytti mittari kolme pykälää ja reilun 20min puhelun aikana liikkuvuuspalveluun mittari tipahti hiljalleen kaksi pykälää.

Useamman sata euroa köyhempänä viaksi lopulta paljastui aktiivihiilisuodatin.

Link to comment
Share on other sites

Perkl pikkuvika: bensa loppu vaikka mittarissa 3 pykälää vielä jäljellä.

 

Nelisen litraa bensaa kanisterista tankkiin ja taas käynnistyi. Scangauge ei näyttänyt mitään vikakoodeja.

 

Mitenkäs se, tai siis niiden kohojen uudelleen kalibrointi meni? Vaatiko se kohon irrottamisen vai tapahtuiko se hidden menusta? Pitääkö siinä olla tankki lähes tyhjä vai miten?

 

Pieni pelko oli takamuksessa kun auton ovet avasi kaukkarilla, Minihän lykkää paineet polttoaineputkistoon. Heti samantien oli havaittavissa kun bensapumpun ääni oli ihan erilainen kuin aikaisemmin - ajatus jo oli mielessä että nytkö meni p.ainepumppu :-X ... Mutta ei onneksi ollu se :))

Link to comment
Share on other sites

Hyvä että lähti noin pienellä. Vinkkinä jatkoon sillä mulla teki -07 R56 aikanaan muutaman kerran saman ja sitten siitä kilahti kojelaudan sisällä oleva CAS yksikkö. Oireet oli just samat että bensa mittari alko näyttää ensin höpöjä silloin tällöin. Loppuoire oli se että auto ei suostunu käynnistymään. Tosin silloin se ei enään suostunu edes kunnolla starttaamaan.

Link to comment
Share on other sites

Aikani tässä googlettelin ja aika huonosti löytyy ohjetta, millä saisi uudelleen kalibroitua bensamittarin anturit.

 

Löysin ohjeen miten pääsee sinne hidden menuun ja mistä sieltä löytyy tankin litramäärät, ja löysin senkin miten auton ECUn saa resetoitua, mutta anturien kalibrointia ei löydy. Tuolla litramäärä infolla päässee ehkä jäljille että kumman puolen koho siellä ryppyilee...

 

Pullis: mikä on CAS yksikkö? Korinohjausyksikkö...? Mitä mahtoi maksaa? Vaatiiko sen vaihto ohjelmoinnin?

Link to comment
Share on other sites

Mikäli oikein ymmärsin Laakkosta, niin anturit tulisi uusia kokonaan, mikäli näyttäisivät höpöjä. Vian paikallistamisessa ottivat ja tarkistivat käsin(?)/mekaanisesti ja mittaamalla - molemmat olivat kunnossa. Tosiaan vasta kolmannella tutkimusmatkalla vaihdettiin tuo aktiivihiilisuodatin, mitä sitten yhden huoltoneuvojan mukaan vastaavaa ongelmaa on tullut vastaan muutaman kerran M-sarjan bemareissa. Ei sitten samaa tietoa ollut huoltoneuvojalla, joka auton vastaanotti kahdella edellisellä kerralla  >:(

 

En osaa sanoa missäpäin tuo sijaitsee tai miten se vaihdetaan, mutta osalla oli hintaa n. 70€.

Activated Charcoal Filter: 16132752290

Link to comment
Share on other sites

No niin, hidden menu oli iisipiisi juttu.

 

Ja tosiaan, tankkien lukemat: vasen L 2 ltr, oikea R 10 ltr, yhteensä (S) 12. Ja ohmilukemat olivat sitämyötä että oikean puolen sensori on kyllä jumissa. Vasemman ohmimäärä heilui aavistuksen kuten myös litramäärä. Oikea kökötti paikallaan lähes kokoajan, pientä heittoa oli muttei läheskään sellaista mitä vasen puoli.

 

Haynessi kertoo että vasemmalla puolella on pumppu ja oikealla suodatin.

