Jump to content

Recommended Posts

Posted

 Varmaan aika helppo juttu mutta miten olette vaihtaneet jarrunesteet? mulla on varmaankin 20 v vanhat nesteet ja aattelin vaihtaa kun noita jarruja remppaan. Imetty säiliö tyhjäks vai miten ? Eiks sinne jää nestettä putkistoihin ? Vai kaikki ilmaruuvit kerralla auki ja pumppaamaan jarrupolinta ??????

Posted

Vastasit itse itsellesi  ;) 
Eli helpoin imeä purkkityhjäksi ja täyttää uutta nestettä ja sen jälkeen pyörä kerrallaan pumpata niinkauan tavaraa ilmaruuveista lävitse että alkaa tulla puhdasta, itse olen todennut Biltemastakin saatavan takaiskuventtiilillä olevan "ilmauslaitteen" olevan kätevä sillä kun saa tehtyä homman jopa yksin.

Posted

Joka pyörästä kun päästät sen 0,5-1dl läpi niin hyvä on, kannattaa käyttää jotain korkealaatuista nestettä kun kustannukset ei kauheiksi nouse kuitenkaan. esim,ATE SuperBlueRacing nesteen kiehumapisteet on käytettynäkin norminesteitä korkeammat ja vaihtoväli pitempi, lisäksi nesteen sininen väri helpottaa puhtaan nesteen tunnistamisessa.

Posted

Mie ostin paineilmalla toimivan laitteen biltemasta, tais pari kymppiä kustantaa. Sillä on helppo ja siisti vaihtaa yksin. Ei tartte paljon ees takas säntäillä, kunhan vaan huolehtii että säiliössä riittää nestettä ettei imase ilmaa :)

Posted

Kiitos Mini 1380 en tinnytkään että on sinistä jarrunestettä tää helpottaa paljon . mulla on myös tuo bilteman  laite . käytin kytkimen ilmauksessa.

Posted

Mulla on ollut kaikissa Mineissä mitä olen omistanut viimeisen 25 vuoden aikana silikoninesteet.

Pitää tiivisteet hyvässä kunnossa, ei ime kosteutta, ei vahingoita maalipintaa.

RalliMinissä on olleet samat jarrunesteet vuodesta 93, silikoninesteet. 90 luku yritettiin vähän ajaa ralliakin ja joskus kävin jossain radallakin huvikseen. Koskaan ei mitään häipymisiä tai ongelmia,vaikka ei mitään "Mäkisiä" oltukaan, niin kyllä jarrut oli aika kovilla kun yritin joskus opetella vasemman jalan jarrutusta ajossa. En oppinut :)

Minit seisseet välillä kylmässä ja lämpimässä vaihtelevasti. RalliMini viimeksi 3 vuotta yhteen menoon. Ei minkäänlaisia jumituksia/vuotoja. Suoraan katsastukselle seisonnasta ja nappi jarrut.

Ja se on sinistä :)

Tässä mainos silikonijarrunesteistä :)

1380:lle se ei kelpaa, koska siinä ei lue "Racing" tms :)

Posted

Silikooninesteelläkin on omat huonot puolensa joista ainakaan itse en ole kiinnostunut, joku syy sillä on miksei autotehtaat käytä sitä....

Kannattaa suorittaa pientä vertailua nesteiden ominaisuuksista ennenkuin päättää mitä laittaa.

 

ps.miksi sitä jarrunestettä pitäisi kaataa maalipinnalle.

Posted

n.25 vuoden Käyttökokemuksella/kestotestillä ne huonot ominaisuudet eivät ole tulleet ainakaan minulle esiin.

Ja veikkaan, että jos ajettuja kilometrejä/vuosia  Mineillä lähdetään vertailemaan, niin Lari poika jää kyllä hopealle :)

Mutta kukin tekee omat valintansa.

 

Normaali Minin käyttäjä ei tarvitse mitään nykykilpa-autojen vaatimia kiehumispisteitä tms, vaikka joskus kävisi vähän radallakin pyörimässä.

