Jump to content

Akun irroitus


Red Mini

Recommended Posts

Ajattelin ottaa kohtapuoliin Minin talveksi pois liikennekäytöstä ja nyt kysyisinkin voiko akun kaapelit yksinkertaisesti vaan irroittaa talveksi ettei ylläpitolatauksesta tarvitsi huolehtia vai nollaantuuko autosta jotain tärkeää ?

Link to comment
Share on other sites

Joo ei ollut nyt siitä kysymys vaan siitä voiko ylipäätään akun irroittaa eli katkaista sähkö autosta ilman, että jotain nollaantuu ja vaatii ehkä merkkihuolto käyntiä sen jälkeen. Akku on tarkoitus pitää tavarasäiliön pohjalla koko talven ainoastaan ehkä pari latausta teen talven aikana ettei pääse jäätymään tyhjyyttään. Autohan kuluttaa hieman sähköä aina vai mitä ?

Link to comment
Share on other sites

Nykyajan autot kyllä kuluttaa virtaa vaikka ne olisi vaan paikallaan yhtään ajamatta. Ohan sielä väylissä elämää ja muuta jotka vie sähköä pikkasen vaikka autolla ei ajettaisi eikä ovia avattaisi.

 

Ite tuli selvitettyä ja testattuakin akun irrotus R56 Clubmanissa pariinkin kertaan. Ja taisi olla niin että mitä pidempi kaapelin irtiolo, sitä enempi asetuksia hävisi. Lyhyellä noin tunnin kaapelin irtiololla ei kadonnut mitään asetuksia. Pidemmällä, noin muutaman tunnin kaapelin irtiololla katosi muistaakseni kellonaika ja päivämäärä (r56 muistuttaa ajotietokoneessa katsastuksesta), tuli tehdas-asetus keskuslukitukseen (ovet menivät lukkoon kun autolla lähti ajamaan). Mulla olisi hämärä muistikuva, että ihmettelin jotain yksinkertaista asiaa joka ei nollaantunut kummallakaan kerralla, ja se taisi olla ajotietokone ja / tai trippimittari. Joku mulle sanoi täällä foorumilla että sähkölasin automaatti nosto (vain kuskinpuolella) katoaa, ja se pahimmassa tapauksessa vaatii koodauksen. Kummallakaan kerralla ei nollaantunut lasin automaatti nosto.

 

Loppujen lopuksi Ministä katosi tosi vähän asetuksia kun vertaa vuoden 2004 Jaguar X-Typeen, johon piti asettaa esim. sähkölasien automaatti laskut ja nostot, säätää radion Bass/Treble, palautui tehdasasetus keskuslukkoon (ekalla painalluksella aukesi vain kuskin ovi, toisella loput) trippimittari ja ajotietokone nollaantui, kun akusta oli kaapeli irti vain puolikin tuntia.

 

Joskus jonkun edellisen kaaran aikana varoiteltiin painelemasta kaukkarin nappeja jos auto on virrattomana: saattoi kuulema käydä niin että kaukkarin ja auton välinen tahdistus katosi, joka pahimmillaan vaati sitten reissun merkkiliikkeeseen auton ja kaukkareiden kanssa. Todennäköisesti Miniinkin löytynee tahdistusohje kun vain jaksaa ettiä - ainakin 2000 luvun Rover 400:een löytyi ja Jaguar X-Typeen vuodelta 2004. Meillä kyllä kävi tuon Clubmanin kanssa niin, että myyjä tilasi tehtaalta meille toisen uuden avaimen, ja alkujaan tieto oli sellainen että pitää koodauttaa autoon. Vähän googlettelua ja lukemista, ja tehdas-uuden avaimen sai juttelemaan Minin kanssa niin ettei tarvinnut virallista testeriä - vaati vain tietyn proseduurin kabiinissa uuden avaimen kanssa.

 

Sitä en kyllä tiedä, mitä katoaa jos auto on virrattomana useamman kuukauden. Periaatteessa sieltä ei ainakaan saisi nollaantua mitään sellaista, ettei autoa saisi vähintäänkin käyntiin - kaikki muu on vain asetusten läpikäyntiä ja säätämistä. Nykyajan autoissa kun on noi ajonestot ja mokomat elektrooniset avaimet, kai ne on sen verran hyvin koodattu ja tallennettu ettei pääsisi nollaantumaan se tieto että millä avaimella auton on lupa käynnistyä :)

Link to comment
Share on other sites

Mulla on ollu R53:sta akkukaapelit irti pisimmillään muutaman vuorokauden, eikä kadonnut mitään asetuksia mitä ei olisi kadonnut jo muutaman minuutinkin irrotuksen aikana. Eli käytännössä mankan (jälkiasennettu Pioneer) asetukset ja ajotietokoneen kulutuslukemat resetoitui. Ja tais siinä trippimittarikin nollaantua.

 

Itse olen käyttänyt ylläpitolaturia jos auto on seissyt pidempiä aikoja. Ne "pidemmät ajat" on tosin olleet luokkaa pari viikkoa... 21Ah akun kanssa pelaa mieluummin varman päälle. ;)

Link to comment
Share on other sites

Joo taidan tyytyä samaan eli ylläpitolataukseen varmuuden vuoksi. Jossain autoissa kuulemma akkua vaihdettaessa pitää kytkeä rinnalle virtaa vaihdon ajaksi ettei virrat katoa akun vaihdon yhteydessä tai muuten tulee enemmänkin harmeja ja onnistuuhan se Minissäkin helposti moottoritilassa olevalla apukäynnistyspisteellä.

Link to comment
Share on other sites

Tuli käytyä BMW-huollossa ihan muissa asioissa ja samalla kysyin tästä akkuasiasta siellä sanottiin, että ainakin R53:sta voi ottaa huoletta akun irti talveksi korkeintaan radion ja ilmastoinnin asetukset poistuu.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...