 

Toinen vaihtoehto on että nyt autoa tankkaamaan ja sitten uudestaan kattoo hidden menua että mitä se sen jälkeen näyttää oikealle puolelle.

 

Hetkinen: just muistin, että on muuten aiemmin temppuillut tuo p.ainemittari: kun tankin on laittanut täyteen, on mittari aluksi näyttänyt että kaksi tai yksi palkkia vajaa olisi tankki. Kun autolla on ajanut, se on korjaantunut oikeaksi.

 

Onkohan tässä nyt vain ja ainoastaan anturijumitusvirhe vai mikä... no pian sen näkee, pitää ottaa irti tuo oikean puolen sensori...

Link to comment
Share on other sites

Onko muuten kukaan kokeillu tuota hidden menun reset ecu juttua? Rapakon takaa kertovat että auto olisi aivan erilainen ajaa sen jälkeen - mm. tyhjäkäyntikin olisi tasaisempaa.

 

Siinähän tietty nollaantuu pvm, klo yms. jutut jotta säätämistä sen jälkeen on.

Link to comment
Share on other sites

CAS ainakin ohjaa kojelautaa ja starttauspiiriä. Mulla kävi sillon semmonen tuuri että olin ostanu auton 3 viikkoo aikasemmin ja sen purkin vaihto meni myyjäliikkeen piikkiin. Mutta vaatii ohjelmoinnin eli ei käy plug'n'play.

 

Silloin kun tää kävi itelle niin kattelin, että netistä niitä löyty n 100€ luokassa. Samalla myös lueskelin niistä jutuja ja ei ollut mitenkään epänormaalia sen hajoaminen. Purkkihan on sitten ihan sama, kuin joissain nykyisen emoyhtiö Bimmerin malleissa. Ei siinä munkaan alkuperäisessä CAS yksikössä ollut missään mitään Miniin viittaavaa tekstiä vaan kaikki oli BMW jotain.

 

CAS on alko isokokonein purkki ja sijaitsee mittariston takana. Mutta hyvä homma jos on vika muualla. 

Link to comment
Share on other sites

Noniin, vika tosiaan korjattu. Bensa loppu... ::)

 

Mutta aika erikoinen tää Minin "kaksoistankki":

laitoin kansiterilla kahdesti bensaa, ekalla kerralla karkea arvio noin 3-4 litraa. Bensamittari ei moksiskaan (3 pykälää paloi), ja auto lähti heti käyntiin. Aikani koulin tankkia ja näitä korkkeja joissa toisella puolella pumppu ja toisella puolella suodatin. Välillä tarkistin mittarin, ei vaikutusta, kunnes toisen kerran avasin bensapumpun, mittari tippui kahteen punaiseen ja väitti että bensalla pääsisi n. 100km.

 

Tankissa oli muuten jonkin verran bensaa pumpun puolella vaikkei auto käynytkään.

 

Kamat kasaan ja toinen, tällä kertaa vähän yli 5 litraa kanisterilla bensaa - ja bensamittarissa paloi 4 pykälää... ???  Samantien tuli mieleen meidän yksi ex-Pösö 406 jossa bensamittari eli ihan omaa elämää... ja se sekosi nimenomaan sen jälkeen kun Pösön tankkasi auton ollessa käynnissä.

 

Sitten tankille ja laari täyteen bensaa. No eihän sinne menny kuin vajaa 41 litraa. Ajattelin että olis voinu mennä enempiki ku tiedetään että tankki oli lähes kuiva. Ja kappas vaan, mittari sanoo että tankki olis yhden pykälän verran vajaa... ???  Manuskasta tarkistin tankin koon, se on 50 litraa - eli sielä oli sitten n. 9 litraa kanistereista bensaa.