Posted

Jukka: Ei ole roiskunut, sen verta pitää jarrunestettä lisätessä olla huolellinen et laittaa sen sinne purkkiin.

Timo: 25v oot jo kerinny unohtaan miltä normineste tuntuu ;-)

Posted

On mulla noissa jaappanilaisten peleissä ollut aina normit. On niilläkin tullut yhteensä lähes miljoona kilometriä ajettua.

Niitten nesteitä on kyllä vahdeltu aina parin/kolmen vuoden välein :).

Yleisesti vois sanoa, ettei kaupassa sellaista virallista jarrunestettä myydäkään, millä ei Miniin kunnollisia jarruja saisi. Kyllä ne vaivat on sitten muista syistä lähtöisin :)

Posted

Tarkoitin silikooninesteen vaikutusta jarru-/poljintuntumaan, et voi verrata Minin ja Tojon poljintuntumaa keskenään ja päätellä ettei eri neste vaikuttaisi mitään samanlaisessa järjestelmässä.
Kannattaisi perehtyä aiheeseen myöskin sen suhteen että normi jarrunestettä ei saa jäädä YHTÄÄN järjestelmään vaihdettaessa silikooninesteeseen ja monien kokemuksien perusteella jopa jarrukumit (mitkä ovat altistuneet vanhalle nestetyypille) täytyisi vaihtaa uusiin nestetyyppiä vaidettaessa.

Posted

Minä olen aina täyttänyt uuden/uusitun järjestelmän silikoninesteellä. En ole koskaan vaihtanut tavallisesta siihen. Siitä ei ole kokemuksia.

Sukavan Jare kehui RalliCooperin jarruja joskus 90 luv alussa TM:n tehdyssä koeajossa. Silikoninesteillä täytettyjä :).

Ja olen kyllä ajanut Miniä muillakin nesteillä. Melkein koko 80 luvun :)

 

Uskallan väittää, että tavallinen tallaaja, edes Lari :), ei jossain sokkotestissä pystyisi huomaamaan mitään eroa eri nesteillä täytetyissä jarruissa. Oli sitten halpahallin virallista nestettä tai jotain sikakallista racing nestettä. (silikonineste on myös aika tyyristä). Jos jarrut on muuten kunnossa/ilmattu hyvin.

Ja tarkoitan sitä ajoa, mitä Lari ja muutkin Ministit tekevät autoillaan. En pitkää verenmaku suussa ajettavaa ratakisaa.

Jos joskus ajaa muutaman kierroksen radalla kerran kaksi vuodessa, ei mitään merkitystä.

Mutta jarruneste on varmasti harrastuksen tarpeista sieltä halvimmasta päästä, käytti sitten mitä tahansa :)

Posted

Sen verran noista hinnoista että äkkiseltään katsottuna DOT5 silikoonineste on 2xkalliimpaa nestettä kun toi mun käyttämä ATEn jarruneste.....

Rahamiehet käyttää silikooninesteitä  ;)

Posted

Mulla on ollut Ässä Cooperissa silikoninesteet ja samoin turbo-Minissä. En muista oliko Minorissakin alussa. Oli miten oli, turboon laitoin sittemmin tavalliset nesteet, Minorissa on nykyään tavalliset ja pikkikseen tuli tavalliset. Ihan siitä yksinkertaisesta syystä ettei Helsingin kokoisesta käpykylästä tahdo löytyä silikoninestettä ihan pienellä vaivalla. Viimeksi löysin 5 desin purnukan H-D liikkeestä ja oli H-D hintakin :P

 

Mitä rahamiehiin tulee niin jokainen joka Minin kanssa nysvää on tavalla tai toisella rahamies. Halvempiakin harrastettavia merkkejä löytyy... :D

Posted

Nuuka kun olen niin ostin silikoninestettä 2,50 € /250 ml , otin koko hyllyn tyhjäksi niin riittää tulevaisuuden projekteihinkin !

Lari, kannattaisiko siirtyä paineilmajarruihin niin sais "laihdutettua" jarrunesteen painon verran :D

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...