 

Katoin hidden menusta, ja litralukemat oli kutakuinkin niin että vasemmalla puolella oli 28.9L ja oikealla 13.1 L, ja Ohmit vasemmalla 21 ja oikealla 131. Ajoin koeajolenkin ja vähän mutkittelinkin kunnes se viimeinen valo sytty mittariin. Katoin uudelleen hidden menusta tankin litrat, ne oli nyt vasemmalla 28.9 ja oikealla 21.9 ja Ohmit molemmilla puolilla 21.

 

Täytyy siis olla että oikean puolen tankki on 7 litraa pienempi kuin vasen.

 

Ja vahvasti kyllä näyttäisi nyt että meillä oikean puolen tankin koho takertelee. Täytyy kesämmällä ottaa auki ja kattoa mikä sitä risoo...

 

Täytyy toivoa ettei tuo CAS boksi ole hajoamassa...

Link to comment
Share on other sites

Tulipa katottua Realoem:stä kuvat Skithundin lähettämän numeron perusteella.

 

Ja kyllä juu, aktiivihiilisuodatin on oikealla puolella, ja kuvien perusteella todennäköisesti oikean puolen anturi on puhtaasti ylös-alas liikettä tekevä anturi, joka sitten takertelee suodattimeen. Mutta aika tyyris suodatin jos noin 70e siitä veloitettiin kun tuolla yhdellä Realoem sivulla oli hinnaksi kerrottu 53e. Paitsi jos siihen 70e sisältyi vaihtotyö niin sitten se ei mahdottoman kallis ole.

 

Tein muuten sen ECU resetin sieltä hidden menusta. Pikku testin jälkeen voi todeta että ehkä aavistuksen terävämmin vastasi kaasuun, ja ehkä jotain pientä muutosta oli havaittavissa tyhjäkäynnissä. Ja ainoat säädöt jotka piti tehdä oli kellonaika ja kaukkarin ovien avaamisprosessiksi muuttui kaukkarin eka painallus avasi vain kuskin oven.

Link to comment
Share on other sites

RealOEM:n hinnat on yleensä "tehdashinnat" ilman ALVeja. Mullakin on omalla koneella asennettuna ETK ja 12/2014 hinnaston mukaan ko. suodatin olis 54.38€ ilman veroja. Siihen sitten verot ja marmoritiskilisät, niin päästään tonne 70€  :)

Link to comment
Share on other sites

Juuh, tuossa kun tarkemmin kuvia haeskelin tuolla koodilla, niin on siellä oikealla puolella samantyyppinen kohomekanismi kuin vasemmalla, eli ihan perinteistä tyyliä teräslanka taitettuna tietyllä mutkalla ja koho siellä päässä.

 

Pitää tässä kun kelit lämpenee ottaa tuo oikea puoli irti kattoa josko siellä olis paikka mihin se takertuu. Enste vois käydä vierailulla luotto-varaosafirmassa josko sieltä löytyisi tuo suodatin.

 

On tuo mittari kyllä pelannutkin, kun itekin oon sillä joskus ajanut jopa niin että yksi punainen valo palaa kun on mittarille ajanut. Tiedä sitten, mimmoset välykset tankissa tuolle koholle on. Haynessi sanoo että "Ole varovainen irrottaessasi näitä ettet taita kohon vartta". No tietysti siksi että mittari ei tekisi sitä että näyttää väärin... ;)  mutta voi kai siellä olla sen verran ahtaatkin paikat (väilseinät yms) että jos koho heittää sivuttain 5mm, se voi ottaa johonkin kiinni.

 

Mutta eipä tässä kummelimpia - on tää kyllä hieno tää foorumi, saa aina apuja... ^-^

Link to comment
Share on other sites

Ilmeisesti R56:ssa on vähän vastaava pumppu-/anturihässäkkä kuin R53:ssa... mulla on kans oikean puolen anturi jumissa, hidden menu näyttää sillä puolen koko ajan samaa lukemaa riippumatta aineen määrästä tankissa. Mittari näyttää koko ajan tyhjää, kun systeemi on todennut ettei lukemiin voi luottaa (hidden menu sanoo anturien tilaksi "not plausible").

 

Tietenkin se oikean puolen anturi on yhtä puuta suodatinkotelon kanssa (pumpun yhteydessä oleva anturi on vaihdettavissa), ja siihen kuuluu myös ne letkut pumpulta suodattimelle ja takaisin. Veikkaan että vaihtaminen on todella miellyttävä operaatio. Täytyy kyl ensin koittaa vähän herkistellä sitä anturia jos tokenis sillä...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Noniin - tääkin "bensa loppu vaikka mittari näyttää 3 pykälää" tais tulla kuntoon... Tai ainakin totisesti toivon.

 

Tuli otettua auki molemmat tankin "korkit". Oikean puolen tankin kohon juuri kokonaan irti tästä telineestään. Käytännössä aina kun tankki ollut lähes tyhjä roikkunut johdon varassa.

post-1256-0-92897700-1430329556_thumb.jpg

 

Ei ole ihme, että tankkauksen jälkeen jäi yksi tai kaksi pykälää uupumaan täydestä mittarin mukaan ja pienen ajon jälkeen tämä pykälät syttyivät.

 

Mutta ihme on että miten se on voinu tuosta telineestä päästä irti. En nyt ihan heti ruvennut nippusiteitä laittamaan kun ei kovin äkkiä löytynyt paikkaa minne nippusiteet olisi voinu laittaa ilman pelkoa siitä että ne tippuisi tankin pohjalle.

 

post-1256-0-93515000-1430329650_thumb.jpg

 

Nyt se on kiinni ja ekan täyteen tankkauksen jälkeen mittari näytti heti täyttä. Hidden Menusta kävin tankkimittarilla ja Ohmit ja litramäärät näyttivät lupaavalta - pientä elämistä oikean puoleisessa tankissa, muttei mitään suuria.

 

Ennen kohojen remonttia keskikulutuksella 9.5 litraa ajettu yli 430km. Laskeskelin että noin kymmenen litraa pitäisi tankissa olla bensaa vaikka mittarissa paloi 4 pykälää ja ajotietokone väitti että bensalla pääsisi vielä pari sataa kilometriä. Heti kohojen remontin jälkeen bensamittarissa oli vain kaksi ja nekin punaisena ja ajotietokone väitti että 77km pääsisi vielä jäljellä olevalla bensalla. Hidden Menun tankkimittari väitti että vasemmassa tankissa olisi ollut 5.6 litraa ja oikeassa 0. Ja oikea tankki oli oikeasti kuiva kuin Martini.

 

Oli tuossa oma hommansa, mutta toivottavasti tuli ja pysyy kunnossa. Jälkeen päin ajateltuna homma ei nyt ihan niin mahoton ollut, vaikka kyllä siinä aikaakin vähän meni.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Noniin, tänään toi homma tuli taas eteen. Vajaan neljän sadan kilometrin ajojen jälkeen bensamittari oli laskenut vain kaksi pykälä... ???  meleko taloudellinen - ei vaiteskaan.

 

Ei muutakun Hidden Menuun ja kuinka ollakkaan oikean puolen tankin Ohmimäärät jökötti paikoillaan ja vasen heilui, samoin litramäärät.

 

Uudelleen auki ja kyllä, oikean puolen koho taas irti telineestään. Mitä ihmettä tuola tankissa tapahtuu että tuo pääsee irti...?? Muutakuin tietty bensan pyörre kun antaa kaasua.

 

Nyt tein sitten nippusidepatentit peräti neljä pientä nippusidettä. Toivon mukaan nyt pysyy kiinni - toivon mukaan noi nippusiteet ei tuonne haperru... Tankin kannet kiinni ja testaus, ja niin bensamittarista sammui nyt yhteensä 4 palkkia.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Testit bensamittarin suhteen edelleen jatkuvat.

 

Löysin NAM:in sivuilta viestiketjun jossa joku harrastaja oli ScanGaugella mitannut mittarin palkkien litrat: http://www.northamericanmotoring.com/forums/r56-hatch-talk-2007/215971-fuel-gauge-inaccurate.html

 

Tänään ajettiin vähän pidempään ja tripissä nyt 245km, keskikulutus 7.5L, joten arviolta vajaa 18.5 litraa pitäisi polttoainetta olla kulunut, ja kolme palkkia sammunut. Jos ylläolevan linkin juttuun on luottamista, tällä hetkellä näyttäisi että mittari toimii ja oikean puolen koho on edelleen kiinni nippusiteillä.

 

Mutta: Hidden Menusta tarkistin tuon bensamittarin Ohmit, ja vakaassa ajossa oikean puolen tankin Ohmit pysyvät hyvin paikallaan (22 Ohm), poislukien tilanteet kun kääntyy, jarruttaa tai sivuttaisliikettä tulee, eli aivan kuin se olisi taas irti, tai takerruksissa - mutta yllämainitut litralaskennat eivät anna tuohon aihetta. Vasemman tankin Ohmit heiluvat vahvasti kokoajan paitsi hyvin vakaa ajotilanne jolloin vasemman puolen Ohmitkin jököttävät suht hyvin paikallaan.

 

Nyt kysynkin: tietääkö kukaan miten tuo oikean puolen tankin siirtopumpun pitäisi toimia? Nimittäin kun tuo oikean puolen tankki on 7 litraa pienempi (tankki täynnä, molemmissa samat Ohmit 21, mutta litramäärät vasemmalla 28.9 ja oikealla 21.9), että kuuluuko vielä tässä vaiheessa tuon oikean puolen tankin mittarin Ohmit ollakin vakaasti paikallaan 22 Ohmissa?

Link to comment
Share on other sites

No niin, tulipa tarkistettua tuo patentti jonka heinäkuussa tein, ja kyllä ne nippusiteet sielä ehjät olivat ja kohon mekanismi oli edelleen kiinni pumpun rungossa. Ja kumpikin pumppu surraa kun auto on käynnissä.

 

Aika erikoisesti tuntuu toimivan tuo kahden tankin systeemi, kun noin 250km pääsee ajamaan ennenkuin oikealla puolella alkaa edes vähentyä polttoaine mikäli Hidden Menun Ohmi- ja litralukemiin on luottamista, ja pakkohan niihin on jos se lukee tiedot suoraa anturilta. Tiedä sitten mistä johtuu... vai tasaako systeemi polttoainetta tankkien välillä sitämukaan kun suuremmasta vasemmanpuoleisesta alkaa se vähentyä, ei tiedä...

 

No ainakin noi NAM:in sivuilta löytynyt taulukko montako litraa mihinkäkin palkkiin kuuluu tuntuisi, jos ei oikealta niin ainakin tosi hyvin suuntaa-antavalta.

 

Erikoisen oloinen systeemi kyllä, kun vasemman puolen pumpulle ei mene kuin nippu johtoja, oikean puolimmaisessa on (nuolesta päätellen) ulos tulevan polttoaineen putki, ja jossain tämän oikean puolen pumpun vierellä on joku putki. Mutta: vasemman ja oikean puolen pumpun yhdistää jonkinlainen putki joka vähän kuin "on vain" kiinni hentoisissa pitimissä vasemman puolen pumpun rungossa ihan täysin irti aivan kuin oikean puolen pumppu lykkäisi vasemmalle puolelle tästä putkesta p.aineen, ja vasemmalta menee sähköjohdot oikean puolen pumpulle tankin sisällä uiden bensassa aina kun tankki on täynnä tai lähes täynnä.

 

 

post-1256-0-45014000-1441538509_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...